LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
vogeltje123
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2016 12:23

Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door vogeltje123 »

Er staat groot onderhoud gepland voor mijn woning, de woningstichting noemt het "woningverbetering" maar dit is feitelijk onjuist in mijn opinie, maar dit terzijde.

De vraag is; heb ik recht op een vergoeding / ongemakkenvergoeding?
Heb ik recht op een korting op mijn huur, aangezien ik geen woongenot ervaar gedurende dit onderhoud.

Ze gaan in 10 dagen mijn badkamer en toilet vervangen. Hierdoor kan ik 10 dagen niet naar het toilet en douche.
Ze hebben wel ergens in de straat een woning beschikbaar waar ik naar het toilet kan, en kan douchen.

Zelf ga ik ergens anders logeren, ivm nachtdiensten. Zo kan ik toch nog wat slapen overdag.
Nu wil ik mijn 2 binnenkatten 10 dagen in een opvang doen. Helaas is dit niet goedkoop, en zullen ze eerst gekeurd moeten worden door een dierenarts voordat ze in een opvang terecht kunnen.

Heb ik eventueel recht op een vergoeding hiervoor?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door Julie4444 »

vogeltje123 schreef:Er staat groot onderhoud gepland voor mijn woning, de woningstichting noemt het "woningverbetering" maar dit is feitelijk onjuist in mijn opinie, maar dit terzijde.

De vraag is; heb ik recht op een vergoeding / ongemakkenvergoeding?
Heb ik recht op een korting op mijn huur, aangezien ik geen woongenot ervaar gedurende dit onderhoud.

Ze gaan in 10 dagen mijn badkamer en toilet vervangen. Hierdoor kan ik 10 dagen niet naar het toilet en douche.
Ze hebben wel ergens in de straat een woning beschikbaar waar ik naar het toilet kan, en kan douchen.

Zelf ga ik ergens anders logeren, ivm nachtdiensten. Zo kan ik toch nog wat slapen overdag.
Nu wil ik mijn 2 binnenkatten 10 dagen in een opvang doen. Helaas is dit niet goedkoop, en zullen ze eerst gekeurd moeten worden door een dierenarts voordat ze in een opvang terecht kunnen.

Heb ik eventueel recht op een vergoeding hiervoor?
10 dagen voor dergelijk groot onderhoud is weinig, en ze stellen een aparte badkamer voor je ter beschikking. Nu kies je er zelf voor om elders te verblijven. Op grond waarvan vind je dat je recht hebt op een vergoeding? De verhuurder komt simpelweg haar verplichtingen na door onderhoud en verbeteringen te regelen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door 16again »

Met je buren in de rij gaan staan voor het toilet 6 deuren verderop. Geen woongenot/privacy etc voor 10 dagen.
Uiteraard hoort daar een vergoeding tegenover te staan.
Maar dat zal voor ieder een vast bedrag zijn, dus met bonnetjes van de kattenopvang hoef je niet aan te komen.

vogeltje123
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2016 12:23

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door vogeltje123 »

snuffel1 schreef:Zoals ik uw verhaal lees staat het groot onderhoud nog in de planning want als u 10 werkdagen = 14 dagen geen gebruik van het toilet kan maken is de woning absoluut niet bewoonbaar. Gedurende het onderhoud zal er voor het toiletteren een chemisch toilet worden geplaatst en voor het douchen en eventueel het wassen/drogen van uw was kunt u in een andere woning terecht. Groot onderhoud brengt altijd ongemakken met zich mee maar is wel noodzakelijk om de woning in goede staat te brengen en uiteindelijk uw woongenot gaat verbeteren. Omdat u de woning niet hoeft te verlaten heeft u geen recht op ongemakken vergoeding of korting op de huursom en wat uw huiskatten betreft die kunnen gedurende het groot onderhoud in de woning blijven. U keuze om de katten in een opvang te doen is niet de verantwoordelijkheid van de woningstichting want het is uw keuze en in mijn optiek niet de juiste want als u ze uit hun vertrouwde omgeving haalt doet dat meer kwaad dan goed en kost nog een boel geld ook.
Tot slot u bent in de meeste gevallen niet verplicht om de boel te laten moderniseren want als alles nog in goede staat verkeert en u tevreden bent met de situatie zoals die nu is en de nieuwe situatie u niet bevalt mag u weigeren.
Maar dit onderhoud tast mijn woongenot toch aan? 10 dagen in mijn woning, en dan nog eens in de woningen om mij heen.
En als ik de katten binnen houd, dan worden ze helemaal gek denk ik.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door Julie4444 »

