overlast verbouwing naastgelegen appartement

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
StefandeV
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2022 10:14

overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door StefandeV »

Hallo,

De laatste tijd gebeurt het steeds vaker dat de woningbouwvereniging bedrijven inhuurt om verbouwingen aan naast- en bovengelegen appartementen te doen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het uitboren van tegels in een badkamer, keuken of toilet. Dit geluid draagt van boven naar beneden heel erg goed en je kan geen gesprek voeren in huis zonder te schreeuwen. Het is rond half 8 ook niet echt een fijne manier van wakker worden, ik gebruik liever de wekker die vlak daarna af gaat..

Op zich begrijpen wij dat dit werkzaamheden zijn die een keer moeten gebeuren, het probleem is echter dat er vaak geen enkele aankondiging van de werkzaamheden is. De telefoniste van de woningbouw begrijpt ons probleem goed (die kan ons amper verstaan aan de telefoon..) en heeft het meerdere malen doorgegeven, wat dus niet helpt. Is er een mogelijkheid om in ieder geval af te dwingen dat werkzaamheden een week van te voren aangekondigd worden? Of is er zelfs meer mogelijk? Of hebben we pech en moeten we elke keer maar blijven klagen over het geluid en kunnen we er niks aan doen.

Alleen het aankondigen zou alleen al helpen, dan zouden we werk en studie zo kunnen plannen dat we niet thuis zijn en minder overlast hebben. Op de ochtend dat de overlast begint is dit niet altijd meer mogelijk helaas..

Vriendelijke groet en alvast bedankt voor meer informatie!

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door witte angora »

StefandeV schreef:
26 sep 2022 10:56
Het is rond half 8 ook niet echt een fijne manier van wakker worden, ik gebruik liever de wekker die vlak daarna af gaat..
Zet je de wekker toch een paar minuten eerder?

En wat de rest betreft: de wbv geeft de opdracht aan de aannemer. Dat is degene die het werk uitvoert, en die eventueel met je moet communiceren hierover. De wbv heeft geen enkele zeggenschap over de agenda en het personeel van de aannemer.

Wat je zou kunnen bereiken is me een raadsel, er moet kennelijk in meerdere woningen groot onderhoud worden gedaan. Dat zal je gewoon moeten accepteren.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik heb dat ook jaren gehad toen ik nog werkte in de beveiliging onregelmatige diensten. Klagen helpt niet. Situatie zoals deze zullen nog wel even duren huizen moeten allemaal energie zuinig gemaakt worden. Bij mijn appartementen kunnen ze dat niet, Oplossing ze gaan de boel slopen en opnieuw bouwen en gaan van 40 naar 60 appartementen wel kleiner en energie zuinig.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
26 sep 2022 11:36
StefandeV schreef:
26 sep 2022 10:56
Het is rond half 8 ook niet echt een fijne manier van wakker worden, ik gebruik liever de wekker die vlak daarna af gaat..
Zet je de wekker toch een paar minuten eerder?
Dat is nu juist het punt van TS: dan moet je het wet wéten...
witte angora schreef:
26 sep 2022 11:36
En wat de rest betreft: de wbv geeft de opdracht aan de aannemer. Dat is degene die het werk uitvoert, en die eventueel met je moet communiceren hierover. De wbv heeft geen enkele zeggenschap over de agenda en het personeel van de aannemer.
Dat is onjuist. De verhuurder is verantwoordelijk voor het verschaffen van woongenot. Als ze daar juist inbreuk op maken, moet dat op de minst storende manier. Bij het selecteren van de juiste aannamer hoort ook gewoon onderhandeld te worden over communicatie. Dat gebeurt bij veel andere projecten ook, dus waarom zou het hier niet kunnen?
witte angora schreef:
26 sep 2022 11:36
Wat je zou kunnen bereiken is me een raadsel, er moet kennelijk in meerdere woningen groot onderhoud worden gedaan. Dat zal je gewoon moeten accepteren.
Nogmaals: dat is niet het punt. TS wil gewoon tijdig geïnformeerd worden. En dat lijkt me een redelijke eis.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De eerste vraag is wat is overlast? Wat de een als overlast ervaart vind een ander geen probleem. Dan het volgende probleem, hoeveel geluid produceert een bepaalde handeling in elk omliggend huis. Je kan lastig vooraf een geluidstest doen om daarna de mensen te gaan waarschuwen die daarvan overlast ervaren.

