LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lawaai- en burenoverlast

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
hyrra
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 feb 2007 09:14

Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door hyrra »

Ik ben Hyrra, en ik vind dat elke huurder van een woning rustig zonder al te veel problemen moet kunnen wonen inm zijn/haar/hun woning.

Helaas zijn woningverhuurders en woningcorporaties lang niet meer wat het geweest is maar wel zou moeten zijn.
Het is bijna ergerlijk zoals woningcorporaties reageren op klachten van huurders. Maar de huren en kosten gaan wél steeds omhoog.

In het Burgerlijk Wetboek staat nog steeds dat verhuurders en woningcorporaties de huurders een "RUSTIG WOONGENOT" moeten garanderen.
Helaas blijft dat nagenoeg alleen een vermelding, want de wet en de overheid doen er verder niets mee.

Lawaai- en burenoverlast is ergerlijk en komt steeds vaker en veelvuldiger voor dan wel word gedacht.

We hebben in Nederland een Woonbond, maar die doet aan dat rustige woongenot helemaal niets.
We hebben in Nederland een Stichting Geluidshinder, maar die doet aan dat rustige woongenot niets.
We hebben in Nederland een ministerie van Vrom, maar die doen aan dat rustige woongenot niets.

Kortom, niemand doet wat tegen lawaai- en burenoverlast.

Mááárrrrr......... als álle mensen die graag een "rustig woongenot" willen én eisen, een oplossing zouden willen, dan zou dat wel eens tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Wat dacht u, zou u lid willen worden van een organisatie of stichting die keihard en adequaat wil werken om een wet af te dwingen die burenoverlast officieel verbied en maatregelen kan treffen ?

Radar weet mijn e-mailadres, dat staat dan open voor elke vorm van positieve reacties.
Hoe meer zielen, hoe meer resultaat ! Misschien wil Radar wel helpen.

herzon
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 aug 2007 17:00

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door herzon »

Die oplossing is verdraagzaamheid. En geen ikke en de rest kan stikken.

hyrra
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 feb 2007 09:14

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door hyrra »

Meester Herzon . . . . .

Graag alleen nuttige en positieve reacties, want de inhoud van uw reactie wist iedereen al.

herzon
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 aug 2007 17:00

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door herzon »

Je krijgt antwoord op je eigen voorstel. Je wilt alles bij wet regelen, of te wel: stop met denken, dat doet de overheid voor u. Gebruik je gezonde verstand en niet voor elk ding een wetje. Een mens heeft toch zelf ook nog een beetje creativiteit?! :shock:

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door marpet »

En wat de een overlast vindt, zijn voor een andere de normale dagelijkse geluiden. Mijn buren klaagden ook over geluidsoverlast, maar wat zij horen, dat hoor ik ook bij mijn buren. Dat zijn de normale contactgeluiden. Ik heb aan mijn andere buren gevraagd of zij last hadden. Nee, dus en dat vermoedde ik al.
Ik had het later ook nog met andere mensen in de buurt over met een zelfde type huis en die horen ook bepaalde geluiden van de buren. Dat heb je eenmaal als je in een rijtjeshuis woont.

Polly Parker
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2007 15:58

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door Polly Parker »

ik sluit me aan bij Herzon ...... verdraagzaamheid.

Wat wordt door u verstaan onder burenoverlast?
de hond horen blaffen als de postbode komt?
spelende en schreeuwende kinderen in de achtertuin?
met mooi weer buiten zitten en de radio te hard hebben staan?

Wellicht dat u zelf duidelijker kunt/moet aangeven wat u verstaat onder deze overlast.

hyrra
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 feb 2007 09:14

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door hyrra »

Polly Parker,
Kijk, als iemand doof of slechthorend is, dan heb je van geluidsoverlast
nagenoeg geen hinder.
Maar als je in een gehorige flat woont en de bovenburen hebben de radio of TV te keihard aan staan, dan is er direct sprake van buren- of geluidsoverlast.
En als die bovenburen dan ook nog 's avonds zitten te hameren en te bonzen, dan woon je niet gezellig meer.

Maar misschien woont u in een vrijstaand huis ? Dan heb je van de buren weinig last.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door Frans75 »

Vraagje:

Hoe stel je objectief vast wat overlast is?

