LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huurwoning gebrek woningbouw

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
skadir10
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2020 21:35

huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door skadir10 »

Beste leden

Graag een vraag ik heb een woning aangeboden gekregen die op de site stond als 4 kamers bij bezichtiging heeft de oude bewoner muur weg gehaald waar door er maar nu 3 kamers zijn. kan ik de woningbiuw verplichten een muur te plaatsen die is weg gehaald??

Ook heb ik.gemerkt dat er niks is vervangen sinds de oude bewoner weg is. zo is de keukenblok geel van kleur en de deuren openen niet goed. wordt dat niet standaard vervangen wanneer de oude bewoner vertrekt?? lijkt er op dat de woningbouw niks heeft vervangen

ik.heb een verzoek gedaan aan de woningbouw maar deze weigeren dit te maken

wat zijn mijn rechten?

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door witte angora »

Woningbouwverenigingen zijn over het algemeen niet meer zo scheutig met geld uitgeven. Is het keukenblok gewoon geel, of is het vergeeld door zonlicht of sigarettenrook? Dat maakt nog wel een verschil. Je zou het eventueel met folie naar eigen smaak kunnen bekleden. Standaard wordt er niks meer vervangen.

Je vertelt dat de deuren niet goed openen. Gaat het om de binnendeuren of de buitendeuren, of allebei? Is het een kwestie van recht hangen? Een aantal jaren geleden zou de wbv dat gewoon in orde maken, maar tegenwoordig zijn het soms krentenkniepers.

Heb je de 4e kamer echt nodig? Doorgaans wordt er een muur uitgebroken als het om 2 kleine kamers gaat. Samen maakt het dan een redelijk fatsoenlijk formaat. Je moet wel toestemming vragen, als het geen dragende muren zijn wordt dat meestal wel toegekend. In dat geval is de '4e kamer' een administratief dingetje. Het was netjes geweest als het bij de advertentie aan was gegeven. Je hebt het nu echter met eigen ogen kunnen constateren.

Mocht er echt schade zijn, dan zou je om te beginnen via een aangetekende brief een klacht kunnen indienen met het verzoek dit binnen zes weken te laten repareren; je kunt de brief ook bij de wbv afgeven, dit gaat vermoedelijk vanwege Corona op afspraak. Mocht dat niet werken, dan kun je een stap verder.

sake1987

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door sake1987 »

Laat wel even schriftelijk vast leggen dat de muur bij het aanvaarden van de woning al weg was.
Zo voorkomt u dat wanneer u de woning weer verlaat en oplevert de kosten bij u terechtkomen.

Willifrid
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 dec 2020 18:10

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door Willifrid »

Meest simpele oplossing is natuurlijk gewoon de woning te weigeren gezien de staat van onderhoud en het ontbreken van de 4e kamer.
Als je al moet beginnen in een huurwoning waar van alles aan mankeert en wat door de verhuurder niet wordt gerepareerd dan kun je ook al op je vingers uit tellen dat alle toekomstige gebreken ook niet verholpen gaan worden.
Lijkt me heerlijk om met een kapotte verwarming te zitten waarvan de verhuurder dan gaat vertellen dat zij weigeren om dat te maken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door reggie2 »

Willifrid schreef:
02 jan 2021 16:02
kun je ook al op je vingers uit tellen dat alle toekomstige gebreken ook niet verholpen gaan worden.
Lijkt me heerlijk om met een kapotte verwarming te zitten waarvan de verhuurder dan gaat vertellen dat zij weigeren om dat te maken.
Dat is een aanname. De TS kan niet verwachten dat er ff een muur die weggehaald is weer neergezet gaat worden.

Hij kan de woning weigeren ja, maar ze liggen niet voor het oprapen.

