LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurverhoging van 5,1%, meer dan buren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Fer57
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2020 11:15

Huurverhoging van 5,1%, meer dan buren

Ongelezen bericht door Fer57 »

Mijn zus, 71, woont al 35 jaar in een huurwoning die ca. 1,5 jaar geleden is overgegaan naar een nieuwe eigenaar. De vorige eigenaar heeft nooit iets aan woning verbetert en onderhoud was ook slecht. In al die jaren 2x geschilderd, keuken, toilet en badkamer zijn nog steeds hetzelfde. Onlangs heb ik voor haar de nieuwe eigenaar aangeschreven met verzoek of er een mogelijkheid was om badkamer te renoveren, omdat mijn zus lastig in en uit bad kan komen. Dat is na enig aandringen gehonoreerd. Dit betekende wel een maandelijkse huurverhoging van €40. Mijn zus, alleen AOW, is hiermee akkoord gegaan om te voorkomen dat zij op X-moment niet meer in staat kan zijn om van bad gebruik te maken.
Kort na aanvraag kreeg zij melding dat haar jaarlijkse huurverhoging 5,1% bedraagt, ingaande 1 juli 2020. Haar buren, die gelijktijdig met haar in woning zijn komen wonen en waarvan woning in zelfde staat van onderhoud is kregen echter maar 2,7% huurverhoging. Hierover mailcontact gehad met verhuurder, omdat telefonisch niet mogelijk is i.v.m. corona (??). Namens mijn zus bezwaar gemaakt tegen deze huurverhoging en aangegeven dat zij wel akkoord zou kunnen gaan met zelfde verhoging als buren.
Verhuurder heeft dit bezwaar tot op heden steeds afgewezen, waarbij zij aangeven dat elke woning qua huur op zich staat en vergelijking niet mogelijks is. Hun aangegeven dat staat van onderhoud te wensen overlaat en woning al 35 jaar niet is aangepast aan niveau van huidige tijd. Hierop gaan zij niet in. Geven slechts aan dat staat van onderhoud geen reden is om huurverhoging NIET door te voeren. Verwijzen naar mogelijkheid om e.e.a. voor te leggen aan huurcommissie met vermelding dat hieraan kosten verbonden zijn. Dit veroorzaakt bij zus angst dat zij tegen hoge kosten aanloopt wanneer zij huurcommissie een oordeel laat vellen.
Vraag: Wie heeft ervaring met een soortgelijke situatie, dan wel kennis van deze materie, en kan aangeven wat te doen?

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Huurverhoging van 5,1%, meer dan buren

Ongelezen bericht door rvjapio »

Een zaak voorleggen aan de huurcommissie kost voor de huurder 25 euro. Bij laag inkomen kan dat bedrag zelfs worden kwijtgescholden en bij winst krijgt hij het terug. Zie

https://www.huurcommissie.nl/procedure/ ... -procedure

Die informatie had u net als ik in 3 minuten kunnen googlen.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurverhoging van 5,1%, meer dan buren

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan het ook zijn dat uw zus een zogenaamde scheefwoner is? Dan krijg je ook die 5,1% voor de kiezen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurverhoging van 5,1%, meer dan buren

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
30 jun 2020 19:43
Kan het ook zijn dat uw zus een zogenaamde scheefwoner is? Dan krijg je ook die 5,1% voor de kiezen.
"alleen aow"

De scheefwoner kan op 6.6% uitkomen. En in de vrije huursector is de verhoging ook vrij.

Is huis buurvrouw van dezelfde eigenaar cq huisjesmelker?

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurverhoging van 5,1%, meer dan buren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De huur mag voor een AOW-er met 5,1% worden verhoogd.

En ja de huisbaas mag ook minder rekenen aan andere huurders. En als uw zus alleen AOW heeft krijgt zij huurtoeslag.

Woningen hoeven niet aangepast te worden aan de wensen van deze tijd als de voorzieningen nog in orde zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurverhoging van 5,1%, meer dan buren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De verhuurder mag deze 5,1% huurverhoging doorvoeren. Aan de lagere huurverhoging bij de buren kunnen geen rechten worden ontleend.

Gesloten