Schimmel door kruipruimte, woningstichting ontkent

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Moosje88
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2021 17:19

Schimmel door kruipruimte, woningstichting ontkent

Ongelezen bericht door Moosje88 »

Hoi allemaal ik ben nu 9 maanden aan het vechten tegen de woningstichting. Ik heb schimmel bij mijn kruipruimte. Ik wordt hier ook ziek door. Nu is de huurcommissie geweest en die zegt dat het door de deurmat komt, niet door de kruipruimte. Echter de plaat die op de kruipruimte ligt zit onder schimmel en je ziet de deksel van de kruipruimte zitten door de schimmel sporen. Pas is er iemand geweest van uit de woningstichting, hij heeft tegen mij gezegd dat er wel degelijk wat is. Hij heeft die plaat schimmel bij mij neer gezet, waardoor ik flink heb lopen hoesten. Zo erg dat ik pijn had aan mijn longen en aan de medicijnen moest. Doordat ik dus ziek wordt in mijn woning wil ik dat de schimmel wordt opgelost. Ik wil ook kijken naar verdere stappen als het nodig is. Wie heeft tips

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schimmel door kruipruimte, woningstichting ontkent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de woningstichting ontkent toch niets? Geef die plaat eens een flink sopje.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Schimmel door kruipruimte, woningstichting ontkent

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Waar praten we eigenlijk over, meterput aan de voordeur, deurmat zegt u, of een kruipruimte onder de woonkamer?
Is er soms een lekkende hoofdkraan waardoor de meterput vochtig blijft.
Is er spouwmuurisolatie aangebracht dan kan de kruipruimte te weinig ventilatie krijgen.
Is de kruipruimte zelf gecontroleerd op schimmel?
Kijk of er extra ontluchtingsgaten in de buitenmuur zijn gemaakt en deze schoon zijn.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 23 sep 2021 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schimmel door kruipruimte, woningstichting ontkent

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Is het alleen de plaat van de kruipruimte waar schimmel op zit? Gewoon een nieuwe laat er in leggen en een deurmat gebruiken die kan ventileren.
De schimmel ontstaat als er vocht onder de deurmat komt en niet weg kan. Als het vocht komt door natte voeten heeft de verhuurder er niets mee te maken. Als het vocht uit de kruipruimte komt, dan zal daar eerst iets aan gedaan moeten worden.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Schimmel door kruipruimte, woningstichting ontkent

Ongelezen bericht door Berteman »

Moosje88 schreef:
23 sep 2021 13:33
Hoi allemaal ik ben nu 9 maanden aan het vechten tegen de woningstichting. Ik heb schimmel bij mijn kruipruimte. Ik wordt hier ook ziek door. Nu is de huurcommissie geweest en die zegt dat het door de deurmat komt, niet door de kruipruimte. Echter de plaat die op de kruipruimte ligt zit onder schimmel en je ziet de deksel van de kruipruimte zitten door de schimmel sporen.
Is deze plaat misschien de afdekplaat van de watermeterput?
Vaak is er in de meterput sprake van condensvorming op de watermeter en waterleidingen. Daar is door de temperatuurtegenstellingen weinig tegen te doen. Als het vocht niet weg kan door een gebrek aan ventilatie (de deksel van de meterput met daarop een mat), dan is de kans op schimmelvorming groot.

Het beste is, in de plaat een paar gaten te boren. Het meest ideaal is ook door het eventuele kunststof aan de onderzijde van de vloermat, of beter nog: een ventilerende mat. Om schimmel op de afdekplaat te voorkomen, deze aan weerszijden behandelen met een schimmeldodend middel, laten drogen en eventueel schilderen met schimmelwerende verf, zodat er geen vocht in de plaat kan trekken.
Moosje88 schreef:
23 sep 2021 13:33
Pas is er iemand geweest van uit de woningstichting, hij heeft tegen mij gezegd dat er wel degelijk wat is. Hij heeft die plaat schimmel bij mij neer gezet, waardoor ik flink heb lopen hoesten. Zo erg dat ik pijn had aan mijn longen en aan de medicijnen moest. Doordat ik dus ziek wordt in mijn woning wil ik dat de schimmel wordt opgelost. Ik wil ook kijken naar verdere stappen als het nodig is. Wie heeft tips
Zijn er in de buitenmuren ventilatieroosters zichtbaar? Het gebeurt nog wel eens dat deze verstopt zijn door straatvuil, bladeren, onkruid of, zoals hier een aantal jaren geleden door ophoging en herbestraten van het trottoir door de gemeente, onder de grond zijn verdwenen.

Alvorens over te gaan tot verdere stappen, vraag bij de buren of zij de zelfde problemen ondervinden. Als dat het geval is, dan is er waarschijnlijk sprake van een structureel of bouwkundig probleem en dan is het gezamenlijk naar de woningcorporatie die met een oplossing moet komen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Schimmel door kruipruimte, woningstichting ontkent

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb schimmel bij mijn kruipruimte
Als lezer kan ik niet visualiseren wat het probleem is. Waar zit de schimmel precies? Is er een officiële uitspraak geweest van de huurcommissie?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Schimmel door kruipruimte, woningstichting ontkent

Ongelezen bericht door Seinhuis »

snuffel1 schreef:
23 sep 2021 18:04
De huurcommissie heeft onderzoek gedaan en uit dat onderzoek bleek dat de schimmel door de deurmat is ontstaan. De woningstichting valt niets te verwijten omdat de deurmat geen deel uitmaakt van het gehuurde. Als de deurmat niet vervangen wordt blijft de schimmel zich ontwikkelen en tast op een bepaald moment ook de veelal houten plaat die toegang tot de kruipruimte biedt aan. Het is dan aan u om nadat bleek dat de deurmat de oorzaak is die mat gelijk door een geschikte deurmat te vervangen en uiteraard de plaat met een schimmel verwijderaar te behandelen omdat de woningstichting van u mag verwachten de woning in goede staat te houden. Zo te lezen heeft niets aan de situatie veranderd en heeft u afgewacht totdat de woningstichting actie ondernam terwijl volgens de huurcommissie uw deurmat de oorzaak was. Blijkbaar is de plaat alsnog vervangen en de oude beschimmelde plaat is niet meegenomen, dat kan twee redenen hebben 1 u dient die beschimmelde plaat zelf af te voeren of 2 achterlaten omdat u die als bewijs wenst te behouden. Vervolgstappen ondernemen heeft weinig tot geen zin omdat de woningstichting door de huurcommissie in het gelijk is gesteld en van u verwacht kon worden de deurmat door een geschikte te vervangen.
Helemaal mee eens.

Neem contact op met www.juridischloket.nl, ik denk dat hun precies hetzelfde gaat zeggen.

Gesloten