LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lift in flatgebouw al weken kapot

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
23 jun 2019 19:49
Lady1234 schreef:
23 jun 2019 19:48
Maar wat voor noodlift is er dan nu?
Sommigen noemen het trappenhuis....
De Ts heeft het over de tijdelijke lift die het trappenhuis versmalt.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
23 jun 2019 16:30
snuffel1 schreef:
23 jun 2019 11:43
Als de lift regelmatig is onderhouden dan valt een defect zoals deze onder overmacht want er viel geen defect te verwachten dus valt er geen schuldige aan te wijzen. De reparatie is complexer dan verwacht maar Mitros zoekt wel oplossingen voor het probleem en meer kan Mitros niet doen.
De kreet overmacht wordt er wel snel bijgehaald. Wellicht wordt er gewoon bespaard op het onderhoudscontract voor de lift, en heeft het nu gecontracteerde bedrijf nauwelijks voorraad van reserve onderdelen. Ze zijn niet voor niets zo goedkoop...

Voordat ik iets overmacht wil noemen, wil ik toch eerst de vraag stellen of een ander bedrijf dit niet sneller gefixed krijgt.
Doet de verhuurder natuurlijk niet, want zonder contract volgt een extra rekening. En de mensjes ploeteren wel voort op de trap
Mogelijk dat dit inderdaad zo is, mogelijk ook niet. TS heeft geen uitspraken die aannemelijk maken dat dit zo is. speculeren daarover heeft vrij weinig zin.

Het enige dat we zeker lijken te weten is

1. De lift is defect.
2. Het vervangende onderdeel zou een lange levertijd hebben
3. Er is een noodlift geplaatst aldus TS.

Op basis daarvan zie ik geen zaken om aan te nemen dat er nalatigheid is geweest m.b.t. het onderhoud. Laten we daar dus ook niet vanuit tenzij er andere informatie naar boven komt die dat wel zou aantonen.
Lowieze schreef:
23 jun 2019 16:52

Onzin, dit staat o.a. in het gebrekenboek van de Huurcommissie: “Qe1. Het veelvuldig voorkomen van ernstige storingen aan de liftinstallatie als gevolg van ouderdom en/of technische gebreken”
Een voortdurend kapotte lift valt onder verstoring van het woongenot, dus ik zou als bewoners zeker eens gezamenlijk contact met de Huurcommissie opnemen voor wat meer informatie.
Vraag is natuurlijk of daar wel sprake van is. ik lees nergens dat er een historie is van het veelvuldig voorkomen van ernstige storingen aan deze liftinstallatie.

Het enige dat ik uit de posts van TS kan opmaken is dat er nu een storig is opgetreden die helaas van langdurige aard lijkt te zijn. Niet prettig, gelukkig lijkt er een noodvoorziening te zijn. Ik weet echter niet of artikel Qe1 hier direct van toepassing is.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
23 jun 2019 20:01
De Ts heeft het over de tijdelijke lift die het trappenhuis versmalt.
Ik zie het nu.
Maar in topic start was die er nog niet, in rtv-utrecht verhaal ook niet....en in dat verhaal was de lift weken stuk

Ik heb wel eens zo'n traplift in een flat gezien.....kon je bij elke verdieping overstappen. Maar die werd tenminste geplaatst voordat er onderhoud aan de liften plaatsvond. En loop je met een rollator, dan heb je er niets aan

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee en met een kinderwagen ook niet.

En het gaat hier niet over onderhoud, maar over een langdurige storing.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Artikel Woonbond over dit onderwerp:
https://www.woonbond.nl/nieuws/wat-kun- ... ds-uitvalt

Gebrekenbrief sturen naar Mitros is de eerste stap. Uitprinten, invullen en opsturen. Als je geen printer hebt even de Huurcommissie bellen en ze sturen er een op.
https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/ ... _2016_.pdf

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

moederslink schreef:
23 jun 2019 09:55
ElleFlowers schreef:
23 jun 2019 01:03
Geen lift hebben op de 10e etage is wat onredelijk en neem aan dat je ook servicekosten betaalt.

Bel gewoon het onderhoudsbedrijf dat normaliter komt. Ik denk dat het dan snel kan worden opgelost. Degene die de lift onderhoud en de verhuurder lopen wel een risico indien de lift het niet doet of niet goed functioneert. Ik vermoed dat de monteur snel zal komen...

Een week wachten is ook onredelijk mijns inziens.
wat onredelijk ???
Dit is buitengewoon ongewenst en kan levensgevaarlijk zijn indien er acuut hulp geboden moet worden.
Men belt nooit zelf een onderhoudsdienst , daar zijn online contact/ storingsformulieren voor die men invult.
Jouw bijdrages ken ik inmiddels wel. [verwijderd]

Ik bel inderhoud gewoon zelf werkt altijd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Moneyman »

Pardon? Als er iemand juist niet van negatief tezeik is, is het wel Moederslink...

