LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kun je gepland onderhoud weigeren?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Denn72
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2020 12:02

Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door Denn72 »

Inmiddels woon ik bijna 4 jaar in mijn appartement (eerste bewoner)
Al vrij snel had ik last van een lekkage, dit is zo goed als opgelost. Alleen bij storm hebben we nog wat wateroverlast.

Nu wil mijn huurbaas alle kozijnen vernieuwen in het appartementencomplex (dit valt nog onder de garantie bij het bouwbedrijf)
ik heb buren die echt hele dikke kieren tussen de deuren hebben en waarvan de deur moeilijk dichtgaan. Hiervan snap ik het onderhoud, echter heb ik geen last van bovenstaande punten. Alleen bij storm heb ik een beetje wateroverlast, dit komt waarschijnlijk door problemen in het kozijn van mijn bovenbuurman.

Mijn probleem is het volgende: de verhuurder heeft voor eind oktober gepland onderhoud gepland van 2 dagen om alle kozijnen te vervangen. ik heb aangegeven dat ik dit liever in het voorjaar of in de zomer heb met de volgende redenen:

Mijn huis wordt verwarmd door een warmte pomp, de tempraturen zijn aan de lage kant in oktober dus het duurt echt tijden voordat het weer een normale tempratuur in huis is.

Mijn vriendin werkt door de corona maatregelen van uit huis aan de keukentafel, bij de terrasdeuren die eruit gaan... op kantoor werken zit er niet in. en 2 dagen vrij vragen voor onderhoud lijkt mij absurd..

Door deze rare corona tijd heb ik liever geen mensen over de vloer.

Zelf zit ik met mijn nachtdiensten

En ik heb nog een kleine rond lopen van net 1 jaar wat niet bepaald bevorderlijk is met de kou in huis.


Tijdens het maken van dit bericht krijg ik het volgende van mijn huurbaas:

Daarnaast heeft u een huurovereenkomst afgesloten waarin u verplicht wordt om mee te werken bij reparaties/onderhoud. Ik kan u hiervoor verwijzen naar artikel 11.5 van de algemene bepalingen behorende bij uw huurovereenkomst en naar Art. 7:220 lid 1 BW.

Hier staat in het kort samengevat het volgende:

“Als de verhuurder beoordeelt dat er reparatie/onderhoud nodig is aan de woning, dan moet de huurder gelegenheid geven aan de personen, die werkzaamheden komen uitvoeren, om het onderhoud uit te voeren. De huurder maakt hierin (door eventueel ongemak) geen aanspraak op schadevergoeding, verlaging van de huurprijs etc.”

Als u alsnog besluit om niet mee werken en er ontstaat (gevolg)schade bent u hiervoor aansprakelijk.



Mijn vraag is: kan ik hier nog iets tegen doen of is het gewoon een kwestie van meewerken?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door sjohie »

Er lijken me twee keuzes, of meewerken, of niet. Dat laatste zal gezien de door u gevonden (wet)tekst, mogelijk financiële consequenties hebben, want uw weigering is een stok in de spaken van een groter afgesloten contract. En wat u blijkbaar acceptabele wateroverlast vindt, zal de verhuurder vml anders zien, dat vocht, op die plek, kan nare lange termijn gevolgen hebben.

Ik zou vragen of de verhuurder mee wil of kan denken aan oplossingen, denk aan een nacht in een hotel ivm het slapen icm nachtdiensten. Wat betreft de binnentemperatuur, ergens even een straalkacheltje regelen, zou wel te doen moeten zijn, toch?

