LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Valor89
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2019 08:49

Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door Valor89 »

Beste Allen,

Afgelopen 18 maanden heb ik een woning gehuurd voor EUR 1325 (exclusief) in de vrije sector bij een woningcorporatie. Deze woningcorporatie doet aan sociale huurwoningen als vrije sector. Na het opzeggen van mijn contract ben ik erachter gekomen dat de huurprijs nu wordt gevraagd EUR 1075 (exclusief) is. Dit is een verschil van EUR 250 per maand. Bij elkaar opgeteld 18*250 heb ik een bedrag teveel betaald van EUR 4500. Weet iemand van jullie of het mogelijk is om dit verschil terug te kunnen vorderen? Ik kan mij niet voorstellen dat de huurprijs zo sterk is gedaald in de afgelopen 18 maanden en daarnaast voel ik mij opgelicht.

Tevens heb ik een half jaar geleden gevraagd om te kijken of huurverlaging kon worden toegepast. De woningcorporatie kwam met het antwoord dat dit alleen toepasbaar is op sociale huur en geen vrije sector.

Alvast bedankt voor de response.

Mvg,

Redmer

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vragen staat vrij, maar u hebt nergens recht op.

U had in de eerste zes maanden van het huren de huur kunnen laten toetsen. Lees hier.

https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... -contract/

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je bent indertijd akkoord gegaan met die huur, en inderdaad, geen actie binnen 6 maanden ondernomen. Uiteraard kun je het proberen, vragen staat vrij, alhoewel ik je bij een wbv weinig kans geef.

Valor89
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2019 08:49

Re: Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door Valor89 »

Dank voor de reacties. Wij hebben binnen 6 maanden huurverlaging aangevraagd bij de woningcorporatie, echter werden wij schriftelijk erop gewezen dat dit niet geldt voor vrije sector woningen. Dit hebben wij toen als te goede getrouw als waarheid aangenomen. Merk ik nu terecht op dat je ook huurverlaging kan aanvragen bij vrije sector woningen? Is dit misschien iets waar ik iets mee kan?

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door witte angora »


Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, u kunt geen huurverlaging aanvragen, maar u had bij de huurcommissie de huur kunnen laten controleren, en als de huur dan onder de grens voor sociale huurwoningen was vastgesteld, zou de huur daar naar toe verlaagd zijn.

Maar gezien de hoogte van de huur lijkt mij dat onwaarschijnlijk.


Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is heel simpel: u kunt zelf uitrekenen wat de maximaal redelijke huur is aan de hand van het aantal punten voor de woning. Komt daar uit dat de woning in de vrije sector valt? In dat geval mag de verhuurder zelf de huurprijs bepalen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Antwoord op de vraag , ja dat mag .

margot.van-arum
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2019 13:04

Re: Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door margot.van-arum »

zou het zo kunnen zijn dat het verschil in huur in servicekosten zit? was het een appartement? dan is het nl. waarschijnlijk dat je ca. 250 per maand aan servicekosten hebt betaald.

Leva66
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mei 2017 15:11

Re: Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door Leva66 »

Nee, helaas. Alle woningen met een huur boven 720,40 zijn geliberaliseerd. Bij deze woningen bepalen verhuurder en huurder zelf de huurprijs. Er is dan geen maximale huurprijs.

Is het huurcontract van uw geliberaliseerde huurwoning korter dan 6 maanden geleden ingegaan? Dan kan de Huurcommissie wel voor u nagaan of de huurprijs redelijk is. Dit heet de toets aanvangshuurprijs. :(

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet alle woningen met een huur boven de € 720,40 zijn geliberaliseerd.

De Ts heeft er 1,5 jaar gewoond en heeft alweer opgezegd.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Jammer genoeg kan dat niet. Wij huren voor 1100 per maand, waar huizen die vrij komen voor 975 te huur staan. Het enige wat je kan doen is verhuizen naar drie deuren verderop.....

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kan ik teveel betaalde huur terugvorderen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt niet teveel huur betaald. U hebt betaald wat er overeen gekomen is. Als volgende week de bananen in de aanbieding zijn kunt u ook niet reclameren.
Bij huur is het vraag en aanbod. Stijgt de vraag, dan kan de huurprijs in de vrije sector omhoog. Bij minder vraag zal de prijs ook omlaag gaan.
Was u ook gaan klagen als de nieuwe huurprijs €250 omhoog gegaan zou zijn? De verhuurder is vrij in het bepalen van de prijs. Schijnbaar wil jij geen lange leegstand hebben en heeft de prijs daar op aangepast.

Gesloten