LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Barryutrecht
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2018 19:33

Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Barryutrecht »

Hallo medebloggers en lezers,

onze verhuurder heeft in maart 2018 onze huur per email opgezegd per 1 augustus. hierop hebben wij aangetekend gereageerd met de medeling dat wij het niet eens zijn met de opzegging, of dat hij met vervangende woonruimte moet komen tegen de zelfde huur.

vanmiddag ontving ik een telefoontje van het makelaarsbedrijf dat zij vrijdag aanstaande foto's willen komen maken, omdat het huis volgens de makelaar in de verkoop gaat.


nu het volgende:

moet ik meewerken om de fotograaf zijn werk te laten doen? hij stelde voor om vrijdag om 9.00 uur te komen dus stelde ik voor om dit na 17.00 te doen aangezien ik gewoon aan het werk ben.

wat als er toch foto's gemaakt worden, is er dan sprake van huisvredebreuk, privacy schending o.i.d.?

wat is de 'normale' volgorde:
eerst huur opzeggen
dan pas foto's maken of mag de verhuurder, zonder dat er toestemming van mijn kant is, zomaar binnenkomen om foto's te maken, zonder dat eerst een officiele opzegging is gedaan?

alvast bedankt voor jullie reacties!

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Barryutrecht schreef:
19 nov 2018 19:42
Hallo medebloggers en lezers,

onze verhuurder heeft in maart 2018 onze huur per email opgezegd per 1 augustus. hierop hebben wij aangetekend gereageerd met de medeling dat wij het niet eens zijn met de opzegging, of dat hij met vervangende woonruimte moet komen tegen de zelfde huur.

vanmiddag ontving ik een telefoontje van het makelaarsbedrijf dat zij vrijdag aanstaande foto's willen komen maken, omdat het huis volgens de makelaar in de verkoop gaat.


nu het volgende:

moet ik meewerken om de fotograaf zijn werk te laten doen? hij stelde voor om vrijdag om 9.00 uur te komen dus stelde ik voor om dit na 17.00 te doen aangezien ik gewoon aan het werk ben.

wat als er toch foto's gemaakt worden, is er dan sprake van huisvredebreuk, privacy schending o.i.d.?

wat is de 'normale' volgorde:
eerst huur opzeggen
dan pas foto's maken of mag de verhuurder, zonder dat er toestemming van mijn kant is, zomaar binnenkomen om foto's te maken, zonder dat eerst een officiele opzegging is gedaan?

alvast bedankt voor jullie reacties!
Lees ook eens dit topic, daar komt dezelfde vraag langs.

Er mist nog wel de nodige informatie in je topic: De huur werd opgezegd, dat heb je niet geaccepteerd, en toen? Is er sindsdien niet gebeurd? Wat voor huurcontract heb je? En wat huur je?

Hoe dan ook mag de verhuurder de woning gewoon verkopen. Daar is geen toestemming van jou voor nodig. De vraag is alleen ofg je recht hebt op huurbescherming. Zo ja, dan krijg je gewoon een nieuwe verhuurder en verandert er verder niets.

Sowieso moet je meewerken aan een redelijk verzoek van je verhuurder. In overleg een afspraak maken om foto's te maken is niet onredelijk. Maar je mag natuurlijk wél verwachten dat men daarbij rekening houdt met jouw (on)mogelijkheden.

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door limburgs »

Wanneer je geen tijdelijk huurcontract hebt mag de verhuurder normaal gesproken je contract niet zomaar opzeggen. je geniet dan huurbescherming. Soms word ook een speciaal beding opgenomen in het contract voor bij verkoop van de woning of eigen gebruik door de verhuurder van de woning. Ik zou het contract eens goed nalezen of het bij twijfel door iemand met verstand van zaken laten nakijken. Zonder het huurcontract te zien kunnen wij hier op het forum helaas niet over alles uitsluitsel geven. De verhuurder mag de woning verkopen zoals Moneyman al schrijft , dat kunt u niet tegen houden. U dient hier in alle redelijkheid aan mee te werken. De nieuwe verhuurder is verplicht bij koop van de woning uw huurcontract mee over te nemen. Als de fotograaf foto's komt maken in uw woning dient u dit helaas ook toe te staan. Ik zou u als huurder het advies geven persoonlijke en / of waardevolle spullen , alles wat u liefst niet op de foto terug ziet even uit het zicht te zetten . Probeer ook zelf aanwezig te zijn , u kunt dan altijd nog in overleg gaan met de fotograaf wat wel en wat liever niet.
U schrijft dat de huur werd opgezgd per augustus , nu is het november . Heeft de verhuurder verder geen persoonlijk contact meer met u opgenomen ? Of u met hem ? Misschien dat een gesprek samen voor u meer duidelijkheid geeft.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

limburgs schreef:
20 nov 2018 12:40
Wanneer je geen tijdelijk huurcontract hebt mag de verhuurder normaal gesproken je contract niet zomaar opzeggen. je geniet dan huurbescherming.
Dat kan, maar hoeft niet. Huurbescherming geldt als TS zelfstandige woonruimte huurt. Vandaar al mijn vraag wat ze huurt en wat voor contract.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door piet987654 »

Lees deze eens goed door, mogelijk heeft U hier iets aan.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-opzeggen

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door limburgs »

en dat "gat"tussen augustus en november ? dan was ze al uit de woning geweest ? ik mis hier iets of heb wat verkeerd gelezen .

