LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe buren. Direct problemen.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
18 jul 2020 15:20
ZeerPrivé schreef:
18 jul 2020 14:59
Ik vind trouwens de reactie van @moederslink om kwaad te worden omdat mensen op hun balkon of in hun tuin mogen roken en drinken enz. ook onredelijk.
Nou sorry, het kwam er ietwat te stellig uit :oops: ,
ik word sowieso niet gauw kwaad , maar als je er echt luchtweg klachten door hebt/ krijgt is dit echt niet tof, maar ik schreef immers ook dat een sigaretje of een jointje op je balkon roken gewoon mag? Dat valt niet te verbieden, maar als blijkt dat jij er als buur echt last van hebt moet dit toch wel enigszins te communiceren zijn.
Zo niet dan vind ik dat wel te gek voor woorden.
Communicatie is belangrijk, open staan voor een ander en voor de overlast die hij ervaart is toch het minste dat je mag verwachten?
Ik reageerde meer op je :evil: Dat leek voor mij alsof je het maar niks vindt dat dit allemaal zo maar mag. Ik heb zelf last van mijn longen, maar peins er niet over buren daarom maar van alles en nog wat te gaan verbieden. Ik ga wel gewoon het gesprek met ze aan om tot een compromis te komen. Eén van mijn buren bijv. had pal tegen de gevel aan de rechterkant (waar ik woon) een walmende barbecue geplaatst. (Zelfs alles dicht hielden bij mij de walmen - en de geuren - niet tegen.)
In overleg hebben de buren toen hun barbecue verplaatst zover mogelijk van de gevel vandaan EN naar linksvoor (waar aan die kant niemand woont) verplaatst. Hoewel nog steeds niet stankvrij, voor mij en de buren een acceptabele oplossing.

Dat rare gedoe met briefjes maak je geen vrienden mee.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door Arizonakid »

En dat is het, had gewoon even kennis gaan maken, uitgelegd dat je kind niet kan slapen, en er was een aardige kans dat er dan wel rekening mee gehouden was. Briefjes door de bus en vanaf het balkon naar mensen gaan roepen is gewoon onvriendelijk.
En natuurlijk zullen de echt asocialen dat blijven, maar vaak komt het (onbedoeld) van twee kanten.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Deze meneer vraagt om hulp en niet om af gezeken te worden.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door D34M0N »

PANTAMusic schreef:
17 jul 2020 20:16
Ik heb hierna contact gehad met de woningbouw. De woningbouw heeft vervolgens de buurtbeheerder / bemiddelaar terug gebeld, maar gaf aan dat wietoverlast helaas geen 'zware overlast is'. Hij kon geen antwoord geven waarom in het huurovereenkomst gemeld werd dat bijv. hondenpoep en vuilnis wel onder overlast viel, maar ongezonde wietrook in mijn huis niet. Wel opperde hij om langs te gaan. Dit zou vorige maandag zijn gebeurd. Dit heeft niet geholpen.
Wat staat er eigenlijk in het reglement mbt drugsbezit? Ik dacht dat de meeste WBV's daar redelijk streng in zijn.
Nu geeft hij aan dat ik een logboek moet gaan maken. En overlast moet blijven melden, totdat het urgentie krijgt. Wellicht dan, kunnen ze er iets aan doen.
En ben je daar ook al mee begonnen? Zonder voldoende dossiervorming weet je zeker dat de WBV of politie niks zal doen. Verder helpt het ook als andere bewoners ook overlast melden en een logboek bijhouden.

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

Hallo allemaal en bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik even wat moet toelichten. Er wordt enorm veel uit verband getrokken, en dat is misschien mijn schuld. Dus lijkt mij logisch dat ik de aangewezen persoon ben die het even helder probeer te krijgen, voordat deze post alle kanten opgaat.

