LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meterkast op slot door huisbaas

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
MrSir
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2018 11:56

Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door MrSir »

Ik woon in een huurappartement met alles inclusief. Mijn huisbaas doet de meterkast altijd opslot en door wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat het legaal is. Mijn vraag is hoeveel tijd mijn huisbaas heeft om een stroomstoring te regelen, als voorbeeld de vorige dag is rond 23:00 mijn stroom uitgevallen, deze ochtend kreeg ik om half 9 het bericht dat er direct iemand aankomt nu is het 12:30 en doet de stroom het nogsteeds niet (de stroom ligt er dus al 13uur uit en het is al 4 uur geleden dat er belooft werd iemand te laten komen). wat kan ik hier tegen doen? zijn hier regelgevingen over want ik kan er niks over vinden in mijn contract en dit is al de derde keer dat dit voorkomt en ik zolang moet wachten. wat ook raar is, is dat mijn huisbaas altijd 1x reageert en in de tussentijd niet opneemt of reageert. (het was overigens geen gehele stroom uitval, alleen mijn appartement had er last van de andere niet)

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door mahadma »

Als de stoppen eruit zijn en die kan je vervangen/resetten is een sleutel best wel handig om te hebben. Vraag uw verhuurder naar een sleutel. Als je 12 uur of meer moet wachten of zelfs in een weekend langer is het alleen een pretige situatie. En de verhuurder hoeft niet te komen in dat geval.

Lady1234
Berichten: 26919
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Eis een sleutel, want u moet er bij kunnen om bijvoorbeeld de hoofdkraan van het gas dicht te zetten bij een lek.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door mahadma »

Lady1234 schreef:
23 nov 2018 14:38
Eis een sleutel, want u moet er bij kunnen om bijvoorbeeld de hoofdkraan van het gas dicht te zetten bij een lek.
Inderdaad, goede reden!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door mahadma »

Kennelijk heeft de verhuurder liever waterschade van 12 uur of meer in geval van lekkage als dat u een sleutel heeft en de hoofdkraan dicht kan draaien.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door 16again »

Of de verhuurder is wijs geworden door huurders die zelf voor de plantjes in de meterkast gingen knutselen.

Hoe dan ook, het lijkt me dat de bewoner toegang moet hebben, om bij calamiteiten in te kunnen grijpen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben benieuwd wat de brandweer hier van vindt.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door yan »

Die verhuurder had van mij de keuze gekregen om er binnen 1 uur te zijn, of zelf een nieuwe deur voor de meterkast aan te schaffen.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door yan »

Die verhuurder had van mij de keuze gekregen om er binnen 1 uur te zijn, of zelf een nieuwe deur voor de meterkast aan te schaffen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door moederslink »

MrSir schreef:
23 nov 2018 12:28
Ik woon in een huurappartement met alles inclusief. Mijn huisbaas doet de meterkast altijd opslot en door wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat het legaal is. Mijn vraag is hoeveel tijd mijn huisbaas heeft om een stroomstoring te regelen, als voorbeeld de vorige dag is rond 23:00 mijn stroom uitgevallen, deze ochtend kreeg ik om half 9 het bericht dat er direct iemand aankomt nu is het 12:30 en doet de stroom het nogsteeds niet (de stroom ligt er dus al 13uur uit en het is al 4 uur geleden dat er belooft werd iemand te laten komen). wat kan ik hier tegen doen? zijn hier regelgevingen over want ik kan er niks over vinden in mijn contract en dit is al de derde keer dat dit voorkomt en ik zolang moet wachten. wat ook raar is, is dat mijn huisbaas altijd 1x reageert en in de tussentijd niet opneemt of reageert. (het was overigens geen gehele stroom uitval, alleen mijn appartement had er last van de andere niet)
Ik weet niet hoe lang u daar al woont en hoe de verdere verstandhouding is met uw huurbaas, maar dit vind ik wel erg raar.
U moet zelf bij uw meterkast kunnen komen in geval van , zoals nu, calamiteiten.
Ga het gesprek eens met hem aan en vraag eens naar zijn beweegredenen.
Ten allen tijde moet men bij die meterkast kunnen komen...gaslek, stroomstoring etc etc.
En dan daarbij , u zit voor Jan met de korte achternaam maar te wachten , dat kost tijd natuurlijk en u kunt er geen monteur naar laten kijken.

Ridder777

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Ik had dit probleem ook met mijn huisbaas.
Ik moest de sleutel hebben om de CV ketel bij te laten vullen,
Hij vertelde kom van de week de sleutel maar halen.
Ik heb 3 dagen met koud water gedoucht.

Ik heb hem teruggepakt door die 3 dagen lang :3 kacheltjes aan te sluiten en non stop warme lucht naar buiten laten blazen.
3*1500 W en dat 3 dagen lang...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En je huisbaas betaalt de energiekosten dan uit eigen zak? Hij verhoogt de kosten dan niet en legt zelf bij?

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door piet987654 »

Vergeet niet om een claim tegen hem in te dienen voor die E 2.000,- ontdooit vlees in uw vriezer :roll:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een vriezer hoorde 24 uren te overleven dus dat advies zou ik niet geven.

Verder is het in de ochtend gemeld dus als vandaag na 18.00 uur niemand langs kwam gewoon open breken en niet op maandag wachten.

En doet zonder stroom de bel het nog wel, als iemand langs kwam maar U niets hoorde?
Maar ze kunnen ook terug bellen per telefoon, maar open breken lijkt me het enige, je gaat niet heel weekend zo zitten.
Hadden ze maar sleutel moeten geven.

En voor Wietplantage, je mag als verhuurder controleren en een meterkast kijken mag dus.
Dat is geen reden van geen sleutel geven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

All-in huur is sowieso bedenkelijk. Je kan de huurcommissie vragen om deze te splitsen.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De verhuurder mag dit niet doen. Althans niet zonder u ook een sleutel, dus toegang, te geven. Hoe u erbij komt dat dit legaal zou zijn, is mij onduidelijk.

Zie wetsartikel 7:203 BW :
De verhuurder is verplicht de zaak ter beschikking van de huurder te stellen en te laten voor zover dat voor het overeengekomen gebruik noodzakelijk is.

Het is noodzakelijk dat u toegang hebt tot de meterkast, o.a. in geval van calamiteiten.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Ridder777

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Bij mij zat de huur erin
ik betaald 450 E per maand voor een kamertje
Inc. gas,water,licht,RBG en TV

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Bob Schurkjens schreef:
23 nov 2018 19:01
All-in huur is sowieso bedenkelijk. Je kan de huurcommissie vragen om deze te splitsen.
Waarom is all-in bedenkelijk?

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door criticus2 »

misschien is verhuurder erachter gekomen dat de stroomstoring buiten de deur ligt? (kan ie dan wel netjes communiceren..)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Meterkast op slot door huisbaas

Ongelezen bericht door bprosman »

Ben benieuwd wat de brandweer hier van vindt.
Die liggen daar niet wakker van en zetten er gewoon de bijl in.

Gesloten