LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
luuk0987
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2019 20:32

Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door luuk0987 »

Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag voldoen we aan (bijna) alle eisen.

Huur < 720
Inkomsten < 30k
Voordeur die op slot kan

Echter is de situatie wat complexer. Het gaat om een pand met twee kamer woningen op de begane grond en een losse verdieping, met 1 huurder, erboven. Er is wel een tussendeur voor ons, en we hebben beiden onze eigen voorzieningen (douche, keuken, WC etc.). Deze tussendeur is niet aan de straat aangesloten.

Ik meen te hebben begrepen dat alleen de hoofdbewoner de huurtoeslag aan kan vragen.

- Kan er een argument worden gemaakt dat de begane grond een apart deel is, aangezien we onze eigen deur en voorzieningen hebben.
- Moet om de huurtoeslag aan te vragen het pand officieel in tweeën worden gedeeld? Zodat er twee hoofdhuurders zijn.
- Moeten ik en mijn huisgenoot met onze huurbaas regelen om hoofdhuurder en medehuurder te worden?

Ik hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft of er iets vanaf weet, want ik kom er persoonlijk niet uit.

Als er vragen zijn over de situatie hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt het over uw huisgenoot. Bedoelt u daarmee de huurder van de begane grond woning en hebt u de bovenwoning, of andersom?

Of woont u samen met iemand in één van die woningen?

Een woning hoeft niet officieel in tweeën zijn gedeeld om voor elke woning apart huurtoeslag aan te kunnen vragen. Er moeten uiteraard wel twee aparte huurovereenkomsten zijn voor de woningen.

De voorwaarde voor huurtoeslag is dat de woning voorzien moet zijn van een keuken met kookvoorziening, en een toilet. Ook moet die woning met een deur kunnen worden afgesloten. Deze deur hoeft niet aan de straat te liggen.

Maar verder is mij uw situatie niet echt helemaal duidelijk.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik woon in een gesplitste woning op 1 huisnummer
Huurt u een zelfstandige woonruimte en is er op uw huisnummer nog een andere woonruimte? Dan kunt u huurtoeslag krijgen voor uw eigen woonruimte. Maar als wij niet weten dat het om een gesplitste woning gaat, tellen wij de bewoners van de andere woonruimte mee als uw medebewoners.

Hebben wij die andere bewoners onterecht meegeteld bij de berekening van uw toeslag? Bel dan de BelastingTelefoon om aan te geven dat het om een gesplitste woning gaat

Even BD bellen dus en vragen naar voorwaarden gesplitste woning. U krijgt dan een formulier om in te vullen incl een situatie schets die men dan beoordeelt.

Een separaat huisnr bij de gemeente is daarbij geen verplichting.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@snuffel
Dat is onjuist.

Lees eens hier.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... urtoeslag/

Juist dat toilet, die keuken en de deur, die de boel af kan sluiten, maakt dat het als zelfstandige woning aangemerkt kan worden. Dus splitsen met een eigen nummering hoeft niet per se.

luuk0987
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2019 20:32

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door luuk0987 »

Lady1234 schreef:
23 okt 2019 11:35
U hebt het over uw huisgenoot. Bedoelt u daarmee de huurder van de begane grond woning en hebt u de bovenwoning, of andersom?

Of woont u samen met iemand in één van die woningen?

Een woning hoeft niet officieel in tweeën zijn gedeeld om voor elke woning apart huurtoeslag aan te kunnen vragen. Er moeten uiteraard wel twee aparte huurovereenkomsten zijn voor de woningen.

De voorwaarde voor huurtoeslag is dat de woning voorzien moet zijn van een keuken met kookvoorziening, en een toilet. Ook moet die woning met een deur kunnen worden afgesloten. Deze deur hoeft niet aan de straat te liggen.

Maar verder is mij uw situatie niet echt helemaal duidelijk.
Ik woon samen met 1 iemand in de benedenwoning.

