LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe buren. Direct problemen.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat is nog maar de vraag. Buurtbemiddeling luistert maar oordeelt nooit. Ook niet wanneer er sprake is van evidente overlast. De tegenpartij hoeft er niet aan mee te werken. Of kan afhaken. In mijn ogen is buurtbemiddeling een fopspeen.

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

omega19 schreef:
19 jul 2020 18:08
In plaats van nu een front te vormen zou buurtbemiddeling te proberen zijn. Dan zit men tenminste gezamenlijk aan tafel.

Voor een confrontatie is altijd nog genoeg tijd.
Zoals al aangegeven in het oorspronkelijk verhaal, onze buurtbeheerder is tevens bemiddelaar. Bemiddeling is al ingezet. Hij zou vorige week maandag langsgaan bij ze en het er over hebben. Ik heb daar niets meer van gehoord, en heb vrijdag nog even een mailtje gestuurd, want hij was er niet. Dus na het weekend hoor ik wel meer. Maar zover is nog niets concreets gebeurd of afgesproken want er is niets veranderd. En wellicht wordt er pas later een gezamelijk gesprek geregeld. Maar het zou wel vreemd zijn, dat iemand pas opeens welwillend is met een buurtbeheerder erbij, terwijl het met direct contact niet gaat. Nogmaals, wij zoeken en maken geen ruzie met ze. We staan open voor oplossingen, we eisen niets, we verbieden niets, we vragen enkel om begrip en wellicht kunnen we tot een compromis komen. Maar dat moet ze helemaal niets van hebben. Daarom zie ik het somber in, en dat buurtbemiddeling ook niets uit zou halen.

En wat al eerder is aangegeven, ze kunnen de bemiddeling weigeren of hebben geweigerd. Dan valt er op dat moment minder aan te doen. Maar ondanks we het somber inzien, we gaan het na het weekend zien.

Een front vormen is wel een manier. Het probleem alleen is dat we eigenlijk alleen maar één buur kunnen vinden die wel bereid is mee te willen werken. De buurvrouw naast ons, waar we goed contact mee hebben. Dan hebben we boven de buurvrouw ook een buur, maar die doet liefst alles anoniem. Die gaat nooit naar anderen toe bij problemen, die belt meteen de politie, of roddelt er met anderen over. En, dan hebben we verderop nog een buurvrouw met kind, die ook aangeeft het een keer te ruiken. Maar die zit eigenlijk bijna nooit op het balkon en omdat ze verder weg zit heeft ze er minder last van. Wellicht doet ze mee, maar ik snap dat mensen die er minder last van hebben wellicht geen zin in gedoe hebben. Ik kan mij dat goed voorstellen. Ik wil het liefst ook niemand erbij betrekken en een front vormen, omdat ik vind dat iedereen met hun eigen individuele problemen dit zelf moeten oplossen met desbetreffende. En niet elkaar gaan opstoken om te klagen. Ik vind dat, inclusief onzelf, we allemaal het recht op rust hebben in en rondom een woning. En het laatste wat ik wil is mensen betrekken in onrust die wij zelf ervaren. Als mensen zelf niet klagen, zullen ze er dan niet genoeg last van hebben om er werk van te maken. Ik kan hooguit opperen dat wij wel klagen, en wellicht durven sommigen misschien ook te melden omdat ze weten er niet alleen voor te staan.

In ieder geval, we proberen het te doorlopen. Maar een logboek bijhouden, wat we dan nu wel doen, gaat teveel tijd kosten. En dat doet ons echt geen goed. Ik wil mijn gezin geen minuut langer als nodig is blootstellen aan drugsgebruik van een ander. Qua gezondheid, qua veiligheid en qua leefgenot. Dus wij wachten, maar zijn tegelijkertijd bezig met andere opties.

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

moederslink schreef:
18 jul 2020 14:43
peter17111962 schreef:
18 jul 2020 14:25
Echter wietgeuren van buren is en blijft drugsoverlast, en dat is iets waar streng tegen opgetreden dient te worden.
Moeten toestaan dat er wietgeuren van een ander in mijn huis binnen waaien? Nooit of te nimmer
Hetzelfde geldt voor sigarettenrook en BBQ rook en houtkachelstook.
Wiet is , helaas, nog een softdrug en wordt overal gedoogd.
Je mag op je eigen balkon een sigaretje of een jointje roken.
Ik moet het ook niet ruiken , eerlijk gezegd , en er zal wel geen plantage in dat flatje zijn.
Het zijn de bezoekers daar die blowen en dan niet binnen bij de baby.
Je kunt uiteraard aangeven dat je misselijk wordt van die lucht, maar hen verbieden te roken op hun balkon gaat hem niet worden denk ik.
Nog om terug te komen op wat jij aangaf,

Het grappige is, dat terwijl wij vanaf het balkon aan het praten waren (niet schreeuwen zoals iemand anders aannam) ik ook haar vroeg waarom ze anders niet binnen ging blowen. Haar antwoord was precies wat ik verwachte. "Ja, omdat ik een baby heb." Mijn antwoord: "Ja, maar ik heb ook een 5 jarige hier rondlopen, dat maakt dan niet uit?" waarop ze heel koel: "Nee, dat maakt mij niet uit." zei.

