LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door flappie »

1 ding is zeker dat de woonbond de inkomensafhankelijke huurverhoging probeert neer te halen zie hun site.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door flappie »

1 ding is zeker dat de woonbond de inkomensafhankelijke huurverhoging probeert neer te halen zie hun site.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door Julie4444 »

flappie schreef:1 ding is zeker dat de woonbond de inkomensafhankelijke huurverhoging probeert neer te halen zie hun site.
1 ding is zeker: de woonbond maakt de wet niet. :roll:

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door flappie »

maar de wet rammelt aan alle kanten dus daar gaat de woonbond tegenin.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door GJvdZ »

flappie schreef:maar de wet rammelt aan alle kanten dus daar gaat de woonbond tegenin.
Wat is er juridisch dan wel grondwettelijk niet correct aan die wet? (en zelfs als is er iets mis met de wet: dan nog heeft de Woonbond niets erover te zeggen. Ze kunnen hoogstens kamerleden mobiliseren).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door kweenie »

flappie schreef:maar de wet rammelt aan alle kanten dus daar gaat de woonbond tegenin.
Tsja, het is jammer voor veel huurders dat de Woonbond zo tegen de lagere huurverhoging is voor degenen die een laag inkomen hebben. Blijkbaar vindt de Woonbond dat dit onderscheid niet mag een dat iedereen de hoge huurverhoging moet krijgen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Tsja, het is jammer voor veel huurders dat de Woonbond zo tegen de lagere huurverhoging is voor degenen die een laag inkomen hebben. Blijkbaar vindt de Woonbond dat dit onderscheid niet mag een dat iedereen de hoge huurverhoging moet krijgen.
Wat is dit voor onzin?
De woonbond pleit juist voor 10% huurverlaging....voor iedereen!
https://www.woonbond.nl/nieuws/komend-k ... n-verlagen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door kweenie »

O, ik wil ook wel 10% lagere lasten. Of een 10% hoger besteedbaar inkomen. Geen gezeik, iedereen rijk.

Die Woonbond kan zeggen wat ze willen, maar de gemiddeld hoger wordende huren zijn nu juist bewust veroorzaakt, om op termijn het scheefwonen te verminderen. Dat de huren meer marktconform worden, zogezegd, en dan met name voor de mensen die het kunnen betalen.

Voor een beetje normaliseren van de woningmarkt is het beter als de huren niet meer kunstmatig laag worden gehouden. Is on de mening van de overheid. Als de Woonbond geen onderscheid meer wil in huurverhogingen en die verhogingen toch meer richting marktconform zouden moeten gaan, dan krijg je dus de situatie dat iedereen een hoge huurverhoging krijgt. En waarschijnlijk zullen dan dus ook weer de toeslagen omhoog moeten.

In plaats van dat de huurverhogingen worden ingeperkt voor minder verdienenden (wat ten koste gaat van de huuropbrengsten van de verhuurders) zul je dan dus een extra hoge toeslag vanuit de overheid moeten krijgen (wat ten koste gaat van de belastingbetalers).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens wel bijzonder dat ze in de tekst soorten over een huurverhoging van 816 per jaar sinds 2012, maar dat de gegevens in de grafiek en stijging van 792 euro sinds 2009 laat zien. Niet echt duidelijk dus.

(Dat betekent trouwens dat de gemiddelde huur 15% gestegen is, terwijl de maximale stijging 18% was, en voor scheefwoners zelfs 30%. Zo extreem lijkt mij dat dus niet.)

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door Berteman »

De inkomensafhankelijke huurverhoging is en blijft een raar fenomeen.

Dat er een enorm tekort is aan middeldure en dure huurwoningen is geen nieuws. Of daarom het beoogde doel, het doorstromen naar een duurdere huurwoning, om zo goedkopere huurwoningen voor de laagste inkomens beschikbaar te krijgen, wordt bereikt is dus maar zeer vraag. En hoe ironisch, juist die corporaties die de inkomensafhankelijke huurverhoging hanteren, verkopen vaak op grote schaal sociale huurwoningen om hun financiële positie te verbeteren. En, mocht er een goedkopere huurwoning vrijkomen, na mutatie wordt de huur flink "geharmoniseerd"., of die woning dan voor de laagste inkomensgroepen nog beschikbaar is, is ook maar zeer de vraag. Ook is voor conrporaties de verhuurdersheffing een flinke kostenpost . Het lijkt er op, dat huurders met een hoger inkomen, in sommige gevallen daar de rekening voor gepresenteerd krijgen, want niet elke woningcorporatie berekend de inkomensafhankelijke huurverhoging.

