Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
mikeynl94
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2021 15:44

Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door mikeynl94 »

Beste mensen,

Tijdens de oplevering van mijn huurwoning is geconstateerd dat de vorige huurders niet hebben schoongemaakt. De verhuurder heeft het dus ook niet schoon aan mij opgeleverd. Het was behoorlijk smerig en ik heb het allemaal zelf schoongemaakt. Ik heb nog wel een mail gestuurd dat het niet schoon was (met fotos als bewijs) en de verhuurder zei dat hij het daarmee eens was en deze in het huurdossier zou toevoegen.

Ik neem aan dat als ik de huurwoning verlaat ik niet hoef te gaan schoonmaken toch? Ik moet de huurwoning opleveren in dezelfde staat als ik deze heb ontvangen (wat in mijn geval een niet schone opgeruimde woning betrof). Klopt dit? Ik heb genoeg bewijs dat de woning niet schoon is opgeleverd. Sta ik in mijn recht om niet te hoeven schoonmaken als ik de woning verlaat? Niet dat de verhuurder straks (een gedeelte van) mijn huurborg inhoudt.

Betreft een vrije markt huurwoning.

Ik hoor het graag,
Alvast bedankt,
Vriendelijke groet
Laatst gewijzigd door mikeynl94 op 11 apr 2021 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja klopt. Alleen zul je, om de woning zo op te leveren, de laatste weken zelf in de viezigheid moeten leven. Maar dat zal niet je insteek zijn. Ik denk dat je meer je boosheid ventileert, en dat is alleszins begrijpelijk. Veel woningen worden momenteel in een onacceptabele staat opgeleverd, kandidaten die hoog op de ranglijst staan weigeren dat, maar wat lager op de ranglijst staan mensen die al lang blij zijn dat ze eindelijk wat kunnen krijgen. In Leiden bijvoorbeeld heeft een kandidaat nummer 32 een woning geaccepteerd, ik heb het met mijn plek 24 ook geweigerd. No way, en dat ging nog niet eens om het onderhoud.

Eerlijk? Nee. Maar het is de realiteit van vandaag, en dat zal niet snel omslaan naar een meer acceptabel beleid.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door Methusalah »

Dus omdat iemand te lui en asociaal was om het voor jou te doen, wil jij dit dus ook bij iemand anders doen?

Ik zou gewoon doen wat er van je verwacht wordt en de eer aan je zelf houden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door scontra »

Gedraag u zoals u zelf wil bij de oplevering van uw huurwoning als u die t.z.t. weer verlaat.
Er van uitgaand dat het ongenoegen van nu dan wel verdwenen zal zijn en u een net, schoon en correct persoon bent, dan zal het geen vuile vieze troep in de woning zijn als u die verlaat.
:idea: Ter zijner tijd de woning bezemschoon opleveren is het beste en makkelijkste voor beide partijen.

mikeynl94
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2021 15:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door mikeynl94 »

@Methusalah Het gaat er mij echt niet om dat ik bewust de volgende huurders met een vies appartement wil opschepen. Dat heb ik ook nooit gezegd, weet niet waar je dat vandaan haalt. Het is de verantwoordelijkheid van de verhuurder naar mijn inziens. Het is toch te belachelijk dat dit soort bedrijven (die al veel te veel geld verdienen) ook nog eens op de schoonmaak willen besparen. Sorry hoor maar ik lever het op in de staat zoals ik het heb ontvangen (ik ga dus niet alles stofzuigen etc). Ik weiger dit soort huisjesmelkers tegemoet te komen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u hebt toch een opname staat getekend? Was die dan niet correct opgemaakt dat u later foto’s ging sturen? En de opzichter heeft gezegd dat hij het daarmee eens is, maar hebt u iets zwart op wit?

Maar schijnbaar valt het met de woningnood nog wel mee, dat men een woning weigert omdat die niet schoon is.

mikeynl94
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2021 15:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door mikeynl94 »

Lady1234 schreef:
11 apr 2021 10:34
Maar u hebt toch een opname staat getekend? Was die dan niet correct opgemaakt dat u later foto’s ging sturen? En de opzichter heeft gezegd dat hij het daarmee eens is, maar hebt u iets zwart op wit?

Maar schijnbaar valt het met de woningnood nog wel mee, dat men een woning weigert omdat die niet schoon is.
Nee geen opnamestaat zwart op wit. De opname is digitaal verlopen dmv mails en fotos. Ik heb genoeg bewijs dat de woning niet schoon is opgeleverd (fotos) en de verhuurder reageert ook door te zeggen dat de woning inderdaad niet netjes is opgeleverd.