Je merkt dus eigenlijk meteen al welke gedachtepatroon ze heeft. Offtopic: Vind ik het überhaubt al heel raar dat je de hele dag de baby binnenlaat, af en toe checked, maar er liever voor kiest de hele dag met twee heren op het balkon zit te smoren. Die gaat zichzelf denk ik nog wel eens tegenkomen. Hoop ik. Verantwoordelijk zou ik het niet willen noemen. Maar dat terzijde, dat zijn persoonlijke meningen, en die laat ik even niet meetellen met onze privé situatie.

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

ZeerPrivé schreef:
18 jul 2020 14:59
Bob Schurkjens schreef:
18 jul 2020 14:54
Dat kan zijn, maar dan bestaat er als "vangnet" nog zoiets als "zelf nadenken", "empathie", "rekening houden met", "redelijkheidheid en billijkheid". Enzovoorts enzoverder.

Dat telt ook voor topicstarter, zou ik zeggen. Zie daarvoor reactie van @WA.

Ik vind trouwens de reactie van @moederslink om kwaad te worden omdat mensen op hun balkon of in hun tuin mogen roken en drinken enz. ook onredelijk.
Waarvoor zou dat precies voor mij moeten tellen dan? WA haalt elke zin apart en zet er een aparte context bij. Bijvoorbeeld dat hij aangaf dat ik het raar vind als mensen een maand doen over verhuizen. Maar hij vergeet even dat het in context stond met de rest van het verhaal. Daarna schreef ik dat ik aangaf dat ze ook steeds na 22:00 aan het verhuizen waren. M.a.w: Ik geef dus aan dat de overlast al een maand heeft geduurd. Ik zeg niet dat ik het vervelend vind dat ze een maand lang aan het verhuizen zijn. Ik geef aan dat het vervelend is dat ze een maand lang na 22:00 bezig zijn geweest. Daar zijn gewoon huisregels voor. Of je nou moet werken of niet.

En daarbij zijn er meer zinnen die hij lostrekt en uit verband haalt. Waarbij het merendeel van zijn reactie niet echt relevant is, omdat het niet toepasbaar is.
Wel ben ik benieuwd waarom jij bij mij gebrek ziet aan respect, nadenken, empathie, rekening houdend, redelijkheid, billijkheid, etc?


Ik gok even: Ik kan mij voorstellen dat briefjes schrijven voor jou wellicht een gevoelig puntje is, maar staat dat gelijk aan de overlast van hun kant? Krijgen de bovenburen nu het goed recht om door te gaan met overlast veroorzaken, omdat ik briefjes schrijf? Dat haal ik uit je andere opmerkingen waarop dit steeds terug komt.

Wat is er voor jou mis met briefjes? Heeft dat iets met trots te maken? Wat maakt dat voor jou anders? Mensen kunnen om heel veel diverse redenen een voorkeur geven aan een briefje, dan aan oog en oog contact. Mensen zijn sociaal introvert. ( ik ) Mensen hebben hekel aan directe weerstand ( Ik en vrouw ) Mensen kunnen autistisch zijn. Mensen kunnen simpelweg bang zijn.

Als je dit meeneemt, ligt het probleem dan aan de mensen die een brief sturen? Of aan de reden dat mensen een moeten brief sturen? Vind je dan dat mensen, als ze een briefje sturen, minder gelijk hebben. Of dat ze niet zo moeten zeuren?

Want ik denk nu dat het briefje als excuus wordt gebruikt om een 'nee' te verkopen. Terwijl de 'nee' in eerste instantie al klaar lag, maar er nu een smoes voor is.

Wij schrijven allemaal massaal briefjes online naar elkaar. Via dit forum. Via social media. Via sms, etc. Is oog en oog communicatie echt de enige manier voor jou om dit allemaal opgelost te hebben?

Dat jij het raar vindt, dat mag. Maar neem je het dan ook niet meer serieus, als je een briefje in je bus hebt liggen? Dat snap ik dan niet.
Laatst gewijzigd door PANTAMusic op 19 jul 2020 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

moederslink schreef:
18 jul 2020 15:20
ZeerPrivé schreef:
18 jul 2020 14:59
Ik vind trouwens de reactie van @moederslink om kwaad te worden omdat mensen op hun balkon of in hun tuin mogen roken en drinken enz. ook onredelijk.
Nou sorry, het kwam er ietwat te stellig uit :oops: ,
ik word sowieso niet gauw kwaad , maar als je er echt luchtweg klachten door hebt/ krijgt is dit echt niet tof, maar ik schreef immers ook dat een sigaretje of een jointje op je balkon roken gewoon mag? Dat valt niet te verbieden, maar als blijkt dat jij er als buur echt last van hebt moet dit toch wel enigszins te communiceren zijn.
Zo niet dan vind ik dat wel te gek voor woorden.
Communicatie is belangrijk, open staan voor een ander en voor de overlast die hij ervaart is toch het minste dat je mag verwachten?
Ik mag dan welliswaar heel simpel denken. Maar ik zou mij enorm generen als buren mij wijzen op een bepaalde handeling waar mijn buren de hele dag indirect van mee kunnen genieten. Nooit zal ik denken: Ze zoeken het maar uit.

Wat win ik hier dan mee? De hele dag in de stress zitten om zeurende buren. Woningbouw op je kop. Politie aan de deur. Wetende dat alles wat je doet in de gaten wordt gehouden omdat de buren op scherp staan... Door heel eenvoudig een compromis te maken, is alles opgelost:

1: Blowen achterkant buiten als wij er niet zijn, of s'avonds laat als deuren dicht zijn.
2: Aan de andere kant van de balkon blowen, aan straatkant. ( Dat is wat ik voorstelde. Reactie was dat ze daar geen stoelen hadden staan, dus daar gingen ze niet naar toe. )
3: Ga hasj roken. Minder penetrant en ruikt tenminste minder erg.