Een opmerking wat ik een paar keer voorbij zie komen, is dat ik briefjes stuurde. En dat ansich al fout was. Ik zou graag willen weten waarom dit fout is, en waarom mensen soms zo'n moeite hebben met briefjes? Als een briefje keurig is geformuleerd, waar niets in staat over 'Ik eis dit, dat..." maar enkel de situatie uitleg en vraag om begrip, zonder ook maar negatief naar ze te zijn, wat weerhoudt mensen dan om het briefje niet serieus te nemen? Ik zou zelf een briefje wel in acht nemen. Plus, ik had ook meerdere redenen om twee keer toe een briefje te schrijven. Mijn vrouw en ik zijn beiden redelijk introvert. We zoeken niet graag weerstand op.
Daar komt bij, dat tijdens de verhuizing ze heel laat aanwezig waren, en dat het gebeurde tijdens lockdown. Al met al redenen waarom we in het begin een briefje stuurde. Waarom hebben sommigen zo'n moeite met het briefje, als ik het mag vragen? Waarom werkt het alleen voor jullie als men elkaar in de ogen kijkt? Komt de boodschap dan anders niet binnen? Ik begrijp dat niet.

En over de opmerking dat ik ze geen welkom heb geheten? Ze veroorzaken al overlast op te late uren voordat ze er al definitief komen wonen. Ik kan dit ook omdraaien: Waarom komen ze zich niet even voorstellen? Het antwoord daarvan is eigenlijk precies hetzelfde antwoord als op de vraag waarom ik mij niet heb voorgesteld. In mijn brief heb ik trouwens wel de tijd genomen om ze welkom te heten. Ruim voordat ik het punt aankaartte van het tijdstip. Maar zoals later via het gesprek over en weer op het balkon al begreep: De bovenbuurvrouw gaf aan totaal geen interesse in ons, of wie dan ook te hebben en dat ze met rust gelaten wil worden door iedereen. Dat, is prima. Maar ik wil graag ook met rust gelaten worden.

Overigens voor de goede orde, en antwoord op een veronderstelling: Mevrouw is werkloos. Haar permanente visite ook. Dus alleen in de late tijdstippen verhuizen klinkt niet alleen onlogisch, het is na 22:00 ook de bedoeling dat we elkaar niet storen met geluidsoverlast. Op dit vraag wat het nou uitmaakt dat er overbewoning is: Heel veel. Woningen worden bepaald op maximum aantal inwoners per m2, en de hoeveelheid kamers. Ook zijn ze er op beducht dat er woonfraude gepleegd kan worden, wat ook vaak gepaard gaat met overlast. Dat zijn de woorden van onze woningbouw. Bij ons geldt het limiet: 2 volwassen en kinderen worden door de vingers gezien maar ook daar ligt een grens op. Echter nu zijn er permanent 3 volwassenen, een baby en een hond. Ik weet niet of dit is toegestaan. En ik heb mijn bedenkingen of deze mensen wel ingeschreven staan. Dit is gemeld, de rest laat ik aan de woningcoorperatie over. Daar ga ik verder niet meer over. Als de bovenbuurvrouw tot een compromis had willen komen, had ik dat zeker getolereerd, maar mijn begrip is nu ook weg.

(deel 1)

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

Er zijn nou eenmaal mensen die overlast hebben, die zelf niet mondig genoeg zijn. Zoals ik, of mijn vrouw. Via tekst kan ik mij namelijk vele malen beter uitdrukken dan via praten. Dan heb ik wat meer tijd om te denken. Neemt niet weg, zoals nu ook het voorbeeld, dat zelfs tekst soms ongelukkig geuit kan worden, of begrepen. Context is soms belangrijk. Maar ik ben geen held met context als ik praat. Ik laat mij makkelijk over mij heen lopen. En ik zie niet in waarom dit probleem dan mijn schuld moet zijn. Ik kom hier eigenlijk met de vraag of er adviezen zijn. Ik ben ook blij dat mensen het totaalplaatje zien, en niet elke zin die ik typ willen ontleden en uit context gaan halen. Bedankt in ieder geval voor jullie inzicht en jullie eigen ervaringen.

Maar het komt er op neer dat er niet heel veel aan te doen valt. En wat er aan te doen valt, is een hoop weerstand of een lange gedocumenteerde weg inslaan, met de vraag of het helpt of niet. Ik weet niet of ik daar zin in heb. Tja, dan ben ik maar een watje. Ik woon liever ergens waar ik leuke contacten kan maken, waar men elkaar kan laten leven. En na jaren gewend te zijn aan deze luxe, zou ik dit een behoorlijke stap achteruit vinden. En bij verhuizing gaan wij zeker ook niet meer op zoek naar appartementen, maar naar een gezinswoning en kijken we erg goed wat de kwaliteit van de buurt is. Wellicht is dat ook gewoon beter voor onze gemoedstoestand. Ik zie ook niet dat dit express is, en allemaal ongelukkig is. En realiseer me echt dat dit soort dingen vaker kunnen gebeuren.