Er zijn nu 3 aparte huurovereenkomsten voor de 3 huurders.

Mijn vraag is dus wanneer we zorgen dat van de twee huurovereenkomsten één wordt gemaakt (met een hoofd- en medehuurder) wij huurtoeslag aan kunnen vragen.

Bedankt voor de info.

Ik hoop dat dit mijn situatie verhelderd

luuk0987
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2019 20:32

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door luuk0987 »

StevieNL81 schreef:
23 okt 2019 13:45
Ik woon in een gesplitste woning op 1 huisnummer
Huurt u een zelfstandige woonruimte en is er op uw huisnummer nog een andere woonruimte? Dan kunt u huurtoeslag krijgen voor uw eigen woonruimte. Maar als wij niet weten dat het om een gesplitste woning gaat, tellen wij de bewoners van de andere woonruimte mee als uw medebewoners.

Hebben wij die andere bewoners onterecht meegeteld bij de berekening van uw toeslag? Bel dan de BelastingTelefoon om aan te geven dat het om een gesplitste woning gaat

Even BD bellen dus en vragen naar voorwaarden gesplitste woning. U krijgt dan een formulier om in te vullen incl een situatie schets die men dan beoordeelt.

Een separaat huisnr bij de gemeente is daarbij geen verplichting.
Allereerst, ontzettend bedankt. Dit verhelderd erg veel.

Dus als ik het goed begrijp zou de woning boven mij niet meetellen voor de berekening van de huurtoeslag. Samen met mijn ene huisgenoot komen we namelijk in aanmerking, maar niet wanneer de bovenwoning wordt meegeteld.

Op dit moment zijn het twee huurovereenkomsten voor de begane grond alleen, en ook nog 1 voor de bovenwoning (3 in totaal dus). Is het nodig om twee van deze huurovereenkomsten samen te voegen tot een hoofd- en medehuurder voor het aanvragen van de toeslag?

Ik zal gaan bellen met de BD, en vragen naar de gesplitste woning.

Nogmaals bedankt!

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die bovenwoning telt niet mee. Voor de benedenwoning, waar u dus met iemand samenwoont, moet er uiteraard één huurovereenkomst zijn, met één huur bedrag.

Maar uiteraard tellen wel beide inkomsten van de bewoners en ook het vermogen.

Er is dan toch in die benedenwoning één keuken en één toilet?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door tttlocke »

De situatie is mij niet duidelijk.
Wat bedoelt u met:
luuk0987 schreef:
22 okt 2019 20:45
een pand met twee kamer woningen op de begane grond en een losse verdieping,

Bedoelt u niet gewoon 'twee kamers'? Of één tweekamerwoning o.i.d?
luuk0987 schreef:
23 okt 2019 15:23
Ik woon samen met 1 iemand in de benedenwoning.
Er zijn nu 3 aparte huurovereenkomsten voor de 3 huurders.
Er is dus maar één benedenwoning? Of toch die twee woonruimtes, ieder met de eigen voorzieningen?
En u woont samen met iemand? Maar u en die persoon hebben beide een eigen huurcontract? :?

Als u bruikbare antwoorden wilt, kunt u het gewoon vertellen hoe het zit.
Ik krijg een beetje het idee dat u door de formuleringen die u kiest, probeert te sturen richting het gewenste antwoord.
Dat zou wellicht nog enigszins kunnen werken op een forum. maar waarschijnlijk niet bij de belastingdienst. Dus uiteindelijk schiet u daar niets mee op.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar er zijn 3 huurovereenkomsten voor 2 woningen of zijn de benedenwoningen apart en is dit dus in principe kamerverhuur? Ik denk namelijk het laatste.