Ik zal dus nooit verbieden of eisen. Want ik weet dat het mag. Maar structureel is het overlast. En ik begrijp absoluut niet waarom de woningbouw in de overeenkomst aangeeft dat hondenpoep en slingerend vuil als stankoverlast wordt gezien, maar softdrugs niet. Wel mag je geen softdrugs handelen, een wietteelt hebben, en officiëel mag je maar zoveel gram bezitten.

Het is sowieso al moeilijk een compromis te maken met iemand die de hele dag door blowt: Te lui om ergens anders naar toe te gaan, constant het spul nodig hebben, en zo ontzettend stoned zijn dat je niet eens fatsoenlijk met buren kan overleggen en mee kan helpen denken. Elke vorm van kritiek of andere mening is een aanval op hun levenstijl.

Kijk, als buren iets heel onredelijks van je vragen, snap ik dat. Zoals: "Verf je hekje eens groen, want ik haat blauw."
Maar wietdampen in de buurt van kinderen. Waar haal je dan het lef vandaan? Je zou je toch kapot moeten schamen?

Daarvoor heb je echt een mentaliteit nodig, waarbij je geen enkele r**t geeft om andere mensen, enkel om jezelf.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door moederslink »

Zij willen dus niet binnen blowen en roken omwille vd baby.
Op zich prijzenswaardig.

De verhuizing is nu achter de rug , dus dat gestommel is hopelijk afgelopen?
Dat ze luidruchtig zijn tot 22.00u is iets waar je weinig over kunt zeggen..wel balen, want wat minder volume zou veel fijner en socialer zijn natuurlijk.

Dat je er nagenoeg alleen voor staat en geen buren zover meekrijgt is ook zuur, maar dat komt vaak voor. Mensen gaan liever niet de confrontatie aan met deze overlastgevers.

Het enige advies dat ik geven kan is haar toch eens uitnodigen op de koffie en vertellen wat je dwars zit.
Maar ja, zo te lezen willen ze toch hun eigen gang blijven gaan.

Een valide punt is het aantal vaste slapers/ bewoners daar in de flat.

Dat ze de hele dag niks doen en knetterstoned willen zijn , ook daar mag je als buur niet over mauwen/ oordelen etc , zeg maar.

Je bent er mooi klaar mee!

Mijn zoon heeft in een flat gewoond waar zijn Turkse buren iedere avond van alles over de reling op het veldje kieperden , hun resten aardappelen, groentes, vlees, kip, ook brood en noem maar op __dat waren ze zo gewend , alles werd over die reling gekieperd, ook stinkluiers __lekker voor de muizen en ratten en het veldje . Ook niet mee te praten.

Ik prijs mij zo gelukkig dat het hier stil, rustig en sociaal is. Nul % overlast, wat een zegen!

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

D34M0N schreef:
19 jul 2020 12:21
PANTAMusic schreef:
17 jul 2020 20:16
Ik heb hierna contact gehad met de woningbouw. De woningbouw heeft vervolgens de buurtbeheerder / bemiddelaar terug gebeld, maar gaf aan dat wietoverlast helaas geen 'zware overlast is'. Hij kon geen antwoord geven waarom in het huurovereenkomst gemeld werd dat bijv. hondenpoep en vuilnis wel onder overlast viel, maar ongezonde wietrook in mijn huis niet. Wel opperde hij om langs te gaan. Dit zou vorige maandag zijn gebeurd. Dit heeft niet geholpen.
Wat staat er eigenlijk in het reglement mbt drugsbezit? Ik dacht dat de meeste WBV's daar redelijk streng in zijn.
Nu geeft hij aan dat ik een logboek moet gaan maken. En overlast moet blijven melden, totdat het urgentie krijgt. Wellicht dan, kunnen ze er iets aan doen.
En ben je daar ook al mee begonnen? Zonder voldoende dossiervorming weet je zeker dat de WBV of politie niks zal doen. Verder helpt het ook als andere bewoners ook overlast melden en een logboek bijhouden.
Het reglement betreft, verschuild zich een beetje achter ons nationaal gedoogbeleid. Het is toegestaan om zoveel te hebben. Maar als je bijv. 5 gr. max in huis mag hebben, hoeven ze hier de straat maar uit te rijden voor de volgende 5 gr, als het op is. En dit gaat dan om softdrugs bezit. Het handelen hiervan, het kweken hiervan en het hebben dealen van harddrugs is verboden.

De politie bellen ( Houd ik zelf echt niet van. Werkt nog meer escalerend. ) vanwege vermoedelijk teveel aan drugs in bezit, zal het probleem niet echt verhelpen.

Wat betreft het logboek. Ik ben er al wel mee bezig. Maar dit is een tergend lang proces. Voor iedereen die er aan wilt meewerken. En het probleem is dat ik dit een ongezonde situatie vind. Mijn kind in een wietlucht laten zitten, of kokend binnen moeten blijven, is niet iets waar je een jaar of langer kan uit houden. Ik heb nu geen keus. Maar ik zit wel naar andere opties te kijken. Het is gewoon een schande dat de woningbouw hier geen duidelijke regels over stelt en dat stankoverlast, maakt niet uit of het parfum is, dat permanent aanwezig verboden is. Zo maakt het de woningbouw makkelijker om een halt toe te roepen. Ik heb de buurtbeheerder al uitgenodigd om bij mij langs te komen op een onaangekondigd moment, en hem verteld dat hij op elk moment wiet zal gaan ruiken buiten. Maar, tja, hij ziet het niet als 'zwaar' overlast en rest bemiddeling of logboek. Tja, dan weet ik het ook niet meer.

