LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
stefan.ketelaars
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2020 15:10

Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door stefan.ketelaars »

Beste,

Als eerste een kleine introductie, sinds 2018 huur ik een zakelijke werkruimte voor het vervaardigen van horloges.
Deze ruimte is destijds verhuurd als een ruimte van 38m2. de 38m2 zijn opgedeeld in m2 van mijn ruimte (31m2) en 7m2 (deel van gezamelijke ruimte).

In het huurovereenkomst staat het volgende beschreven:

Het gehuurde, bestemming
1.1 Verhuurder verhuurd aan huurder en huurder huurt van verhuurder de bedrijfsruimte (ca. 38 m2), hierna 'het gehuurde'genoemd, gelegen aan de (gegevens van de locatie) (Volgens tekening, bijlage 2)

Onlangs heb ik het volgende bericht ontvangen van de verhuurder:
Hierbij willen we u informeren dat de voorschotten op de servicekosten per 1 januari 2020 zullen worden gewijzigd.

Geachte heer Ketelaars,

Hierbij willen we u informeren dat de voorschotten op de servicekosten per 1 januari 2020 zullen worden gewijzigd.
Uit een recent uitgevoerde NEN-rapportage is gebleken dat de voorschotten niet correct berekend zijn op basis van de door u gehuurde meters.

De door u gehuurde metrage betreft 50 m2.
De servicekosten per 1 januari 2020 zijn voor alle ruimtes vastgesteld op € 35,- per m2 exclusief BTW. Voor uw ruimte betekent dit dat het voorschot servicekosten jaarlijks € 1.750,- bedraagt.

In de hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.



Door een nacalculatie zijn de servicekosten met 40% verhoogd, dit blijkt een grijs gebied te zijn waardoor de verhuurder dit door mag voeren.

Buiten dat krijg ik 12m2 aan gezamelijke ruimte er bij waar de verhoogde service kosten over betaald moeten worden zonder dat mijn werkelijke werk ruimte hier op vooruit gaat.

Graag had ik advies of dit acceptabel is of toch achteraan moet gaan.
De verhuurder doet geen water bij de wijn na telefonisch contact.

Graag hoor ik van u,
Met vriendelijke groet,
Stefan Ketelaars

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door rvjapio »

U heeft een contract voor plm. 38 m2. Daar heeft u voor getekend veronderstel ik. Dan kan de verhuurder niet opeens uitgaan van 50 m2. Zo'n 30% meer. In uw situatie zou ik om te beginnen dat nen rapport opvragen en daarna de verhuurder schriftelijk meedelen dat kennelijke meetfouten voor diens eigen rekening zijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door crazyme »

Het voorschot gaat omhoog, dat voorschot wordt verrekend met de eindafrekening. De eindafrekening zal nu waarschijnlijk worden gebaseerd op 50 meter ipv 38 meter, maar wanneer bij meerdere huurders de oppervlakte is aangepast heeft dat ook invloed.

Hier kunt u niets tegen doen, het is ook redelijk toch ?

(Wel even controleren of die 50 meter klopt volgens nen 2580)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Gezien de Covid 19 Crisis lijkt me andere ruimte vinden niet zo moeilijk.

Dan zitten ze met leeg pand en €0,00 inkomsten.
Ontbinden lopende contract mag omdat ze deze wijziging/verhoging doorvoerden.

Uw gehuurde is na te meten, de overige gezamenlijke is veel lastiger.....
En vraag de andere huurders eens, hebben enkele ook een verlaging gehad of gaat iedereen omhoog?

Vooral bedrijfspanden, het aanbod is nu geëxplodeerd, en vele die aflopen zoeken nu elders.
Verder vraag ik me af of de verhuurder wel slim is...
ik heb bouwtekening en kan op de cm nauwkeurig elke ruimte berekenen.
Panden worden niet zomaar 12 meters groter, en bij dit soort grappen kan het wel eens erg leeg worden.
en de kosten openbare ruimte, dan mag hij voor de leegstaande deel zelf betalen!

