LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Deep1503
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2015 22:28

Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door Deep1503 »

Hallo,

Mijn huis is vanwege scheiding verkocht eind oktober. Nu wil ik graag huis huren maar ik heb niet genoeg inkomen om alleen huis te huren vrije sector. Nu wilen mij vriend en ik nog even niet samenwonen omdat we kort bij elkaar zijn maar is het legaal als hij meetekend nog ingeschreven staat waar hij nu woont en mag ik dan toeslagen aanvragen?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Begrijp ik het nu goed dat uw vriend een handtekening onder een huurcontract voor u beiden zet maar wel blijft wonen waar hij nu in z'n eentje woont?
Dat kan natuurlijk niet. In uw eentje hebt u te weinig inkomen voor de beoogde woning en dus vertelt u de verhuurder niet de waarheid.
En verder kunt u nooit toeslagen voor u alleen aanvragen terwijl u (op papier) samenwoont. Dat is fraude.
Een heilloze weg om over dit soort constructies te denken. Probeer een andere, legale, manier te vinden om een woning te krijgen, hoe moeilijk dat misschien ook is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door moederslink »

Deep1503 schreef:Hallo,
Mijn huis is vanwege scheiding verkocht eind oktober. Nu wil ik graag huis huren maar ik heb niet genoeg inkomen om alleen huis te huren vrije sector. Nu wilen mij vriend en ik nog even niet samenwonen omdat we kort bij elkaar zijn maar is het legaal als hij meetekend nog ingeschreven staat waar hij nu woont en mag ik dan toeslagen aanvragen?
Een zeer slecht frauduleus plan , dat is de boel flink bedonderen. Huur zolang een kamer of etage en als jullie langer bij elkaar zijn kun je op den duur samen iets huren in de vrije sector met beide inkomens.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door witte angora »

Deep1503 schreef:Hallo,

Mijn huis is vanwege scheiding verkocht eind oktober. Nu wil ik graag huis huren maar ik heb niet genoeg inkomen om alleen huis te huren vrije sector. Nu wilen mij vriend en ik nog even niet samenwonen omdat we kort bij elkaar zijn maar is het legaal als hij meetekend nog ingeschreven staat waar hij nu woont en mag ik dan toeslagen aanvragen?
Ik begrijp dit niet, als je in de vrije sector gaat huren, zijn de huren toch zo hoog dat je er geen toeslag voor kan krijgen? Of je nu alleen bent, met zijn tweeën of een kwartet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door moederslink »

WA , binnen de vrije sector bestaan nog huizen die net nog binnen de toeslaggrens liggen , bv via makelaars, zo rond de € 700. ( Ik loop nl met verhuisplannen rond en ben me nu ook ah oriënteren.)

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

En het gaat over 'toeslagen' dus misschien bedoelt Deep1503 (ook) zorgtoeslag en toeslagen die met kinderen te maken hebben.
Maar fraude blijft het allemaal als er geknoeid wordt met de feitelijke omstandigheden.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Praten we hier echt over fraude? Wanneer de huurovereenkomst op beider namen gezet wordt, is de vriend dan verplicht om te verhuizen???
Is het dan niet meer dat de vriend gewoon medeverantwoordelijk (of ook hoofdelijk verantwoordelijk)is voor de betaling van de huur ten opzichte van de verhuurder? Hoezo MOET hij dan daar ook gaan wonen??? Hij mag toch gewoon bij zijn ouders ofzo ingeschreven blijven staan....

Deep1503
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2015 22:28

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door Deep1503 »

Hallo,

Ik wil geen illegale dingen doen,zeker niet! Ik vroeg me het gewoon af omdat er mensen zijn die ver weg werken en er een 2e huurwoning bij hebben. Volgens de regels moet je ingeschreven staan waar je het meeste bent.


Mijn vriend werkt 2 uur verder op en we willen niet overhaast bij elkaar intrekken omdat er kinderen zijn

Ik ga informeren naar garantstellingen/ borg .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zie het zo: voor welk huurcontract en op welk adres dan ook ,je moet je ook inschrijven bij de gemeente op dat specifieke adres en je vriend moet zich officieel uitschrijven bij zijn ouders , je kunt nu eenmaal niet op 2 verschillende adressen ingeschreven staan ; er komen dan de 2 namen, als zijnde de 2 hoofdbewoners in dat contract te staan en idd zijn beiden dan verantwoordelijk voor de huurpenningen.
Dat je vriend dan voornamelijk nog bij zijn ouders verblijft staat daar los van, maar het kan niet meer officieel zijn woonadres zijn. Dus stel: jullie gaan ooit uit elkaar en je gooit je vriend er uit ,dan is je vriend op dat moment home-less en zal hij zich opnieuw op het adres van zijn ouders moeten inschrijven.
Als je zelf iets kunt vinden / huren en daar officieel alleen woont ( bv via een makelaar ) is een borg/ garantstelling idd ook een optie. Maar lastig is het allemaal wel in deze verstopte huizenmarkt.
Maar doe alsjeblieft niets illegaals of iets wat tegen fraude aanschurkt , je zit straks zelf met de brokken en het terugbetalen ad BD vd onterecht ontvangen toeslagen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door ruud_a »

