LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Samenwonen probleem medebewoner

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
vincent.van-os
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2021 21:48

Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door vincent.van-os »

Goededag,

Op het moment ben ik met mijn vriendin aan het kijken of het samenwonen goed gaat. Nu heb ik echter sinds 1,5 jaar mijn eigen huurwoning welke ik toegewezen heb gekregen na 3 maanden dakloos te zijn geweest na het overlijden van mijn ouder en het moeten inleveren van die huur woning. Nu heb ik daarna dus een woning toegewezen gekregen voor mij en mijn zusje die ook al boven de 18 is. Doordat zij toen geen inkomen had moest ze bij mij intrekken. Ze is sinds die tijd al druk aan het zoeken naar een huurwoning, maar komt elke keer ergens op plek 180 of lager waardoor dit tot op heden nog niet gelukt is..

Nu ga ik dus misschien met mijn vriendin samenwonen alleen is mijn zusje nog geen medehuurder dus zal zij in principe dakloos zijn als ik mijn woning uitga. Wij wilden na deze maand naar de woningstichting gaan voor informatie, maar iemand was ons al voor met het klikken en nu stond er controle op de stoep.

Nu ga ikzelf alsnog de woningstichting contacten deze week, maar ik was benieuwd of iemand hierbij nog tips had. Ik wil niet m'n zusje weer een uithuisplaatsing laten meemaken i.v.m. dat de vorige keer ook al niet zo fijn was...

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerst maar eens de vraag hoe lang je al aan het uitproberen bent of dat samenwonen goed gaat. Dat iemand de kliklijn heeft gebeld laat al vermoeden dat het geen kwestie is van een of twee weken.

Op welk adres sta je trouwens ingeschreven? Bij je vriendin of bij je zus?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Heeft uw vriendin ook een huurwoning?
Ik zou uw huurwoning zo lang mogelijk aanhouden.
Als het mis gaat met uw vriendin staat u weer op straat.
Misschien een idee om dat samenwonen met 3 dagen per week te beginnen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door Cro »

Kolibrie schreef:
18 feb 2021 10:25
Heeft uw vriendin ook een huurwoning?
Ik zou uw huurwoning zo lang mogelijk aanhouden.
Als het mis gaat met uw vriendin staat u weer op straat.
Misschien een idee om dat samenwonen met 3 dagen per week te beginnen.
Zo los je inderdaad het woning tekort op de (sociale)huurmarkt wel op. Dat je een woning nog even aanhoud snap ik, maar zo lang mogelijk (wat jaren kan zijn) vind ik dan weer enorm asociaal.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als uw zus nu wel een inkomen heeft, zou zij contact kunnen opnemen met de verhuurder om haar situatie uit te leggen. Ik weet uit ervaringen hier in de buurt, dat een verhuurder best moeite wil doen om haar aan een eigen woning te helpen.
Haar situatie staat eigenlijk los van wat u aan het doen bent, u bent aan het kijken of het samenwonen goed gaat en ergens anders zegt u dat u misschien wilt gaan samenwonen. Wat de verhuurder daarmee doet, is uw probleem. U maakt het er op deze manier voor uw zus niet gemakkelijker op.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

kijk eerst eens of uw zus ingeschreven kan worden als medehuurder nu ze inkomen heeft....

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
18 feb 2021 11:13
Kolibrie schreef:
18 feb 2021 10:25
Heeft uw vriendin ook een huurwoning?
Ik zou uw huurwoning zo lang mogelijk aanhouden.
Als het mis gaat met uw vriendin staat u weer op straat.
Misschien een idee om dat samenwonen met 3 dagen per week te beginnen.
Zo los je inderdaad het woning tekort op de (sociale)huurmarkt wel op. Dat je een woning nog even aanhoud snap ik, maar zo lang mogelijk (wat jaren kan zijn) vind ik dan weer enorm asociaal.
Het is niet de intentie om woning leeg te laten staan, de zus van TS woont er. Wat al een stuk minder asociaal is.

