LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Niet tot bedoeld, dat voorop. Maar huren of kopen op je toelagen is echt niet slim. Als je ooit langdurig ziek raakt tellen de toelagen op het loon niet geheel mee. Zo ook bij onregelmatigheidsteslagen. Dit geldt ook voor een eventuele we. Dan worden niet alle toelagen meeberekend als vast loon.
Wel heel zuur voor u dat dit juist nu gebeurt. Sterkte

robbert.van-loon
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mar 2020 15:14

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door robbert.van-loon »

Justmeagain schreef:
25 mar 2020 00:08
Niet tot bedoeld, dat voorop. Maar huren of kopen op je toelagen is echt niet slim. Als je ooit langdurig ziek raakt tellen de toelagen op het loon niet geheel mee. Zo ook bij onregelmatigheidsteslagen. Dit geldt ook voor een eventuele we. Dan worden niet alle toelagen meeberekend als vast loon.
Wel heel zuur voor u dat dit juist nu gebeurt. Sterkte
Nee, woningstichting (naja hier bij de gemeente woensdrecht dan sowieso) hebben bij hun huurwoning een prijs indicatie van bijvoorbeeld "tussen 618 en 658" op dat punt kijken ze naar je huidige inkomen wat je dus in de maand verdiend. Op dat punt berekenen ze een soort indicatie over wat jij het komende jaar volgens hun berekening zou gaan verdienen. Dan kom jij of boven een bepaalde norm of onder een bepaalde norm terecht. Dit is meer als voorbeeld, want zo was het bij mijn geval, maar dan andere bedragen. En het is ook heel slecht verwoord want het is het één of het ander. Niks daartussen in.

Hoe het mij dus aan de telefoon is uitgelegd vandaag is dat als mijn inkomen daadwerkelijk met de hoeveelheid gaat dalen dat ik heb aangegeven, zullen ze opnieuw deze berekening toepassen. Op dat punt zullen ze dus kijken of het huur omlaag gaat of dat de huur zo blijft staan. Maar op het moment zal ik dus 20% van mijn inkomen verliezen en zou het "globaal" betekenen dat ik hetzelfde ga betalen als andere mensen in het gebouw dat ik woon. Dus het is niet direct een "ja het gaat omlaag", maar meer een "We zullen kijken of de mogelijkheid er is".

Dit was volgens hun daadwerkelijk ook alleen mogelijk bij sociale woningen en niet de privé sector waar de standaard huur prijzen niet bepaald zijn. Die hebben weer andere regels op huur verlaging.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door Rinustp »

kweenie schreef:
23 mar 2020 19:02
De (maximale) huur van een huurwoning is niet afhankelijk van je inkomen. Ik zie dus niet waarom je op grond van een verlaging in inkomen huurverlaging zou kunnen vragen.

Maar als je van mening bent dat je hier hoger is dan op grond van de puntentelling zou mogen, dan staat het je vrij om huurverlaging te vragen. Maar dat staat dus los van je inkomen.

(Even iets heel anders, het is natuurlijk niet heel handig om een zodanig hoge huur te hebben dat je die alleen door je onregelmatigheidstoeslag kunt betalen.)
Ik weet niet hoezeer jij thuis bent in de huurmarkt, kweenie, maar de huishuur wordt voornamelijk bepaalt door je inkomen.
Je inkomen bepaalt of je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning, Hoeveel je jaarlijkse huurverhoging gaat zijn, of je in aanmerking komt voor toeslagen, en zo meer.
Ga even zoeken op internet voor een volledige update voor jezelf kweenie. Want de wet in deze is een beetje veranderd de laatste 10 jaar.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door WZZ »

Je kunt ook huurverlaging aanvragen in geval van verlaging van je inkomen. Kijk op de site van de woonbond voor meer informatie of google gewoon op huurverlaging bij inkomensdaling. Dit heeft dus niets te maken met puntentelling, wel heb je een inkomensverklaring van de belastingdienst nodig.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door jhogaarts »

aanvragen van zorgtoeslag?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door kweenie »

Rinustp schreef:
25 mar 2020 14:45
Ik weet niet hoezeer jij thuis bent in de huurmarkt, kweenie, maar de huishuur wordt voornamelijk bepaalt door je inkomen.
Je inkomen bepaalt of je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning, Hoeveel je jaarlijkse huurverhoging gaat zijn, of je in aanmerking komt voor toeslagen, en zo meer.
Ga even zoeken op internet voor een volledige update voor jezelf kweenie. Want de wet in deze is een beetje veranderd de laatste 10 jaar.
Ja, duh, dat is evident. Dat is toch ook niet wat ik ontken? In tegendeel. Ik geef juist precies aan dat je inkomen bepaalt voor welke woning je in aanmerking komt, maar dat het niet zo is dat de huur die voor die woning gevraagd wordt aangepast wordt aan een dalend inkomen. Bij een lager inkomen kunnen andere woningen, met een lagere huur, worden toegewezen. Maar de zelfde woning krijgt niet ineens een lagere huur bij toewijzing als je als toekomstige bewoner en lager inkomen hebt.

