LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maximale huursverhoging

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Ingedeb
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2017 17:26

Maximale huursverhoging

Ongelezen bericht door Ingedeb »

Ik woon ruim 24 jaar in een een sociale huurwoning ( was destijds alleenstaand) nu ben ik reeds 7 jaar getrouwd en krijg te maken met de maximale huursverhoging ieder jaar aangezien ons inkomen samen boven de 43.000 komt per jaar.
Mijn oude basis netto huur was 748,01 door de verhoging 5,9 % kom ik op een bedrag van 792,14.
Hoe lang kunnen ze nu doorgaan met die verhoging ? Dat ik meer moet betalen gezien mijn inkomen snap ik maar de maximale sociale huurgrens is toch 739,00 .
Wie kan mij hierin adviseren.
Alvast bedankt

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Maximale huursverhoging

Ongelezen bericht door mahadma »

Bron woonbond:

Verhuist u in 2020 naar een sociale huurwoning? Dan mag de kale huur van die woning niet hoger zijn dan € 737,14. Dit is de nieuwe ‘liberalisatiegrens’.

Met een jaarinkomen dat lager is dan € 39.055,- maakt u het meeste kans. Als u iets meer verdient maakt u ook nog kans, maar als uw inkomen hoger is dan € 43.574,- kunt u alleen bij uitzondering sociaal huren. Bijvoorbeeld als u moet verhuizen vanwege sloop van uw woning, of als u vanwege een beperking moeilijk aan geschikte woonruimte komt. In 2020 moeten woningcorporaties zich aan de volgende regels houden

U komt (met uw partner) boven de max inkomensgrens.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Maximale huursverhoging

Ongelezen bericht door berndv »

Ingedeb schreef:
19 mei 2020 09:03
de maximale sociale huurgrens is toch 739,00
Ingedeb schreef:
19 mei 2020 09:03
ons inkomen samen boven de 43.000 komt per jaar
Op zich heeft u helemaal niets te maken met de sociale huurgrens, aangezien uw inkomen ook niet in lijn is met de sociale huurgrens. Daarnaast gelden deze bedragen vooral op het moment dat u een woning zoekt. Met uw huidige inkomen zou u namelijk niet in aanmerking komen voor deze woning. Dat deze woning in het verleden een sociale huurwoning was, maakt voor de huurverhoging niets uit. Wat u wel kunt doen is nakijken of de nieuwe huur gerechtvaardigd is op basis van het aantal punten.
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... tentelling

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Maximale huursverhoging

Ongelezen bericht door 16again »

Huurverhogingen zijn al vele Jaren fors boven de inflatie waardoor wonen onbetaalbaar wordt. Temeer in de economische crisis die nu begonnen is.
Best voor bevolking zou zijn als de regering de huren voor 5 jaar bevriest, maar is de regering er voor de bevolking?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Maximale huursverhoging

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat laatste ligt natuurlijk aan de bevolking zelf, zij zijn de enigsten die mogen stemmen. De rest is uitgesloten.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Maximale huursverhoging

Ongelezen bericht door 16again »

Stemmen is een. Maar de kiezer heeft geen invloed op de vinger in de pap van lobbygroepen en de eigen (verborgen) agenda van politici

ThijsRK
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2020 09:26

Re: Maximale huursverhoging

Ongelezen bericht door ThijsRK »

U woont dus scheef. U zit boven de huurgrens maar maakt nog wel gebruik van de sociale huurwoning. De stijging mag daarom prima plaatsvinden.

Gesloten