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
Zij willen dus niet binnen blowen en roken omwille vd baby.
Op zich prijzenswaardig.
Dat is wel zo. Als ze nou zo over elk kind zouden denken. :lol:
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
De verhuizing is nu achter de rug , dus dat gestommel is hopelijk afgelopen?
Dat ze luidruchtig zijn tot 22.00u is iets waar je weinig over kunt zeggen..wel balen, want wat minder volume zou veel fijner en socialer zijn natuurlijk.
Weet je, de gehele verhuizing was ik waarschijnlijk zo vergeten. De indruk was gewoon even niet goed, en er leek geen eind aan te komen. Als daarna niets was gebeurd, was er niets aan de hand. Uiteindelijk na de verwijzing van de gehorigheid, hebben we er ook niet over geklaagd. Maar sinds we nu non-stop overlast hebben, tel ik de verhuizing ook mee. Die is gelukkig nu achter de rug. Nu het andere nog.
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
Dat je er nagenoeg alleen voor staat en geen buren zover meekrijgt is ook zuur, maar dat komt vaak voor. Mensen gaan liever niet de confrontatie aan met deze overlastgevers.
Nee, gelukkig, mocht het echt verkeerd aflopen, weet ik gewoon dat bepaalde buren ons zullen helpen en beschermen. Maar op dit moment is er geen ruzie en loopt het niet uit de hand, sociaal gezien. Het is gewoon een grote muur van irritatie. En dat buren zich daar niet alles willen stoten, snap ik heel goed. Dat wil ik ook niet, tenzij ze zelf ook aan geven dat de maat vol is. Maar dat moeten ze wel uit zichzelf vertellen, dat ga ik er niet uit trekken.
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
Het enige advies dat ik geven kan is haar toch eens uitnodigen op de koffie en vertellen wat je dwars zit.
Maar ja, zo te lezen willen ze toch hun eigen gang blijven gaan.
Zou ik erg graag willen. Maar mijn intuïtie waarschuwt mij, en ik zie daar als een berg tegenop. En vooral omdat ze niets met mij te maken willen hebben en met rust gelaten willen worden, lokt dat niet uit tot een uitnodiging. En het moet ook uitkomen. Niet waar mijn dochter bij is, ik wil haar daar niet aan bloot stellen.
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
Een valide punt is het aantal vaste slapers/ bewoners daar in de flat.
Ja, dat is nog enigzins een punt. Ook omdat ik merk dat deze 'bezoek' voornamelijk bezig zijn. Grappig, vandaag was ze voor het weer alleen aanwezig. Ik heb maar één keertje vanochtend een geur geroken. Ik kon vandaag de deur weer eens opendoen. Wat was dat lekker. Hoop dat dit vaker gebeurt.
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
Dat ze de hele dag niks doen en knetterstoned willen zijn , ook daar mag je als buur niet over mauwen/ oordelen etc , zeg maar.
Nee, dat ze dat willen, moeten ze lekker zelf weten. (live and let live) Het maakt het praten onderling alleen niet makkelijker op, en daar moet ik wel rekening mee houden.
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
Je bent er mooi klaar mee!

Mijn zoon heeft in een flat gewoond waar zijn Turkse buren iedere avond van alles over de reling op het veldje kieperden , hun resten aardappelen, groentes, vlees, kip, ook brood en noem maar op __dat waren ze zo gewend , alles werd over die reling gekieperd, ook stinkluiers __lekker voor de muizen en ratten en het veldje . Ook niet mee te praten.

Ik prijs mij zo gelukkig dat het hier stil, rustig en sociaal is. Nul % overlast, wat een zegen!
Het is zo lastig, rekening houden met elkaar. En cultuurverschillen maken het soms alleen maar moeilijker. Ik ben ieder geval blij dat je een heerlijk rustig buurtje hebt. Dat geluk hebben wij ook lang gehad, en ik mag in mijn handen knijpen dat op korte termijn die rust weer terug is. Ofwel hier, dan in een andere woning. :roll:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door moederslink »

De politie komt echt niet wanneer iemand op zijn eigen balkon zit te roken of te blowen .
Ook niet bij luidruchtigheid tot 22.00u.
En dit mag , als bewoner , je mag op je " eigen terrein " doen wat jij wilt.

Het enige is vooralsnog een gesprek met haar, nodig haar uit met haar baby.
Laat haar ruiken wat jij ruikt als die vrienden daar zitten en dat het ook schadelijk voor jullie 5 jarige is en zeg dat je misselijk van de geur wordt.
Ondertussen ...tja....wiet roken mag ...je klem door de alcohol zuipen mag ook.
En dat daar weer huiselijk geweld door kan ontstaan waar je als buur van kunt " meegenieten " , het komt allemaal voor. Ook daar had mijn zoon ongelooflijk veel last van, er werd daar gewoon geslagen en geschreeuwd en gemept 😠 .
Knetterstoned lamballen op de bank ....het mag allemaal .

Probeer, probeer je er niet teveel op te focussen...straks winterdag , minder buiten zitten.
Tja ...🥺

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

moederslink schreef:
20 jul 2020 00:02
De politie komt echt niet wanneer iemand op zijn eigen balkon zit te roken of te blowen .
Ook niet bij luidruchtigheid tot 22.00u.
En dit mag , als bewoner , je mag op je " eigen terrein " doen wat jij wilt.