Ik vind het alleen erg jammer dat men hondenpoep en vuilnislucht als overlast ziet, maar een doordringende wietlucht die bijna permanent hangt op onze balkon (Ja die geur trekt ook naar beneden. De zijwind doet leuke dingen... ) valt daar niet onder. En inderdaad ik kan de BBQ aansteken. Of nog beter, bij de feestshop een spuitbus met hondenpoeplucht kopen en dat de hele tijd vernevelen op hun balkon. Maar ik ben naast introvert ook een goedzak. Ik wil mij niet op hetzelfde niveau gaan retalliëren.

Maar nogmaals bedankt voor de vele reacties!

(deel 2)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Uitstekend verwoord PANTAMusic. En ook weer zeer herkenbaar voor mij. Je doet je uiterste best om het probleem op een correcte en beschaafde manier aan te kaarten.

Maar het valt niet in goede aarde bij de overlastplegers om de doodeenvoudige reden dat ze geen rekening kunnen en/of willen houden met hun omgeving.

Ik bestrijd ook de gedachte van "het gesprek aangaan om er samen uit te komen". Dat klinkt heel redelijk en logisch. De praktijk in dit soort situaties is echter dat er vaak helemaal niet te praten valt.

Er zijn mensen die de beleefdheid en bescheidenheid die jij toont in je aanpak uitleggen als zwakte. Ze walsen dan des te harder over je heen. Ik heb sterk de indruk dat dat hier ook gebeurt.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@patamusic

“Bij ons geldt het limiet: 2 volwassen en kinderen worden door de vingers gezien maar ook daar ligt een grens op.”

Wat wordt daarvan door de vingers gezien?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door reggie2 »

Het is ook nog eens zo , dat buiten dat er corona is, dat als jij ergens komt wonen, dat de nieuwe mensen zich voorstellen aan de bestaande bewoners. Niet omgekeerd. Maar tegenwoordig is het mode om je niet voor te stellen.

Alsnog prima neergezet TS.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bij ernstige geluidsoverlast na 22 uur kun je de politie bellen. Jointje roken in eigen huis of op balkon is toegestaan, ook door de woningbouw. Dat je een jointje vindt stinken kan, maar ook een sigaar, pijp of sigaret stinkt voor niet rokenden.

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

Lady1234 schreef:
19 jul 2020 15:54
@patamusic

“Bij ons geldt het limiet: 2 volwassen en kinderen worden door de vingers gezien maar ook daar ligt een grens op.”

Wat wordt daarvan door de vingers gezien?

Bijvoorbeeld wanneer men al een ruimere tijd ergens woont en uitbreidt. Als 2 kinderen geaccepteerd worden, zullen ze niet meteen mensen uit huis plaatsen als er een derde op komst is. Meestal in de praktijk duurt het niet erg lang voordat mensen uitzich zelf groter willen wonen. Echter mensen die met 2 kinderen en twee volwassenen zich aanmelden voor de woning, wordt dit afgewezen. Vandaar.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door Radar »

Nou, dat heeft me weer even wat tijd gekost. Houd het in het vervolg ontopic, en dat het is onderwerp 'burenoverlast'. Alle opmerkingen over bijzaken als wat voor huidskleur iemand heeft en op welke politieke partij je stemt: houd dat lekker voor je en buiten dit forum.

Ik hoop dat er nog wat inhoudelijke (!) toevoegingen worden geplaatst, anders gaat er alsnog een slotje op.

Hartelijke groet en alvast een fijne avond,
Radar Forummoderatie ^YB

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

Radar schreef:
19 jul 2020 16:55
Nou, dat heeft me weer even wat tijd gekost. Houd het in het vervolg ontopic, en dat het is onderwerp 'burenoverlast'. Alle opmerkingen over bijzaken als wat voor huidskleur iemand heeft en op welke politieke partij je stemt: houd dat lekker voor je en buiten dit forum.