De uitvoering van de inkomensafhankelijke huurverhoging is ook nog eens bureaucratisch moloch, die zijn weerga niet kent. Omdat deze wordt berekend over een opgave van inkomen door de belastingsdienst van twee jaar terug, zijn deze niet actueel. In twee jaar kan er veel veranderen door bijvoorbeeld ontslag, arbeidsongeschiktheid en verbroken relaties.

Als gevolg van een ernstig ongeluk in 2010, ben ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt en daarnaast werk ik nog 20 uur per week. Met m'n salaris, aangevuld met een WIA uitkering, kwam ik in 2015 op een jaarinkomen van iets minder dan de helft van het bedrag, waarboven de inkomensafhankelijke huurverhoging mag worden berekend, maar toch heb ik dit jaar ook een extra verhoging gekregen. In 2015 heb ik (na vier jaar getouwtrek) een (eenmalige) uitkering van de ongevallenverzekering ontvangen. En die wordt gezien als inkomen...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Berteman schreef:De inkomensafhankelijke huurverhoging is en blijft een raar fenomeen.
Waarom dan?
Berteman schreef:Dat er een enorm tekort is aan middeldure en dure huurwoningen is geen nieuws.
Tekort aan (te) dure huurwoningen? Dacht het niet?
Berteman schreef:Of daarom het beoogde doel, het doorstromen naar een duurdere huurwoning, om zo goedkopere huurwoningen voor de laagste inkomens beschikbaar te krijgen, wordt bereikt is dus maar zeer vraag.
Waarom niet? Kopen is goedkoper dan huren.
Berteman schreef:En hoe ironisch, juist die corporaties die de inkomensafhankelijke huurverhoging hanteren, verkopen vaak op grote schaal sociale huurwoningen om hun financiële positie te verbeteren.
Moeten ze toch zelf weten?
Berteman schreef:En, mocht er een goedkopere huurwoning vrijkomen, na mutatie wordt de huur flink "geharmoniseerd"., of die woning dan voor de laagste inkomensgroepen nog beschikbaar is, is ook maar zeer de vraag. Ook is voor conrporaties de verhuurdersheffing een flinke kostenpost . Het lijkt er op, dat huurders met een hoger inkomen, in sommige gevallen daar de rekening voor gepresenteerd krijgen, want niet elke woningcorporatie berekend de inkomensafhankelijke huurverhoging.
Misschien heeft dat iets te maken met het feit dat menig sociale huurwoning veel te goedkoop wordt verhuurd? Ik ken mensen die minder dan €500 betalen voor een rijtjeshuis...
Berteman schreef:Als gevolg van een ernstig ongeluk in 2010, ben ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt en daarnaast werk ik nog 20 uur per week. Met m'n salaris, aangevuld met een WIA uitkering, kwam ik in 2015 op een jaarinkomen van iets minder dan de helft van het bedrag, waarboven de inkomensafhankelijke huurverhoging mag worden berekend, maar toch heb ik dit jaar ook een extra verhoging gekregen. In 2015 heb ik (na vier jaar getouwtrek) een (eenmalige) uitkering van de ongevallenverzekering ontvangen. En die wordt gezien als inkomen...
Tja, dat is zuur, maar hoeveel huur betaal je dan? Nog steeds minder dan de liberalisatiegrens, nietwaar? Dan huur je dus nog steeds goedkoop en betaalbaar.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door Berteman »