Het enige is vooralsnog een gesprek met haar, nodig haar uit met haar baby.
Laat haar ruiken wat jij ruikt als die vrienden daar zitten en dat het ook schadelijk voor jullie 5 jarige is en zeg dat je misselijk van de geur wordt.
Ondertussen ...tja....wiet roken mag ...je klem door de alcohol zuipen mag ook.
En dat daar weer huiselijk geweld door kan ontstaan waar je als buur van kunt " meegenieten " , het komt allemaal voor.
Knetterstoned lamballen op de bank ....het mag allemaal .

Probeer, probeer je er niet teveel op te focussen...straks winterdag , minder buiten zitten.
Tja ...🥺
Uiteindelijk komt alles goed. Echter soms komen we ( nu ik ) wat vaker zaken tegen, en merken we wanneer het systeem in Nederland gewoon echt voor geen meter klopt. Ik zie gelukkig nog steeds een hoop goed volk, al overstemmen de beroeps-egoïsten ze soms wel eens. Maar alles stopt een keer. Of het nou linksom of rechtsom is. Alleen het is frustrerend als het veel energie gaat kosten, en het is zeker niet iets wat je maar lekker over je heen laat gaan. We hebben nu de vakantie, dus lekker vaak de deur uit. Maar een oplossing gaat er zeker komen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door moederslink »

Het systeem in Nederland : tja ik weet niet in welke hoek je woont , maar overlast vd buren in met name de grote steden is vreselijk . Je kunt geen kant op en zit hutje mutje op elkaar gepropt.
Het is ergernis nr 1.
Er zijn teveel mensen en te weinig woningen en niet iedereen kan een landgoed bewonen 🤭.

Dan moet je gaan wonen, indien mogelijk, naar de ruimere provincies , het Noorden, het Oosten en Zeeland bv.
Voor nu vooralsnog veel sterkte!

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door witte angora »

PANTAMusic schreef:
19 jul 2020 23:12
WA haalt elke zin apart en zet er een aparte context bij. Bijvoorbeeld dat hij aangaf dat ik het raar vind als mensen een maand doen over verhuizen. Maar hij vergeet even dat het in context stond met de rest van het verhaal.
En vervolgens: :mrgreen:
PANTAMusic schreef:
19 jul 2020 23:58
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
Zij willen dus niet binnen blowen en roken omwille vd baby.
Op zich prijzenswaardig.
Dat is wel zo. Als ze nou zo over elk kind zouden denken. :lol:
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
De verhuizing is nu achter de rug , dus dat gestommel is hopelijk afgelopen?
Dat ze luidruchtig zijn tot 22.00u is iets waar je weinig over kunt zeggen..wel balen, want wat minder volume zou veel fijner en socialer zijn natuurlijk.
Weet je, de gehele verhuizing was ik waarschijnlijk zo vergeten. De indruk was gewoon even niet goed, en er leek geen eind aan te komen. Als daarna niets was gebeurd, was er niets aan de hand. Uiteindelijk na de verwijzing van de gehorigheid, hebben we er ook niet over geklaagd. Maar sinds we nu non-stop overlast hebben, tel ik de verhuizing ook mee. Die is gelukkig nu achter de rug. Nu het andere nog.
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
Dat je er nagenoeg alleen voor staat en geen buren zover meekrijgt is ook zuur, maar dat komt vaak voor. Mensen gaan liever niet de confrontatie aan met deze overlastgevers.
Nee, gelukkig, mocht het echt verkeerd aflopen, weet ik gewoon dat bepaalde buren ons zullen helpen en beschermen. Maar op dit moment is er geen ruzie en loopt het niet uit de hand, sociaal gezien. Het is gewoon een grote muur van irritatie. En dat buren zich daar niet alles willen stoten, snap ik heel goed. Dat wil ik ook niet, tenzij ze zelf ook aan geven dat de maat vol is. Maar dat moeten ze wel uit zichzelf vertellen, dat ga ik er niet uit trekken.
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
Het enige advies dat ik geven kan is haar toch eens uitnodigen op de koffie en vertellen wat je dwars zit.
Maar ja, zo te lezen willen ze toch hun eigen gang blijven gaan.
Zou ik erg graag willen. Maar mijn intuïtie waarschuwt mij, en ik zie daar als een berg tegenop. En vooral omdat ze niets met mij te maken willen hebben en met rust gelaten willen worden, lokt dat niet uit tot een uitnodiging. En het moet ook uitkomen. Niet waar mijn dochter bij is, ik wil haar daar niet aan bloot stellen.
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
Een valide punt is het aantal vaste slapers/ bewoners daar in de flat.
Ja, dat is nog enigzins een punt. Ook omdat ik merk dat deze 'bezoek' voornamelijk bezig zijn. Grappig, vandaag was ze voor het weer alleen aanwezig. Ik heb maar één keertje vanochtend een geur geroken. Ik kon vandaag de deur weer eens opendoen. Wat was dat lekker. Hoop dat dit vaker gebeurt.
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
Dat ze de hele dag niks doen en knetterstoned willen zijn , ook daar mag je als buur niet over mauwen/ oordelen etc , zeg maar.
Nee, dat ze dat willen, moeten ze lekker zelf weten. (live and let live) Het maakt het praten onderling alleen niet makkelijker op, en daar moet ik wel rekening mee houden.
moederslink schreef:
19 jul 2020 23:40
Je bent er mooi klaar mee!

