Overnamekosten huurhuis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Amandaahh89
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2013 19:28

Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Amandaahh89 »

We hebben een (vrije huursector) woning toegewezen gekregen.
Nu willen de oude bewoners dat we overnamekosten betalen. Voornamelijk voor de tuin die ze hebben laten aanleggen en de keuken die ze 3/4jaar terug hebben laten plaatsen inc koelkast/oven/gasfornuis. Nu liggen we heel erg uit elkaar met t bedrag wat hun vragen en wat wij willen betalen.
Wij hebben zoiets van jullie hebben ervoor gekozen de tuin te laten doen en deze keuken te plaatsen, waarom zouden we er zoveel voor moeten betalen. Eruit halen zullen ze niet doen, onder hun keuken ligt geen vloer, dus dan ontstaat er n heel stuk zonder vloer (grind). Dan moet de woningverhuurder n nieuwe keuken plaatsen. Nu zeggen hun van nee tegen ons aangeboden bedrag, maarja we kunnen ook gewoon niks doen en zien wat de woonvereniging hierover zegt. We zijn toch niet verplicht om aan hun voorgesteld bedrag te voldoen lijkt me. Hun hebben ervoor gekozen enkele jaren terug om t een en ander te laten doen in huis, daar heeft n nieuwe huurder niets mee te maken. Of denken wij zo gek ?

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als ze niet akkoord gaan met jullie bod halen ze alles er maar uit en repareren ze de schade. U hoeft zich niet bezwaard te voelen.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nooit gehoord dat een woning in de vrije sector “toegewezen” wordt.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is heel simpel: je betaalt iedere maand huur voor een woning met een keukenblok. Dat hoort er dus gewoon in te zitten. Maar als jij voor dat keukenblok moet betalen, waarom zou je er dan ook nog eens iedere maand huur overheen moeten betalen? Dat is van de zotte natuurlijk.

Ze halen het er maar uit, en plaatsen de originele er maar in. Ik neem aan dat je je eigen ijskast en fornuis hebt waar je zeer tevreden over bent, dus waarom zou je die ook nog eens weg moeten doen en vervolgens betalen voor apparatuur die je normaal nooit gekozen zou hebben?

De tuin idem, alles wat aard- en nagelvast zit is feitelijk al eigendom van de eigenaar van de woning.

Maarrehhh.. er is hun een bedrag aangeboden als ik het goed begrijp? Wat is dat voor bedrag, en waar is dat voor?

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Lady1234 schreef:
02 jun 2023 23:07
Nooit gehoord dat een woning in de vrije sector “toegewezen” wordt.
Ik denk dat er een huis wordt bedoeld wat niet een sociale huurwoning is maar prijstechnisch een wat duurder huis. Maar wat alsnog van een wbv is.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Justmeagain »

U heeft geen enkele plicht om wat dan ook over te nemen. U zegt het zelf al, de oude bewoners hebben keuzes gemaakt maar daar heeft u niets mee te maken.
Ook zou mijn bod terug trekken en even kijken wat ze dan doen. Sowieso moeten ze een andere keuken plaatsen als ze de huidige mee willen nemen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

In een social huurwoning huurt u inclusief (eenvoudig) keuken en badkamer. De eigenaar is verplicht om dit te leveren.

U wordt oplichting door de ouwe bewoners. U hoeft niks aan hun te betalen.

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning ... n-antwoord staan de belangrijkste regels. Neem bij aanhoudende problemen contact op met uw rechtsbijstandverzekering.

Amandaahh89
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2013 19:28

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Amandaahh89 »

witte angora schreef:
02 jun 2023 23:38
Het is heel simpel: je betaalt iedere maand huur voor een woning met een keukenblok. Dat hoort er dus gewoon in te zitten. Maar als jij voor dat keukenblok moet betalen, waarom zou je er dan ook nog eens iedere maand huur overheen moeten betalen? Dat is van de zotte natuurlijk.

Ze halen het er maar uit, en plaatsen de originele er maar in. Ik neem aan dat je je eigen ijskast en fornuis hebt waar je zeer tevreden over bent, dus waarom zou je die ook nog eens weg moeten doen en vervolgens betalen voor apparatuur die je normaal nooit gekozen zou hebben?

De tuin idem, alles wat aard- en nagelvast zit is feitelijk al eigendom van de eigenaar van de woning.

