Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door D34M0N »

Ik zou aanraden om het huis niet te accepteren. Er staat vast en zeker een grote rij mensen achter jou die geen probleem zien in die paar centimeters en daar heel graag willen wonen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door 16again »

D34M0N schreef:
21 sep 2021 09:01
Ik zou aanraden om het huis niet te accepteren. Er staat vast en zeker een grote rij mensen achter jou die geen probleem zien in die paar centimeters en daar heel graag willen wonen.
Je hebt helemaal gelijk.
Maar mag die wachtrij een vrijbrief voor de aannemer zijn, om zaken verkeerd te doen?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
21 sep 2021 09:25
.
Maar mag die wachtrij een vrijbrief voor de aannemer zijn, om zaken verkeerd te doen?
Wil je het enige echte antwoord uit de praktijk?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
20 sep 2021 19:16
het is maar 3 cm. Maar die is wel essentieel om standaard apparaten van 60cm ernaast kwijt te kunnen. En daar was blijkbaar bij het ontwerp rekening mee gehouden.
Dat "blijkbaar" is niets meer dan een invulling. TS heeft er rekening mee gehouden, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat er bij het ontwerp rekening mee gehouden is. TS heeft gewoon tekeningen gezien en op basis daarvan conclusies getrokken die achteraf niet juist blijken. Dergelijke bouwtekeningen zijn eigenlijk altijd indicatief. Tenzij TS er expliciete afspraken over heeft gemaakt, maar dat zal niet het geval zijn.
witte angora schreef:
20 sep 2021 21:49
De aannemer heeft het ding verkeerd geplaatst, dus op kosten van de aannemer moet hij gewoon verplaatst worden.
Da's wel een grote stap ineens... want of er daadwerkelijk sprake is van verkeerde plaatsing is nog maar de vraag. En zelfs als dat wél zo is, dan is het aan de verhuurder om daar al dan niet iets mee te doen, niet aan TS als huurder.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door Sannietje »

Je kan altijd toestemming vragen aan de WBV om de keuken aan te passen. Dit zal je na toestemming dan wel zelf moeten regelen en op eigen kosten.
Als dit een verbetering van de woning zou zijn kan je afspraken maken voor vergoeding van de kosten.
Dit lijkt mij niet echt een verbetering van de woning, het is slechts beter voor jou als huurder. Maar je kan het proberen.

https://www.huurwoningen.nl/nieuws/mijn ... n-mag-dat/

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het gaat hier om 22 mm. Een non-issue. TS heeft het over 2x60 cm voor het plaatsen van 2 items. Maar dat kunnen geen 2 items zijn van 60 cm. Er moet immers een ruimtespleet tussen de items zitten.

Standaardbreedte vaatwasser is 60 cm.
Standaardbreedte keukenkast is 50 (of 60) cm:
https://www.google.com/search?q=keukenk ... s-wiz-serp

Er is dan 8 cm voor ruimte tussen kast, vaatwasser en aanrecht. En dat is - zoals aannemer en verhuurder weten - genoeg.

jgdewitt
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2021 14:37

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door jgdewitt »

Dank voor alle reacties. Hoewel ze elkaar hier en daar tegenspreken, ben ik er toch wijzer van geworden.

Woning niet accepteren kan niet meer.
de vraag heb ik bij de verhuurder uitstaan, want ik vind wel dat die een verantwoordelijkheid in deze heeft.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jgdewitt schreef:
22 sep 2021 11:25
de vraag heb ik bij de verhuurder uitstaan, want ik vind wel dat die een verantwoordelijkheid in deze heeft.
En over welke verantwoordelijk hebt u het dan? U geeft niet aan op welke tekening u de maten hebt gezien, dus waar of bij wie de verantwoordelijkheid ligt is nog maar de vraag.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door Sannietje »

jgdewitt schreef:
22 sep 2021 11:25
Dank voor alle reacties. Hoewel ze elkaar hier en daar tegenspreken, ben ik er toch wijzer van geworden.