Mijn zoon heeft in een flat gewoond waar zijn Turkse buren iedere avond van alles over de reling op het veldje kieperden , hun resten aardappelen, groentes, vlees, kip, ook brood en noem maar op __dat waren ze zo gewend , alles werd over die reling gekieperd, ook stinkluiers __lekker voor de muizen en ratten en het veldje . Ook niet mee te praten.

Ik prijs mij zo gelukkig dat het hier stil, rustig en sociaal is. Nul % overlast, wat een zegen!
Het is zo lastig, rekening houden met elkaar. En cultuurverschillen maken het soms alleen maar moeilijker. Ik ben ieder geval blij dat je een heerlijk rustig buurtje hebt. Dat geluk hebben wij ook lang gehad, en ik mag in mijn handen knijpen dat op korte termijn die rust weer terug is. Ofwel hier, dan in een andere woning. :roll:

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door witte angora »

PANTAMusic schreef:
19 jul 2020 23:24

Door heel eenvoudig een compromis te maken, is alles opgelost:

1: Blowen achterkant buiten als wij er niet zijn, of s'avonds laat als deuren dicht zijn.
2: Aan de andere kant van de balkon blowen, aan straatkant. ( Dat is wat ik voorstelde. Reactie was dat ze daar geen stoelen hadden staan, dus daar gingen ze niet naar toe. )
3: Ga hasj roken. Minder penetrant en ruikt tenminste minder erg.

Ik zal dus nooit verbieden of eisen. Want ik weet dat het mag.
Noem je dat een compromis zonder te verbieden of te eisen? Jij wilt van hun lucht af, en jij stelt wel even hoe ze dat gaan oplossen. Een compromis betekent dat beiden water bij de wijn moeten doen, tot nu toe lees ik alleen maar wat jij van hun verwacht, niet wat jij bereid bent te tolereren. Ze moeten zelfs in de gaten houden of jouw deuren dicht zijn, willen ze aan die kant hun jointje opsteken.

Het enige wat ik lees is dat ze zich aan jou moeten aanpassen. Maar er zullen, aangezien je de buren in wil schakelen, ongetwijfeld meer mensen zijn die zo hun eisenpakket hebben naar die mensen toe en waar ze zich maar aan moeten houden.

Is er sprake van overlast? In jouw beleving wel. Maar is er sprake van overlast die juridisch aangepakt kan worden? Hangt er een beetje van af waar je woont. Ik ken ergens wel een wbv die juridisch geen poot had om op te staan, en toch een 'overlastveroorzaker' een andere woning aangeboden heeft.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door Dorfje »

Lastig thema dit.

Zelf zou ik geen probleem hebben met de wietgeur of rook van een barbecue. De hele dag luidruchtig gepraat op het balkon zou ik storend vinden. En ook spelende kinderen werkt me op de zenuwen. Maar live and let live toch?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door Jablan »

PANTAMusic schreef:
19 jul 2020 15:21
Waarom hebben sommigen zo'n moeite met het briefje, als ik het mag vragen? Waarom werkt het alleen voor jullie als men elkaar in de ogen kijkt? Komt de boodschap dan anders niet binnen?
Brief is papier is éénrichtingscommunicatie. Bovendien kunnen veel mensen niet begrijpend lezen.
Je hebt je redenen gegeven waarom jij geen gesprek zoekt en eerlijk, ik vind het uitvluchten. Als je moeite hebt met live-communictie met anderen, dan schrijf je een paar steekwoorden op een memovel (of op je hand) en zo blijf je op koers tijdens een gesprek.
Elkaar echt ontmoeten is belangrijk in het begin, omdat dingen wel eens heel anders kunnen liggen dan je vooraf dacht.

Zou zo'n brief bij ons op de mat vallen, dan landt hij direct bij het oud papier. Als de buren ons nodig hebben of hun ergernis kwijt willen, dan hebben we daar een voordeur met een echte deurbel voor. (En camera's voor wie de bel niet wenst te gebruiken.)

Wat je in dit stadium nog zelf zou kunnen doen, is samen met 1 ander buurmens op bezoek te gaan en alles uit de wereld praten. Neem ook je dochter mee, want die kan kennismaken met de baby. Het ijs breken.

Verder zou ik een krachtige ventilator neerzetten om de wietlucht uit de eigen woning te blazen/te houden.
PANTAMusic schreef:
19 jul 2020 23:24
Door heel eenvoudig een compromis te maken, is alles opgelost:
1: Blowen achterkant buiten als wij er niet zijn, of s'avonds laat als deuren dicht zijn.
2: Aan de andere kant van de balkon blowen, aan straatkant. ( Dat is wat ik voorstelde. Reactie was dat ze daar geen stoelen hadden staan, dus daar gingen ze niet naar toe. )
3: Ga hasj roken. Minder penetrant en ruikt tenminste minder erg.
Ik zal dus nooit verbieden of eisen. Want ik weet dat het mag.
Bij punt twee hadden wij gereageerd met 'dan zet je daar toch 2 klapstoelen neer'. Punt drie is je bemoeien met de drugsconsumptie. Bij je eerste punt moet mevrouw eerst over het balkon gaan hangen om te controleren of jullie wel/niet thuis zijn. Of je die sociale controle wilt?
Dorfje schreef:
20 jul 2020 08:02
Lastig thema dit.
Twee ouders met jonge kinderen en jonge kinderen sturen hun ouders via feromonen aan. Man en ik zeggen wel eens tegen elkaar, dat ouders van kleine kinderen in principe ontoerekeningsvatbaar zijn. ;-) Ze schieten automatisch in de beschermende rol, reageren automatisch op de verzorgingssignalen van het kind, het eigen kind komt per definitie voor alle andere kinderen op de wereld op de eerste plek.
Dat zie je hier ook terug: PantaMusic wil zijn eigen dochter beschermen, de andere moeder interesseert alleen de eigen baby.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door omega19 »