Half 8 is geen abnormaal tijdstip op een door de weekse dag. Uiteraard zijn er altijd mensen die op andere tijdstippen werken, maar met iedereen kan je geen rekening houden.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
26 sep 2022 13:12
Dan het volgende probleem, hoeveel geluid produceert een bepaalde handeling in elk omliggend huis. Je kan lastig vooraf een geluidstest doen om daarna de mensen te gaan waarschuwen die daarvan overlast ervaren.
Onzin. Het gaat hier om een appartementencomplex. Hoe lastig is het precies om even een briefje in de bussen te doen voordat je grote klussen opstart?
NeoDutchio schreef:
26 sep 2022 13:12
Half 8 is geen abnormaal tijdstip op een door de weekse dag. Uiteraard zijn er altijd mensen die op andere tijdstippen werken, maar met iedereen kan je geen rekening houden.
Natuurlijk kan je wél rekening houden met anderen. Daar is geen enkel beletsel voor.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door Erthanax »

Half acht thuiskomen na een nachtdienst is ook geen abnormaal tijdstip.
Duurt die teringherrie van de Kango een half uur? Een halve dag? De hele dag? Kan ik vandaag nog slapen, of moet ik een andere slaapplek regelen. En morgen?
Zou een briefje in de bus een week van tevoren nou echt te veel moeite zijn?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ligt er een briefje in de bus met de volgende mededeling.

De aankomende weken worden diverse badkamers, keukens en toiletten voorzien van nieuwe betegeling, met de nodige geluidsoverlast tot gevolg.

Hoe lang de werkzaamheden zullen duren, is van te voren niet te zeggen en hangt af van de omstandigheden.

Mooi, dan weet je dat. 😁

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vermoed zo dat dat een dergelijk briefje daadwerkelijk in de bus heeft gelegen. Dat is tenminste wel gebruikelijk.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
26 sep 2022 13:54
Ik vermoed zo dat dat een dergelijk briefje daadwerkelijk in de bus heeft gelegen. Dat is tenminste wel gebruikelijk.
Dan zou het hele topic niet bestaan - TS klaagt immers juist omdat er niets is aangekondigd...

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
26 sep 2022 13:54
Ik vermoed zo dat dat een dergelijk briefje daadwerkelijk in de bus heeft gelegen. Dat is tenminste wel gebruikelijk.
Bij ons sturen ze ook atijd en briefje, maar pas als ze begonnen zijn met vanaf de datum, dat ze begonnen zijn, dus het is niet overal hetzelfde met op tijd briefjes sturen.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door Dirkie »

Onkruid71 schreef:
26 sep 2022 13:56
witte angora schreef:
26 sep 2022 13:54
Ik vermoed zo dat dat een dergelijk briefje daadwerkelijk in de bus heeft gelegen. Dat is tenminste wel gebruikelijk.
Bij ons sturen ze ook atijd en briefje, maar pas als ze begonnen zijn met vanaf de datum, dat ze begonnen zijn, dus het is niet overal hetzelfde met op tijd briefjes sturen.
Briefjes in een brievenbus zijn zo niet meer van deze tijd. Heeft het niet in de App of op de website gestaan (of erger nog : op Facebook)