Bovendien denk ik dat je haar ook nog eens niet begrijpt. Een excuus zou gepast zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat een lift in een flatgebouw van 10 etages al weken niet werkt is echt niet wat onredelijk.
Dit is dus buitengewoon kwalijk en kan zelfs gevaarlijke situaties opleveren.

Ik heb uw bijdrage gemeld, Elle , een kille en volkomen onterechte en ongepaste bijdrage.
Ik stel het op prijs om door u met u te worden aangesproken en niet met jou en jij.
Qua leeftijd is dat ,denk ik zo , gepaster...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door moederslink »

In een appartementencomplex of flatgebouw loopt een vraag over een storing altijd via de verhuurder.
Zij registreren de klacht en schakelen de monteur(s) in .
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iedere flatbewoner te pas en te onpas zelf maar diverse monteurs gaat bellen.
Woon je gewoon in een huis dan is zelf bellen uiteraard misschien wel mogelijk.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
24 jun 2019 12:32
In een appartementencomplex of flatgebouw loopt een vraag over een storing altijd via de verhuurder.
Zij registreren de klacht en schakelen de monteur(s) in .
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iedere flatbewoner te pas en te onpas zelf maar diverse monteurs gaat bellen.
Woon je gewoon in een huis dan is zelf bellen uiteraard misschien wel mogelijk.
Klopt, een huurder kan in geval van nood het nummer bellen, maar kan natuurlijk geen opdracht tot reparatie geven als de lift al wekenlang kapot is. Dat moet de verhuurder doen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »


Vanes43
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2019 14:50

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Vanes43 »

Probeer eens de whatsapp met 06 23 82 44 84 bij ons wordt de lift altijd op tijd gerapeerd ik huur ook van Mitros Nieuwegein

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, meer als een bloemetje zit er niet in.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar dan wel af te halen beneden in de hal.!

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door 16again »

Evengoed kun je stellen dat je recht hebt op 60% lagere huur voor de periode waarin de lift het niet doet.
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... rmindering

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, en dan volgend jaar een flink bedrag aan huurtoeslag terug moeten betalen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
24 jun 2019 16:07
Evengoed kun je stellen dat je recht hebt op 60% lagere huur voor de periode waarin de lift het niet doet.
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... rmindering
Daar ben ik niet zo zeker van. Het begint met een brief op te stellen, vervolgens heeft de WBV 6 weken de tijd om het gebrek op te lossen. Is het dan nog niet opgelost, dan pas kun je naar de Huurcommissie. Daaruit volgt dat als het eerder op is gelost, dat de Huurcommissie ook niet in beeld komt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

J0hnny schreef:
23 jun 2019 14:44
Ik wilde eigenlijk de media link niet vermelden vanwege privacy redenen. Maar het is goed om te zien dat mensen hierin mee leven.
ik ben zelf niet zo thuis in juridische dingen. Zelf zat ik er aan te denken om een advocaat in te schakelen want dit kan gewoon niet.
maar ja dat geld is er niet! De lift is niet een week kapot, maar weken! En inderdaad de brandweerlieden, ambulance kunnen er nu niet door. Door de tijdelijke lift heeft de doorgang van de trap nu minder dan een halve meter. En volgens mij moet die minstens een meter zijn.

Ik ben hard aan het kijken welke stappen ik nog meer kan ondernemen.
Zo heb ik bijvoorbeeld hart van nederland ook al gecontact.
Even herhaald en dus wel iets... maar erg krap, ja dus er is nu een nood oplossing en lang lopen onmogelijk....
Dan kan een Ambulance ook weinig doen.... maar 10 verdiepingen lopen is dan niet meer.

Dus boodschappen kun je weer halen en alleen een brede rolstoel lukt niet meer...
En als de Lift het weer doet, hoe snel deze noodlift weg gaat word vermoedelijk een 2e vraag....

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
24 jun 2019 16:24
16again schreef:
24 jun 2019 16:07
Evengoed kun je stellen dat je recht hebt op 60% lagere huur voor de periode waarin de lift het niet doet.
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... rmindering
Daar ben ik niet zo zeker van. Het begint met een brief op te stellen, vervolgens heeft de WBV 6 weken de tijd om het gebrek op te lossen. Is het dan nog niet opgelost, dan pas kun je naar de Huurcommissie. Daaruit volgt dat als het eerder op is gelost, dat de Huurcommissie ook niet in beeld komt.
Dat lijkt me onredelijk bezwarend. Dat geeft verhuurder een vrijbrief om max 6 weken iets gebrekkigs te leveren, terwijl huur betaling wel doorloopt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Lift in flatgebouw al weken kapot

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een normale traplift?
Dan is je rollator of boven of beneden... dus moet je er tijdelijk 2 hebben?

Ook elke etage overstappen is geen pretje... en alle gezonde hebben er ook last van als je elkaar moet passeren.
Huurverlaging is wel redelijk.... gewoon aanvragen en liefst met meerdere bewoners tegelijk.

Gesloten