Verder is een huurcontract geen wederzijds zelfmoordpact, er staan ook een aantal verplichtingen uwerzijds in, en daar is dit er eentje van.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door joep873 »

Denn72 schreef:
08 okt 2020 12:40
"De huurder maakt hierin (door eventueel ongemak) geen aanspraak op schadevergoeding, verlaging van de huurprijs etc.”
Dat is een foute samenvatting, dat staat helemaal niet in dat wetsartikel. "Onverminderd" houdt in dat dat recht juist niet verloren gaat.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door berndv »

In het wetboek staat het volgende:
Indien gedurende de huurtijd dringende werkzaamheden aan het gehuurde moeten worden uitgevoerd of de verhuurder krachtens artikel 56 van Boek 5 iets moet toestaan ten behoeve van een naburig erf, moet de huurder daartoe gelegenheid geven, onverminderd zijn aanspraken op vermindering van de huurprijs, op ontbinding van de huurovereenkomst en op schadevergoeding.
En volgensmij betekent die laatste regels juist dat je rechten juist niet beperkt worden omdat het onder noodzakelijke werkzaamheden geschaard wordt.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Stel dat er een raam kapot gaat bij u. Timmert u daar een plankje voor en laat de glaszetter pas komen als Corona voorbij is en het zomer is?
Er is een lekkage die opgelost moet worden. Als u daar niet aan mee wilt werken kan de vervolg schade op u verhaalt gaan worden. Dan is een straalkacheltje en 1 of 2 dagen bij (schoon)familie of vrienden een stuk goedkoper. En zolang u niet te dicht op deze mensen staat en de boel achteraf weet schoonmaakt is er geen reden tot paniek.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens mij kunt u niet weigeren. Dit soort werkzaamheden wordt complexgewijs uitgevoerd om overlast en kosten te beperken.

Vanwege gederfd woongenot heeft u wel recht op compensatie. Twee dagen een hotelkamer zouden ze toch kunnen vergoeden. Of een eigen kamer ergens anders in bijvoorbeeld een kantoorgebouw in de buurt.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bij dit soort zaken gaat het om redelijkheid en billijkheid. Je moet meewerken, tenzij dat niet van je verlangd kan worden. Dat is hier, gezien de omvang van de werkzaamheden, niet aan de orde: het belang van je medehuurders is groot genoeg.

Ik zou proberen in te zetten op een logeeradresje ergens, al dan niet op kosten van de verhuurder. En die kou heb je natuurlijk zo opgelost met een kacheltje.

Bedenk ook; zit je echt te wachten op een verstoorde relatie met je verhuurder en buren?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door scontra »

Zo zie je maar weer, er zijn altijd wel genoeg bezwaren op te sommen waarom de, reeds geplande, werkzaamheden in uw geval niet zouden kunnen doorgaan.
Voor al die opgesomde problemen liggen echter hele simpele oplossingen voorhanden en dat weet u zelf uiteraard ook wel.
De pui zal bij u geen twee dagen openliggen, maar dit zal slechts een dagdeel zijn, gelet het gegeven dat er een heel appartementencomplex in twee werkdagen gedaan kan worden.

Soms is het creëren van oplossingen makkelijker dan het verzamelen van de waslijst met bezwaren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

...gelet het gegeven dat er een heel appartementencomplex in twee werkdagen gedaan kan worden.
Dat is uw interpretatie. Wat had u gedacht? Een uurtje werk per appartement? Gewoon even stevig de beuk er in en het is gefixt?
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 08 okt 2020 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
08 okt 2020 15:16
...gelet het gegeven dat er een heel appartementencomplex in twee werkdagen gedaan kan worden.
Dat is uw interpretatie.
Ik lees dat hier ook.
Denn72 schreef:
08 okt 2020 12:40
Mijn probleem is het volgende: de verhuurder heeft voor eind oktober gepland onderhoud gepland van 2 dagen om alle kozijnen te vervangen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ja, alle kozijnen van topicstarter. Heb het zelf in mijn woning van het voorjaar meegemaakt en daar hebben ze toch echt twee dagen voor nodig. Per woning.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Bob Schurkjens schreef:
08 okt 2020 15:22
Ja, alle kozijnen van topicstarter. Heb het zelf in mijn woning van het voorjaar meegemaakt en daar hebben ze toch echt twee dagen voor nodig. Per woning.
Dan nog heb je mee te werken , en twee dagen is best te doen.
TS kan misschien ook wel die 2 dagen bij familie of vrienden logeren.