Ik heb er bewust voor gekozen tijdens de oplevering niet moeilijk te gaan doen over de viezigheid (daar er 8 andere interesse hadden) en ik wou voorkomen dat hij dan zou zeggen 'ok prima dan neem ik iemand anders' (overigens absurd dat je daar tegenwoordig bang voor moet zijn).

Mijn vraag is dus eigenlijk- sta ik JURIDISCH goed door de woning in dezelfde staat op te leveren (ik ga niet express alles fckng vies maken maar ik ga ook niet uitbundig schoonmaken en stofzuigen etc). Of het ethisch/moraal gezien niet klopt vraag ik niet.
Laatst gewijzigd door mikeynl94 op 11 apr 2021 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

@ mickey: je hebt inmiddels zoveel tijd en energie gestoken om je boosheid te ventileren dat je net zo makkelijk als je er uit gaat een bezem door die woning kunt halen. ;)

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan is het toch simpel? Dan laat u een smerige zooi achter en bent u uw borg kwijt. Zal die teveel verdienende huisjesmelkers leren.

mikeynl94
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2021 15:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door mikeynl94 »

Lady1234 schreef:
11 apr 2021 10:45
Dan is het toch simpel? Dan laat u een smerige zooi achter en bent u uw borg kwijt. Zal die teveel verdienende huisjesmelkers leren.
Wat voor een domme reactie is dit nou? Als je niet een goed onderbouwde reactie kan geven hou je klep dan gewoon dicht.
Laatst gewijzigd door mikeynl94 op 11 apr 2021 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door scontra »

mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 10:31
Sorry hoor maar ik lever het op in de staat zoals ik het heb ontvangen (ik ga dus niet alles stofzuigen etc). Ik weiger dit soort huisjesmelkers tegemoet te komen.
Hier heeft denkelijk geen enkele forumdeelnemer een probleem mee, u levert de woning t.z.t. op zoals u dat zelf wil en daarmee lijkt u reeds een deel van uw eigen vraag al te hebben beantwoord.

Dat de huisjesmelker de schoonmaakkosten op u zal verhalen staat als een paal boven water, dat zal hij bij de vorige bewoner vast en zeker ook hebben gedaan, "KASSA" voor de huisjesmelker.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door joep873 »

Huisjesmelker vindt het prima. Die stuurt de foto's van de TS naar de vorige huurder en houdt de borg gewoon in.

mikeynl94
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2021 15:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door mikeynl94 »

scontra schreef:
11 apr 2021 10:48
mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 10:31
Sorry hoor maar ik lever het op in de staat zoals ik het heb ontvangen (ik ga dus niet alles stofzuigen etc). Ik weiger dit soort huisjesmelkers tegemoet te komen.
Hier heeft denkelijk geen enkele forumdeelnemer een probleem mee, u levert de woning t.z.t. op zoals u dat zelf wil en daarmee lijkt u reeds een deel van uw eigen vraag al te hebben beantwoord.

Dat de huisjesmelker de schoonmaakkosten op u zal verhalen staat als een paal boven water, dat zal hij bij de vorige bewoner vast en zeker ook hebben gedaan, "KASSA" voor de huisjesmelker.
Dus u denkt dat de huisjesmelker juridisch gezien mijn borg kan inhouden-lettend op deze specifieke casus (op welke jurisprudentie/ juridische artikelen baseer je dat)? Het is toch zo dat de woning opgeleverd dient te worden zoals deze in het begin is aangenomen? Als deze niet schoon is opgeleverd (genoeg bewijs) dan mag de huisjesmelker toch niks van mijn borg inhouden daar ik aan mijn contractuele verplichtingen voldoe (door de woning in dezelfde staat weer op te leveren)?
Laatst gewijzigd door mikeynl94 op 11 apr 2021 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door Jablan »

Advies: bij het verlaten van deze woning bezemschoon opleveren. Geeft de minste problemen en dan sta je juridisch het sterkst.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door D34M0N »

@TS:
Waarom zoveel tijd en energie in deze discussie steken? Ik zou zeggen: Doe gewoon lekker waar je zin in hebt op het moment dat je weggaat uit het huis.