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Barry, n.a.v. uw vraag over fotografie van het huis etc.: u moet wel meewerken aan de verkoop maar wel onder voorwaarden zoals hier omschreven https://www.woonbond.nl/vraagbaak/moet- ... ijn-woning
Foto's maken van de buitenkant van het huis is geen probleem uiteraard. Maar u bent niet verplicht om mee te werken aan fotografie van uw interieur. Als u dat een inbreuk op uw woongenot en/of privacy vindt dan kunt u dat meedelen aan de verhuurder.
Afspraken kunt u denk ik het beste per brief/mail bevestigen.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:
20 nov 2018 13:55
Hallo Barry, n.a.v. uw vraag over fotografie van het huis etc.: u moet wel meewerken aan de verkoop maar wel onder voorwaarden zoals hier omschreven https://www.woonbond.nl/vraagbaak/moet- ... ijn-woning
Foto's maken van de buitenkant van het huis is geen probleem uiteraard. Maar u bent niet verplicht om mee te werken aan fotografie van uw interieur. Als u dat een inbreuk op uw woongenot en/of privacy vindt dan kunt u dat meedelen aan de verhuurder.
Afspraken kunt u denk ik het beste per brief/mail bevestigen.
Dit antwoord is niet juist, en de getrokken conclusie volgt ook niet uit het artikeltje. Dat is in het topic waar ik eerder al naar verwees ook al duidelijk geworden. Ik citeer maar even uit dat topic:
Een huurder is gehouden in redelijkheid mee te werken aan redelijke eisen van de verhuurder (daar zit dus al een dubbele redelijkheidstoets in). Zolang er geen persoonlijk zaken in beeld gebracht worden (en dus bijvoorbeeld gezind foto’s aan de muur gebeurd worden), moe een huurder gewoon meewerken.

Het belang van de verhuurder is immers evident, en er is geen redelijke grond niet mee te werken aan het maken van een afspraak.

Maar nog los van het juridische: ook gewoon fatsoenshalve zie ik geen geldig argument om niet mee te werken aan een logisch verzoek van de verhuurder.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Moneyman, de opmerking over fotografie staat los van het artikel van de Woonbond. Klopt hoor.

Er is geen juridische tekst die fotograferen van een interieur van een huurder zonder meer toestaat.
'Meewerken aan een verkoop' is wel aan de orde, maar binnen grenzen.

Of iemand 'fatsoenshalve' z'n interieur moet laten fotograferen is een mening maar die mening deel ik niet.
Als een huurder dat qua woongenot en/of privacy onwenselijk vindt dan mag hij dat weigeren.
En heeft een verhuurder dat fatsoenshalve te respecteren.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:
20 nov 2018 15:02
Er is geen juridische tekst die fotograferen van een interieur van een huurder zonder meer toestaat.
Niet in de zin dat er in de wet staat "gij zult een fotograaf toelaten". Maar de juridische kaders van redelijkheid en billijkheid zijn meer dan helder, zoals ik eerder ook al uitgebreid heb toegelicht.

Zolang er een redelijk verzoek wordt gedaan, en ook de belangen van TS meegewogen worden, zal TS gewoon moeten meewerken. Ze hoeft dus niet thuis te zijn op ieder willekeurig aangegeven moment, maar zal wel mee moeten werken om te komen tot een moment waarop een en ander wél mogelijk is.

Voor een fotograaf zal het overigens usance zijn om rekening te houden met de belangen van de bewoner. Kijk maar eens op Funda: tegenwoordig worden alle gezinsfoto's en dergelijke keurig geblurd, en worden bij bijvoorbeeld een ZZP-er met vele gereedschap die ruimten niet eens in beeld gebracht.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:
20 nov 2018 15:19
Maar de juridische kaders van redelijkheid en billijkheid zijn meer dan helder, zoals ik eerder ook al uitgebreid heb toegelicht.
Dat blijft een mening en is geen feit.

De wet geeft eerder voldoende aanknopingspunten voor juist de andere richting: een huurder heeft recht op 'woongenot' en het recht 'om ongestoord te kunnen genieten van het gehuurde'. En hij heeft recht op 'privacy'.