Woning niet accepteren kan niet meer.
de vraag heb ik bij de verhuurder uitstaan, want ik vind wel dat die een verantwoordelijkheid in deze heeft.
Welke verantwoordelijkheid? 2,2 cm?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
22 sep 2021 03:11
Het gaat hier om 22 mm. Een non-issue. TS heeft het over 2x60 cm voor het plaatsen van 2 items. Maar dat kunnen geen 2 items zijn van 60 cm. Er moet immers een ruimtespleet tussen de items zitten.
inbouwapparatuur is 56 cm breed , bijbehorende kast 60cm , en daar kun je er gewoon 2 van tegen elkaar aan schroeven.
Wat 120 cm levert

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De verhuurder is aan zet, als deze vindt dat het verhaal van de huurder hout snijdt dan zal de projectontwikkelaar/aannemer erop aangesproken worden dat het keukenblok niet volgens de bouwtekening (?) geplaatst is. Als er in de toekomst zaken mee gedaan zal worden, dan kan de verhuurder die relatie belangrijker achten en de huurder in z'n sop gaar laten koken (ook al vindt de WBV dat huurder een punt heeft). Als huurder heb je geen enkele macht, gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Ik heb meegemaakt dat een keukenblok 1 cm te laag geplaatst was (vergeten om er rekening mee te houden dat er iets op de vloer moet), er kon geen (af)wasmachine geplaatst worden. Het afdoen met "het is maar 2,2 cm" is onzin, het gaat om het verhinderen van het gebruik zoals het bedoeld was.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door Sannietje »

Dan nog kan je met maten eigenlijk niet van de bouwtekening uit gaan. Deze kunnen afwijken. Eigenlijk kan je beter de maten opnemen als de woning klaar is en bezichtigd wordt.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door 16again »

Sannietje schreef:
24 sep 2021 11:34
Dan nog kan je met maten eigenlijk niet van de bouwtekening uit gaan. Deze kunnen afwijken. Eigenlijk kan je beter de maten opnemen als de woning klaar is en bezichtigd wordt.
Als de maat van muur tot muur klopt, wat houdt de aannemer dan tegen om het keukenblok wel volgens tekening te plaatsen?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
24 sep 2021 11:40
Sannietje schreef:
24 sep 2021 11:34
Dan nog kan je met maten eigenlijk niet van de bouwtekening uit gaan. Deze kunnen afwijken. Eigenlijk kan je beter de maten opnemen als de woning klaar is en bezichtigd wordt.
Als de maat van muur tot muur klopt, wat houdt de aannemer dan tegen om het keukenblok wel volgens tekening te plaatsen?
Het blok lijkt me al geplaatst:
In werkelijkheid blijkt er links maar 117,8 cm en rechts 65 cm te zijn.
Anders had deze constatering nooit kunnen plaatsvinden.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door Sannietje »

16again schreef:
24 sep 2021 11:40
Sannietje schreef:
24 sep 2021 11:34
Dan nog kan je met maten eigenlijk niet van de bouwtekening uit gaan. Deze kunnen afwijken. Eigenlijk kan je beter de maten opnemen als de woning klaar is en bezichtigd wordt.
Als de maat van muur tot muur klopt, wat houdt de aannemer dan tegen om het keukenblok wel volgens tekening te plaatsen?
De WBV is en blijft eigenaar van de woning en heeft de woning geaccepteerd zo als deze uiteindelijk is opgeleverd. Hebben ze het foutje ontdekt maar niet de moeite waard gevonden het aan te passen en het zo geaccepteerd dan is dat hun recht.

Zoals ik in een eerdere post al aangegeven heb kan TS wel een verzoek neerleggen en kan ze wel of geen toestemming krijgen om zelf deze keuken laten verplaatsen.

Krijgt ze wel toestemming kan WBV beslissen of het in zijn geheel voor haar kosten komt en dit na het beëindigen van het huurcontract weer in de oude staat oplevert, of dat ze mee betalen aan de wijziging.