Zelf heb ik allen nieuwe contracten aangeboden voor 5 jaren en die prijzen zijn veel lager als nu.
Alle huurders blij, en ik heb weer 5 jaren zekerheid.
Leegstand is duurder, en ik koos voor zekerheid.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

lees de voorwaarden na, wat staat daarin, vooralsnog mag men u niet zomaar meer m2 in rekening brengen dan is afgesproken in het kontrakt, er is niet voor niets een kontrakt opgesteld, daarin spreekt u beidden af wat u huurt en tegen welke prijs, hier kan niet zomaar eenzijdig van afgeweken worden, bovendien zijn servicekosten ook aan regels gebonden, zo mogen hier enkel kosten onder vallen die ook daawerkelijk gemaakt zijn....

https://rwv.nl/nieuws/2019/08/serviceko ... spelregels

lees en informeer uzelf verder!!!!

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door 16again »

Hawk-Eye schreef:
28 jun 2020 15:49
vooralsnog mag men u niet zomaar meer m2 in rekening brengen dan is afgesproken in het kontrakt, er is niet voor niets een kontrakt opgesteld
Dat is ook wel mijn insteek. Bij het opstellen van het contract had de verhuurder gewoon het juiste aantal m2 moeten vermelden

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

De verhuurder kan niet ineens de huurprijs omhoog gooien omdat hij er achter komt dat dat de gehuurde ruimte groter is dan verhuurd. Voor de verrekening van de servicekosten ligt dat wellicht anders, maar het hangt er vanaf wat er in je contract staat. Staat daar een vast bedrag, of staat daar een verrekenbeding op basis van de vierkante meter-verhoudingen in het pand? Als het eerste het geval is, kan dat niet zomaar verhoogd worden. Als het tweede het geval is kan het wel.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Zelfs als er een verrekening per m2 in staat mag dit niet, TS huurt een bepaald oppervlak en thats it, staat duidelijk in zijn kontrakt zo ik het zie, het kan niet zo zijn dat iemand een ruimte huurt in een BIJV> kantoorgebouw en dat als diegene weggaat de achterblijver dan ineens op moet draaien voor de kosten van die ruimte!!!!

Bovendien moeten de servicekosten ook werkelijk gemaakt worden en moet er ieder jaar een afrekening plaatsvinden met een duidelijke specificatie welk TS ter hand gesteld moet worden....

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
29 jun 2020 07:01
Zelfs als er een verrekening per m2 in staat mag dit niet, TS huurt een bepaald oppervlak en thats it, staat duidelijk in zijn kontrakt zo ik het zie,
Voor een vaste component als de huurpijs kan het inderdaad niet, voor een variabele wel.
Hawk-Eye schreef:
29 jun 2020 07:01
het kan niet zo zijn dat iemand een ruimte huurt in een BIJV> kantoorgebouw en dat als diegene weggaat de achterblijver dan ineens op moet draaien voor de kosten van die ruimte!!!!
Dat is ook niet wat ik schrijf.
Hawk-Eye schreef:
29 jun 2020 07:01
Bovendien moeten de servicekosten ook werkelijk gemaakt worden en moet er ieder jaar een afrekening plaatsvinden met een duidelijke specificatie welk TS ter hand gesteld moet worden....
Klopt. Maar dat is niet de dicsussie.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
30 jun 2020 11:58
Hawk-Eye schreef:
29 jun 2020 07:01
Bovendien moeten de servicekosten ook werkelijk gemaakt worden en moet er ieder jaar een afrekening plaatsvinden met een duidelijke specificatie welk TS ter hand gesteld moet worden....
Klopt. Maar dat is niet de dicsussie.
Waarom niet? Rekeningen voor schoonmaker, glazenwasser of verlichting zullen niet opeens omhoog gaan als administratief het aantal m2 wijzigt