PANTAMusic schreef:
19 jul 2020 23:12
Wat is er voor jou mis met briefjes? Heeft dat iets met trots te maken? Wat maakt dat voor jou anders? Mensen kunnen om heel veel diverse redenen een voorkeur geven aan een briefje, dan aan oog en oog contact. Mensen zijn sociaal introvert. ( ik ) Mensen hebben hekel aan directe weerstand ( Ik en vrouw ) Mensen kunnen autistisch zijn. Mensen kunnen simpelweg bang zijn.

Als je dit meeneemt, ligt het probleem dan aan de mensen die een brief sturen? Of aan de reden dat mensen een moeten brief sturen? Vind je dan dat mensen, als ze een briefje sturen, minder gelijk hebben. Of dat ze niet zo moeten zeuren?

Want ik denk nu dat het briefje als excuus wordt gebruikt om een 'nee' te verkopen. Terwijl de 'nee' in eerste instantie al klaar lag, maar er nu een smoes voor is.

Wij schrijven allemaal massaal briefjes online naar elkaar. Via dit forum. Via social media. Via sms, etc. Is oog en oog communicatie echt de enige manier voor jou om dit allemaal opgelost te hebben?

Dat jij het raar vindt, dat mag. Maar neem je het dan ook niet meer serieus, als je een briefje in je bus hebt liggen? Dat snap ik dan niet.
Voor communicatie heb je echt een zender en ontvanger nodig. Bij het schrijven van briefjes ben je alleen aan het zenden, en is het eenrichtingsverkeer, of verwacht je ook weer briefjes terug te krijgen ?

Ik begrijp dat je alles liever schriftelijk doet , ook gezien het grote aantal berichten in dit topic. Maar helaas werkt het zo niet.
Ik heb buurtbemiddeling voorgesteld, maar je kan ook aan Mediation van de WBV denken. Je zal met hun om tafel moeten om uberhaupt iets te kunnen bereiken.

Dan nog is het zeker niet gesteld dat je het doel bereikt. Als het echt a-sociale mensen zijn zullen er heftigere maatregelen moeten volgen. Maar bedenk wel als je een ladder opklimt moet je met de eerste trede beginnen, en niet gelijk naar boven springen .

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit nog even te denken: de buren mogen op het balkon roken als de TS niet thuis is. Maar hoe moeten ze dat weten dan? Gooit TS elke keer dat hij weg gaat een briefje in de bus?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vanavond een BBQ een laatste stukje vergeten en laten verbranden.... vet erbij en laat hun maar uitroken.
Als zij de Politie bellen, kun je jou verhaal vertellen dat uitroken de enige manier was voor deze overlast.

Als je ramen dicht en rook gaat omhoog weet, dus zelf ruik je en eigen kind vrijwel niets meer....
Deze tijd is dagelijkse BBQ gewoon legaal en vele blijven nu thuis met vakantie.

En als zij gaan schreeuwen? Gewoon jou Radio ietsje harder.
Als zij dan in gesprek willen, gewoon weigeren want zelfde terug doen, daar houden ze niet van.

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

witte angora schreef:
20 jul 2020 06:10
PANTAMusic schreef:
19 jul 2020 23:24

Door heel eenvoudig een compromis te maken, is alles opgelost:

1: Blowen achterkant buiten als wij er niet zijn, of s'avonds laat als deuren dicht zijn.
2: Aan de andere kant van de balkon blowen, aan straatkant. ( Dat is wat ik voorstelde. Reactie was dat ze daar geen stoelen hadden staan, dus daar gingen ze niet naar toe. )
3: Ga hasj roken. Minder penetrant en ruikt tenminste minder erg.

Ik zal dus nooit verbieden of eisen. Want ik weet dat het mag.
Noem je dat een compromis zonder te verbieden of te eisen? Jij wilt van hun lucht af, en jij stelt wel even hoe ze dat gaan oplossen. Een compromis betekent dat beiden water bij de wijn moeten doen, tot nu toe lees ik alleen maar wat jij van hun verwacht, niet wat jij bereid bent te tolereren. Ze moeten zelfs in de gaten houden of jouw deuren dicht zijn, willen ze aan die kant hun jointje opsteken.

Het enige wat ik lees is dat ze zich aan jou moeten aanpassen. Maar er zullen, aangezien je de buren in wil schakelen, ongetwijfeld meer mensen zijn die zo hun eisenpakket hebben naar die mensen toe en waar ze zich maar aan moeten houden.

Is er sprake van overlast? In jouw beleving wel. Maar is er sprake van overlast die juridisch aangepakt kan worden? Hangt er een beetje van af waar je woont. Ik ken ergens wel een wbv die juridisch geen poot had om op te staan, en toch een 'overlastveroorzaker' een andere woning aangeboden heeft.
Ik zou je echt even willen vragen goed te lezen. Je hebt zo verschrikkelijk veel aannames in je reacties, daar kan ik echt niets mee, sorry.