Wel is het zo dat je onder voorwaarden de extra inkomensafhankelijke huurverhoging kunt laten terugdraaien salsa je inkomen lager wordt. Maar daar is het geen sprake van.

ZeerPrivé
Berichten: 5428
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bij een lager inkomen kunnen andere woningen, met een lagere huur, worden toegewezen. Maar de zelfde woning krijgt niet ineens een lagere huur bij toewijzing als je als toekomstige bewoner en lager inkomen hebt.

En dat laatste kan dus zeker wel. Je kennis is inderdaad niet meer up to date.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
26 mar 2020 08:06
maar dat het niet zo is dat de huur die voor die woning gevraagd wordt aangepast wordt aan een dalend inkomen. Bij een lager inkomen kunnen andere woningen, met een lagere huur, worden toegewezen. Maar de zelfde woning krijgt niet ineens een lagere huur bij toewijzing als je als toekomstige bewoner en lager inkomen hebt.
Bij sommige wbv's gaat het dus wel zo. Hoe zie je het overigens voor je? 'Meneer de wbv, mijn inkomen is gedaald'. 'Ach meneer, dan geven we u toch gewoon een andere, goedkopere woning'?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat dit bij sommige woningbouwverenigingen gebeurt maakt nog niet dat je er 'recht op hebt'. Zoals gezegd, vragen staat vrij, maar het is niet iets waar je zomaar recht op hebt. Dat is alleen zo als er sprake was van inkomensafhankelijke huurverhogingen.

2. Huurverlaging op basis daling inkomen
Heeft u een extra huurverhoging gehad vanwege uw inkomen? En is uw huishoudinkomen daarna gedaald? Dan kunt u huurverlaging voorstellen aan uw verhuurder tot het niveau dat past bij dit lagere inkomen.


Hoe ik me door voorstel? Volgens mij is het redelijk algemeen bekend dat bij de toewijzing van huurwoningen je inkomen en rol speelt. Uiteraard is het niet zo dat als je ergens al woont, je zomaar een andere woning zou kunnen krijgen. Dat beweer ik ook helemaal niet. Maar bij de toewijzing van de woningen waar TS op zou kunnen reageren zal ongetwijfeld naar het inkomen zijn gekeken. En als op dat moment het inkomen al lager was, zouden er waarschijnlijk andere, goedkopere woningen zijn toegewezen.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
26 mar 2020 08:56
Dat dit bij sommige woningbouwverenigingen gebeurt maakt nog niet dat je er 'recht op hebt'. Zoals gezegd, vragen staat vrij, maar het is niet iets waar je zomaar recht op hebt. Dat is alleen zo als er sprake was van inkomensafhankelijke huurverhogingen.
Kweenie, je doet je pseudoniem eer aan... :wink: Bij de wbv dan de topicstarter is het misschien wel mogelijk. Er gaat in ieder geval naar gekeken worden - lees: zonder gegevens kunnen ze niks toezeggen. De ts kan het beste het stappenplan volgen wat de wbv gegeven heeft, en dan maar zien.

ZeerPrivé
Berichten: 5428
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Maar bij de toewijzing van de woningen waar TS op zou kunnen reageren zal ongetwijfeld naar het inkomen zijn gekeken

Dat klopt. Had hij een inkomen van (natte vingerwerk) 22.000 dan zou de huur 600,- zijn geweest, had hij een inkomen van 33.000 was de huur 730,-.
Dus 2 verschillende huurprijzen voor dezelfde woning.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Er bestaat bij de huurcommissie een keurige procedure voor huurverlaging op grond van inkomensdaling.
https://www.huurcommissie.nl/procedure/ ... t-huurders

Een huurder betaalt € 25 aan leges, en daar kun je bij laag inkomen ook weer vrijstelling voor aanvragen.

Ollie Lanka
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2020 11:25

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door Ollie Lanka »

Hi,

Voor mijn studie moeten wij een enquete afnemen aan starters die net in hun eerste (huur)huis zitten. Zouden jullie deze alstublieft eerlijk voor mij willen invullen als u een starter bent. U helpt ons hier heel erg mee. De enquete is maximaal 2 minuten lang. Alvast heel erg bedankt voor de moeite!!

https://nl.surveymonkey.com/r/GMRWVVP

Gesloten