Probleem ventilatie sociale huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lehwz
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2021 04:21

Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Lehwz »

Vanuit het plafond in mijn studio komt een muffe geur. Ook als de buren roken komt de rook heel sterk door het plafond naar beneden. Vlakbij de plek waar het naar beneden komt heb ik in de keuken ook twee kleine afzuig filters, maar die zuigt nauwelijks. Zelfs een heel klein dun stukje plastic brengt hij nauwelijks in beweging wanneer ik hem er vlakbij houdt (ik weet niet of dit normaal is?). Het lijkt wel of het ventilatiesysteem systeem niet goed werkt, en er meer lucht naar beneden komt door het plafond dan dat er weer omhoog gaat door de filters.

Ik ga de verhuurder bellen (sociale huurwoning), en kijken wat ze kunnen doen, alleen ben ik een beetje onzeker dat ze er niet zo wil aan gaan/willen doen terwijl ik het wel erg vervelend vindt.

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn, en hoort het ventilatie system zo te werken dat de lucht ook zo makkelijk uit het plafond naar beneden kan komen? Ik heb de wel eens een plaat in het plafond opengemaakt en de geur komt duidelijk uit die ruimte, en die ruimte stroomt ook lucht die waarschijnlijk bij de het ventilatie systeem hoort.

Advies en suggesties zijn welkom.

Vriendelijk bedankt,

Hans

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door D34M0N »

Dat klinkt inderdaad als een defecte ventilatie. Wat voor geluid hoor je eigenlijk als de afzuiging in de hoogste stand staat? Als je weinig tot niets hoort, is dat ook een teken dat de afzuiging niet meer werkt.

Ik zou gewoon contact opnemen met de verhuurder en aangeven dat de ventilatie niet meer werkt.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Methusalah »

Het kan ook zijn dat iemand een actieve afzuigkap heeft aangesloten op het centrale ventilatie systeem wat niet mag. Want op die manier verspreid die persoon zijn stank door het hele systeem heen.

Overigens staat er nooit een grote zuigkracht op zo'n centraal systeem om te voorkomen dat alle zuurstof wordt weg gezogen uit een woning (wat kan gebeuren als iemand alles hermetisch afsluit), met alle consequenties van dien.

Maar inderdaad, neem even contact op met de verhuurder.

gustavo-woltmann
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2020 02:04

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door gustavo-woltmann »

Dat is inderdaad heel vervelend.
Ik zou je aanraden om naar de Juridische loket te gaan.
- Gustavo Woltmann

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom naar het het juridisch loket? De TS heeft de verhuurder hier toch helemaal niet op aangesproken. De eerste stap is de verhuurder aanspreken.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ga eerst naar je verhuurder mailen (voorkeur mailen zodat op papier staat), voordat je een probleem wat nog geen probleem is hier neer zet.

Geef hun de kans om het probleem te onderzoeken en te verhelpen. Mail terug als hun het probleem denken op te hebben gelost maar nog niet is gelukt.

Mocht hun het niet willen oplossen, ga dan naar het juridisch loket, rechtsbijstandverzekering of naar geschillencommissie waar je woningbouwvereniging is aangesloten.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

hoort gewoon bij je woongenot dit en verhuurder is hiervoor inderdaad de aangewezen persoon om dit op te lossen, meld vooral ook dat de afzuiging nihil is EN dat u luchtjes van anderen ruikt, bovendien zeg hen dat u vermoed dat de installatie niet luchtdicht is....

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Begin nou gewoon met je verhuurder in te lichten over het probleem, en ze de kans te geven het op te lossen. Hier ga je geen stap verder komen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Seinhuis schreef:
07 apr 2021 09:13
Ga eerst naar je verhuurder mailen (voorkeur mailen zodat op papier staat), voordat je een probleem wat nog geen probleem is hier neer zet.
Ik zou eerst bellen om het probleem te bespreken en dan de afspraken bevestigen via email. Alleen mailen vergroot de kans op misverstanden.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Smartje »

@Lehwz,
Dat U bij de vehuurder de klacht gaat melden, had U zelf al aangegeven, hoef ik na 4 dagen niet voor 8e keer te bevestigen.

Geen afzuiging van de afzuig-unit op dak, werkschakelaar kan door werkzaamheden niet ingeschakeld zijn.
(systeem is "onderdruk")

U geeft aan muffe geur,rook uit plafond. Dat duidt op overdruk in het centrale afzuigsysteem.

Dit kan alleen veroorzaakt worden door
dat er in het systeem geen "motorloze afzuigkap" is geplaatst of afzuigventilator is geplaatst in de aangesloten woningen.
Bijde kunnen "overdruk" in het centrale afzuigsysteem veroorzaken.

Losse aansluitslang (plafond) in Uw woning kan mede oorzaak zijn.

Oorzaak van overdruk, zal in de aangesloten woningen gezocht moeten worden.
Roken van de buren, onder de afzuigkap kan, uit het systeem Uw woning in geblazen kunnen worden.

Met controle van de aangesloten woningen zal de overdruk oorzaak opgespoort moeten worden.

U kunt hier zelf niets aan doen of even bij buren gluren, de ventilatiemonteur zal met deze gegevens zeker ook "zelf" de oorzaak vinden.
Succes met het oplossen van uw probleem.

Johannes48
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2021 10:21

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Johannes48 »

Dat probleem komt mij bekend voor, hebben wij ook gehad bij onze 10-hoogflat.
Is na veel discussie met de verhuurder, waarvan de buurtbeheerder destijds zei dat het systeem goed werkte, tóch opgelost.
Bovenin het afvoerkanaal zat namelijk een stapel van 5 vogelnestjes die het kanaal afsloot, dit werd ontdekt toen de verhuurder na lang volhouden door de bewonerscommissie, het kanaal door een schoorsteenveger liet schoonmaken.
Het is helaas een tip waar meestal niet aan gedacht wordt.
De verhuurder heeft alle afvoerkanalen van de flats hierna laten schoonmaken én er ventilatoren op geplaats voor een goede ventilatie van de binnenruimtes, tevens zijn alle ruimtes binnen de woning voorzien van filters op ramen voor frisse lucht van buiten.
Voor "vacuümzuigen " van de binnenruimtes hoeft men zich geen zorgen te maken; dit wordt opgelost door de kieren in deuren.
Mijn advies is dus, om de afvoerkanalen voor gebruikte lucht in binnenruimtes te laten controleren; kán dit probleem van luchtcirculatie oplossen.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Smartje »

TS kan zelf berichten over zijn onderwerp lezen.
@breien,
Misschien kan je een zelf eenTopic starten:
Met een komkommer? in de hand de “huiskamer” “stof”zuigen. :lol:
Graag je Forumlid waardige reactie in de “huiskamer” is voor jou nog genoeg STOF te zuigen. :oops:🏁

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als een komkommer rot is gaat deze enorm stinken.
Ook in het forum hangt zo'n rotte komkommer lucht dat iedereen er onpasselijk van wordt.
Ik mag hopen dat de redactie een stofzuiger pakt en alle resten van de rotte komkommer hier opruimt zodat het verblijf in het forum voor iedereen weer plezierig wordt.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
11 apr 2021 10:06

Dit is echt Stofkommeriaans
Smartelijk Stofkommeriaans. :lol:

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Probleem ventilatie sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Afgezien van die rotte komkommer , zou ik die andere platen in het plafond ook maar eens lichten. Als daar dode muizen liggen, ruikt het ook ontzettend muf.

Gesloten