Wat u redelijk en billijk vind qua fotografie door een verhuurder is een mening die ik niet deel.
Barry vraagt of hij 'moet' meewerken aan fotografie. Dat moet hij niet. En helemaal al niet zonder zijn toestemming.
Nogmaals, er staat nergens geschreven dat hij dat moet.
Dat staat los van het feit dat je er een mening over kunt hebben natuurlijk.

De standpunten zijn wat mij betreft helder. Ik zet er een punt achter.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:
21 nov 2018 08:22
Moneyman schreef:
20 nov 2018 15:19
Maar de juridische kaders van redelijkheid en billijkheid zijn meer dan helder, zoals ik eerder ook al uitgebreid heb toegelicht.
Dat blijft een mening en is geen feit.
Onjuist: dat is de juridische realiteit. Maar daar mag je natuurlijk gerust een andere mening over hebben :wink: TS zal zelf een keuze moeten maken op basis van de aangereikte informatie. Hopelijk maakt hij de afweging wat er te winnen en wat er te verliezen valt.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Barryutrecht schreef:
19 nov 2018 19:42
Hallo medebloggers en lezers,

onze verhuurder heeft in maart 2018 onze huur per email opgezegd per 1 augustus. ...vanmiddag ontving ik een telefoontje van het makelaarsbedrijf dat zij vrijdag aanstaande foto's willen komen maken, omdat het huis volgens de makelaar in de verkoop gaat.
moet ik meewerken om de fotograaf zijn werk te laten doen? hij stelde voor om vrijdag om 9.00 uur te komen dus stelde ik voor om dit na 17.00 te doen aangezien ik gewoon aan het werk ben.
wat als er toch foto's gemaakt worden, is er dan sprake van huisvredebreuk, privacy schending o.i.d.?
U bent wettelijk verplicht om de makelaar, kijkers, taxateurs etc. toe te laten voor bezichtigingen e.d.!Dat is dwingend recht.
Artikel 7:223 BW:
De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging.

Er is geen vaste volgorde die zou moeten worden gevolgd. En men mag ook binnen foto's maken, alleen niet van (afbeeldingen van) personen e.d.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is deze persoon nu verplicht die foto om 9.00 uur te laten maken?
Een snipperdag bij mijn vorige werkgever moest tenminste 1 week eerder aangevraagd worden en indien mogelijk,
dus bij vele zieken en/of teveel die eerder waren kan ik niet eens vrij krijgen!

Je dient mee te werken maar ze kunnen nooit zomaar tijd of dag eisen.
Of mag een Juf op school de hele klas wegsturen als er een fotograaf met makelaar komt?
Dat lijkt me niet, die mag ook uitsluitend op woensdag middag eisen!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er is in Augustus niets ontruimt en ik ga van augustus 2018 uit en ook geen andere gelijkwaardige woning aangeboden.
Dus huurcontract bleef lopen en het word dus nu verhuurd verkocht als beleggingsobject.

Dit zijn dus 2 losse zaken, de bezichtigingen kun je niet eisen op bepaalde tijd en datum.
En nog de opzegging omdat vrije woning meer opbrengt, maar dan moet je wel zoeken naar andere ruimte voor deze huurder en Barry mag een andere wijk of veel duurdere weigeren.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Komkommertijd schreef:
24 nov 2018 09:41
Is deze persoon nu verplicht die foto om 9.00 uur te laten maken? ...
Uiteraard moeten afspraken in goed onderling overleg geregeld worden. Dus redelijkheid en billijkheid mogen van alle partijen worden verwacht. Van een huurder mag bijv. verwacht worden dat hij zo nodig een keertje iemand regelt die thuis is op een bepaald moment, of dat de makelaar een sleutel krijgt van het huis. Vanzelfsprekend mag van een huurder niet geëist worden dat hij te pas en te onpas vrij neemt.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door renewouters »

Klaas Jan schreef:
20 nov 2018 15:02
Als een huurder dat qua woongenot en/of privacy onwenselijk vindt dan mag hij dat weigeren.
Hoe kan een kwartiertje fotograferen in godsnaam het "woongenot" aantasten?????

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

En als er iemand komt voor het onderhoud van de cv-ketel, wordt het woongenot en de privacy dan ook aangetast? Kom op zeg. Dit heeft niks met woongenot of privacy te maken, maar gewoon met dwarsliggen om het dwarsliggen.

Gewoon laten komen, die fotograaf, misschien wordt het nog wel een leuke, gezellige, inspirerende en leerzame middag ook.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het staat je daarbij vrij om onzedelijke kunst op te hangen en/of je interieur te verrijken met ander aanstootgevend materiaal.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegging huur door verhuurder terwijl ik niet weg wil, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bob Schurkjens schreef:
24 nov 2018 13:59
Het staat je daarbij vrij om onzedelijke kunst op te hangen en/of je interieur te verrijken met ander aanstootgevend materiaal.
Wat is in vredesnaam “onzedelijke kunst”?

Gesloten