Met andere woorden. Hebben beide huurders beneden een deur die de woning af kan sluiten en beiden keuken en badkamer etc.. Of is dit allemaal gedeeld? In dat laatste geval zult u geen recht hebben op huurtoeslag of u moet met uw verhuurder om tafel en als samenwonend te boek gaan staan samen met de andere huurder. Maar dan gaan er ook andere dingen veranderen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door kweenie »

luuk0987 schreef:
23 okt 2019 15:23
Mijn vraag is dus wanneer we zorgen dat van de twee huurovereenkomsten één wordt gemaakt (met een hoofd- en medehuurder) wij huurtoeslag aan kunnen vragen.
Voordat je er vanuit gaat dat dit allemaal eenvoudig te regelen is, kun je je misschien eerst afvragen of de verhuurder dat wel zou willen. Er kunnen namelijk verschillende redenen zijn waarom de verhuurder liever kamersgewijs wil verhuren. Bijvoorbeeld omdat de puntentelling voor kamerhuur tot een heel andere kale huur kan leiden dan de puntentelling van zelfstandige woonruimte. Of vanwege het risico dat de kamerverhuurvergunning zou kunnen komen te vervallen als de ruimte als één geheel verhuurd gaat worden. Om naar even twee simpele redenen te noemen.

Dus reken je niet meteen rijk, je kunt de verhuurder immers niet dwingen tot een ander soort huurcontract.

clytamnestra
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2013 16:25

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door clytamnestra »

In theorie heb je het goed bedacht: de bovenwoning kan vrijwel zeker als aparte woning worden aangemerkt, en de benedenwoning ook. Als jij en je huisgenoot je dan in juridische zin als 'samenwonend stelletje' presenteren voldoe je dus aan de voorwaarden voor toeslag.

Er zijn wel wat issues:
-grote kans dat je verhuurder weinig zin heeft om in dit verhaal mee te gaan: als hij 2 ipv 3 huizen verhuurt geeft dat voor hem extra werk en gedoe en onzekerheid over regels.
-als een van jullie ziek en/of werkeloos wordt dan gaat het UWV verwachten dat die (deels) door de ander wordt onderhouden

luuk0987
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2019 20:32

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door luuk0987 »

Nijogeth schreef:
23 okt 2019 21:28
Maar er zijn 3 huurovereenkomsten voor 2 woningen of zijn de benedenwoningen apart en is dit dus in principe kamerverhuur? Ik denk namelijk het laatste.

Met andere woorden. Hebben beide huurders beneden een deur die de woning af kan sluiten en beiden keuken en badkamer etc.. Of is dit allemaal gedeeld? In dat laatste geval zult u geen recht hebben op huurtoeslag of u moet met uw verhuurder om tafel en als samenwonend te boek gaan staan samen met de andere huurder. Maar dan gaan er ook andere dingen veranderen.
Ja het plan is om de huurovereenkomsten samen te voegen. Maar welke andere dingen zullen dan veranderen?

luuk0987
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2019 20:32

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door luuk0987 »

kweenie schreef:
24 okt 2019 07:38
luuk0987 schreef:
23 okt 2019 15:23
Mijn vraag is dus wanneer we zorgen dat van de twee huurovereenkomsten één wordt gemaakt (met een hoofd- en medehuurder) wij huurtoeslag aan kunnen vragen.
Voordat je er vanuit gaat dat dit allemaal eenvoudig te regelen is, kun je je misschien eerst afvragen of de verhuurder dat wel zou willen. Er kunnen namelijk verschillende redenen zijn waarom de verhuurder liever kamersgewijs wil verhuren. Bijvoorbeeld omdat de puntentelling voor kamerhuur tot een heel andere kale huur kan leiden dan de puntentelling van zelfstandige woonruimte. Of vanwege het risico dat de kamerverhuurvergunning zou kunnen komen te vervallen als de ruimte als één geheel verhuurd gaat worden. Om naar even twee simpele redenen te noemen.

