LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Huurcommissie duurt over het algemeen een half jaar en kan ook iets langer duren. Dus je kan beter geduld hebben.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ik neem aan dat u de huurverhoging niet betaalt. Dus wat is het probleem om te moeten wachten?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Heb je deze al gehad of heb je er sowieso iets aan?

https://www.woonplus.nl/veelgestelde-vragen/

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door 16again »

Nog even, en de uitspraak van de huurcommissie wordt ingehaald door de volgende huurverhoging.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Woonde je minder dan zes maanden in de woning toen je de procedure inzake de puntentelling startte? Verder is het enige wat je kan doen is rustig afwachten. Je staat volledig in je recht en daar verandert niets aan ook al moet je wachten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heel interessant, daar was ik nog niet mee bekend. Vroeger kon dit alleen met nieuwe huurcontracten. Ik hoop dat je toch snel wordt geholpen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Dat de Huurcommisssie in uw procedure wel erg ruim de tijd neemt mag duidelijk zijn.

De Huurcommissie wordt, dacht ik, aangemerkt als een zgn. Bestuursorgaan. Volgens mij moet de Huurcommisdie zich daardoor houden aan de termijnen, zoals gesteld in de Algemene Wet Bestuursrecht, uit mijn hoofd: Hoofdstuk 4, Artikel 4.13 en die daaropvolgend. U kunt daar precies vinden wat, als die wet overtreden is, welke maatregelen u kunt nemen (in gebreke stellen, 14 dagen herstel termijn geven, dwangsom instellen).

Als dat zo is en zij hebben u niet (mag maar één keer) om uitstel verzocht, dan overtreden zij deze wet. Het argument dat "zij het druk hebben" mogen ze beslist niet gebruiken om genoemde wet te overtreden. Dat is een intern probleem waar de burger niet de dupe van mag worden.

U zou hierover o.a. ook De Woonbond, organisatie die opkomt voor de belangen van huurders eens kunnen raadplegen, of hierover eens een telefoontje plegen met het bureau van de Nationale Ombudsman in Den Haag.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
17 jan 2019 16:42
Lady 1234 je bent verplicht om de huurverhoging te betalen zo lang er geen uitspraak ligt van de huurcommissie. Maar er is ook procedure gestart om huurverlaging op basis van puntentelling af te dwingen.
Zo lees ik dat toch in de link die ik neergezet had niet.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Aangifte doen tegen zo'n grote verhuurder wordt een nog grotere lijdensweg. Als er al een zaak van wordt gemaakt, wat volop valt te betwijfelen, dan zet zo'n grote verhuurder een batterij juristen in, die ze mogelijk zelf in dienst hebben. Dan wordt het een eindeloze strijd die u alleen maar geld kost en de uitkomst, tegen zo'n batterij juristen, is voor u als eenzame burger zeer ongewis.

Misschien is het dan toch beter uw licht hierover eerst eens op te steken bij De Woonbond, of toch dat telefoontje naar de Nationale Ombudsman er eens aan te wagen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook interessant om even te bekijken als je dat nog niet had gedaan, andere huurcommissie-uitspraken in je woonomgeving:
https://www.huurcommissie.nl/over-de-hu ... itspraken/

En verder hebben de media ook al aandacht besteed aan de wachttijd bij de huurcommissie: https://www.woonbond.nl/nieuws/huurcomm ... et-belopen

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

https://nos.nl/artikel/2260341-huurcomm ... t-aan.html

Tsja, net als bij de reguliere rechtspraak is het ziek druk omdat mensen niet meer tot een compromis kunnen komen. Ergens ook wel sneu dat het zover moet komen. Iedereen moet in de wachtrij staan omdat we geschillen niet meer onderling kunnen beslechten.

Enige echte alternatief is het starten van een kort geding, maar dan moet er wel sprake zijn van een spoedeisend belang. Dus niet aankomen met 'de puntentelling van de huurcommissie zegt iets anders over de huurprijs'.

(Nu denk ik even hardop....)
Is er wellicht achterstallig onderhoud dat een gevaarlijke situatie kan opleveren? Schimmel waardoor de gezondheid van u en/of uw kinderen in gevaar komt?

En helemaal out-of-the-box gedacht, huur opzeggen en op zoek naar andere woonruimte.
Kees2850 schreef:
08 feb 2019 15:56
Verhuurder weigert het onderling te regelen met verwijzing naar procedure bij huurcommissie.
Bedoel je hiermee te zeggen dat er wel gesproken kan worden wanneer je de procedure intrekt? Of lees ik het verkeerd?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De jaarlijkse 1 aprilgrap van de Huurcommissie. Komt hier elk jaar voorbij...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door kweenie »

Beter een zorgvuldige procedure dan dat ze alles snel willen afraffelen en daarbij dan toch weer dingen niet meenemen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En het is nog graties ook.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Succes Kees, ben benieuwd hoe het afloopt.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik denk dat als je op huurcommissie zoekt hier op het forum dat je wel meer van dit soort dingen leest.\

Wacht die 6 weken ff af, die zijn zo om.

Succes.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurcommissie kan meldingen niet aan. Is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je hebt al gewonnen dus kun je ontspannen de uitslag afwachten.

Gesloten