Polly Parker
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2007 15:58

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door Polly Parker »

Maar als je in een gehorige flat woont en de bovenburen hebben de radio of TV te keihard aan staan, dan is er direct sprake van buren- of geluidsoverlast.
En als die bovenburen dan ook nog 's avonds zitten te hameren en te bonzen, dan woon je niet gezellig meer.
dan is mijn eerste reactie: ga naar die buren toe. Geef aan wat het probleem is. Probeer er samen in alle redelijkheid uit te komen.

En mensen die een rustig woongenot "eisen", tja .... hutje op de hei?

Om de gestelde vraag te beantwoorden: Ik zou zeer zeker géén lid wilen zijn van een dergelijke stichting of vereniging.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Zelfs als geluidsoverlast onafhankelijk door meting is vastgesteld dan blijkt het in dit land toch nog mogelijk door te gaan met deze overlasr. Het gaat hier om een seniorenwoning waaronder een recreatiezaal geexploiteerd wordt door een Stichting Welzijn. Door heel veel activiteiten te organiseren kan de Stichting inkomsten verwerven en daarmee weer andere activiteiten ontwikkelen. Allemaal heel goed gemeend, maar als je dan als enige bewoner toevallig boven zo'n zaal woont dan heb je dus continue ( 7 dagen per week) van 's-morgens vroeg tot soms diep in de nacht last.
Dan ga je naar de politie - doet niks
Dan ga je naar de gemeente - doet niks
Dan ga je naar de verhuurder - doet niks
Dan ga je naar VROM - doet niks
Dan ga je naar de rechter - zegt muziek moet zachter op dwangsom

En wat doet de gemeente, die overweegt nu een Horeca-vergunning te geven!

Dit is nu al vijf jaar aan de gang , mijn vader wordt straks 80, is te moe om te verhuizen en kan geen kant op.

De gemeente is nog in overleg ( al 2,5 jaar) en het ziet er nu naar uit dat het probleem mijn ouders overleeft tot de volgende bewoner.

Dus een organisatie, die zorgt voor daadkrachtige hulp......JA, ZEER HARD NODIG IN BEPAALDE OMSTANDIGHEDEN!

Ruud75
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2008 09:50

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door Ruud75 »

Ik sluit me volledig aan bij de 1e reactie van Hyra. Ze moeten die huizen gewoon veel beter isoleren, ik kan me buren een scheet horen laten. Ik vind het gewoon een grote ergenis om andermans leefgeluiden te moeten aanhoren. Ook na 22.00 moet het dan stil zijn, als je dan vroeg naar bed wilt en je buren zetten de muziek nog even aan of je hoort nog allerei andere geluiden van ze, zodat je niet kan pitten :evil: .Maar ik betaal wel elke maand meer dan 1/3 van me salaris aan huur, het is gewoon een schande. En de woningbouw bellen over een klacht heeft geen enkele zin, ga maar met je buren praten is het advies. Heb ik overigens gedaan, maar als je voor de 3e keer komt klagen bij ze, dan hebben ze het echt wel gehad met je, en voor je het weet heb je ruzie met ze.
Ze bulken overigens van het geld bij de woningstichtingen, dus ze kunnen er best wat aan doen. Maar dat geld besteden ze liever aan hunzelf, heeft gewoon geen prioriteit het woninggenot van de burger.

Mejonniejj
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2008 16:36

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door Mejonniejj »

:evil: ik ben normaal niet zo van het kletsen op een webpagina over dit soort onderwerpen, ik regel het wel met kennis die ik heb of bekenden die die kennis hebben...
Maar omdat ik sinds kort een bovenbuurman heb die zich meer van de wereld afzuipt als dat ie iets anders doet, voelde ik me geroepen om even te reageren op Polly Parker.
Wat denk je dat deze mensen gedaan hebben? Ze stappen niet zomaar naar de politie of instantie. Ik zelf heb nog geen moment de politie gebeld, maar afgelopen nacht heb ik voor het eerst mijn verhuurder geprobeerd te bellen. Geen gehoor trouwens.
Mijn bovenbuurman was tot een uur of 12 's avonds stil en begon daarna met het uittesten van de volumeknop van zijn muziekinstallatie! Herhaaldelijk naar boven roepen hielp niet, dus ben ik naar boven gelopen. Daar stond hij, ketszat en helemaal van de wereld met een mesje te spelen. Rara wat zou die aan het doen zijn geweest....
Toen ik netjes aan hem vroeg of hij zijn muziek uit wilde zetten, of in ieder geval heel zacht en of hij zijn deur dicht wilde doen, drong niks tot hem door, of wilde het niet doordringen.