Ik ben de persoon die wil dat anderen aanpassen? Je hebt niet gelezen dat er ook al andere zaken waar ik mij aan heb moeten passen en dat het met name om één punt gaat? Ik ben de persoon die wat wil veranderen aan de situatie. Dat lijkt mij logisch, als wij degene zijn met overlast. Daarom kom ik met ideeën. Daarom start ik het gesprek. Daarom neem initiatief. Wat is daar volgens jou niet logisch aan?

Waar ik overigens een gesprek over wil aangaan en opensta voor ideeën, en zelf ook ideeën opper want de andere partij heeft geen enkel zin om naar het midden te komen, terwijl ik daar wel bereid tot ben? Dat heet een compromis van mijn kant. Of mijn ideeën goed zijn, ja geen idee. Ik probeer in ieder geval wat. De buren zijn niet bereid hun ideeën te opperen Of wellicht willen zij ook iets verzoeken van mij. Ook dat niet. Waar heb je dat niet goed begrepen dan. Ik ben al langer compromissen aan het sluiten.

En even reactie op je bericht daarvoor:
Los quoten is wat anders dan zinnen los trekken en een eigen context ervan maken terwijl die zinnen bij elkaar hoorden. Ik geef ook antwoorden op haar vragen en veronderstellingen, i.p.v commentaar geven over de inhoud van haar bericht.

In ieder geval, fijn dat je meedoet met reageren. Graag wel even goed lezen, voordat je aannames maakt. En mocht je iets niet lezen of begrijpen, je mag het altijd aan mij vragen en ik zal toelichten. Wellicht wordt het verhaal duidelijker voor je.

En ik zou het fijn vinden als je met oplossingen komt, en niet alleen maar aangeef wat (ik) fout zeg of doe. Daar heb ik niets aan.

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Nieuwe buren. Direct problemen.

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

witte angora schreef:
20 jul 2020 06:10
PANTAMusic schreef:
19 jul 2020 23:24

Door heel eenvoudig een compromis te maken, is alles opgelost:

1: Blowen achterkant buiten als wij er niet zijn, of s'avonds laat als deuren dicht zijn.
2: Aan de andere kant van de balkon blowen, aan straatkant. ( Dat is wat ik voorstelde. Reactie was dat ze daar geen stoelen hadden staan, dus daar gingen ze niet naar toe. )
3: Ga hasj roken. Minder penetrant en ruikt tenminste minder erg.

Ik zal dus nooit verbieden of eisen. Want ik weet dat het mag.
Noem je dat een compromis zonder te verbieden of te eisen? Jij wilt van hun lucht af, en jij stelt wel even hoe ze dat gaan oplossen. Een compromis betekent dat beiden water bij de wijn moeten doen, tot nu toe lees ik alleen maar wat jij van hun verwacht, niet wat jij bereid bent te tolereren. Ze moeten zelfs in de gaten houden of jouw deuren dicht zijn, willen ze aan die kant hun jointje opsteken.

Het enige wat ik lees is dat ze zich aan jou moeten aanpassen. Maar er zullen, aangezien je de buren in wil schakelen, ongetwijfeld meer mensen zijn die zo hun eisenpakket hebben naar die mensen toe en waar ze zich maar aan moeten houden.

Is er sprake van overlast? In jouw beleving wel. Maar is er sprake van overlast die juridisch aangepakt kan worden? Hangt er een beetje van af waar je woont. Ik ken ergens wel een wbv die juridisch geen poot had om op te staan, en toch een 'overlastveroorzaker' een andere woning aangeboden heeft.
Ik zou je echt even willen vragen goed te lezen. Je hebt zo verschrikkelijk veel aannames in je reacties, daar kan ik echt niets mee, sorry.

Ik ben de persoon die wil dat anderen aanpassen? Je hebt niet gelezen dat er ook al andere zaken waar ik mij aan heb moeten passen en dat het met name om één punt gaat? Ik ben de persoon die wat wil veranderen aan de situatie. Dat lijkt mij logisch, als wij degene zijn met overlast. Daarom kom ik met ideeën. Daarom start ik het gesprek. Daarom neem initiatief. Wat is daar volgens jou niet logisch aan?

Waar ik overigens een gesprek over wil aangaan en opensta voor ideeën, en zelf ook ideeën opper want de andere partij heeft geen enkel zin om naar het midden te komen, terwijl ik daar wel bereid tot ben? Dat heet een compromis van mijn kant. Of mijn ideeën goed zijn, ja geen idee. Ik probeer in ieder geval wat. De buren zijn niet bereid hun ideeën te opperen Of wellicht willen zij ook iets verzoeken van mij. Ook dat niet. Waar heb je dat niet goed begrepen dan. Ik ben al langer compromissen aan het sluiten.

En even reactie op je bericht daarvoor:
Los quoten is wat anders dan zinnen los trekken en een eigen context ervan maken terwijl die zinnen bij elkaar hoorden. Ik geef ook antwoorden op haar vragen en veronderstellingen, i.p.v commentaar geven over de inhoud van haar bericht.

In ieder geval, fijn dat je meedoet met reageren. Graag wel even goed lezen, voordat je aannames maakt. En mocht je iets niet lezen of begrijpen, je mag het altijd aan mij vragen en ik zal toelichten. Wellicht wordt het verhaal duidelijker voor je.

En ik zou het fijn vinden als je met oplossingen komt, en niet alleen maar aangeef wat (ik) fout zeg of doe. Daar heb ik niets aan.

Gesloten