Ik zie dit gedrag meer als een gevolg dan een oorzaak van de wachtlijsten. (> 12 jaar)

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door witte angora »

Hawk-Eye schreef:
18 feb 2021 12:03
kijk eerst eens of uw zus ingeschreven kan worden als medehuurder nu ze inkomen heeft....
Dat is nog maar helemaal de vraag, aangezien broer en zus doorgaans geen langdurige relatie hebben. Dat is een van de voorwaarden die gesteld worden.

Eén optie is dat de TS bij de wbv aangeeft ivm kennismaking/proefperiode de woning tijdelijk langer te huren waarbij de zus gedurende die tijd in de woning blijft. Hier zit een limiet aan, maar dat kan wellicht wat adem geven.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door reggie2 »

vincent.van-os schreef:
17 feb 2021 22:05


Nu ga ik dus misschien met mijn vriendin samenwonen alleen is mijn zusje nog geen medehuurder dus zal zij in principe dakloos zijn als ik mijn woning uitga. Wij wilden na deze maand naar de woningstichting gaan voor informatie, maar iemand was ons al voor met het klikken en nu stond er controle op de stoep.

Nu ga ikzelf alsnog de woningstichting contacten deze week, maar ik was benieuwd of iemand hierbij nog tips had. Ik wil niet m'n zusje weer een uithuisplaatsing laten meemaken i.v.m. dat de vorige keer ook al niet zo fijn was...
Groot gelijk , en ook je zusje niet dakloos maken, is voor een vrouw nog zwaarder dan voor een man.

Nooit je huisje opzeggen voor je zeker weet of het wat gaat worden met je vriendin.

Ik wens je succes.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
18 feb 2021 15:18
Cro schreef:
18 feb 2021 11:13
Kolibrie schreef:
18 feb 2021 10:25
Heeft uw vriendin ook een huurwoning?
Ik zou uw huurwoning zo lang mogelijk aanhouden.
Als het mis gaat met uw vriendin staat u weer op straat.
Misschien een idee om dat samenwonen met 3 dagen per week te beginnen.
Zo los je inderdaad het woning tekort op de (sociale)huurmarkt wel op. Dat je een woning nog even aanhoud snap ik, maar zo lang mogelijk (wat jaren kan zijn) vind ik dan weer enorm asociaal.
Het is niet de intentie om woning leeg te laten staan, de zus van TS woont er. Wat al een stuk minder asociaal is.

Ik zie dit gedrag meer als een gevolg dan een oorzaak van de wachtlijsten. (> 12 jaar)
Volgens mij is juist zo'n opvolging van broer naar bijvoorbeeld zus niet de bedoeling en dus in een geval als dit wel degelijk oorzaak naar mijn mening tenzij TS en zus netjes binnen de lijntjes kleuren, waar ik enigszins mijn twijfels bij heeft daar TS het al over klikken heeft, iets dat normaliter niet nodig wanneer er binnen de lijntjes gekleurd wordt.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door reggie2 »

Cro schreef:
18 feb 2021 17:16


Volgens mij is juist zo'n opvolging van broer naar bijvoorbeeld zus niet de bedoeling en dus in een geval als dit wel degelijk oorzaak naar mijn mening tenzij TS en zus netjes binnen de lijntjes kleuren, waar ik enigszins mijn twijfels bij heeft daar TS het al over klikken heeft, iets dat normaliter niet nodig wanneer er binnen de lijntjes gekleurd wordt.
Klikken is afgunst , daar moet niemand op in gaan. Zo triest als iemand dat doet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door Jablan »

vincent.van-os schreef:
17 feb 2021 22:05
maar ik was benieuwd of iemand hierbij nog tips had.
Ik zou bij de verhuurder niets zeggen over proefsamenwonen, maar alleen navragen of de huurovereenkomst kan worden aangepast, zodat je zus ook officieel huurt.
De rest volgt in de tijd hierna. Alles stap voor stap doen.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
18 feb 2021 19:34
Ik zou bij de verhuurder niets zeggen over proefsamenwonen, maar alleen navragen of de huurovereenkomst kan worden aangepast, zodat je zus ook officieel huurt.
De rest volgt in de tijd hierna. Alles stap voor stap doen.
Medehuurderschap door een zus of broer wordt vrijwel altijd afgewezen, omdat het samenwonen geen blijvend karakter heeft.
En zoals TS schreef, is de verhuurder kennelijk al van e.e.a. op de hoogte, want hij heeft al controle gehad.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou nog maar even wachten met dat bezoekje aan de wbv. Kunnen ze het klikken een beetje vergeten.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door Revoked »