Dus reken je niet meteen rijk, je kunt de verhuurder immers niet dwingen tot een ander soort huurcontract.
Ja dat begrijp ik. Mijn gedachte was om eerst te kijken of het in theorie zou werken voor ik het met mijn verhuurder zou overleggen. Maar wetende dat het nu kan is het wel het proberen waard.

luuk0987
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2019 20:32

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door luuk0987 »

tttlocke schreef:
23 okt 2019 17:04
De situatie is mij niet duidelijk.
Wat bedoelt u met:
luuk0987 schreef:
22 okt 2019 20:45
een pand met twee kamer woningen op de begane grond en een losse verdieping,

Bedoelt u niet gewoon 'twee kamers'? Of één tweekamerwoning o.i.d?
luuk0987 schreef:
23 okt 2019 15:23
Ik woon samen met 1 iemand in de benedenwoning.
Er zijn nu 3 aparte huurovereenkomsten voor de 3 huurders.
Er is dus maar één benedenwoning? Of toch die twee woonruimtes, ieder met de eigen voorzieningen?
En u woont samen met iemand? Maar u en die persoon hebben beide een eigen huurcontract? :?

Als u bruikbare antwoorden wilt, kunt u het gewoon vertellen hoe het zit.
Ik krijg een beetje het idee dat u door de formuleringen die u kiest, probeert te sturen richting het gewenste antwoord.
Dat zou wellicht nog enigszins kunnen werken op een forum. maar waarschijnlijk niet bij de belastingdienst. Dus uiteindelijk schiet u daar niets mee op.
Ik heb mijn best gedaan de situatie uit te leggen zoals die is. Nogmaals, er zijn 2 woningen achter een deur met beide hun eigen voorzieningen. In de benedenwoning zijn twee kamers met hun eigen huurovereenkomst. Mijn idee was om te kijken of hier 1 huurovereenkomst van gemaakt zou kunnen worden om zo huurtoeslag aan te vragen. Ik heb ondertussen met de belastingdienst gebeld en het blijkt te kunnen.

luuk0987
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2019 20:32

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door luuk0987 »

clytamnestra schreef:
24 okt 2019 15:12
In theorie heb je het goed bedacht: de bovenwoning kan vrijwel zeker als aparte woning worden aangemerkt, en de benedenwoning ook. Als jij en je huisgenoot je dan in juridische zin als 'samenwonend stelletje' presenteren voldoe je dus aan de voorwaarden voor toeslag.

Er zijn wel wat issues:
-grote kans dat je verhuurder weinig zin heeft om in dit verhaal mee te gaan: als hij 2 ipv 3 huizen verhuurt geeft dat voor hem extra werk en gedoe en onzekerheid over regels.
-als een van jullie ziek en/of werkeloos wordt dan gaat het UWV verwachten dat die (deels) door de ander wordt onderhouden
In principe zou er niet zo veel veranderen toch? Lijkt me dat in de huurovereenkomst alleen een paar woorden veranderd zouden moeten worden. Maar okee ik snap je punt. Het leek me gewoon de moeite waard om te proberen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kunnen we huurtoeslag aanvragen door te veranderen naar mede/hoofdhuurder

Ongelezen bericht door kweenie »

In principe zou er niet zo veel veranderen toch? Lijkt me dat in de huurovereenkomst alleen een paar woorden veranderd zouden moeten worden.
Op papier is het een kleine verandering. Maar er zijn wel grote gevolgen in de bijbehorende regels en in 'hoe' er verhuurd wordt.

Niet alleen de regelgeving verschilt enigszins tussen kamerhuur en de huur van een zelfstandige woonruimte. Ook zal kamerhuur in het algemeen over een paar jaar gaan, terwijl het bij zelfstandige woonruimte om veel langere termijn kan gaan. Je zou er bij wijze van spreken tot na je pensioen kunnen blijven zitten. Niet iedere verhuurder vindt dat een fijn idee. Maar je kunt het altijd vragen.

Daarnaast is het natuurlijk alleen handig als jullie een relatie hebben. Anders wordt het lastig als één van jullie wil verhuizen.

Gesloten