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Dirkie schreef:
26 sep 2022 14:42
Onkruid71 schreef:
26 sep 2022 13:56
witte angora schreef:
26 sep 2022 13:54
Ik vermoed zo dat dat een dergelijk briefje daadwerkelijk in de bus heeft gelegen. Dat is tenminste wel gebruikelijk.
Bij ons sturen ze ook atijd en briefje, maar pas als ze begonnen zijn met vanaf de datum, dat ze begonnen zijn, dus het is niet overal hetzelfde met op tijd briefjes sturen.
Briefjes in een brievenbus zijn zo niet meer van deze tijd. Heeft het niet in de App of op de website gestaan (of erger nog : op Facebook)
Geen idee of het daar gestaan heeft, kan slechts elke week kijken of de WBV iets bij mij in de wijk gaat doen. Dus als ze een briefje sturen zou genoeg zijn, maar het liefst op tijd van te voren. Maar ja, ik werk niet, dus dan zeg ik mijn koptelefoon gewoon op, dan is de laat minder voor mij.

StefandeV
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2022 10:14

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door StefandeV »

Bedankt voor de reacties, jammer dat er weinig aan te doen valt, ik was daar al een beetje bang voor.

Het gaat mij inderdaad vooral om de aankondiging, als ik dit vrijdag had geweten dan had ik vandaag niet thuis gewerkt en mijn partner niet thuis hoeven studeren. Dan is de overlast vrij klein, terwijl nu de overlast heel groot is (probeer maar eens wat zinnigs te doen terwijl het klinkt alsof ze naast je aan het betonboren zijn).

Één bedrijf hangt nog wel eens een brief op de portiekdeur, daarmee is er duidelijkheid en is het probleem eigenlijk opgelost van onwerkbaar naar onhandig.

Meestal zijn ze zo'n twee weken bezig, maar is de serieuze overlast met het vrezen en boren in de betonnen muren na twee dagen wel over, dus dat scheelt in ieder geval!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik zou het als schriftelijke klacht bij de WBV neerleggen, want als opdrachtgever blijft die eindverantwoordelijk, ook voor overlast en in je klacht de term 'woongenot' ergens laten vallen.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door luna01 »

Van al die briefjes in de bus wordt je ook niet gelukkig, maar geeft wel de mogelijkheid om de wekker eerder te zetten en oordoppen in te doen. Erger is het als je met een kleine baby zit en geen kant op kunt.

Heb eens 400 euro schadevergoeding gekregen, maar wat heb je er dan aan? Er bestaat ook nog de mogelijkheid voor een tijdelijk ander adres. Tenminste hier is dat zo, weet niet of dit voor heel Nederland geldt. Huurvermindering kan ook nog.

Succes met de situatie !!

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door Methusalah »

luna01 schreef:
06 okt 2022 13:54
Van al die briefjes in de bus wordt je ook niet gelukkig, maar geeft wel de mogelijkheid om de wekker eerder te zetten en oordoppen in te doen. Erger is het als je met een kleine baby zit en geen kant op kunt.

Heb eens 400 euro schadevergoeding gekregen, maar wat heb je er dan aan? Er bestaat ook nog de mogelijkheid voor een tijdelijk ander adres. Tenminste hier is dat zo, weet niet of dit voor heel Nederland geldt. Huurvermindering kan ook nog.

Succes met de situatie !!

Oordoppen doen helemaal niets voor je als in de muur naast je aan het boren zijn. En al die briefjes? Er is maar eentje nodig. En tijdelijk ergens anders is lastig als je niet weet wanneer het gebeurt. Heb je het probleem wel begrepen?

Gelukkig in mijn woningcorporatie wel zo dat ze ver van te voren informeren.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door luna01 »

Ik ben bang dat ik het probleem wel heel goed begrijp. Bij mij waren het op een gegeven moment zoveel briefjes dat ik helaas moest verhuizen. Maar wel erg netjes dat ik van te voren werd geinformeerd :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: overlast verbouwing naastgelegen appartement

Ongelezen bericht door sjohie »

Stel de WVB in kwestie een mededelingenbord in de hal voor, of iets digitaals als een mailinglist, zodat medebewoners in ieder geval globaal op de hoogte zijn.

Aan de andere kant, als dit zo'n lel van een jaren '80 flat is, kunnen ze wel briefjes blijven plakken, want dan is er doorlopend wel een unit waarin verbouwd wordt.

Plaats reactie