LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurverlaging en huurtoeslag

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Huurverlaging en huurtoeslag

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jose2501 schreef:
23 mar 2021 20:02
€ 140,-- heeft uw schoonmoeder per maand teveel betaald? Voor een sociale huurwoning van een woningbouwvereniging. Het moet niet gekker worden zeg.

Dit kan toch niet waar zijn?
Dat is ook niet waar, de huur was gewoon wat hij moest zijn maar er zijn nu nieuwe regels waarvan ze kan profiteren. Staat ook eigenlijk letterlijk in de reacties die boven je eigen reactie staan.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Huurverlaging en huurtoeslag

Ongelezen bericht door Smartje »

OK Lady (klein) beetje plagen mag wel toch? ik twijfel zeker niet aan jou kennis, het blijkt uit de Topics wel dat je kennis van zaken hebt.
Heb nog even de brief nagelezen:
Ik kan in de Brief van Belastingdienst Cap NIET zien dat er een maand in 2021 van ingang is gesteld.
Het huurverlagingsvoorstel van de woningcorporatie moet voor 1 april 2021. OK
"In de Brief van WBV staat de verlaging van de huurprijs en ook vanaf welke datum die verlaging ingaat"
Klopt het dan dat de WBV de datum van ingang bepaalt?
In het geval van van mijn schoonmoedertje heeft de WBV toch nog een maand "hoge huur" 1 mei en bij BOB een maand eerder "verlaging" 1 april.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurverlaging en huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De wbv bericht aan de huurder over de huurverlaging nav het bericht van de belastingdienst. En die huurverlaging gaat in op de eerste van de maand één maand na de mededeling aan de huurder.

Dus voorbeeld.

De huisbaas stuurt bericht aan huurder op 15 maart dat er een huurverlaging is, dan gaat die verlaging in per 1 mei.

Bob heeft blijkbaar een vlotte of sociale huisbaas, dat zij dat al in februari geregeld hebben, dus huurverlaging per 1 april.

De datum van de brief van de belastingdienst is dus niet relevant, maar de datum van de wbv aan de huurder.

Een stel, van mij, kreeg helemaal geen bericht van de belastingdienst, maar ruim twee weken terug van de huisbaas. Ander stel kreeg bericht van de belastingdienst, maar huisbaas zegt, geduld hebben.

De huisbazen krijgen in ieder geval vóór 15 maart bericht van de belastingdienst. . Zij zouden dus alle in aanmerking komende huurders tijdig kunnen berichten over een huurverlaging per 1 mei.

Als je geen bericht krijgt, maar toch denkt in aanmerking te komen, moet je het zelf aanvragen en kan het nog langer duren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurverlaging en huurtoeslag

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@Lady

Ja, was ook aangenaam verrast hierdoor. Had zelf ook per 1 mei a.s. in gedachten. Ook geluk gehad dat vorig jaar het huis is verduurzaamd. De huurverhoging die daar mee gepaard ging, is in één klap weer van tafel 8)

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurverlaging en huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Perfect. Wordt er tenminste een beetje minder “rondgepompt”.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Huurverlaging en huurtoeslag

Ongelezen bericht door Smartje »

Dat klopt helemaal, Brief van Habion is van 18 maart 2021
dan is de ingangsdatum inderdaad 1 mei 2021.
Ik denk dat voor mij alles duidelijk is.
Ik hoop dat met dit Topic ook andere Forumleden met dezelfde vragen geholpen zijn.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurverlaging en huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ze mogen gerust nog vragen stellen. 😃👍

Fijn dat er voor een deel paal er perk wordt gesteld aan die achterlijke hoge huren.

Gesloten