LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] late facturen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
errel2000
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2018 16:31

late facturen

Ongelezen bericht door errel2000 »

Woningbouwcorporatie Woonforte in Alphen aan den Rijn is per 1-1-2019 gestopt met het versturen van acceptgiro's.
Als alternatief kon je kiezen voor automatische incasso, betalen via internetbankieren of een factuur ontvangen.
Om principiële redenen heb ik voor het laatste gekozen.
Zij hebben als voorwaarde dat de huur bij vooruitbetaling voldaan moet worden voor de 1e van de maand.
De nota voor januari kreeg ik echter pas op 2 januari in de bus, die van februari op 26 januari en die van maart pas op 27 februari.
Ik heb hier diverse keren over geklaagd en duidelijk gemaakt dat een redelijke betaaltermijn 14 dagen bedraagt en ik de factuur derhalve halverwege de voorafgaande maand wil ontvangen.
Woonforte geeft aan dit niet te kunnen of willen aanpassen en wil dat ik toch voor de 1e van de maand mijn factuur voldoe.
Ik blijf erbij dat ik 14 dagen de tijd heb om dit te doen, maar zij accepteren dit niet. Welke stappen kan ik verder ondernemen?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54
Beste antwoord
Gekozen door errel2000

Re: late facturen

door yan » 06 mar 2019 14:26

Gewoon 14 dagen na factuur overmaken, is geen probleem toch?
Als zij vinden dat je te laat bent zullen ze je toch eerst moeten herinneren met een termijn van 14 dagen.
ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: late facturen

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Wat dacht je met stoppen met zeuren. Je weet dat je huur moet betalen, hoe hoog dit bedrag is en voor wanneer dit op hun rekening moet staan.
Principiëel niet mee willen gaan in automatische incasso is uw goedrecht, maar doe dan niet zo moeilijk.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: late facturen

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Kwamen de acceptgiro's voorheen ook eerder (dwz dat u met een betaaltermijn van 14 dgn toch nog voor de 1e van de maand betaalde) of ook pas een paar dagen voor de nieuwe maand starte?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: late facturen

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Zeuren is een vak en principes kosten je een flinke duit. Doe gewoon en geef opdracht tot een AI. Mocht het echt uit de klauwen lopen kan je nog altijd storneren.
Maar o wee als de werkgever per abuis een dag te laat stort. :mrgreen:

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: late facturen

Ongelezen bericht door yan »

Gewoon 14 dagen na factuur overmaken, is geen probleem toch?
Als zij vinden dat je te laat bent zullen ze je toch eerst moeten herinneren met een termijn van 14 dagen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: late facturen

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

yan schreef:
06 mar 2019 14:26
Gewoon 14 dagen na factuur overmaken, is geen probleem toch?
Als zij vinden dat je te laat bent zullen ze je toch eerst moeten herinneren met een termijn van 14 dagen.
Dat is héél slecht advies. Elke en iedere tekortkoming in het nakomen van je plichten uit je huurovereenkomst kan reden zijn te ontbinden. Het alsnog betalen binnen 14 dagen verandert niets aan het feit dat je betaling niet op de 1e van de maand binnen was.
Structurele wanbetaling (wat dit dan zou zijn) kán als gevolg hebben dat de verhuurder via de rechter ontbinding aanvraagt en krijgt.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: late facturen

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Ik ben benieuwd: Om principiële redenen heb ik voor het laatste gekozen.

Welke principiële reden heb je gekozen voor het laatste? Bij een automatische incasso kun je het namelijk altijd laten storneren wanneer je het er niet mee eens bent (niet zomaar doen natuurlijk zonder eerst contact te hebben gehad of je beklag te hebben gedaan). Wat is dan het nut van de factuur? En is de factuur niet precies dezelfde methode als ''betalen via internetbankieren''? Je moet de factuur namelijk zelf overmaken?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: late facturen

Ongelezen bericht door mahadma »

U weet wat uw maandhuur is vanaf 1 juli tot en met 1 juni, dus u weet welk bedrag er betaalt moet worden voor "de eerste van de maand". Maak een periodieke overschrijving aan bij uw bank voor deze periode en stel als betaaldatum de 28 ste voor, zit u in februari ook goed. Probleem opgelost. De verhuurder heeft op tijd de huurpenningen en u betaalt niet te laat en behoudt uw goede naam qua betalen. Simpel toch? Of niet?

errel2000
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2018 16:31

Re: late facturen

Ongelezen bericht door errel2000 »

Heb zojuist ook contact gehad met hellolaw (voorheen Jurofoon). Uit hun juridisch advies blijkt, dat ik volledig in mijn recht sta als ik de factuur binnen 14 dagen na ontvangst betaal. Juist omdat het een bedrag is dat eenmaal per jaar wordt vastgesteld, zou het volgens hen voor Woonforte een simpele administratieve handeling moeten zijn om de factuur eerder te versturen.

