Moet ik mijn honderd euro aan ingehouden borg bespreken?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
A_274890
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2022 18:57

Moet ik mijn honderd euro aan ingehouden borg bespreken?

Ongelezen bericht door A_274890 »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds februari 2022 tot halverwege mei 2022 een studentenkamer ondergehuurd. Hiervoor heb ik een borg betaald van 350 euro. Echter keek ik net op mijn rekening en zag ik dat ik slechts 250 euro terug heb gekregen aan borg. Ik heb dan ook meteen de persoon van wie ik heb ondergehuurd benaderd en gevraagd wat de reden was hiervoor, omdat zij mij dit niet had verteld.

Als reactie kreeg ik daarop dat de kamer en de gemeenschappelijke ruimtes erg vies waren. Dit ging dan om "stof, haren, een vlek in het tapijt etc" zoals zij dit zelf verwoord heeft. Van de vlek was ik natuurlijk al op de hoogte, en ik ging er dan ook niet vanuit dat ik alle borg terug zou krijgen. Echter was dit een vlek van nog geen 10 bij 5 cm. Daarnaast kon ik gebruik maken van de stofzuiger die in het huis aanwezig was. Deze stofzuiger werkte al niet toen ik aankwam en ik kon er dus ook precies niks mee schoonmaken. Voordat ik de kamer weer verliet had ik dan ook al aangegeven dat ik mijn best gedaan de vloer schoon achter te laten, maat dat dit niet helemaal was gelukt door de kapotte stofzuiger. Ik heb hiervan ook een akkoord gekregen van de verhuurder.

Om die vlek schoon te laten maken zou dat geen 100 euro kosten. Dit zou daarnaast dus nog gaan om de gemeenschappelijke ruimtes zoals de badkamer, wc en keuken. Hierbij gaf de verhuurder aan dat ze het mij niet helemaal kwalijk nam omdat het niet alleen mijn verantwoordelijkheid was maar ook die van mijn 2 huisgenoten. De verhuurder zei dat ze de huisgenoten erop heeft aangesproken, maar dat dit niet weg nam dat er toch veel viezigheid was in de gemeenschappelijke ruimtes zoals "veel lege drank flessen en wc papier rollen/ zak op de grond van de wc." Dit heeft ze mij dus wel in rekening genomen, wat ik een beetje apart vind aangezien het dan wel wordt gezien als alleen mijn verantwoordelijkheid. Ik betaal er immers voor en niet mijn huisgenoten.

De verhuurder probeerde mij ook wijs te maken dat er in het contract stond dat ik de huur vóór de 29ste van de maand moest overmaken. Dit is zeker waar. Dit zou ik volgens haar echter niet gedaan hebben, en hier zou zij niet moeilijk om hebben gedaan. Echter heb ik bewijs op mijn rekening staan dat ik altijd het geld heb overgemaakt op de 5e, 6e en 11de van de maand. Nooit te laat dus.

Als laatste heeft de verhuurder ook niet samen met mij een voor- of eindinspectie doorlopen en me hierdoor ook geen tijd gegeven om mijn "schade" (lees: vieze gemeenschappelijke ruimtes) te herstellen.

Ik weet niet zo goed of dit echt een waarde heeft van 100 euro inhouden van de borg, aangezien zij ook niet heeft aangegeven hoeveel kosten er precies zijn gerekend voor de vlek én hoeveel kosten voor de viezigheid. Maar het lijkt mij dat ik geen 50 euro aan schoonmaak kosten hoef te betalen en 50 euro aan de vlek van 10 bij 5 cm. Verder is er ook niks aan schade aangebracht aan de kamer zelf (behalve dus de vlek), de gemeenschappelijke ruimtes of haar ondergehuurde spullen.

Is de schade en viezigheid 100 euro waard of moet ik bespreken wat de echte kosten zijn?

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Moet ik mijn honderd euro aan ingehouden borg bespreken?

Ongelezen bericht door rvjapio »

persoonlijk zou ik mn verlies pakken en wegwezen. De rest is negatieve energie. De volgende ervaring ligt al om de hoek :)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Moet ik mijn honderd euro aan ingehouden borg bespreken?

Ongelezen bericht door scontra »

Mocht u hier mee doorgaan, dan wordt de bewuste honderd euro wel een hele dure honderd euro en dat alleen al door de tijd en energie die u er in moet stoppen om een miniem kansje te maken om dat bedrag sowieso terug te krijgen, mocht u dat al zou lukken.
De verhuurder heeft het denkelijk heel netjes opgelost door u een kleine bijdrage in rekening te brengen en niet de gehele borgsom in te houden.
Laat dit achter u en richt u op de toekomst.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Moet ik mijn honderd euro aan ingehouden borg bespreken?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ook ik denk dat u beter het verlies kunt nemen.

Onlangs dat het een klein vlekje is, moet misschien het hele tapijt vervangen worden. Tevens bekend u dat het niet schoon achter is gelaten.

Alleen indien u bewijs hebt dat u hebt aangegeven dat de stofzuiger kapot is en dit als inboedel bij de huur zit kunt u dit als verweer opgeven.

Op www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/ ... borg-huur/ staat een voorbeeldbrief die u eventueel kunt versturen. Ook kan u contact met hun opnemen, of met uw rechtsbijstandverzekering. Echter misschien dat €100 net aan de hoge kant is maar dat juridische procedure meer geld kost en de uitkomst is onzeker.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Moet ik mijn honderd euro aan ingehouden borg bespreken?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als er geen opnamestaat is opgemaakt heeft de verhuurster geen poot om op te staan, bovendien is het maar de vraag of zij wel toestemming had van de verhuurder (op schrift) of zij deze kamer mocht verhuren?

Meld haar dat je eht niet eens bent met deze inhouding en dat je de borg totaal terug wilt ontvangen, zelf is zij in gebreke gebleven door het niet opstellen van een opnamestaat en vraag haar gelijk om haar huurkontrakt en of daarin staat dat zij de kamer mocht onderverhuren!

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Moet ik mijn honderd euro aan ingehouden borg bespreken?

Ongelezen bericht door Erthanax »

A_274890 schreef:
24 jun 2022 19:16
(...) De verhuurder probeerde mij ook wijs te maken dat er in het contract stond dat ik de huur vóór de 29ste van de maand moest overmaken. Dit is zeker waar. Dit zou ik volgens haar echter niet gedaan hebben, en hier zou zij niet moeilijk om hebben gedaan. Echter heb ik bewijs op mijn rekening staan dat ik altijd het geld heb overgemaakt op de 5e, 6e en 11de van de maand. Nooit te laat dus. (...)
Of juist elke keer te laat, dat dan ook.

De vlek had u beter zelf kunnen proberen te verwijderen, daar zijn vaak uitstekende (huis)middeltjes voor.

Wat betreft de schoonmaak van de algemene ruimten vind ik het nogal overdreven u dat zo zwaar aan te rekenen. Voor 100 euro kan een werkster bijna 7 uur aan de slag. Zo erg is het vast niet geweest.

Toch zou ik adviseren het erbij te laten zitten. Het kost u alleen maar negatieve energie en het is maar de vraag of het iets oplevert, anders dan een nog vervelender gevoel. Zie het als leergeld voor het belang van een opnamestaat.

Plaats reactie