Ik hoop dat er nog wat inhoudelijke (!) toevoegingen worden geplaatst, anders gaat er alsnog een slotje op.

Hartelijke groet en alvast een fijne avond,
Radar Forummoderatie ^YB
Ik zou het ook fijn vinden als er geen slotje op komt. Want ik hecht best wel belang aan input hier.

Wel vind ik het jammer dat bij ook zaken zijn verwijderd die na mijn idee wel relevant zijn. Culturele verschillen is daar een van. Het is fijn om input te krijgen om hier mee om te gaan. Echter, omdat mensen dit onterecht vertaalden in een huidskleur issue en racisme, terwijl anderen mij wel begrepen, wordt dit ook verwijderd. De input die ik krijg is daardoor ook iets anders, en niet altijd even waardevol. Ik hoop dat je dat ook snapt, net zoals ik snap dat je wil voorkomen dat er een offtopic discussie ontploft. Het probleem ligt eerder bij mensen die er een rassenkwestie van maken.


Maar goed, zover mijn laatste mening hierover. Maar zou het op prijs stellen als er geen slot meer op komt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er dagelijks visite komt mag dat, maar overnachten kan over bewoning zijn.

En zijn het vrienden of oudere kinderen?
Als ze dagelijks gezien worden en niet ingeschreven zijn, 1 nachtje logeren mag maar denk aan illegale bewoning.
Als je weet dat het gebeurde kan de woningbouw en gemeente hierop handhaven.

Roken op balkon en hard praten, helaas weinig aan te doen maar als ze dagelijks gasten hebben en die niet naar huis gaan in de avond of nacht.... Blijven klagen en hopelijk doen de buren links en rechts van hun nu ook mee...
Niet bij deze bewoners maar woningbouw, gemeente en Politie...

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door kuklos »

Het advies om bij meer buren te gaan vragen of zij ook overlast ervaren en samen één front te vormen is een goede.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door reggie2 »

kuklos schreef:
19 jul 2020 17:31
Het advies om bij meer buren te gaan vragen of zij ook overlast ervaren en samen één front te vormen is een goede.

Mee eens, alleen verwacht niet te veel van een woningbouw vereniging, die zijn over het algemeen vrij laks en het is een lange zit om alle klachten te verzamelen. Meestal gaat daar wel een jaar overheen als ze er al iets aan willen doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door moederslink »

De titel" nieuwe buren, direct problemen " kan idd ook zeker slaan op cultuurverschillen.
Jammer dat dit verwijderd is, had n.m.m ook prima in dit topic gepast.

Ik herinner mij een uitzending van of Mr Reid of Mr Visser , waarbij een buurvrouw erg klaagde over de etensluchten van haar buurvrouw uit : Eritrea / Ethiopie / Somalie ....(?)
Deze vrouw was vlg deze buurvrouw de hele dag aan het koken voor een grote groep.
Het eten was vlg hun gewoonte ook heel sterk gekruid en daar had ze best veel last van.
Dan heb je ook zoiets : cultuurverschillen waarbij een ander dus overlast kan ervaren.

Maar goed : probeer er achter te komen of meerdere buren overlast ervaren van deze nieuwe bewoners.
Met 4-5 man , mogelijk illegaal , daar wonen mag dus ook niet. Lastig ook wanneer deze flats zo gehorig zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Daarom schreef ik ook naast woningbouw, Gemeente & Politie....

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door kuklos »

reggie2 schreef:
19 jul 2020 17:36
kuklos schreef:
19 jul 2020 17:31
Het advies om bij meer buren te gaan vragen of zij ook overlast ervaren en samen één front te vormen is een goede.

Mee eens, alleen verwacht niet te veel van een woningbouw vereniging, die zijn over het algemeen vrij laks en het is een lange zit om alle klachten te verzamelen. Meestal gaat daar wel een jaar overheen als ze er al iets aan willen doen.
Eens, Maar, je staat als je alleen klaagt en de rest klaagt niet veel zwakker dan als je als bewonersgroep klaagt.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door omega19 »

In plaats van nu een front te vormen zou buurtbemiddeling te proberen zijn. Dan zit men tenminste gezamenlijk aan tafel.

Voor een confrontatie is altijd nog genoeg tijd.

Gesloten