LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Echo
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 nov 2010 16:55

Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Ongelezen bericht door Echo »

Beste behulpzame mensen,

zoals sommigen van jullie misschien al gezien hebben in een ander topic heb ik enkele weken geleden een erg hoge energierekening binnengekregen.
Ik wil graag het een en ander verhalen bij de huurbaas maar weet niet of ik hier recht op heb. Dit is het volgende wat ik graag zou willen:

- Gas en electra meter op elk moment beschikbaar voor mijzelf (nu zit deze achter slot en grendel en heb ik alleen een gedeeltelijke gasmeter tot mijn beschikking)
- nieuwe installatie van de cv-ketel (energiewacht is langsgeweest en heeft duidelijk gemaakt dat door verkeerde installatie er water in de ketel loopt waardoor hij is gaan roesten en het ding lekt waardoor de meter steeds een te lage druk aangeeft)
- Leegstaande woningen boven hoeven ik en mijn huisgenoten toch niet te betalen (gwl)? Ik regel het gas en electra en de huurbaas heeft gezegd dat wij dit moeten verdelen onder ons. Maar volgens mijn huisgenoot mag dit rechterlijk niet. Ik kan het echter niet vinden.
- onverwacht moest ik bijbetalen door de hoge energierekening, een ex-huisgenoot kan ik niet meer bereiken en reageert niet op zijn email, mag ik de kosten die hij moet betalen verhalen bij de huurbaas? Kan ik dat eisen aan hem?
- binnenkort gaan ze boven verbouwen en dan gebruiken ze ook onze stroom. Ik kan dit niet apart meten. Mag ik een vergoeding eisen bij de huurbaas?

Graag zou ik verder vragen om een afzuigkap in de keuken. Nu staat het raam constant open. Kan ik dit ook eisen? Dubbelglas zou ook fijn zijn maar dat zal ik niet kunnen eisen ben ik bang.

berooid
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 nov 2010 11:58

Re: Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Ongelezen bericht door berooid »

Heeft U al eens ooit aan verhuizen gedacht?

YMSR
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 nov 2010 22:01

Re: Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Ongelezen bericht door YMSR »

Als het goed is moet je een huurcontract hebben waarin staat waar je wel/niet recht op hebt.

Met de energierekening weet ik alleen hoe het bij mij ging toen ik nog op kamers woonde.

De rekening ging naar de huisbaas.
Alles wat er meer betaald moest worden deelde de huisbaas door de vier huurders.

Zo moesten we allemaal 21.50 bij betalen.

Zo stond het ook in mijn huurcontract dus ik zou die van jou nog even nalezen.

YMSR
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 nov 2010 22:01

Re: Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Ongelezen bericht door YMSR »

En in het geval dat er niemand woont maar wel heeft gewoond.. hoef jij dit niet te betalen natuurlijk.. zou een beetje gek zijn als je moet betalen voor iets wat je niet gebruikt hebt.

Echo
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 nov 2010 16:55

Re: Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Ongelezen bericht door Echo »

Verhuizen is nu geen optie. Ik ben student en betaal al meer dan genoeg (300 excl) waar dus nog internet en gwl bij komt (90 euro) en alle andere vaste lasten. Ik heb het hier relatief goed vergeleken met wat ik eerst had, een mooie grote kamer met grote ramen en een tweepersoons hoogslaper.

Ik zal het contract nog eens nalezen maar volgens mij staat er niets in over energie. De personen voor mij die het gwl toen regelden hebben ook uiteindelijk alles zelf terugmoeten betalen of uit moeten delen. Je moet dan zelf maar eens zien of je de ex-huisgenoten nog te pakken kan krijgen om te kijken of ze nog eens 127 euro willen ophoesten...
Tja ik had liever geld terug gehad maar blijkbaar was 390 euro voorschot per maand (in totaal) niet genoeg.

Ohja nu had ik nog een punt:
- ik wil door een onafhankelijke instantie laten bekijken of er na de verbouwing beneden (weer een ander verhaal) verkeerd is geinstalleerd met de meters waardoor onze meter nu ook op andere huisnummers draait. Kan ik dit ook eisen?

YMSR
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 nov 2010 22:01

Re: Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Ongelezen bericht door YMSR »

Mag ik vragen welke stad je woont en hoeveel vierkante meter je huurt?
Heb zelf in hartje centrum haarlem gewoont vroeger betaalde 350 euro all incl. voor 20 vierkante meter een armoedige zolderkamer zonder goede isolatie.

En mijn advies aan jou is het volgende.
Schrijf alle punten waar je mee zit op papier.
En schrijf op wat jou wensen zijn om zo in de toekomst je verblijf aangenaam te maken.

Nadat je alles op papier heb gezet ga je argumenten bedenken waarom jij dat vindt en waarom je iets wenst.

Dan bel je de huurbaas op en ga je met hem om de tafel zitten om deze punten te bespreken.
Schrijf vervolgens de dingen op die hij beloofd te ondernemen op papier en laat hem dat papier onderteken.
Zo kan je daar altijd op terugvallen en weetje dat hij zich aan zijn woord gaat houden.


Zo en nu mag je mij afvies geven in mijn topic over telfort :P
8)

Echo
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 nov 2010 16:55

Re: Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Ongelezen bericht door Echo »

Het probleem is dat mijn huurbaas nogal doof en oud is en dingen aan hem uitleggen is moeilijk...Hij begrijpt de helft niet. Maar ik kan het altijd proberen.

Ik woon in Groningen en heb dus een kamer van rond de 20m2, drie ramen waarvan 1 dubbelglas.

YMSR
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 nov 2010 22:01

Re: Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Ongelezen bericht door YMSR »

aha .. een huisjesmelker.. of zoiets noemen ze dat :P
Ja die mensen die naaien je wel..
Kan je niet gewoon een kamer fixen bij de inn??


Maar 350 is opzich niet veel voor centrum..
Vriend van mij woont ook in t centrum van groningen betaald volgens mij 450 incl.

Echo
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 nov 2010 16:55

Re: Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Ongelezen bericht door Echo »

Ik zit bij het Noorderplantsoen dus locatie is best goed.
Het is moeilijk om via ingroningen (zo heet het hier nu, of is het toch Lefier, achja) iets betaalbaars te krijgen en ik ben pas twee jaar ingeschreven daar oid...Dus misschien dat ik beter even kan blijven zitten tot ik misschien ga samen wonen of een echt baantje heb. Nog eventjes...

Ik ga in ieder geval mijn contract even uitpluizen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Onderhoud afdwingen bij de huurbaas.
Schrijf de verhuurder per aangetekende brief aan en stel deze in gebreke. Sommeer deze om binnen een maand te regelen dat er onderhoud wordt uitgevoerd indien dit achterstallige onderhoud uw woongenot en kwaliteiten daarvan in de nadelinge zin van het woord beïnvloed. Indien de verhuurder vervolgens niet onderneemt schakel dan de huurcommissieresorten in.
Deze zal vervolgens bepalen of en welke maatregelen genomen gaan worden.

Succes!

Echo
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 nov 2010 16:55

Re: Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Ongelezen bericht door Echo »

Dankje Chanmaster voor je antwoord.

Ik denk dat ik eerst een brief stuur met alle dingen en of hij hier een keer met mij over wil praten op bezoek, zodat ik alles goed kan uitleggen.
Als we er dan nog niet uitkomen kan ik contact opnemen met de huurcommissie.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Onderhoud afdwingen bij huurbaas

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Succes!

Gesloten