Hou er wel rekening mee dat de kans groot is dat je jouw borg niet terug krijgt als je het huis niet schoon achter laat.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 10:40
Mijn vraag is dus eigenlijk- sta ik JURIDISCH goed door de woning in dezelfde staat op te leveren (ik ga niet express alles fckng vies maken maar ik ga ook niet uitbundig schoonmaken en stofzuigen etc). Of het ethisch/moraal gezien niet klopt vraag ik niet.
Van Juridische zaken hebben hier maar zeer weinig mensen verstand. Ik zou zeggen: loop eens langs het Juridisch Loket, eerste gesprek is doorgaans gratis. Zij kunnen je er vast meer over vertellen, ze kunnen dan ook meteen beginnen met dossiervorming. Mocht je een rechtsbijstandsverzekering hebben, dan kun je het daar ook bespreken.

Vraag meteen ook even, aangezien een rechtszaak vaak een langdurige geschiedenis is en je jouw kosten voor moet schieten in afwachting van een uitspraak, of daar een oplossing voor is.

mikeynl94
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2021 15:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door mikeynl94 »

witte angora schreef:
11 apr 2021 10:56
mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 10:40
Mijn vraag is dus eigenlijk- sta ik JURIDISCH goed door de woning in dezelfde staat op te leveren (ik ga niet express alles fckng vies maken maar ik ga ook niet uitbundig schoonmaken en stofzuigen etc). Of het ethisch/moraal gezien niet klopt vraag ik niet.
Van Juridische zaken hebben hier maar zeer weinig mensen verstand. Ik zou zeggen: loop eens langs het Juridisch Loket, eerste gesprek is doorgaans gratis. Zij kunnen je er vast meer over vertellen, ze kunnen dan ook meteen beginnen met dossiervorming. Mocht je een rechtsbijstandsverzekering hebben, dan kun je het daar ook bespreken.

Vraag meteen ook even, aangezien een rechtszaak vaak een langdurige geschiedenis is en je jouw kosten voor moet schieten in afwachting van een uitspraak, of daar een oplossing voor is.
Dat men van juridische zaken hier geen verstand heeft is mij nu wel duidelijk :lol: Mijn hoop was dat anderen met vergelijkbare huurzaken en wellicht juridische kennis op dit gebied mij konden adviseren. Het juridisch loket lijkt mij idd beter dan dit forum :lol: :lol: Dank voor uw reactie.
Laatst gewijzigd door mikeynl94 op 11 apr 2021 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

Graag gedaan, succes ermee. Laat je nog even weten wat ze bij het JL zeggen?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 10:47
Lady1234 schreef:
11 apr 2021 10:45
Dan is het toch simpel? Dan laat u een smerige zooi achter en bent u uw borg kwijt. Zal die teveel verdienende huisjesmelkers leren.
Wat voor een domme reactie is dit nou? Als je niet een goed onderbouwde reactie kan geven hou je klep dan gewoon dicht svp.
Gelukkig zet u er s.v.p. achter. 😄😄

Maar uw borg bent u dan geheid kwijt, door uw domme gedoe.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huurwoning vies niet schoon opgeleverd

Ongelezen bericht door scontra »

mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 10:51
scontra schreef:
11 apr 2021 10:48
mikeynl94 schreef:
11 apr 2021 10:31
Sorry hoor maar ik lever het op in de staat zoals ik het heb ontvangen (ik ga dus niet alles stofzuigen etc). Ik weiger dit soort huisjesmelkers tegemoet te komen.
Hier heeft denkelijk geen enkele forumdeelnemer een probleem mee, u levert de woning t.z.t. op zoals u dat zelf wil en daarmee lijkt u reeds een deel van uw eigen vraag al te hebben beantwoord.

Dat de huisjesmelker de schoonmaakkosten op u zal verhalen staat als een paal boven water, dat zal hij bij de vorige bewoner vast en zeker ook hebben gedaan, "KASSA" voor de huisjesmelker.
Dus u denkt dat de huisjesmelker juridisch gezien mijn borg kan inhouden-lettend op deze specifieke casus (op welke jurisprudentie/ juridische artikelen baseer je dat)? Het is toch zo dat de woning opgeleverd dient te worden zoals deze in het begin is aangenomen? Als deze niet schoon is opgeleverd (genoeg bewijs) dan mag de huisjesmelker toch niks van mijn borg inhouden daar ik aan mijn contractuele verplichtingen voldoe (door de woning in dezelfde staat weer op te leveren)?
Wil ik u wel meegeven dat u nog heel veelte leren heeft en dat u zonder deze huisjesmelker geen huisje zou hebben, maar gelet uw :shock: reactie naar @lady1234 van 11.47 h, doe ik er ook maar het zwijgen toe !

Gesloten