Als je zegt ik heb het liever in het voorjaar of zomer.....tja dan is er in de winter niks meer te doen.
Gewoon meewerken dan is het zo gepiept.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is ook prima te doen. Gewoon zorgen dat je niet thuis bent.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
08 okt 2020 15:22
Ja, alle kozijnen van topicstarter. Heb het zelf in mijn woning van het voorjaar meegemaakt en daar hebben ze toch echt twee dagen voor nodig. Per woning.
Aangezien TS een paar zinnen eerder met "alle kozijnen" ook naar het hele complex verwees, leek het mij logisch dat hij, als hij een paar zinnen verder weer "alle kozijnen" gebruikt, op hetzelfde doelt.
Denn72 schreef:
08 okt 2020 12:40
Nu wil mijn huurbaas alle kozijnen vernieuwen in het appartementencomplex (dit valt nog onder de garantie bij het bouwbedrijf)
Maar je hebt gelijk, wellicht is TS wat minder consistent dan ik inschatte en doelt hij wel degelijk op alleen zijn eigen woning :wink:

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door geengast »

Ik denk dat dit niets met onderhoud te maken heeft.

Het is een garantiegeval waar de aannemer (gelukkig) voor wil opdraaien.
Misschien is in het voorjaar de garantie wel afgelopen?

Het is heel netjes dat binnen 4 jaar alle kozijnen vervangen worden. En meteen al wateroverlast in een nieuw appartement....dat moet u toch niet willen?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door grun »

Volgens mijn huisbaas, een woningcorporatie, ligt het omslagpunt bij 70%. Als in een complex (of wijk) 70% van alle huurders instemmen met de renovatieplannen, de overige 30% dat niet tegen kunnen houden. Ook niet als ze naar de rechter stappen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat niet over renovatie maar over herstel van fouten en lekkage.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bob Schurkjens schreef:
08 okt 2020 14:29

Vanwege gederfd woongenot heeft u wel recht op compensatie. Twee dagen een hotelkamer zouden ze toch kunnen vergoeden. Of een eigen kamer ergens anders in bijvoorbeeld een kantoorgebouw in de buurt.
Vanwaar een hotelovernachting? Waarschijnlijk werkt het bedrijf wat de kozijnen komt plaatsen gewoon tussen pakweg 7.30 en 17.00 uur en laten ze echt de boel 's avonds niet "open" achter.

Voor de overige punten van TS: het is helemaal niet onredelijk dat je als huurder af en toe een dag vrij moet nemen, zodat de verhuurder noodzakelijke werkzaamheden aan het pand kan (laten) uitvoeren. Als de buitenschilder komt moet er ook iemand zijn die de ramen/deuren even open kan zetten en ook voor de controle van de verwarmingsinstallatie moet je periodiek iemand binnen laten.
Dat je vanwege de werkzaamheden een dagje of twee niet kunt (thuis)werken, valt onder normale omstandigheden. Het wordt een ander verhaal wanneer ze wegens slecht werk keer op keer terug moeten komen voor het oplossen van hetzelfde probleem.

Wat betreft de temperatuur: kom op en stel je niet aan. Eind oktober hebben we naar verwachting nog lang geen vrieskou. Even warm aankleden en je houdt die temperatuur gemakkelijk een hele dag vol. Hoe denk je dat mensen met een buiten-beroep anders doen in de winter?
Ook een kind van 1 kun je prima warm aankleden. Bovendien zullen niet alle kozijnen gelijktijdig verwijderd worden, dus zal het ook niet in alle kamers tegelijkertijd koud worden.

Al met al zie ik niet in waarom deze werkzaamheden het woongenot dusdanig beperken, dat een vorm van compensatie gerechtvaardigd is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kun je gepland onderhoud weigeren?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hotelovernachting is inderdaad niet nodig. Een verblijfsruimte overdag zou echter wel redelijk zijn.

In een renovatie heeft de rechter onlangs wel compensatie toegewezen voor een thuiswerker:
https://www.woonbond.nl/nieuws/renovati ... erker-niet

Die overigens nu weer wordt aangevochten door de verhuurder:
https://www.woonbond.nl/nieuws/trivire- ... -renovatie

Gesloten