Muizenplaag door achterstallig onderhoud

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
ThePhilosopher
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2021 19:25

Muizenplaag door achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door ThePhilosopher »

Mijn moeder huurt een apartement dat in beheer is bij D&S groep.

Ze heeft inmiddels vanaf Februari dit jaar last van een muizenplaag.
Het pand heeft diverse gaten en kieren waardoor de muizen naar binnen zijn gekomen.
Overige bewoners hebben er in het verleden ook last van gehad (tot 16 muizen bij 1 bewoner!), en in de kelder zijn zelfs ratten aangetroffen.
Mijn moeder houdt haar apartement eigenlijk altijd uitzonderlijk schoon.

Ze heeft al flink moeten investeren in muizenvallen, muizengif en materiaal om gaten en kieren bij het eigen apartement zoveel mogelijk te dichten. Haar novilon vloer is dermate aangetast door de muizenurine dat deze geur er niet meer uit gaat, en er dus een nieuwe vloer in moet. D&S groep weigert om in wat voor zin dan ook tegemoet te komen in de kosten. Ook haar inboedelverzekering sluit muizenplagen expliciet uit in de polisvoorwaarden.

In het huurcontract staat specifiek dat muizenplagen onder eigen verantwoordelijkheid vallen.

Wij vragen ons echter of dit juridisch gezien houdbaar is wanneer er in zo'n grote mate sprake is van achterstallig onderhoud en bouwkundige defecten, en de kosten voor de gevolgschade niet meer redelijkerwijs van de huurder verlangd kunnen worden. Ook het feit dat er zoveel andere bewoners last van hebben gehad, en er ook in een openbare ruimte als de bergkelder sprake was van ratten, lijkt het ons iets dat zo'n clausule in het contract juridisch gezien ontkrachtigd. Een verhuurder zal toch ook de nodige zorgplicht hebben?

Wat zouden de rechten van mijn moeder in deze zijn? Is het zinvol om dit aan te vechten? Mijn moeder heeft geen rechtsbijstandsverzekering, dus zou graag weten hoe waarschijnlijk het is om hier iets uit te halen, i.v.m. kosten van juridische hulp.

Wat zou de geadviseerde aanpak zijn in deze situatie?

Alle hulp is welkom, bij voorbaat dank.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Muizenplaag door achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Sociale huur of vrije sector? Dat maakt veel uit.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Muizenplaag door achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Muizenplagen ontstaan niet door achterstallig onderhoud.

In de winter zoeken muizen warme beschutte plekken op, liefst met aanwezigheid van voedsel in de buurt. Muizen trekken dan dus naar binnen. En zodra de familie een fijn plekje heeft, gaan ze niet zo snel meer verhuizen.

De omgeving schoonhouden is dan ook niet het wondermiddel om muizen in huis te voorkomen. Het is vooral het ontoegankelijk maken van voedsel en ook maar de kleinste voedselrestjes die een plaag kan voorkomen. Maar ja, uw moeder woont in een appartement. Het kan goed zijn dat uw moeder heel zorgvuldig is, maar dat de muizen die bij haar wonen bij haar buren gaan lunchen. In geval van muizen en ander ongedierte is het dan ook belangrijk om consequent en eenduidig het probleem samen met alle buren die overlast ervaren én de bewoners van de woningen daar omheen aan te pakken. Want anders wordt het probleem steeds een woning verplaatst keert het later weer terug.

Wanneer de overlast extreem is en meerdere buren er gelijktijdig last van hebben, kan mogelijk de gemeente wel een rol spelen.

Mijn advies is dus: ga gezamenlijk met de buren ten strijde. Anders wordt het een wel héél lange strijd.

ThePhilosopher
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2021 19:25

Re: Muizenplaag door achterstallig onderhoud

Ongelezen bericht door ThePhilosopher »

Het gaat om een sociale huurwoning.

Wat betreft achterstallig onderhoud als oorzaak vond ik dit:
https://www.rechtenvastgoed.nl/huur/ong ... en-gebrek/

Gesloten