Maarrehhh.. er is hun een bedrag aangeboden als ik het goed begrijp? Wat is dat voor bedrag, en waar is dat voor?
Dat men wat overnamekosten betaald is wel normaal voor n koelkast/oven/fornuis...maar n standaardkeukenblok zit er altijd in. Dus vandaar dat we ongeveer 300 in gedachte hadden, maar hun waren gezakt naar 2000.
Wij zeiden dus ook van dan haal je de keuken er maar uit en plaatsen jullie of de woonvereniging maar n nieuwe standaard keuken terug. Hierop zeiden ze al daar is geen tijd voor/gaan we niet doen/gaat niet. Meneer werd wat boos van dan halen we al t andere uit de woning, ja ga je gang, is ons minder werk om het te verwijderen. We hadden tegen n paar dingen gezegd van laat maar staan, wat opzich niet zo storend was om te hebben maar niet onze smaak is. Zo staat er bijvoorbeeld n zware houten kast van jaren toebak op de zolder, n plastic (wat beetje gammelig is) douchewand, houten rekje, wat planken gemaakt in de berging en buiten is n soort ruime opslag/bergingruimte n werktafel & de oude keuken + wat materiaal. We konden t altijd goed vinden met elkaar (is zelfde straat), dus wel jammer dat t zo moet gaan.

Amandaahh89
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2013 19:28

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Amandaahh89 »

Justmeagain schreef:
03 jun 2023 00:43
Lady1234 schreef:
02 jun 2023 23:07
Nooit gehoord dat een woning in de vrije sector “toegewezen” wordt.
Ik denk dat er een huis wordt bedoeld wat niet een sociale huurwoning is maar prijstechnisch een wat duurder huis. Maar wat alsnog van een wbv is.

Precies, de kale huur boven de €809 (dacht ik) is vrije huursector. Is via woonvereniging.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Seinhuis schreef:
03 jun 2023 01:32

U wordt oplichting door de ouwe bewoners. U hoeft niks aan betalen
Als je iets vrijwillig overneemt van de oude bewoners is dat natuurlijk geen oplichting.

Voor TS nog van belang: Aan overname zit nog een nadeel vast: Als u vertrekt moeten de bewoners na u het ook weer overnemen (desnoods voor nihil) anders mag u op uw kosten de woning in originele staat terugbrengen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door witte angora »

Amandaahh89 schreef:
03 jun 2023 01:49
Hierop zeiden ze al daar is geen tijd voor/gaan we niet doen/gaat niet.

[...]

Meneer werd wat boos van dan halen we al t andere uit de woning, ja ga je gang, is ons minder werk om het te verwijderen. We hadden tegen n paar dingen gezegd van laat maar staan, wat opzich niet zo storend was om te hebben maar niet onze smaak is. Zo staat er bijvoorbeeld n zware houten kast van jaren toebak op de zolder, n plastic (wat beetje gammelig is) douchewand, houten rekje, wat planken gemaakt in de berging en buiten is n soort ruime opslag/bergingruimte n werktafel & de oude keuken + wat materiaal.

[...]

We konden t altijd goed vinden met elkaar (is zelfde straat), dus wel jammer dat t zo moet gaan.
Dat is toch hun probleem, dat ze te weinig tijd hebben?

En al die meuk - ik krijg een beetje een gevoel wat dat voor keuken moet zijn. Hoe staat de wbv er in wat onderhoud betreft van dat ding? Want die hebben natuurlijk niks op voorraad als er wat kapot is.

Als het om geld gaat leer je de mensen wel kennen...

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Iedereen heeft zijn eigen smaak voor het inrichten van een tuin en van een keuken. De een wil als voorbeeld een
achtertuin met dure tegels terwijl de ander liever struiken heeft en weer een ander een vijver en weer een ander ziet
meer in een achtertuin die geschikt is als moestuin. En die zien alleen maar een tuin waar heel veel werk aan is om
die hun keuze te maken, en zouden zelfs het liefst een vergoeding willen krijgen om al die "rotzooi" eruit te laten halen
in plaats van daar ook nog eens voor te moeten betalen. Dit geldt ook voor een keuken Alleen al de kleur van de keuken
kan voor de een de een de lang gezochte droom kleur zijn en voor de ander kan een verkeerde kleur keuken zelfs een
reden zijn om een huis niet te willen. de een wil als voorbeeld een Quooker terwijl de ander veel liever keukenboiler
heeft en weer een ander die zweert bij een gewone normale kraan in zijn model en kleur. Daarom. Betaal nooit geld
voor overname van spullen en zeg altijd dat die spullen beslist niet uw smaak zijn.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Nevyn »