Julie4444 schreef:
Berteman schreef:De inkomensafhankelijke huurverhoging is en blijft een raar fenomeen.
Julie4444 schreef: waarom dan?
Het doel van de inkomensafhankelijke huurverhoging om huurders te laten doorstromen naar een duurdere huurwoning of koopwoning werkt nauwelijks omdat het aanbod van duurdere huurwoningen te klein is en het aanbod van goedkopere koopwoningen niet in overeenstemming zijn met de vraag. Huurders die met deze verhoging geconfronteerd worden hebben te vaak geen alternatief. Corporaties beslissen zelf of zij de extra huurverhoging vragen, dat leidt tot willekeur en rechtsongelijkheid. Een fatsoenlijke en betrouwbare overheid moet dit niet willen. Bovendien moet je je ook de vraag stellen of bedrijven inkomenspolitiek moeten gaan voeren, en vooral: waar eindigt dit? Worden kopers met een hoog inkomen straks ook gedwongen een duurdere woning te kopen?
Berteman schreef:Dat er een enorm tekort is aan middeldure en dure huurwoningen is geen nieuws.
Julie4444 schreef:Tekort aan (te) dure huurwoningen? Dacht het niet?
Als het aanbod van duurdere huurwoningen voldoende zou zijn, waarom wordt gemeenten dan gevraagd om meer ruimte te reserveren voor de bouw van duurdere huurwoningen? En waarom roept Stef Blok pensioenfondsen, bouwondernemingen en beleggers op om juist te investeren in de duurdere huursector?
Berteman schreef:Of daarom het beoogde doel, het doorstromen naar een duurdere huurwoning, om zo goedkopere huurwoningen voor de laagste inkomens beschikbaar te krijgen, wordt bereikt is dus maar zeer vraag.
Julie4444 schreef:Waarom niet? Kopen is goedkoper dan huren.
Een woning kopen ligt niet in ieders bereik en mogelijkheden. Bij ingrijpende gebeurtenissen of een instortende markt is een koopwoning als een blok aan het been wat je jarenlang achtervolgd. En bovendien ligt het gesubsidieerde eigen woningbezit in Nederland onder vuur van Europa en IMF. Deze onzekerheden zijn voor veel huurders een argument om juist niet te kopen.
Berteman schreef:En hoe ironisch, juist die corporaties die de inkomensafhankelijke huurverhoging hanteren, verkopen vaak op grote schaal sociale huurwoningen om hun financiële positie te verbeteren.
Julie4444 schreef: Moeten ze toch zelf weten?
Natuurlijk, maar dan schiet de inkomensafhankelijke huurverhoging zijn doel toch voorbij? Deze is er toch op gericht om sociale huurwoningen beschikbaar te krijgen voor de lagere inkomensgroepen? Om deze dan te verkopen aan de hoogste biede, tja...
Berteman schreef:En, mocht er een goedkopere huurwoning vrijkomen, na mutatie wordt de huur flink "geharmoniseerd"., of die woning dan voor de laagste inkomensgroepen nog beschikbaar is, is ook maar zeer de vraag. Ook is voor conrporaties de verhuurdersheffing een flinke kostenpost . Het lijkt er op, dat huurders met een hoger inkomen, in sommige gevallen daar de rekening voor gepresenteerd krijgen, want niet elke woningcorporatie berekend de inkomensafhankelijke huurverhoging.
Juli4444 schreef:Misschien heeft dat iets te maken met het feit dat menig sociale huurwoning veel te goedkoop wordt verhuurd? Ik ken mensen die minder dan €500 betalen voor een rijtjeshuis...
Alleen maar goed dat er nog zulke goedkope woningen zijn. Het zouden er eigenlijk veel meer moeten zijn want daarmee wordt het probleem van "dure scheefwoners" voorkomen, die anders een beroep moeten doen op de huurtoeslag.

Berteman schreef:Als gevolg van een ernstig ongeluk in 2010, ben ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt en daarnaast werk ik nog 20 uur per week. Met m'n salaris, aangevuld met een WIA uitkering, kwam ik in 2015 op een jaarinkomen van iets minder dan de helft van het bedrag, waarboven de inkomensafhankelijke huurverhoging mag worden berekend, maar toch heb ik dit jaar ook een extra verhoging gekregen. In 2015 heb ik (na vier jaar getouwtrek) een (eenmalige) uitkering van de ongevallenverzekering ontvangen. En die wordt gezien als inkomen...
Julie4444 schreef:Tja, dat is zuur, maar hoeveel huur betaal je dan? Nog steeds minder dan de liberalisatiegrens, nietwaar? Dan huur je dus nog steeds goedkoop en betaalbaar.
Volgens de normen woon ik "goedkoop" en "betaalbaar" maar als gevolg van persoonlijke omstandigheden is "goedkoop" en "betaalbaar" een relatief begrip.

Zuur, dat is het zeker. Door de manier waarop de inkomensafhankelijke huurverhoging wordt toegepast - iedereen over een en dezelfde kam - is niet rechtvaardig. Als gevolg van inkomensdaling door de arbeidsongeschiktheid, werd ik gedwongen - midden in de crisis - mijn toenmalige woning met flink verlies te verkopen en te gaan huren. Verder laat ik het hierbij, is te emotioneel beladen en gaat anders teveel OT

Gesloten