Anders is het als dit een koopwoning was en TS zelf de keuken had gekocht en bij de aannemer heeft aangegeven op welke plek de keuken moet komen en dan achteraf een maatverschil blijkt te zijn.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
24 sep 2021 11:43
16again schreef:
24 sep 2021 11:40
Als de maat van muur tot muur klopt, wat houdt de aannemer dan tegen om het keukenblok wel volgens tekening te plaatsen?
Het blok lijkt me al geplaatst:
In werkelijkheid blijkt er links maar 117,8 cm en rechts 65 cm te zijn.
Anders had deze constatering nooit kunnen plaatsvinden.
Natuurlijk is blok al geplaatst. Maar de afstand tussen de muren klopte gewoon, waardoor ik geen begrip kan opbrengen voor degene die keukenkastje zomaar op het oog neerzet.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
24 sep 2021 13:57
Natuurlijk is blok al geplaatst. Maar de afstand tussen de muren klopte gewoon, waardoor ik geen begrip kan opbrengen voor degene die keukenkastje zomaar op het oog neerzet.
Of de kastjes zijn geplaatst op de maat van de tegels die al geplaatst waren, of op basis van de water aan- en afvoer die er al zaten. Of de muren die net iets anders geplaatst zijn vanwege de maat stenen. Enz. Het hoeft niet aan de keukenbouwer te liggen.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door A.niem »

jgdewitt schreef:
20 sep 2021 14:41
Binnenkort ga ik verhuizen naar een nieuwbouw huurwoning. De woning heb ik moeten accepteren op basis van de tekening. Op de tekening is er links van het keukenblok 120 cm en rechts 60 cm. In werkelijkheid blijkt er links maar 117,8 cm en rechts 65 cm te zijn. Dit betekent dat ik links geen 2x 60 cm heb om vaatwasser en een extra kast te plaatsen.

In hoeverre kan ik hier nog bezwaar tegen maken. de woning moet nog opgeleverd worden. Ik heb dit geconstateerd bij de bezichtiging.
Ik dacht dat huurwoningen altijd geleverd worden met een keuken. Moet u hier zelf de keuken plaatsen? En wat gebeurt er als u de huur opzegt, mag u dan ook de keuken weer meenemen?

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door Sannietje »

A.niem schreef:
24 sep 2021 14:30
jgdewitt schreef:
20 sep 2021 14:41
Binnenkort ga ik verhuizen naar een nieuwbouw huurwoning. De woning heb ik moeten accepteren op basis van de tekening. Op de tekening is er links van het keukenblok 120 cm en rechts 60 cm. In werkelijkheid blijkt er links maar 117,8 cm en rechts 65 cm te zijn. Dit betekent dat ik links geen 2x 60 cm heb om vaatwasser en een extra kast te plaatsen.

In hoeverre kan ik hier nog bezwaar tegen maken. de woning moet nog opgeleverd worden. Ik heb dit geconstateerd bij de bezichtiging.
Ik dacht dat huurwoningen altijd geleverd worden met een keuken. Moet u hier zelf de keuken plaatsen? En wat gebeurt er als u de huur opzegt, mag u dan ook de keuken weer meenemen?
Het gaat om een nieuwbouw huurhuis waarbij de maten naast de keuken afwijken van de maten op de tekening.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Nieuwbouwwoning, keukenblok niet volgens tekening geplaatst

Ongelezen bericht door A.niem »

Sannietje schreef:
24 sep 2021 14:57
A.niem schreef:
24 sep 2021 14:30
jgdewitt schreef:
20 sep 2021 14:41
Binnenkort ga ik verhuizen naar een nieuwbouw huurwoning. De woning heb ik moeten accepteren op basis van de tekening. Op de tekening is er links van het keukenblok 120 cm en rechts 60 cm. In werkelijkheid blijkt er links maar 117,8 cm en rechts 65 cm te zijn. Dit betekent dat ik links geen 2x 60 cm heb om vaatwasser en een extra kast te plaatsen.

In hoeverre kan ik hier nog bezwaar tegen maken. de woning moet nog opgeleverd worden. Ik heb dit geconstateerd bij de bezichtiging.
Ik dacht dat huurwoningen altijd geleverd worden met een keuken. Moet u hier zelf de keuken plaatsen? En wat gebeurt er als u de huur opzegt, mag u dan ook de keuken weer meenemen?
Het gaat om een nieuwbouw huurhuis waarbij de maten naast de keuken afwijken van de maten op de tekening.
Maar als het huis met keuken geleverd wordt, is er toch geen probleem? Er wordt misschien een kastje geleverd van 50 cm breed ipv 60 cm, maar om daar nu een probleem van te maken.

Gesloten