Het is al verschillende keren genoemd.
Uw hebt een contract met de verhuurder.
Dus in principe heeft u niks te maken met de huurder.
Mooi als er wat kan worden overgenomen, maar dit is geen verplichting.
Vertel uw verhuurder dat u de woning accepteert maar niks overneemt.
Dan is het verder tussen de oud huurder en de verhuurder en krijgt u bij sleutel overdracht gewoon een woning zonder extra verplichtingen

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door rwolters »

Justmeagain schreef:
03 jun 2023 00:43
Lady1234 schreef:
02 jun 2023 23:07
Nooit gehoord dat een woning in de vrije sector “toegewezen” wordt.
Ik denk dat er een huis wordt bedoeld wat niet een sociale huurwoning is maar prijstechnisch een wat duurder huis. Maar wat alsnog van een wbv is.
Yay, het begin van de zoveelste semantische discussie op deze site die totaal irrelevant is voor de vraag.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door marnix »

Even nieuwsgierig, "onder hun keuken ligt geen vloer, dus dan ontstaat er een heel stuk zonder vloer (grind). "
Hoe moet ik dit zien? Ligt er grind in de keukenruimte?
Overigens zou ik niets overnemen, nare mensen,
en u loopt, zoals boven al door anderen gemeld, risico dat u bij uw vertrek ooit van alles moet verbouwen,
Rap uw bod intrekken!
Laatst gewijzigd door marnix op 03 jun 2023 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door BL2 »

Nevyn schreef:
03 jun 2023 08:01
Uw hebt een contract met de verhuurder....
Precies, je bent echt tot niets verplicht. Laat je niet onder druk zetten, en gebruik die E 300,- om zelf wat voor te kopen, en niet om anderen hun portemonnee mee te vullen.
Trek je bod onmiddelijk in, en wacht wat er gebeurt. Je gaat toch geen geld uitgeven voor iets waar je geen behoefte aan hebt......

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Amandaahh89 schreef:
02 jun 2023 22:59
Voornamelijk voor de tuin die ze hebben laten aanleggen en de keuken die ze 3/4jaar terug hebben laten plaatsen inc koelkast/oven/gasfornuis.
De vraag is of dat wel hun eigendom is. Het antwoord zal grotendeels nagatief zijn als gevolg van natrekking.
Seinhuis schreef:
03 jun 2023 01:32
U wordt oplichting door de ouwe bewoners.
Dat is wel heel erg sterk neergezet. Bij een dergelijke beschuldiging hoort ook een veel steviger onderbouwing.
J. Deltoer schreef:
03 jun 2023 02:02
Voor TS nog van belang: Aan overname zit nog een nadeel vast: Als u vertrekt moeten de bewoners na u het ook weer overnemen (desnoods voor nihil) anders mag u op uw kosten de woning in originele staat terugbrengen.
Dat is een reëel risico dat ik zou ondervangen door hier afspraken met de verhuurder over te maken. En ik zou nu overal foto's van maken.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik denk er wat anders over. Het gaat om een mooie keuken en tuinaanleg. Tenminste dat moet je dan ook vinden. Als dat totaal jouw zin niet is kun je niet gaan bieden. In dit geval gaat het om €2000. Ik zou 1500 bieden en blij zijn met het mooie spul. In goede harmonie overnemen kan wel eens veel meer voordelen geven.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Nevyn »

xflorisx schreef:
03 jun 2023 12:21
Ik denk er wat anders over. Het gaat om een mooie keuken en tuinaanleg. Tenminste dat moet je dan ook vinden. Als dat totaal jouw zin niet is kun je niet gaan bieden. In dit geval gaat het om €2000. Ik zou 1500 bieden en blij zijn met het mooie spul. In goede harmonie overnemen kan wel eens veel meer voordelen geven.
Een huur woning moet een keuken hebben .
Dus als TS de huur overneemt zit die erin.
Dat de vorige huurder het risico heeft genomen om in een huurwoning in een keuken te investeren is zijn risico.
Ik vond die 300 al heel coulant en na het gedrag van de oud huurder zou ik er klaar mee zijn,

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik denk dat vele reageerders geen huurwoning hebben. (ik ook niet) Tegenwoordig wil je toch niet in een woning zitten waar zo'n model 1980 keuken zit. Een keuken kost een veelvoud van de €2000. Zo iets telt ook voor velen ook voor de tuin. Je zou maar een zwarte vlakte krijgen. Of erger een brandneteltuintje of tegelwoestijn. Wees blij met een woning anno 2020.

Plaats reactie