LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opsplitsing energierekening huurbaas

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
ChrisHe
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2020 13:44

Opsplitsing energierekening huurbaas

Ongelezen bericht door ChrisHe »

Goedemiddag,

Al een aantal jaren woon ik in een semi-vrijstaand huis waarbij de energierekening altijd volgens constante prijzen (kuub gas ca. 65 Eurocent) werd berekend. Dit ging altijd prima, huurder en verhuurder tevreden.

We wonen in een bovenwoning, boven een winkel. In de winkel zijn twee meters aanwezig, voor boven en beneden.

Afgelopen maand kregen wij ineens een energierekening over een behoorlijk lange tijd, met voornamelijk ook een aanzienlijk hogere gasprijs. Hier is de rekening te zien op basis waarvan onze gasprijs bepaald is: https://imgur.com/iyqpUug

Hierop is te zien dat de gasprijs als volgt is onderverdeeld:

Volume factuur in m3: 332
Levering: E106,15
Landelijk netbeheer: E4,90
Regionaal netbeheer: E19,67
Vaste leveringskosten: E7,99
Energiebelasting en opslag duurzame energie: E136,24
Bedrag exclusief btw: E274,95
Bedrag 21% btw: E57,74

Bedrag inclusief btw: E332,69

Dit komt er op neer dat we ca. 1 Euro per kuub worden aangerekend, wat volgens ons aan de erg hoge kant is. Is dit niet rond de 0.75 Euro/kuub?

Klopt deze gasprijs? Is de onderbouwing juist?
Mag de huurbaas op basis van deze factuur dit in rekening brengen?

Graag hoor ik jullie gedachten over deze rekening.

Alvast bedankt!

Groeten,
Chris

Pianotje
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2020 21:03

Re: Opsplitsing energierekening huurbaas

Ongelezen bericht door Pianotje »

Beste Chris,

Ik zie niets raars staan. Zoals je ziet is het grootste deel van de factuur voor de belastingdienst. van de circa 88 cent incl BTW die je betaald voor een m3 gas gaat ongeveer 57 cent naar de overheid, in de vorm van Energiebelasting, opslag duurzame energie en BTW.

Het levertarief van een kleine 32 cent is niet heel scherp als je dit vergelijkt met de huidig aangeboden levertarieven. Waarschijnlijk is het contract al een tijdje terug afgesloten. De prijs van energie ligt vaak aan het moment van inkoop (afsluiten van het contract). Op dit moment is er weinig vraag naar energie waardoor de leverprijs wat is gedaald. Net als tanken bij de benzinepomp varieert de prijs bij aankoop.
Alleen als het contract al vast staat (dan is er ook al ingekocht) zal het opzeggen ervan ook kosten opleveren.

Lang verhaal kort, ik denk niet dat je huurbaas je een poot uitdraait. Hij zal dit tarief immers zelf ook betalen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opsplitsing energierekening huurbaas

Ongelezen bericht door berndv »

Omgerekend bij jullie verbruik klopt de gasprijs wel, voor zover ik kan zien. Je rekent met de gewone gasprijs, maar je betaalt meer dan alleen x bedrag per kuub, je betaalt ook netbeerderskosten, energiebelasting en andere opslagen. Bij een hoger verbruik, zal dan ook een lager bedrag per kuub uitkomen, omdat de kosten die extra erbij komen een vaste post is, daardoo zal hiermee uw netto-gasverbruik dus anders uitvallen bij een ander verbruik.

Gesloten