LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inschrijving GBA bij huur huis op leegstandswet

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
piccolina
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jan 2011 22:29

Inschrijving GBA bij huur huis op leegstandswet

Ongelezen bericht door piccolina »

Ik heb een huis die te koop staat als 2e hypotheek. Ik heb wel echter altijd netjes alles betaald en nu heb ik een vriendin die een scheiding proces heeft en moet ergens anders gaan wonnen en zich inschrijven.
Dat kan bij mij dus, dan betaald zij ook hypotheek kosten etc. Er zijn goede afspraken mbt bezichtigingen en verkoop van de huis.

We willen het op eigen risico zonder toestemming van de bank doen.
Op dit moment sta ik samen met mijn echtgenoot nog daarin ingeschreven.
Ze moet wel alleen staan op deze adres, niemand anders erbij.

Hoe loop dan de inschrijving precies. Het huurcontract wordt gedaan via makelaar op basis van de leegstandswet.

- Als ik met haar bij loket komt om haar als inwonende inschrijven - lukt dat gewoon of niet
Daarna ben ik van plan ons online er uit gaan schrijven op andere adres - zal ze blijven op het adres staat of gaat zei automatisch mee.

- Als ik haar huurcontract geef en ga samen met haar en zeg ik wil ga inschrijven als huurder - gaat dan de gemeente vragen naar de toestemming van de bank of niet. Is het beter dan in deze situatie dat er niemand meer ingeschreven staat op het adres of maakt het niet zo veel uit..

- kan de gemeente in database wel zien dat het hypotheek op huis ligt of niet

Gemeente Den Haag is het

Ik zou graag ervaringen weten van de verhuur op basis van de leegstandswet zonder toestemming van de bank.. kan ook via prive berichten!

dolfijntje33
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jul 2011 16:52

Re: Inschrijving GBA bij huur huis op leegstandswet

Ongelezen bericht door dolfijntje33 »

Als jouw makelaar het toestaat dat jij je woning verhuurd zonder toestemming van de bank, dan heb je een slecht informerend makelaar en neem je hele grote risico's voor het geval de bank erachter komt. Je loopt dan namelijk de kans dat je hypotheek in 1x door de bank wordt opgeeist, en als je dat dan niet kunt betalen je huis middels executie wordt verkocht en je bijna zeker nog een restschuld over houdt. Laat je dus eerst goed voorlichten voor je gaat verhuren! Verder is een makelaar duur en kan het stukken goedkoper, en kompleet correct met toestemming van jouw bank. Zie ook mijn bijdrage in het volgende topic.

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 72&t=83685

Hopelijk heb je er iets aan.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inschrijving GBA bij huur huis op leegstandswet

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Dolfijntje denk niet dat het zinvol is om te reageren op iets wat in april
vorig jaar geschreven is.
Overigens is TS sinds 04 mei 2012 15:27 hier niet meer geweest.

dolfijntje33
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jul 2011 16:52

Re: Inschrijving GBA bij huur huis op leegstandswet

Ongelezen bericht door dolfijntje33 »

Chocomelk schreef:@ Dolfijntje denk niet dat het zinvol is om te reageren op iets wat in april
vorig jaar geschreven is.
Overigens is TS sinds 04 mei 2012 15:27 hier niet meer geweest.
Ookal is een topic al ouder, dan betekend dit niet automatisch dat oudere berichten niet meer gelezen worden. En als ik de diverse topics over gelijkwaardige problemen zo eens las zaten er maar weinig antwoorden tussen die ook daadwerkelijk nog enigzins klopten als het gaat om het verhuren van een te koop staande woning volgens de leegstandswet. Diegenen die hier dus alsnog lezen worden dan in ieder geval van meer correcte informatie voorzien....en daar is een forum toch ook voor?

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Inschrijving GBA bij huur huis op leegstandswet

Ongelezen bericht door Rim69 »

dolfijntje33 schreef:
Chocomelk schreef:@ Dolfijntje denk niet dat het zinvol is om te reageren op iets wat in april
vorig jaar geschreven is.
Overigens is TS sinds 04 mei 2012 15:27 hier niet meer geweest.
Ookal is een topic al ouder, dan betekend dit niet automatisch dat oudere berichten niet meer gelezen worden. En als ik de diverse topics over gelijkwaardige problemen zo eens las zaten er maar weinig antwoorden tussen die ook daadwerkelijk nog enigzins klopten als het gaat om het verhuren van een te koop staande woning volgens de leegstandswet. Diegenen die hier dus alsnog lezen worden dan in ieder geval van meer correcte informatie voorzien....en daar is een forum toch ook voor?
Had je dan niet beter kunnen vermelden dat je niet kan verhuren onder de leegstandswet zonder toestemming van de hypotheekverstrekker?

Baghera
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:33

Re: Inschrijving GBA bij huur huis op leegstandswet

Ongelezen bericht door Baghera »

Het kan altijd. Ik heb in mijn andere huis ook huurders zitten. Heb dit netjes gemeld bij de bank, met als resultaat dat de hypo werd opgeëist. Nu is dit voor mij gelukkig geen probleem geworden en is de hypo afgelost. Het huis is nu hypotheekvrij en volledig verhuurd. Meeste gemeentes staan trouwens maar 1 huurder toe, welke het wel aan andere huurders mag doorverhuren, met een maximum van 3 mensen op één adres.

Gesloten