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: late facturen

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik zou zeggen, vooral principieel zijn en blijven, niet hier komen zeuren als u als wanbetaler te boek komt te staan of erger.
Uw huurovereenkomst is duidelijk genoeg, vooraf betalen voor de eerste der maand. Zo moeilijk is het toch allemaal niet.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: late facturen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En Hellolaw heeft niet ook gezegd dat het een simpele administratieve handeling is als u bijvoorbeeld een periodieke overschrijving instelt?

Lees ook eens hier.

https://www.amsadvocaten.nl/woordenboek ... engschuld/

Of hier.

https://www.gl-advocaten.nl/nieuws/2015 ... r-betalen/

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: late facturen

Ongelezen bericht door berndv »

Wat een slecht advies van de jurofoon of hellolaw, huurpenningen zijn, zoals aangegeven, een brengschuld, hiervoor is uberhaupt geen factuur voor benodigd, dus dat zij zeggen dat indien er een factuur wordt gestuurd, u altijd 14 dagen de tijd heeft om te betalen vind ik wel heel erg kort door de bocht.

Maar goed, zij leveren ook juridische bijstand bij geschillen over huurachterstanden, en u weet ze te bereiken, dus dat komt dan wel goed.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: late facturen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

B r e n g s c h u l d

daar gaat het om. De rest is niet relevant.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: late facturen

Ongelezen bericht door mahadma »

Bedenk wel dat uw principes nu u later tegen zouden kunnen gaan werken als u de woning verlaat en de eindcontrole plaatsvind. Wellicht dat de verhuurder dàn erg principieel kan worden .............

idaeon
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mei 2007 18:08

Re: late facturen

Ongelezen bericht door idaeon »

Eerlijk gezegd begrijp ik het probleem niet. Of de wooncorporatie nu wel of niet de factuur halverwege de maand stuurt, er verandert niets aan de situatie. Je bent verplicht om de huur voor het eerste van de maand te voldoen, want zo staat dat in je huurcontract.

Je geeft aan dat je minimaal een betalingstermijn van 14 dagen wil, nou die heb je toch gewoon? Je weet namelijk op 1 maart dat de huur van de volgende maand op 1 april binnen moet zijn, dus een betalingstermijn van in dit geval wel 31 dagen...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: late facturen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Woonforte zegt me de huur op omdat ze de factuur te laat sturen.

Idee voor de titel van de volgende topic?

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: late facturen

Ongelezen bericht door Moneyman »

errel2000 schreef:
06 mar 2019 14:47
Heb zojuist ook contact gehad met hellolaw (voorheen Jurofoon). Uit hun juridisch advies blijkt, dat ik volledig in mijn recht sta als ik de factuur binnen 14 dagen na ontvangst betaal. Juist omdat het een bedrag is dat eenmaal per jaar wordt vastgesteld, zou het volgens hen voor Woonforte een simpele administratieve handeling moeten zijn om de factuur eerder te versturen.
Ze zitten er simpelweg naast. De hetaling moet ongeacht de betaalmethode vóór de 1e van de bewuste maand binnen zijn. Daar verandert jouw (!) Keuze om een factuur te ontvangen niets aan.

Maar vertel eens: waarom zoek je bewust problemen, erwijl het om je primaire levensbehoeften gaat? Wat is échte reden voor je principes/ moeilijk doen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: late facturen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De echte reden is natuurlijk het afschaffen van de acceptgirokaarten. Dit is bij een eerder topic ook al gebleken. En hij heeft toch gelijk gekregen van hellolaw. Dus die zullen hem ook wel bijstaan bij de incasso en deurwaarder!

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: late facturen

Ongelezen bericht door alfatrion »

errel2000 schreef:
06 mar 2019 14:47
Heb zojuist ook contact gehad met hellolaw (voorheen Jurofoon). Uit hun juridisch advies blijkt, dat ik volledig in mijn recht sta als ik de factuur binnen 14 dagen na ontvangst betaal.
Dat is dan een slecht advies. Als je het bedrag weet, het rekeningnummer weet en afgesproken is dat er op de eerste betaald moet zijn, dan ben je in verzuim als je niet hebt betaald. Je bent dan rente verschuldigd en kan een veertiendaagse aanmaning ontvangen. Daarna incassokosten en daarna proceskosten.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: late facturen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Waar je nu mee bezig bent (te laat betalen) gaat problemen geven als je wilt verhuizen. Dan wordt namelijk om een verklaring van goed huurderschap gevraagd. (Structureel te laat betalen, is bepaald niet goed huurderschap.) Kun je die niet afgeven, dan kun je de nieuwe woning wel vergeten.

Gesloten