vogeltje123 schreef:
snuffel1 schreef:Zoals ik uw verhaal lees staat het groot onderhoud nog in de planning want als u 10 werkdagen = 14 dagen geen gebruik van het toilet kan maken is de woning absoluut niet bewoonbaar. Gedurende het onderhoud zal er voor het toiletteren een chemisch toilet worden geplaatst en voor het douchen en eventueel het wassen/drogen van uw was kunt u in een andere woning terecht. Groot onderhoud brengt altijd ongemakken met zich mee maar is wel noodzakelijk om de woning in goede staat te brengen en uiteindelijk uw woongenot gaat verbeteren. Omdat u de woning niet hoeft te verlaten heeft u geen recht op ongemakken vergoeding of korting op de huursom en wat uw huiskatten betreft die kunnen gedurende het groot onderhoud in de woning blijven. U keuze om de katten in een opvang te doen is niet de verantwoordelijkheid van de woningstichting want het is uw keuze en in mijn optiek niet de juiste want als u ze uit hun vertrouwde omgeving haalt doet dat meer kwaad dan goed en kost nog een boel geld ook.
Tot slot u bent in de meeste gevallen niet verplicht om de boel te laten moderniseren want als alles nog in goede staat verkeert en u tevreden bent met de situatie zoals die nu is en de nieuwe situatie u niet bevalt mag u weigeren.
Maar dit onderhoud tast mijn woongenot toch aan? 10 dagen in mijn woning, en dan nog eens in de woningen om mij heen.
En als ik de katten binnen houd, dan worden ze helemaal gek denk ik.
Maar waarom zou daar een financiële vergoeding tegenover moeten staan?
Heb je soms liever dat ze je huis helemaal niet onderhouden?

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door harkja »

U verdient minstens een betaalde vakantie op een mooi park op kosten van de huurbaas.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Maar waarom zou daar een financiële vergoeding tegenover moeten staan?
In google kom je genoeg gevallen tegen waar wel schadevergoeding wordt toegewezen:
http://www.juridischkennisportaal.nl/wi ... rgenot.htm

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Meestal krijg je een vergoeding voor de overlast en kleine schades. Afhankelijk van de tijdsduur ook een maand huur.
Heb je al een definitief plan gekregen of is dit slechts een vooraankondiging.
Heeft de verhuurder een sociaal plan waarin e.e.a. uitgewerkt is?
Als je geen vergoeding krijgt, probeer dan samen met een aantal buren een bewonerscommissie te vormen om om te overleggen over het krijgen van een vergoeding .

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je overdag moet slapen omdat je nachtdiensten heb, dan heb je wel een redelijk verhaal.
Je zou je verhaal ook kunnen plaatsen op rechtenforum.nl.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Waarom zou je hier een vergoeding voor moeten krijgen? Na de verbouwing krijg je een comfortabelere woning. En als het je eigen huis zou zijn krijg je ook geen vergoeding als er groot onderhoud nodig is. Sterker nog: je moet het allemaal nog zelf betalen ook.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door Julie4444 »

GJvdZ schreef:Waarom zou je hier een vergoeding voor moeten krijgen? Na de verbouwing krijg je een comfortabelere woning. En als het je eigen huis zou zijn krijg je ook geen vergoeding als er groot onderhoud nodig is. Sterker nog: je moet het allemaal nog zelf betalen ook.
Dat is dus exact mijn punt. Lijkt mij dat, als huurders dan ook nog massaal geld gaan eisen, die verhuurder dan dergelijk onderhoud zo lang mogelijk gaat uitstellen in het vervolg, of gewoon de huur een tikje extra omhoog doet om die vergoedingen te gaan betalen.

