LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
robbert.van-loon
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mar 2020 15:14

Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door robbert.van-loon »

Ik ben één van de "gelukkige" die met werk getroffen is door Covid-19. Afgelopen Januari heb ik eigenlijk een appartement aangewezen gekregen na 3 jaar van reageren op woningen. Nu afgelopen week was ik begonnen aan mijn verhuizing (leuk joh, recht wanneer het dus echt "begint").

Door Covid-19 heeft mijn werk besloten om 2 weken dicht te gaan, maar niet alleen dat ze hebben dus besloten om geen uitzendkrachten meer terug te laten komen na deze 2 weken. Ik ben dus een uitzendkracht met een fase B contract. Ook al blijf ik geld krijgen voor 40 uur per week tot ik nieuw werk heb is er nu dus ook een daling in mijn inkomen. Ik werkte in 3 ploegen, waardoor ik eigenlijk 200-300 euro extra in de maand kreeg, wat nu dus helemaal weg gaat vallen.

Ik zit nu eigenlijk met een groot probleem. Mijn huur was dus berekent op wijze van dat salaris. Ik weet dat ik in principe een huurverlaging kan aanvragen op basis van het punten systeem en omdat het een woning is die van een woningstichting is. Ik weet echter niet wat voor reactie ik kan verwachten.

Ik woon hier nu officieel pas een week. Kan de huur verlaging afgewezen worden op dit punt? Want eigenlijk kan ik het me totaal niet veroorloven om met een compleet minimumloon salaris mijn totale vaste lasten te kunnen voorzien zonder huur toeslag.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan mij een beetje op weg helpen wat ik hier nu precies mee moet doen?

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Al gekeken of je door deze daling van inkomsten recht hebt op huurtoeslag? https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ag-krijgen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door kweenie »

De (maximale) huur van een huurwoning is niet afhankelijk van je inkomen. Ik zie dus niet waarom je op grond van een verlaging in inkomen huurverlaging zou kunnen vragen.

Maar als je van mening bent dat je hier hoger is dan op grond van de puntentelling zou mogen, dan staat het je vrij om huurverlaging te vragen. Maar dat staat dus los van je inkomen.

(Even iets heel anders, het is natuurlijk niet heel handig om een zodanig hoge huur te hebben dat je die alleen door je onregelmatigheidstoeslag kunt betalen.)

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door witte angora »

robbert.van-loon schreef:
23 mar 2020 18:46
Mijn huur was dus berekent op wijze van dat salaris. Ik weet dat ik in principe een huurverlaging kan aanvragen op basis van het punten systeem en omdat het een woning is die van een woningstichting is. Ik weet echter niet wat voor reactie ik kan verwachten.
Voor de goede orde: bij sommige wbv's wordt bij toekenning van de woning inderdaad rekening gehouden met het inkomen. Het bedrag van 619 euro is het maximale huurbedrag waarbij een alleenstaande huurder huurtoeslag kan vragen. Maar... de huurtoeslag bestaat uit een getrapt systeem. Over de laatste 70-80 euro krijg je hooguit 40% van de huurtoeslag terug. Zoiets, even uit de losse pols en met de natte vinger. Om huurders met een laag inkomen tegemoet te komen, wordt de huur door sommige wbv's inderdaad verlaagd. Maar dit zijn uitzonderingen. Veel mensen kennen dit dus niet.

Hoe de wbv gaat reageren weet ik ook niet. Het beste kun je het aan hen zelf vragen. Je kunt hen ook vragen hoe het zit met eventuele huurtoeslag. Die kun je overigens zelf aanvragen.

robbert.van-loon
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mar 2020 15:14

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door robbert.van-loon »

Ja, ik had daar op gekeken, maar zodra ik mijn huur en service kosten invoer krijg ik al te horen dat ik geen huurtoeslag kan aanvragen, omdat mijn huur en service kosten gezamenlijk boven de 737,14 uitkomt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoeveel hoger is de huur dan? Soms is de huisbaas bereid, de huur zodanig te verlagen dat u net onder de grens komt.

robbert.van-loon
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mar 2020 15:14

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door robbert.van-loon »

Ik zit persoon op 770 euro aan huur iedere maand. Dit is niet direct het probleem als mijn ploegen toeslag verdwijnt. Het probleem is dat ik dus in de WW zou terecht komen na mijn fase B contract die in 2 maanden afloopt. Ik weet niet hoelang deze virus zal rondhangen en ik blijf maar gruwel verhalen aanhoren van mensen dat hun sollicitaties zijn stopgezet of dat hun dienstverband al is verbroken voordat ze zijn begonnen.