Een kliklijn voor wat? En controle voor wat? Wat een raar land is Nederland aan het worden.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

witte angora schreef:
18 feb 2021 16:14
Hawk-Eye schreef:
18 feb 2021 12:03
kijk eerst eens of uw zus ingeschreven kan worden als medehuurder nu ze inkomen heeft....
Dat is nog maar helemaal de vraag, aangezien broer en zus doorgaans geen langdurige relatie hebben. Dat is een van de voorwaarden die gesteld worden.

Eén optie is dat de TS bij de wbv aangeeft ivm kennismaking/proefperiode de woning tijdelijk langer te huren waarbij de zus gedurende die tijd in de woning blijft. Hier zit een limiet aan, maar dat kan wellicht wat adem geven.
het is altijd maar de vraag wat de woningbouw doet, ik kan me voorstellen dat men in dit geval met de geschiedenis die beidden hebben men toch net iets anders reageert....

crazyritten
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 nov 2017 12:11

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door crazyritten »

Ik zou je huisje aanhouden en de wbv bellen om een afspraak te maken om je zusje op het huurcontract te laten zetten. Daarna even een paar maanden wachten eer je volgende stappen gaat zetten.

Aangezien er dus iemand is in je buurt, buren, vrienden oid die klikken zou ik niemand iets laten weten hierover.
Vraag aan de wbv hoe lang het duurt voordat iemand medehuurder cq hoofdhuurder kan worden.
Waar ik woon duurt het 2 jaar eer een partner medehuurder kan worden op het contract. Hoe het tussen broer en zus zit weet ik niet, maar vragen staat vrij.
Ik ben een alleenstaande moeder en mijn oudste zoon woont nog bij mij . En ook hem wil ik als medehuurder op het contract hebben. Ik weet dat ze daarover nogal lastig kunnen doen.
Stel dat ik kom te overlijden dan heeft mijn zoon 6 maanden de tijd om een huis te vinden, daarna moet hij eruit.
De wbv is dan wel verplicht om actief mee te zoeken.

Samenwonen kan altijd nog met je vriendin. Je zult je af moeten vragen wat voor jou belangrijker is. Je zusje of je vriendin.
Persoonlijk lijkt me dat geen moeilijke keuze, zeker zoals je al aangaf dat je een uithuis plaatsing niet wil omdat de vorige keer dit ook al niet lekker liep.
Succes met je beslissing.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door reggie2 »

crazyritten schreef:
22 feb 2021 16:07


Samenwonen kan altijd nog met je vriendin. Je zult je af moeten vragen wat voor jou belangrijker is. Je zusje of je vriendin.
Persoonlijk lijkt me dat geen moeilijke keuze
, zeker zoals je al aangaf dat je een uithuis plaatsing niet wil omdat de vorige keer dit ook al niet lekker liep.
Succes met je beslissing.
Ik denk toch dat zijn vriendin heel erg belangrijk is, daar wil hij mee verder leven.

Van zijn zus houdt hij op een andere manier. Belangrijk....ja , maar zijn vriendin is zijn leven.

Edo1960
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2018 19:12

Re: Samenwonen probleem medebewoner

Ongelezen bericht door Edo1960 »

Even contact opnemen met de Woonbond in Amsterdam voor gratis advies. Bij de meeste woningcorporaties zijn de huurder via de bewonersvertegenwoordiging automatisch lid. https://www.woonbond.nl/

Gesloten