LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door Alphavista »

Goedendag,

Al ruim 2 jaar ervaar ik overlast van mijn bovenburen. Nu zag ik van dezelfde woningbouwvereniging een andere leuke woning te huur staan waarop ik gelijk wilde reageren.
Als voorwaarde stond erbij dat de woning alleen geschikt was voor 1 of 2 personen, verder geen aanvullende voorwaarden. Mijn inkomen is € 28.000 per jaar en ik kon niet reageren op de woning. Toen ik mijn inkomen wijzigde naar € 21.000 (op de website) kon ik wel reageren.

Ik heb toen contact opgenomen met de woningbouwvereniging en die vertelde dat het een foutje was dat er naast de gezinssamenstelling geen eisen waren aangegeven en dat je maximaal € 22.000 mag verdienen voor deze woning. Ik ben op internet gaan zoeken maar kan deze regel nergens vinden. m.i. geldt de wettelijke maximale inkomensgrens van € 36.798.

Is er hier iemand die weet waar de woningbouwvereniging deze manier van toewijzen op baseert? Alvast hartelijk dank!

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk hier maar eens... Het bedrag dat je noemt is precies de grens waarop een alleenstaande huurtoeslag kan krijgen.

https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... uurtoeslag

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door Alphavista »

witte angora schreef:Kijk hier maar eens... Het bedrag dat je noemt is precies de grens waarop een alleenstaande huurtoeslag kan krijgen. Wel apart dat je nét toevallig die 22.000 invulde.

https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... uurtoeslag
€ 21.000 vulde ik in. Maar huurtoeslag heeft toch niets met het toewijzen van de woning te maken? Ik heb geen huurtoeslag nodig..

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat dus om een sociale huurwoning voor 1 of 2 personen...

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door Alphavista »

witte angora schreef:Het gaat dus om een sociale huurwoning voor 1 of 2 personen...
Yep

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door Lowieze »

Alphavista schreef:
witte angora schreef:Kijk hier maar eens... Het bedrag dat je noemt is precies de grens waarop een alleenstaande huurtoeslag kan krijgen. Wel apart dat je nét toevallig die 22.000 invulde.

https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... uurtoeslag
€ 21.000 vulde ik in. Maar huurtoeslag heeft toch niets met het toewijzen van de woning te maken? Ik heb geen huurtoeslag nodig..
Inderdaad, volgens mij hebben ze een fout gemaakt. Ik denk dat ze hiermee het maximale jaarinkomen bedoelen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Heeft niets met uw maximale inkomen te maken.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat heet passend toewijzen. De huur zal ongetwijfeld, in verhouding, laag zijn, waardoor deze woning bestemd is voor iemand met een, in verhoudin, laag inkomen.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door Alphavista »

Lowieze schreef:
Alphavista schreef:
witte angora schreef:Kijk hier maar eens... Het bedrag dat je noemt is precies de grens waarop een alleenstaande huurtoeslag kan krijgen. Wel apart dat je nét toevallig die 22.000 invulde.

https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... uurtoeslag
€ 21.000 vulde ik in. Maar huurtoeslag heeft toch niets met het toewijzen van de woning te maken? Ik heb geen huurtoeslag nodig..
Inderdaad, volgens mij hebben ze een fout gemaakt. Ik denk dat ze hiermee het maximale jaarinkomen bedoelen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Heeft niets met uw maximale inkomen te maken.
Dat dacht ik dus ook. Zit me af te vragen hoe ik dit moet aanpakken...

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door Alphavista »

Lady1234 schreef:Dat heet passend toewijzen. De huur zal ongetwijfeld, in verhouding, laag zijn, waardoor deze woning bestemd is voor iemand met een, in verhoudin, laag inkomen.
Dat klinkt logisch en is volgens mij landelijk geregeld. Woningbouwverenigingen mogen dit niet zelf bepalen, dacht ik.
De grens is € 36.798.

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De huur van de woning is blijkbaar te laag voor een inkomen van 28.000 euro. Een alleenstaande met een inkomen van 28.000 euro kan een woning huren met een kale huurprijs tussen de 597,- / 640,- euro.

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Standaard tabel 2018
In de standaard tabel zijn de regels rond passend toewijzen (passendheidstoets en de Europanorm) ingebakken. Bij de vrije sector woningen (> € 710) wordt naar betaalbaarheid gekeken op basis van de Nibud normbedragen.

Netto huur 1 persoon
0 – 597,30 tot € 22.400
597,31 – 640,14 € 22.400 – € 30.400
640,15 – 710,68 € 22.400 – € 36.798

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door Alphavista »

ZeerPrivé schreef:Standaard tabel 2018
In de standaard tabel zijn de regels rond passend toewijzen (passendheidstoets en de Europanorm) ingebakken. Bij de vrije sector woningen (> € 710) wordt naar betaalbaarheid gekeken op basis van de Nibud normbedragen.

Netto huur 1 persoon
0 – 597,30 tot € 22.400
597,31 – 640,14 € 22.400 – € 30.400
640,15 – 710,68 € 22.400 – € 36.798

Aha, nu snap ik het. Dit geldt alleen niet overal, ik reageer ook in Friesland op woningen, en daar wordt dit niet toegepast..... in ieder geval bedankt voor je info!

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Alphavista schreef:
Aha, nu snap ik het. Dit geldt alleen niet overal, ik reageer ook in Friesland op woningen, en daar wordt dit niet toegepast..... in ieder geval bedankt voor je info!
Het is een landelijk geldende maatregel, maar waarschijnlijk zijn ze in Friesland zo blij dat er eens iemand hun kant op komt i.p.v. vertrekt, dat ze niet zo vast houden aan deze regel. :lol:

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door Alphavista »

ZeerPrivé schreef:
Alphavista schreef:
Aha, nu snap ik het. Dit geldt alleen niet overal, ik reageer ook in Friesland op woningen, en daar wordt dit niet toegepast..... in ieder geval bedankt voor je info!
Het is een landelijk geldende maatregel, maar waarschijnlijk zijn ze in Friesland zo blij dat er eens iemand hun kant op komt i.p.v. vertrekt, dat ze niet zo vast houden aan deze regel. :lol:
Blijkbaar :mrgreen:

stofzuigertje

Re: Maximaal jaarinkomen sociale huurwoning onduidelijk

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je mag de voordeliger woningen voor de jongeren houden die weinig geld hebben...

Dat is toegestaan en niet verplicht.

Gesloten