LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schimmel in huurhuis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Inger.elise
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2019 17:32

Schimmel in huurhuis

Ongelezen bericht door Inger.elise »

Goedemiddag,

Ik zit met mijn handen in het haar. Het volgende is er gebeurt:

In de slaapkamer zit heel veel schimmel (witte vlokken) voor de 2de keer.

Daar ik er 1 augustus 2019 uit het gehuurde appartement ga en dit ook een maand van te voren doorgegeven heb en de goedkeuring van de huisbaas heb ontvangen, zou ik er nu uit moeten om er over 2 weken weer uit te verhuizen.

- op 30 maart constateerde ik schimmel en vocht in de slaapkamer en heb hier een melding van gemaakt

- Op 12 april was er wateroverlast veroorzaakt door derden waardoor ik er 3 dagen uit moest.

- op 3 mei moest ik uit het huis omdat de vloer eruit ging als resultaat van de wateroverlast op 12 april en het huis onbewoonbaar was.

- op 7 mei heeft de huisbaas de slaapkamer muur behandeld tegen schimmel en het behang eraf gehaald
Hij heeft toen ook mondeling akkoord gegeven dat ik voor de maand juni niet hoefde te betalen. Daar kwam hij weer op terug toen ik mijn opzegging opgaf.

- op 27 mei kon ik er weer in.

- op 22 juni constateerde ik weer schimmel (wit en heel agressief aanwezig) in de slaapkamer

- op 23 juni ben ik het huis uitgegaan daar mijn gezondheid aangetast werd. Daarbij ook de huisbaas bericht per mail dat ik door alle bovengenoemde punten niet de maand juli in het huis wil en kan wonen.

- Op 26 juni kreeg ik antwoord van de huisbaas dat ik de huur onherroepelijk moet betalen daar in het contract staat dat ik 1 maand van te voren moet aangegeven dat ik eruit ga.
Ik heb direct gereageerd en heb hierop nog geen reactie gehad.

-op 30 juni jl heb ik het huis verlaten en behoorlijk schoongemaakt en alle post en andere zaken gestopt. Ook de huisbaas bericht per e-mail dat ik eruit getrokken ben. Hier ook geen reactie op gehad

Het huis is ongezond, niet bewoonbaar en geeft mij dusdanig veel stress dat ik er echt helemaal ziek van ben geworden.

Wat zijn mijn rechten hierin en wat kan ik doen dan wel niet doen?

We leven nu 2 juli en ik heb nu geen huur vooruit betaalt voor deze maand. Daar hij nu ook de maand juni eist en de maand juli

Met vriendelijke groet,

Inger
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jul 2019 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Schimmel in huurhuis

Ongelezen bericht door berndv »

Inger.elise schreef:
02 jul 2019 17:39
- op 3 mei moest ik uit het huis omdat de vloer eruit ging als resultaat van de wateroverlast op 12 april en het huis onbewoonbaar was.

- op 7 mei heeft de huisbaas de slaapkamer muur behandeld tegen schimmel en het behang eraf gehaald
Hij heeft toen ook mondeling akkoord gegeven dat ik voor de maand juni niet hoefde te betalen. Daar kwam hij weer op terug toen ik mijn opzegging opgaf.

- op 27 mei kon ik er weer in.
Dus feitelijk kon u 4 weken de woning niet in? Heeft de verhuurder vervangende woonruimte geregeld?

Heeft u ook in dit verhaal ergens schriftelijk gecommuniceerd? Een toezegging over het niet betalen van de huur is mooi, maar het lastige is om een mondelinge toezegging hard te maken.

Wat zou u willen als oplossing? Stel dit schriftelijk voor aan de verhuurder, eventueel kunt u benoemen dat u eventueel de problemen voorlegt aan de woonbond. 1 maand compensatie zou ik persoonlijk wel redelijk vinden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Schimmel in huurhuis

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Al uw energie nu in uw verhuizing steken en deze ellende achter u laten. Juridisch heeft u vrijwel geen mogelijkheden. U zal de huur gewoon moeten betalen. Toen u de woning betrok had u naar de huurcommissie kunnen gaan om een procedure inzake het gebrek te kunnen starten. Daar is het nu te laat voor.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Schimmel in huurhuis

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Tijdelijk een woning voor herstel verlaten zou ik ook weigeren... na de opzeg datum hebben ze alle tijd....
Dat de volgende huurder er dan niet in kan, hadden ze gelijk maar goed werk moeten leveren.