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 jun 2020 13:04
Moneyman schreef:
30 jun 2020 11:58
Hawk-Eye schreef:
29 jun 2020 07:01
Bovendien moeten de servicekosten ook werkelijk gemaakt worden en moet er ieder jaar een afrekening plaatsvinden met een duidelijke specificatie welk TS ter hand gesteld moet worden....
Klopt. Maar dat is niet de discussie.
Waarom niet? Rekeningen voor schoonmaker, glazenwasser of verlichting zullen niet opeens omhoog gaan als administratief het aantal m2 wijzigt
Waarom niet? Omdat dat punt niet het onderwerp van de discussie is, en niemand het uberhaupt betwist, bijvoorbeeld?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ik ben met je eens dat de variabele kosten per m2 kunnen stijgen en dalen, wat hier echter aan de hand is is dat de verhuurder TS ineens op wil zadelen met meer Meters en dat kan zomaar niet, dan moet kontrakt opengebroken worden en dat is niet wat TS heeft afgesproken althans, dat word nergens vermeld....

Dat de verhuurder misschien een ruimte niet meer verhuurd dat kun je niet TS aanrekenen....

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
30 jun 2020 13:55
16again schreef:
30 jun 2020 13:04
Waarom niet? Rekeningen voor schoonmaker, glazenwasser of verlichting zullen niet opeens omhoog gaan als administratief het aantal m2 wijzigt
Waarom niet? Omdat dat punt niet het onderwerp van de discussie is, en niemand het uberhaupt betwist, bijvoorbeeld?
Volgens mij zoekt de TS juist geldige gronden, om de huurverhoging te kunnen betwisten.
En dan kun je wat mij betreft niet zo makkelijk heenstappen over servicekosten per m2 ipv daadwerkelijk gemaakte kosten

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 jun 2020 14:15
Volgens mij zoekt de TS juist geldige gronden, om de huurverhoging te kunnen betwisten. En dan kun je wat mij betreft niet zo makkelijk heenstappen over servicekosten per m2 ipv daadwerkelijk gemaakte kosten
Je doet alsof het het één of het ander is, en dat is niet het geval.

Dat alleen daadwerkelijk gemaakte kosten doorberekend mogen worden, zegt alleen iets over het totaal aan gemaakte kosten. Hoeveel er per m2 in rekening gebracht wordt, is slechts een kwestie van de verdeelsleutel toepassen.

Mocht je "daadwerkelijk gemaakt" nu ineens willen gaan uitleggen als "daadwerkelijk door TS gemaakt": dat is onjuist. Het gaat immers om extra meters aan gezamenlijke ruimte. En juist de kosten van gezamenlijke ruimtes mogen wél via een verdeelsleutel doorberekend worden.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door 16again »

Maar is dit een wijziging in de verdeling, of zijn er ergens extra meters gezamenlijke ruimte bijverzonnen?
Ik ging uit van het laatste.
In het eerste geval behoren alle huurders een brief te krijgen, en betalen zij gezamenlijk 1750 minder

Het lijkt me niet de bedoeling om leegstand te promoveren tot gezamenlijke ruimte

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat ik las, is dat er slechts een fout recht gezet werd. Die fout werd kenbaar op basis van een nieuwe oppervlaktemeting. Er zijn dus geen meter bij verzonnen.
Uit een recent uitgevoerde NEN-rapportage is gebleken dat de voorschotten niet correct berekend zijn op basis van de door u gehuurde meters.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door 16again »

En is dan de gezamenlijke ruimte dus "ineens" groter?
Want dat brengt me weer op standpunt dat daadwerkelijke kosten voor die gezamenlijke ruimte niet veranderen.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten huur omhoog na nacalculatie vierkante meter (m2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 jun 2020 16:41
En is dan de gezamenlijke ruimte dus "ineens" groter?
Nee, natuurlijk is die niet groter. Er verandert immers feitelijk niets. Alleen de op papier staande m2 zijn gecorrigeerd.
16again schreef:
30 jun 2020 16:41
Want dat brengt me weer op standpunt dat daadwerkelijke kosten voor die gezamenlijke ruimte niet veranderen.
Nee natuurlijk veranderen die niet. Dat is ook niet de discussie. Alleen de verdeelsleutel verandert.

Gesloten