LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurovereenkomst of persoonlijk gebruiksovereenkomst?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
SnapCase1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2012 19:33

Huurovereenkomst of persoonlijk gebruiksovereenkomst?

Ongelezen bericht door SnapCase1984 »

Hoi allemaal,

Vorige maand heb ik samen met mijn vriendin een koopwoning gekocht. We laten de woning passeren voor 1 juli (vanwege de overdrachtsbelasting), maar de verkoper mag er tot uiterlijk 31 augustus in blijven.

Omdat de verkoper eigenlijk het huis voor een hogere prijs wilde verkopen hebben we uiteindelijk de deal bereikt dat hij, met z'n gezin, daar mag blijven wonen tot uiterlijk 31 augustus en daarvoor het (symbolische) bedrag betaald van €150,- euro per maand aan ons als huur.

We hebben separaat van de koopovereenkomst een sleutelverklaring getekend waarin dit staat. We hebben deze laten toetsen door een jurist en de sleutelverklaring is compleet en rechtsgeldig.

Nu dan de vraag: omdat we natuurlijk ten allen tijden willen vermijden dat of de 'huurder' er niet uit gaat of het huis achter laat met gebreken willen we dit extra afdekken. Is dit nodig aangezien we de sleutelverklaring hebben? Of is het beter om een huurovereenkomst op te stellen of nog beter een persoonlijk gebruiksovereenkomst? Bij de tweede las ik dat er geen vergoeding in mag staan, terwijl we natuurlijk wel die €150,- willen krijgen.
Wat zouden jullie aanbevelen?

De sleutelverklaring bevat overigens een begininspectie en eindinspectie, een uiterlijke datum en een aansprakelijkheidsbeding. Tevens blijft de huurder alle vaste en sociale lasten van het huis betalen tot 31 augustus.

Alvast bedankt voor de reacties!

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Huurovereenkomst of persoonlijk gebruiksovereenkomst?

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Een gebruikersovereenkomst tegen een vergoeding is gewoon rechtsgeldig en voorkomt huurbescherming.

SnapCase1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2012 19:33

Re: Huurovereenkomst of persoonlijk gebruiksovereenkomst?

Ongelezen bericht door SnapCase1984 »

In dat geval is het dus veel beter om een gebruiksrecht overeenkomst te laten tekenen door de verkoper begrijp ik?

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Huurovereenkomst of persoonlijk gebruiksovereenkomst?

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Precies met een duidelijke omschrijving. Overeenkomst is vormvrij.

installateur
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 mar 2006 00:25

Re: Huurovereenkomst of persoonlijk gebruiksovereenkomst?

Ongelezen bericht door installateur »

Waarom door een jurist laten toetsen en hier met vragen komen?
Had de jurist niet de nodige kennis van het huurrecht?
Ik zou dit dan alsnog door een jurist laten toetsen, het laatste wat je wilt is dat de huurder op 31/8 blijft zitten.

Gesloten