En de huurverlaging, die had je moeten aanvragen maar dat kan op deze korte termijn niet en ook niet met terugwerkende kracht.
Je zult alle huur nu moeten betalen omdat je niet klaagde over achterstallig onderhoud bij huurcommissie helaas.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schimmel in huurhuis

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
03 jul 2019 16:46
Juridisch heeft u vrijwel geen mogelijkheden. U zal de huur gewoon moeten betalen. Toen u de woning betrok had u naar de huurcommissie kunnen gaan om een procedure inzake het gebrek te kunnen starten. Daar is het nu te laat voor.
Van deze reactie begrijp ik werkelijk niets.
Bob Schurkjens schreef:
03 jul 2019 16:46
Toen u de woning betrok ...
Ik lees nergens wanneer dat was. En of probleem toen al bestond

BitingGizmo
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2019 01:42

Re: Schimmel in huurhuis

Ongelezen bericht door BitingGizmo »

De situatie is vervelend uit eigen ervaring. Na zeker een half jaar geen ontwikkeling met regelmatig foto's van meters schimmel in de woonkamer en zelfs andere ruimtes. De huurcommissie was ingeschakeld en ze konden opeens vliegen (boete was direct opgelegd via het CJIB). Wij en de woningbouw hebben metingen verricht en er zou sprake zijn van een bouwkundige fout. Ze hadden veel gedaan maar het was niet opgelost dus we hebben de zitting door laten gaan. Enkele weken later hadden we de uitspraak en we hadden ons gelijk. Klinkt leuk dat je een bak geld aan huurvermindering krijgt met terugwerkende kracht maar het staat niet in verhouding met de hoeveel werk en stress je erdoor krijgt.
Dus even in het kort:
1) Speelt het langer dan 6 weken schakel direct de huurcommissie in! Voor de verhuurder voelt dit als aangifte doen en mogelijk komt het een en ander in beweging. Want de verhuurder krijgt een boete en alleen bij ongelijk krijgt hij die terug.
2) Je gaat niet gelukkiger worden van de situatie maar mogelijk geeft het een soort van voldoening en je recht halen.

Succes ermee

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Schimmel in huurhuis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, hier https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderhoud staat informatie over dit soort problemen. Ik zou het persoonlijk er zeker niet bij laten zitten. Ga anders eens naar het Juridisch Loket. Succes.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schimmel in huurhuis

Ongelezen bericht door moederslink »

U constateert op 30 maart j.l. schimmel in uw woning en 30 juni hebt u de woning verlaten.
Schimmel ontstaat niet plotseling en pardoes op die 30e maart , dat moet al langer gespeeld hebben .
U bent de woning deze afgelopen 3 maanden diverse keren uit gevlucht , maar dat ontslaat u natuurlijk niet van het betalen vd huurpenningen.

U kunt eventueel nog naar het Juridisch Loket gaan om te vragen of er iets te vorderen valt , maar ik denk zelf van niet.
Ik zou het achter me laten en straks gaan genieten van een ' gezond en schimmelvrij ' huis.
En voldoende ventileren blijft en is altijd een ' must ' natuurlijk.

rocker
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 jul 2016 12:53

Re: Schimmel in huurhuis

Ongelezen bericht door rocker »

Een van de meest moeilijke klachten voor zowel de huurder als voor de verhuurder.

Wat is de oorzaak van de schimmel?
- Bouwkundige gebreken
- Woongedrag
- Combinatie van beiden

Het aparte in uw verhaal is dat u verwijst naar witte schimmel en dat komt veel minder voor. Zie helemaal onderaan uitleg.
Als het dus echt witte schimmel is, dan hebben we hier te maken met een uitdaging. Goed dat u de woning heeft verlaten omdat dit niet eenvoudig is aan te pakken.

De maand huur die u terug zou krijgen is een welles/nietes verhaal tussen u en de verhuurder. U heeft niets op papier staan en hoe vervelend dit ook is, ik zou dit maar vergeten omdat er een geringe kans is dat u dit nog gaat krijgen.

Huur betalen. Uw huurcontract geeft aan dat u een maand van tevoren dient op te zeggen. Als u in juni heeft opgezegd dient u de maand juli nog te voldoen. Enige is dat u in overleg kunt treden met uw verhuurder en kijken of u er samen uit kunt komen dat deze maand dan wordt geschrapt voor u.