Vaak is het ook zo dat bij aanvaarding dingen geweigerd worden, maar zodra je er zit komen ze heus wel.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een huurwoning weigeren omdat de keuken geel is en deuren (waarvan?) niet goed openen, betekent dat de nood niet echt hoog is.

skadir10
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2020 21:35

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door skadir10 »

bedankt voor de reacties. het is verder een mooie woning en goede locatie. ik ga het wel nemen en achteraf dan verzoek om te repareren.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

skadir10 schreef:
02 jan 2021 16:46
bedankt voor de reacties. het is verder een mooie woning en goede locatie. ik ga het wel nemen en achteraf dan verzoek om te repareren.
Laat wel een inspectierapport opnamen door de verhuurder en teken deze allebei. Als er niets op papier staat kan de verhuurder u straks dwingen om de muur terug te plaatsen. Bewaar tevens alle rekeningen en maak overal foto's van. Schrijf daarna nog één brief met het verzoek om de kosten te vergoeden. Mocht de verhuurder dit weigeren speel het dan via de huurcommissie.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
02 jan 2021 16:53
skadir10 schreef:
02 jan 2021 16:46


Laat wel een inspectierapport opnamen door de verhuurder en teken deze allebei. Als er niets op papier staat kan de verhuurder u straks dwingen om de muur terug te plaatsen. Bewaar tevens alle rekeningen en maak overal foto's van. Schrijf daarna nog één brief met het verzoek om de kosten te vergoeden. Mocht de verhuurder dit weigeren speel het dan via de huurcommissie.
Klinkklaren onzin.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door witte angora »

skadir10 schreef:
02 jan 2021 16:46
bedankt voor de reacties. het is verder een mooie woning en goede locatie. ik ga het wel nemen en achteraf dan verzoek om te repareren.
Als de woning verder naar je zin is zou ik het zeker nemen. Veel woningen zijn momenteel slecht onderhouden, en in veel wijken zou je toch ook niet willen zitten. Ik heb (de vaste lezers hier kennen het verhaal) onlangs een woning geaccepteerd waar megaveel werk aan zit; ik was de 16e kandidaat, en dat is niet zonder reden. Maar met al het werk heb ik ook een woning in een dorp naar mijn zin, in een flat met vriendelijke en openhartige mensen, en de indeling is perfect. Had ik het niet genomen, wat zou dan het volgende zijn, en hoe lang gaat het nog duren? Heb er al zat moeten weigeren om uiteenlopende redenen.

Het klussen gaat niet bepaald hard, en de wbv moet zeker nog wel een en ander hier gaan doen (willen ze ook niet, maar ik heb nog wel wat ijzers in het vuur); en toch ben ik iedere dag dik tevreden.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ik weet niet alles


Welke rekeningen? Je kunt niet zomaar op andermans kosten iets laten herstellen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Eerst de woning veilig stellen door het huurcontract te tekenen. De rest is bijzaak. Aan de informatie in de advertentie kunnen nooit rechten worden ontleend. Er is een kennelijke fout gemaakt in de advertentie.

Maak foto's van het huis en overleg met de verhuurder.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door reggie2 »

skadir10 schreef:
02 jan 2021 16:46
bedankt voor de reacties. het is verder een mooie woning en goede locatie. ik ga het wel nemen en achteraf dan verzoek om te repareren.
Lekker doen , de huizen liggen niet voor het oprapen en voor de rest krijg je toch alleen maar onzin reacties.

Succes met opknappen en vragen, je weet nooit als corona wat minder is, of ze dan meer willen.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik_weet_niet_alles schreef:
02 jan 2021 16:53
Laat wel een inspectierapport opnamen door de verhuurder en teken deze allebei. Als er niets op papier staat kan de verhuurder u straks dwingen om de muur terug te plaatsen.
Bij mijn weten is het wettelijk zo geregeld: bij het ontbreken van een inspectierapport bij aanvang van de huur hoeft de nieuwe huurder niets te herstellen. Er is namelijk geen bewijs hoe de woning opgeleverd is.

Overigens heeft de wbv de vorige huurder ook niet gedwongen de muur terug te plaatsen. Dus waarom zou dat bij de TS wel gebeuren?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat uw rechten zijn kunt u precies nalezen in het Gebrekenboek van de Huurcommissie, https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/ ... i_2017.pdf

Stappenplan https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... n-gebreken

skadir10
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2020 21:35

Re: huurwoning gebrek woningbouw

Ongelezen bericht door skadir10 »

Dank voor de reacties en bob voor de link van de huurcommisie

Gesloten