Als ik in de WW zou eindigen zou ik maar 70% van mijn salaris krijgen en op dat punt zou ik dus in de problemen komen met alle kosten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dus een flink verschil. Zou maar beginnen met de puntentelling te controleren, of een kamer te verhuren.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
23 mar 2020 19:25
Dat is dus een flink verschil. Zou maar beginnen met de puntentelling te controleren, of een kamer te verhuren.
Onderhuur lijkt me zonder toestemming huisbaas illegaal

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Geen enkele wbv gaat akkoord met onderhuur.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Op basis van minder gaan verdienen krijg je geen huurverlaging. Je enige oplossing is een goedkoper appartement vinden, of een andere baan, mocht deze wegvallen.

robbert.van-loon
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mar 2020 15:14

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door robbert.van-loon »

Ja, kamer verhuur zal sowieso niet werken. Enige optie is een aanpassing krijgen op het duur op basis van mijn inkomen. Wat alsnog 700 ofzoiets zal zijn, maar alles wat je op kan sparen en de mogelijkheid voor huurtoeslag zou een groot verschil maken.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar een “tijdelijke” vriend of vriendin nemen als de huur niet verlaagd (kan worden) of wordt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zodra de griep over is hebben alle bedrijven weer personeel tekort en hopelijk overleef je deze enkele maanden.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door Arizonakid »

robbert.van-loon schreef:
23 mar 2020 19:38
Ja, kamer verhuur zal sowieso niet werken. Enige optie is een aanpassing krijgen op het duur op basis van mijn inkomen. Wat alsnog 700 ofzoiets zal zijn, maar alles wat je op kan sparen en de mogelijkheid voor huurtoeslag zou een groot verschil maken.
Nogmaals, zo werkt het niet. Je krijgt geen huurmindering als je minder gaat verdienen! Het enige tijdstip dat je inkomen cruciaal is bij huren is bij aanvang huur, daarna mag je blijven zitten als je tien keer zoveel gaat verdienen zonder huurverhoging, en andersom.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door kweenie »

robbert.van-loon schreef:
23 mar 2020 19:38
Ja, kamer verhuur zal sowieso niet werken. Enige optie is een aanpassing krijgen op het duur op basis van mijn inkomen. Wat alsnog 700 ofzoiets zal zijn, maar alles wat je op kan sparen en de mogelijkheid voor huurtoeslag zou een groot verschil maken.
Maar die huur passen ze heus niet zomaar aan. Het is niet zo dat de zelfde woning voor persoon A 700 euro kost en voor persoon B 600 euro. Het is alleen zo dat iemand met een lager inkomen eerder in aanmerking komt voor een woning met een lagere huur en dat iemand met een hoger inkomen voor ándere woningen, met een hogere huur, in aanmerking komt.

Dus met een lager inkomen had je bij de toewijzing misschien recht gehad op een kleinere, goedkopere woning. Maar nu je eenmaal een 'grotere' of in elk geval duurdere woning toegewezen hebt gekregen, gaat de huur niet ineens omlaag omdat je inkomen lager wordt.

Maar het staat je natuurlijk vrij om ernaar te vragen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door berndv »

snuffel1 schreef:
24 mar 2020 13:59
Maakt u geen fout bij het berekenen van de huurtoeslag want de toeslag wordt berekend over de kale huur dus zonder service kosten.
voor het bepalen van de huurtoeslag wordt de rekenhuur gebruikt. De rekenhuur is de kale huur plus maximaal 48 euro aan servicekosten
Bij de berekening van de huurtoeslag gaan we uit van de rekenhuur. De rekenhuur bestaat uit de kale huur plus de servicekosten.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -rekenhuur

robbert.van-loon
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mar 2020 15:14

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door robbert.van-loon »

snuffel1 schreef:
24 mar 2020 13:59
Maakt u geen fout bij het berekenen van de huurtoeslag want de toeslag wordt berekend over de kale huur dus zonder service kosten. De servicekosten kunnen voor een appartement fors zijn omdat en veel posten zoals schoonmaak, elektra centrale ruimtes en tuinonderhoud als voorschot bij de totale huursom opgeteld worden. Gezien uw inkomen die exclusief ploegentoeslag op het minimumloon is gebaseerd en ook een fase B uitzendcontract betreft komt u enkel voor een sociale huurwoning in aanmerking waarbij de wbv de maximale huurprijs ten uiterste mag hanteren.
Bedankt voor de reactie. Ja bij het bespreken van huur en andere soort zaken was de prijs het één of het ander. Als je op een bepaalde hoogte van inkwam zit kwam op het hogere bedrag uit, terwijl als je onder dat inkomen zat zou je de goedkopere huur krijgen. In mijn geval kreeg ik dus net het hogere huur door mijn inkomen.

Ik heb intussen ook al met mijn woningstichting gebeld en ze vroegen me eerst de salaris stroken van heel april te verzamelen en dan langs te komen om de huur opnieuw te bespreken. Dit is meer omdat ik als uitzendkracht mijn salaris per week uitbetaald krijg en ze willen eerst weten wat de volledige maand inkomen zou worden, wat blijkbaar niet mogelijk is met een enkele salaris strook.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoopvol , toch? Wie weet 👍

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Net nieuwe woning, maar moet nu al huurverlaging aanvragen door Covid-19

Ongelezen bericht door witte angora »

Het lijkt er op dat er inderdaad mogelijkheden zijn. Ga er voor, komt wel goed denk ik. Laat je de uitkomst nog even weten? Dat kan voor anderen die in zo'n situatie komen te zitten interessant zijn.

Gesloten