U kunt naar een juridisch loket of woonbond stappen om te zien of zij kunnen bemiddelen tussen u en de verhuurder. Het moeilijke is wel dat er weinig correspondentie is en aan u om de bewijslast aan te dragen.

U mag aandragen dat u een aantal dagen geen woongenot heeft genoten. De vraag is wel, heeft de verhuurder u een andere ruimte aangeboden waar u die tijd mocht wonen of heeft u dit zelf moeten regelen. In het eerste geval bent u gecompenseerd en heeft de verhuurder u geholpen. In het tweede geval is dit iets wat u dan in een zaak kunt meenemen, als u hiervan bonnen kunt overleggen. Het zou ook zo kunnen zijn dat u via de verzekering een andere ruimte heeft gekregen en dan heeft u ook geen aanspraken op teruggave huur.

Dan voor BitingGizmo .
De corporatiewereld is er niet op uit om bewoners in een beschimmelde woning te laten wonen. In het geheel wordt dit wel aangepakt alleen is dit een hele moeilijke materie.
Het bestand woningen van een corporatie bestaat uit woningen van "oudere" leeftijd en jongere leeftijd. Al deze woningen vragen om een eigen manier van wonen en woongrootte (juiste aantal mensen) omdat er anders schimmelvorming optreed. Niet stoken, niet ventileren, niet de badkamer afnemen en bouwkundige gebreken zijn de grootste oorzaken.
Voor een corporatie is het moeilijk om direct de juiste oorzaak te achterhalen. Vooral als het een combinatie van beide is. Klassiek geval is dat er in veel oudere woningen dubbel glas is geplaatst. Later bleek dit niet de juiste oplossing te zijn omdat je dan de koudebrug verplaatst en schimmel in de hand werkt.
In het verleden is dit wellicht niet altijd op de juiste wijze opgepakt, maar de laatste jaren is en wordt hier veel aandacht aan geschonken door de corporatiewereld en zien we veel vooruitgang. Net als u als bewoner zit de corporatiewereld ook niet te wachten op gebreken in uw woning en willen zij u een schone, hele en veilige woning aanbieden.
Wat is uw verwachting is ook een belangrijk vraagstuk. Wat kan de corporatiewereld wel en wat niet voor u doen, daar zien wij nog regelmatig een wereld van verschil. Daarom is het goed om met elkaar in gesprek te blijven en zo samen tot een oplossing te komen.

Vervolgens staat het u als bewoner altijd vrij om dit te laten toetsen door de huurcommissie of een andere instantie. De huurcommissie is een toetsingsmoment en daar blijkt of de huurder of de verhuurder gelijk heeft. Als de huurder gelijk krijgt heeft dat gevolgen voor beide partijen omdat de huur dan verlaagd kan worden totdat het gebrek is opgelost.
Beide partijen kunnen het idee hebben dat zij in hun recht staan en dit is dan een toetsingsmoment. Recentelijk is de huurcommissie ook gestart met het bemiddelen tussen beide partijen om zo een oplossing te realiseren.


Start Quote"
Oorzaken van witte schimmel in huis
De oorzaak van salpeterzuur in huis wordt veroorzaakt door een combinatie van vochtproblemen en chemische elementen in het grondwater. Het is een witte, pluizige muuraanslag die veelal veroorzaakt wordt door optrekkend vocht van grondwater. Het wordt gevormd doordat chemische elementen in het grondwater (waaronder ammoniak tezamen met nitraatbacteriën) reageren op het kaliumcarbonaat in het metselwerk. Onder invloed van zuurstof vormt zich kaliumnitraat wat op de muur zichtbaar is als een witte, pluizige uitslag. Het kan zowel aan de binnenkant als de buitenkant van uw woning voorkomen.
Einde Quote"
bron: https://www.strooming.nl/binnenmilieu/b ... mmel-huis/

otto107
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2015 01:25

Re: Schimmel in huurhuis

Ongelezen bericht door otto107 »

ggd bellen-het is een gevaar voor de gezondheid. ik heb de verhuurder ermee gedreigd.en dat hielp prima.
klacht schriftelijk indienen. en 6 weken de tijd geven. helpt dat niet.dan:Art. 7:206 BW

Gesloten