LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Puntentelling huurcommissie

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
terry0799
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2014 16:37

Puntentelling huurcommissie

Ongelezen bericht door terry0799 »

Ik woon sinds 25 jaar in een sociale huurwoning. De huurprijs is de laatste jaren enorm gestegen. Daarom heb ik de puntentelling van mijn verhuurder eens goed nagekeken en zie dat de zolder van mijn huis aangemerkt wordt als een "slaapzolder".

Ik kan nergens vinden hoeveel punten er aan een zolder of aan een woonzolder worden gegeven. Mij zolder is gewoon een zolder zonder aftimmeringen en loopt ook nog eens schuin af.

Is er iemand die weet hoeveel punten er aan een zolder gegeven worden? Is het normaal dat hieraan dezelfde punten worden gegeven als een normaal woonvertrek zoals de woonkamer of slaapkamer?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft.

terry0799
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2014 16:37

Re: Puntentelling huurcommissie

Ongelezen bericht door terry0799 »

k woon sinds 25 jaar in een sociale huurwoning. De huurprijs is de laatste jaren enorm gestegen. Daarom heb ik de puntentelling van mijn verhuurder eens goed nagekeken en zie dat de zolder van mijn huis aangemerkt wordt als een "slaapzolder".

Ik kan nergens vinden hoeveel punten er aan een zolder of aan een zgn. slaapzolder worden gegeven. Mij zolder is gewoon een zolder zonder aftimmeringen en loopt ook nog eens schuin af.

Is er iemand die weet hoeveel punten er aan een zolder gegeven worden? Is het normaal dat hieraan dezelfde punten worden gegeven als een normaal woonvertrek zoals de woonkamer of slaapkamer?

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Puntentelling huurcommissie

Ongelezen bericht door 16again »


Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Puntentelling huurcommissie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Alles onder de 150 cm hoogte telt niet mee. Dus de schuine uiteinden van de zolder. Wat overblijft is de hoeveelheid m2 woonoppervlak als vertrek.

Relevant voor de te betalen huur is het waarschijnlijk niet. Het is doorgaans niet mogelijk om huurverlaging/bevriezing te krijgen op basis van de puntentelling.

De enige uitzondering hierop is wanneer uw verhuurder u al de volle puntprijs laat betalen en ook nog eens te veel punten rekent. Maar omdat u huurt van een sociale verhuurder en al 25 jaar geleden het huurconteact hebt getekend is dat zo goed als uitgesloten.

Nieuwe huurders die minder dan zes maanden geleden het huurcontract hebben getekend kunnen de aanvangshuur door de huurcommissie laten toetsen.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 05 mar 2021 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Puntentelling huurcommissie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook bij een te hoge huurprijs, na zes maanden, kan om een huurverlaging gevraagd worden.

https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... van-punten

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Puntentelling huurcommissie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In theorie wel, maar daar zal TS niet succesvol gebruik van kunnen maken.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Puntentelling huurcommissie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bob Schurkjens schreef:
05 mar 2021 21:58
In theorie wel, maar daar zal TS niet succesvol gebruik van kunnen maken.
Weet u zijn puntentelling en hoogte van de huur dan?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Puntentelling huurcommissie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In zekere zin wel. Woningcorporaties rekenden 25 jaar geleden nooit de volle mep per punt, maar bijvoorbeeld 60%. Vervolgens heeft deze verhuurder zich 25 jaar lang aan de wettelijk maximale huurverhogingen gehouden. Daaruit volgt dat deze huurder in de praktijk geen aanspraak kan maken op huurverlaging.

De procedure voor huurverlaging na zes maanden zal in de praktijk gebruikt worden door huurders van commerciële verhuurders. En dan met name huisjesmelkers.

Topicstarter kan zelf uitrekenen of ik gelijk of ongelijk heb. De rest is niet zo belangrijk.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Puntentelling huurcommissie

Ongelezen bericht door D34M0N »

terry0799 schreef:
05 mar 2021 20:19
Ik kan nergens vinden hoeveel punten er aan een zolder of aan een woonzolder worden gegeven. Mij zolder is gewoon een zolder zonder aftimmeringen en loopt ook nog eens schuin af.

Is er iemand die weet hoeveel punten er aan een zolder gegeven worden? Is het normaal dat hieraan dezelfde punten worden gegeven als een normaal woonvertrek zoals de woonkamer of slaapkamer?
Heb je geen lijst gekregen waarop per onderdeel aangegeven wordt hoeveel punten ervoor gerekend worden?
Ik denk dat ze de zolder als slaapkamer rekenen.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Puntentelling huurcommissie

Ongelezen bericht door Methusalah »

Het heeft absoluut zin om dit ook na 6 maanden te doen. Ik heb het na een jaar gedaan (okay, je moet stevig in je schoenen staan en een strijd met je huisbaas willen) maar ik heb dus wel een huurverlaging afgedwongen op die manier. Het is dan niet met terugwerkende kracht maar wel voor de toekomstige maanden.

Gesloten