LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurder accepteert opzegging niet

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Huurder accepteert opzegging niet

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
27 nov 2018 22:43
Verhuiskostenvergoeding per 1 maart 2018 € 5.993,00. Is het minimum.
Dat is alleen de verhuiskostenvergoeding.

Daar bovenop zal de huurder in een nieuwe woning waarschijnlijk meer huur moeten betalen op de huidige oververhitte huurmarkt. 200 euro per maand extra huur voor de komende 10 jaar is een schadepostje van 24 mille.

Mocht eventuele vervangende woonruimte dus 200 euro per maand duurder zijn, dan beginnen de onderhandelingen bij een afkoopsom van niet minder dan 30 mille wat mij betreft.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurder accepteert opzegging niet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De kern van het probleem is dat je als eigenaar verhuurder weinig hebt te vertellen in deze situatie. In Nederland worden huurders beschermd door de Huurwet. Huurder kan er tot aan zijn/haar overlijden blijven wonen. Dringend eigengebruik zal aangetoond moeten worden bij de kantonrechter. En dat is geen sinecure. Als je 5k "smeergeld" al te veel vindt, dan blijft de huurder waarschijnlijk gewoon zitten.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurder accepteert opzegging niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Frits Bband
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2011 07:46

Re: Huurder accepteert opzegging niet

Ongelezen bericht door Frits Bband »

Dank voor jullie reacties! Inmiddels is mij duidelijk dat ik geen kant op kan.

Jammer en logisch, eigenlijk. De vroegere situatie noopte ons om te verhuren, we hadden financieel gezien geen andere keuze toen. Helaas blijft ons dat dus nog achtervolgen, ondanks gemaakte mondelinge afspraken. Het is niet anders...

Thanks again!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurder accepteert opzegging niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Frits Bband schreef:
28 nov 2018 15:22
Onbepaalde tijd is afgestemd omdat, volgens verhuurclub en anderen, een bepaalde tijd sowieso niet rechtsgeldig is, als deze langer duurt. Dus de intenties waren altijd hetzelfde, en ook mondeling afgestemd. Achteraf had ik het misschien tóch beter moeten vastleggen, maar men vertelde me toen en vertelt mij nu dat dat dus geen veschil maakt.
Iets anders/aanvullends vastleggen zou geen zin hebben gehad, aangezien dat geen rechtsgeldigheid zou hebben gehad. De wetgeving is hierover zeer duidelijk. Toen werd gezegd dat een te lang contract voor bepaalde tijd niet rechtsgeldig zou zijn, was de logische afweging geweest: wil ik tijdelijk, voor bepaalde tijd, conform de termijn die de wet biedt, verhuren of wil ik langer, en het dan permanent, verhuren? En dus niet redeneren: langer tijdelijk verhuren mag niet, maar daar trekken wij ons niets van aan, en we gaan toch over een paar jaar de huur opzeggen.

Het is waarschijnlijk niet het antwoord wat je graag zou willen zien, maar het is helaas wel de waarheid. Wat ik nog wel een interessante vraag vind is waarom je de woning nu wilt verkopen. En niet ofwel langer aanhouden, ofwel veel eerder (kort nadat je naar een andere woning bent gegaan) de woning verkopen? Blijkbaar was het geld van de woning niet echt nodig voor een andere woning en het klinkt verder als een voorbeeldige huurder. Dus gewoon verder verhuren zou mij, zo zonder de verdere achtergrond te kennen, niet heel vreemd lijken. Dus misschien op die manier er wat positiever tegenaan kijken? En rustig afwachten tot de huurders zelf willen verhuizen? (En intussen natuurlijk wel steeds de maximale huurverhoging toepassen...)

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurder accepteert opzegging niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Behalve als het een bejaarde is, of iemand met een laag inkomen, of als de staat van de woning dat niet rechtvaardigt.

Gesloten