moederslink schreef:Ik zie het zo: voor welk huurcontract en op welk adres dan ook ,je moet je ook inschrijven bij de gemeente op dat specifieke adres en je vriend moet zich officieel uitschrijven bij zijn ouders , je kunt nu eenmaal niet op 2 verschillende adressen ingeschreven staan ; er komen dan de 2 namen, als zijnde de 2 hoofdbewoners in dat contract te staan en idd zijn beiden dan verantwoordelijk voor de huurpenningen.
Dat je vriend dan voornamelijk nog bij zijn ouders verblijft staat daar los van, maar het kan niet meer officieel zijn woonadres zijn. Dus stel: jullie gaan ooit uit elkaar en je gooit je vriend er uit ,dan is je vriend op dat moment home-less en zal hij zich opnieuw op het adres van zijn ouders moeten inschrijven.
Als je zelf iets kunt vinden / huren en daar officieel alleen woont ( bv via een makelaar ) is een borg/ garantstelling idd ook een optie. Maar lastig is het allemaal wel in deze verstopte huizenmarkt.
Maar doe alsjeblieft niets illegaals of iets wat tegen fraude aanschurkt , je zit straks zelf met de brokken en het terugbetalen ad BD vd onterecht ontvangen toeslagen.
Als het huurcontract op beider naam staat, zou dat uitgooien wel eens lastig kunnen zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja dat is ook weer waar , ruud-a :lol: en het kan dan ook nog andersom.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Deep1503 schreef:Ik ga informeren naar garantstellingen/ borg .
Ik heb daar zelf een prima ervaring mee. Een bankgarantie voor de huur van een vrije sector woning die volgens de normen net niet haalbaar was.
Ik zou er niet aan beginnen als u met alleen uw eigen inkomen echt ver onder de inkomensnorm voor de betreffende woning zit.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door witte angora »

Deep1503 schreef:Hallo,

Ik wil geen illegale dingen doen,zeker niet! Ik vroeg me het gewoon af omdat er mensen zijn die ver weg werken en er een 2e huurwoning bij hebben. Volgens de regels moet je ingeschreven staan waar je het meeste bent.
Nu snap ik er helemaal niets meer van. Je wil een tweede huurwoning, en daar ook nog eens huurtoeslag voor aanvragen?

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door Quark »

Bij aanvraag van huur toeslag, kijkt de belastingdienst hoeveel bewoners er op het adres staan ingeschreven.
Hierop en de inkomens van de ingeschrevenen wordt de huurtoeslag bepaalt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door SJZ »

En verder kunt u nooit toeslagen voor u alleen aanvragen terwijl u (op papier) samenwoont.
Waarschijnlijk wordt je vriend dus toeslagpartner? 'k Weet niet wat hij verdient, welke toeslagen je bedoelt, maar waarschijnlijk krijg je veel minder toeslag. Dat zou ik geen fraude noemen ....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door moederslink »

Het punt is dat hij daar niet ingeschreven komt te staan , hij blijft nl op zijn eigen woonadres ingeschreven staan en kan dus ook nooit een toeslagpartner worden, want ze gaan ( nog ) niet samenwonen. Je kunt geen toeslag aanvragen voor een adres waar je niet woont, of toeslagpartner worden voor diegene die daar wel staat ingeschreven en daar ook wel woont.
Laatst gewijzigd door moederslink op 17 aug 2015 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

SJZ schreef:
En verder kunt u nooit toeslagen voor u alleen aanvragen terwijl u (op papier) samenwoont.
Waarschijnlijk wordt je vriend dus toeslagpartner? 'k Weet niet wat hij verdient, welke toeslagen je bedoelt, maar waarschijnlijk krijg je veel minder toeslag. Dat zou ik geen fraude noemen ....
Linksom of rechtsom, het blijft fraude.
Fraude is een vorm van bedrog; de zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door Quark »

Klaas Jan schreef:
SJZ schreef:
En verder kunt u nooit toeslagen voor u alleen aanvragen terwijl u (op papier) samenwoont.
Waarschijnlijk wordt je vriend dus toeslagpartner? 'k Weet niet wat hij verdient, welke toeslagen je bedoelt, maar waarschijnlijk krijg je veel minder toeslag. Dat zou ik geen fraude noemen ....
Linksom of rechtsom, het blijft fraude.
Fraude is een vorm van bedrog; de zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn.
Als hij mee tekent en zich er niet inschrijft, gaat de huur overeenkomst helemaal niet door. De woningbouw / makelaar accepteert dit echt niet.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Deep1503 schreef:Hallo,

Mijn huis is vanwege scheiding verkocht eind oktober. Nu wil ik graag huis huren maar ik heb niet genoeg inkomen om alleen huis te huren vrije sector. Nu wilen mij vriend en ik nog even niet samenwonen omdat we kort bij elkaar zijn maar is het legaal als hij meetekend nog ingeschreven staat waar hij nu woont en mag ik dan toeslagen aanvragen?

Hoe is je inkomen samengesteld? Zit er alimentatie bij, dan zal je ex gaan stuiteren! ook als je een uitkering hebt zal er al snel sprake zijn van een onderzoek naar bijstandsfraude....

Het beste is om toch gewoon de weg te bewandelen die zoveel mensen moeten lopen... inschrijven bij een woningbouw vereniging, genoegen nemen met een vakantiehuisje etc.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Mag je ergens anders ingeschreven staan?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als iemand bijstand heeft, kan hij natuurlijk helemaal geen huis in de vrije sector huren. U wilt niet samenwonen, maar uw vriend gaat dan wel financieel garant staan voor de huur? Rare zaak.

Gesloten