Hoe moet je er op deze manier met je buren uitkomen? NIET DUS?! Je weet pas hoe het is als je het zelf hebt meegemaakt! En ik ben absoluut geen zeikerd, want overdag draait hij ook zn favoriete smartlappen kei hard en ondanks dat ik daar een hekel aan heb, hoort hij van mij daar geen gezeik over, omdat ik heb afgesproken met hem dat hij overdag herrie mag maken maar 's avond na 23 uur (!) niet meer! En 23 uur is al een uur later als algeheel normaal... zeg maar.

Toch maar naar de politie? Denk dat die hele vent opgepakt word, met zn drugs en alles en dat zijn vriendjes mij in elkaar komen rossen als ik dat doe! Nou... ideaal tog???
:x [/quote]

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door Chanmaster »

herzon


Geplaatst op 30 Jan 2008 22:43 door herzon


--------------------------------------------------------------------------------

Die oplossing is verdraagzaamheid. En geen ikke en de rest kan stikken.

Naar boven
Wat is verdraagzaamheid en wat is woongenot. Je kunt het intepreteren als: Iedereen mag doen wat hij/zij wil en hoeft zich nergens aan te storen. Ik ken het gevoel wat wreekt maar het plaatselijke beleid inzake deze aspecten is medebepalen voor wat u onder woongenot mag verwachten.
Het is ronduit asociaal wanneer u moet wonen in een flat of rijtjeshuis tussen buren die menen alleen op de wereld te zijn en het woongenot van medebeonders en/of buren aantasten of daaraan voorbij gaan.
Maar zoals aangegeven, maatregelen hangen samen met de plaatselijke beleidsregels.
Een klacht bij B&W zou in deze terecht zijn.

Succes

Truus24
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 dec 2007 19:30

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door Truus24 »

ik ben het helemaal met je eens. Ook ik woon in een gehorige flat. Nu houden wij op 1 na allemaal rekening met elkaar. Alleen die ene levert veel overlast met zijn uren achter elkaar blaffend hondje. En nu loopt het zeer uit de hand ondertussen. ik vind dat men meer moet doen om overlast aan te pakken. Hier is het zelfs al via een onderzoek aangetoond dat er overlast is. En nog gebeurt er niets. En maar soft blijven kletsen om hem over te halen iets te doen. Die "Tokkie" naast mij gaat nooit wat doen aan dat beestje. En ik lijk geen rechten te hebben.

RienusRemspoor
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2008 13:37

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door RienusRemspoor »

Wat je kan doen is een brief schrijven naar de woningbouw, met de vermelding, dat als ze niks aan het probleem doen van je woongenot, dat je dan een gedeelte van je huur in houd.
Daar kunnen ze niets tegen doen, maar de meeste mensen weten het niet, maar zo zit het, je kan het zo lang in houden dat als zij stappen ondernemen tegen de geluidsmaaker van de straat, dat je dan je huur weer terug betaald, zo hebben wij dat gedaan in Zwaagwesteinde (woningbouw Thus Wonen. :D

Praatje
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2008 13:53

Re: Lawaai- en burenoverlast

Ongelezen bericht door Praatje »

Ik ben vóór betere isolatie en ook vóór aan je makelaar of woningbouwverenigingmevrouw vragen of het een gehorig huis is. Steeds vaker zie ik het in beschrijvingen van huizen staan, dus zo eerlijk zijn ze dan wel weer.

Ik ben vóór rekening houden met elkaar, maar wil aan de andere kant niet wachten tot de rest van de flat met vakantie is tot ik me eens lekker kan laten gaan in bed bij wijze van spreken. De mensen aan de andere kant van jouw muur hebben ook rechten en horen jou waarschijnlijk net zo goed.

Gesloten