Lijkt me gevalletje gift uit eigen portemonnee.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kijk en vraag het aan de woonbond , die kunnen u alles vertellen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef:Waarom zou je hier een vergoeding voor moeten krijgen? Na de verbouwing krijg je een comfortabelere woning. En als het je eigen huis zou zijn krijg je ook geen vergoeding als er groot onderhoud nodig is.
En voor een eigen woning betaal je ook geen huur.
Dat doet TS wel, en tegenover die huur behoort een bepaald woongenot te staan. Tijdens verbouwing is daar geen sprake van, en daar behoort financiele vergoeding tegenover te staan.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door harkja »

16again schreef:
GJvdZ schreef:Waarom zou je hier een vergoeding voor moeten krijgen? Na de verbouwing krijg je een comfortabelere woning. En als het je eigen huis zou zijn krijg je ook geen vergoeding als er groot onderhoud nodig is.
En voor een eigen woning betaal je ook geen huur.
Dat doet TS wel, en tegenover die huur behoort een bepaald woongenot te staan. Tijdens verbouwing is daar geen sprake van, en daar behoort financiele vergoeding tegenover te staan.
De huurbaas is de eigenaar van de woning en die wil zijn eigendom verbeteren maar wil wel de volle huur ontvangen. Hoe krom is krom. De huurder heeft ook rechten toch !

stofzuigertje

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Klopt deze vraag wel?

Ik lees 10 werkdagen renovatie maar dat is Uw huis.
En wat doe je als de buren dit bezoek krijgen in jou nachtdiensten...

Ik vermoed dat U meerdere maanden geluidsoverlast heeft dus naast 2 weken toilet, Chemisch toilet word ook wel eens aangeboden als je niet wilt lopen...
buiten in kou eerst jas aan en dat meerdere keren per dag zou ik niet willen...

Maar douche goed geregeld maar geluidsoverlast in ploegendienst, geen 2 weken maar 2 maanden?
Dan is meer dan de gevraagde vergoeding mogelijk in Hotel.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door BL2 »

Als ik mijn koopwoning laat renoveren krijg ik ook geen vergoeding. Overlast en tijdsduur is even lang. Waarom denken mensen in (sociale-)huurwoningen altijd maar dat alles voor hun geregeld wordt en dat ze voor alles een vergoeding kunnen lospeuteren.
En het mooie van alles, je hoeft de verbouwingskosten ook niet in één keer op te hoesten zo als een woningeigenaar, maar je hebt er straks wel het genot van.
Dat je katten hebt is natuurlijk niet het probleem van de verhuurder. Dat je deze wilt onderbrengen in een kattenhotel is natuurlijk geheel je eigen keuze.

Zie het positief en denk niet in geld: na een korte verbouwingstijd heb je een veel mooiere en betere woning.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door kokka »

Ts zal niet alle tien dagen nachtdienst hebben, dat mag niet eens volgens mij.
De dagen dat TS wel nachtdienst heeft is er al een slaapadres gevonden. Het zou fijn zijn voor TS als er vegoeding is, maar die vraag kan ze beter stellen aan de woningstichting denk ik.
Het valt me wel op dat mensen altijd graag verbeteringen willen maar het mag ze niet tot last zijn.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door reggie2 »

BL2 schreef:Als ik mijn koopwoning laat renoveren krijg ik ook geen vergoeding. Overlast en tijdsduur is even lang. .

TS woont niet in een koopwoning. Ik vind het terecht dat er een kleine vergoeding tegen de overlast moet bestaan.

Mucha

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Ongemakkenvergoeding groot onderhoud huurwoning

Ongelezen bericht door Dirkie »

reggie2 schreef:
BL2 schreef:Als ik mijn koopwoning laat renoveren krijg ik ook geen vergoeding. Overlast en tijdsduur is even lang. .
TS woont niet in een koopwoning. Ik vind het terecht dat er een kleine vergoeding tegen de overlast moet bestaan.
Wat dacht je van een compleet nieuwe badkamer en wc. Lijkt me toch een aardige vergoeding. Ik ken heel veel verhalen van huurders die heel veel achterstallig onderhoud hebben en daar maar over blijven klagen. En nu moet er ook al geklaagd worden als de verhuurder wel onderhoud gaat doen. Waar gaat dit over. En dan een verhaal over binnen katten. De verhuurder heeft volgens mij vast niet gezegd dat TS katten moest houden, dus het is mij een compleet raadsel waarom waarom ze ineens voor de kosten op moeten draaien.

Gesloten