LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schimmel in huurwoning van woningstichting

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Samira1808
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2019 19:48

Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door Samira1808 »

Ik huur een sociale huurwoning via de woning stichting in Roosendaal.
Boven in 2 kamers staat de schimmel op de muur .
Dit is eerder geweest en daar heb ik meerdere telefoontjes over gepleegd .
Mij werd gezegd dat er goed geventileerd moet worden geen was boven ophangen enz. Die kan buiten opgehangen worden. Ik ventileer goed en de was had ik inderdaad boven hangen want in de winter lijkt het mij niet handig dit buiten te hangen.
Met veel moeite is er iemand komen kijken en het is uiteindelijk verwijderd. Als het terug zou komen werd mij verteld dat dubbele beglazing dan een optie is maar wel voor eigen kosten. Ik vond dat vreemd aangezien dit niet mijn huis is . Ik huur een huis met 4 slaapkamers waarvan ik er maar 2 kan gebruiken omdat ik en mijn zoon anders in een beschimmelde kamer liggen. In mijn kamer is het ook het geval dat deze zo klein is dat er maar 1 optie is om het bed te plaatsen dat mijn bed ook tegen de beschimmelde muur aanstaat en ik dit zelf niet fijn vind en ook niet gezond. Nu zie ik dat het weer terug komt maar wou voordat ik weer aan de bel trek eerst wat advies inwinnen. Klopt het dat ik als huurder hier niks mee kan en de dubbele beglazing zelf mag bekostigen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door berndv »

Welke muren zijn beschimmeld? Zijn dat binnenmuren? Of grenzen deze muren aan de buitengevel? En u geeft toe dat u er was opgehangen heeft, maar over het andere advies hoor ik u niet, ventileren. Hoe en hoeveel ventileert u? Met of zonder was natuurlijk. En heeft u ook centrale verwarming? Zo ja, staan de radiatoren daar aan?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door grun »

Ik zou eerst eens kijken wat de vochtigheid is in de kamers met schimmel. Een goede hygrometer is niet zo heel duur. Een normale waarde is 40-50%. Misschien slaan de muren door of iets dergelijks, dat dubbel glas de oplossing is waag ik te betwijfelen. Dubbel glas helpt wel om de energiekosten naar beneden te krijgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door moederslink »

Soms gaat de WBV ertoe over om dubbele beglazing aan te brengen in het kader van renovatie.
Dat betekent dan wel vaak een fikse huurverhoging.
Goed ventileren is toch wel het ' key word ' , daar bereik je wel wat mee.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ze klachten niet blijvend oplossen naar Huur commissie, dan heb je kans op forse huur verlaging omdat je enkele kamers niet of maar half kunt gebruiken met bed in midden dus niet tegen muur aan.

Vaak is dat de manier, want als het geld gaat kosten, en als ze traag oplossen loop je ook nog 1 jaar huurverhoging mis....

Het kan ook zijn dat naast de was ook nog doorslag van vocht is, en dat is echt voor hun.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U kunt het beste dit probleem voorleggen aan de huurcommissie. Hier kom je doorgaans niet uit met de verhuurder. Geef de verhuurder eerst zes weken de tijd om het probleem netjes op te lossen. Daarna kunt u de huurcommissie inschakelen als dat dan nog nodig is.

Als u een printer heeft kunt u onderstaand gebrekenbrief uitprinten en invullen. Anders kunt u de huurcommissie even bellen en dan sturen ze u er een toe. Deze stuurt u ingevuld naar uw verhuurder. Dat is een duidelijk signaal naar uw verhuurder dat ze het voor u moeten oplossen omdat u anders een volgende stap zet die kostbaar is voor uw verhuurder. Schimmel tast uw gezondheid aan en is niet op te lossen door dubbel glas of beter ventileren.

https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/ ... _2016_.pdf

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

u mist huurgenot, u kunt niet de gehele woning gebruiken waar deze voor bedoeld is maar betaald wel de volledige huur...

stel de verhuurder in gebreke, schriftelijk en aangetekend, geef deze in die brief 14 dagen de tijd om het op te lossen, doet deze dit niet vraag dan huurverlaging aan via de klachtencommissie van de verhuurders, de woonbond...

dat u dan meer huur moet betalen, veel meer is onzin, de verhuurder moet gewoon de klachten oplossen...

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door gosewijn »

Waarom is wbv aansprakelijk ? Ts hangt natte was op ,dat moet toch ergens naar toe.

Een goede lucht ontvochtiger kost ongeveer 175, 00 euro en scheelt een hoop problemen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is niet de bedoeling dat je door je natte was op je muren champignons kan kweken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door reggie2 »

gosewijn schreef:
17 nov 2019 16:28
Waarom is wbv aansprakelijk ? Ts hangt natte was op ,dat moet toch ergens naar toe.

Als je het binnen hangt zal het echt wel door de centrifuge zijn geweest, kletsnat kan niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

2e keer Centrifugeren adviseerde ik als verkoper altijd, goedkoper dan was droger en je bespaar bij wel wasdroger zo veel stroom en sneller droog, zowel droger als aan de lijn en je huis is minder vochtig.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door gosewijn »

kletsnat kan niet.

Kletsdroog ook niet , vochtig dus.

op je muren champignons kan kweken.

Ach wietplanten paddestoelen alles kan tegewoordig.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Hawk-Eye schreef:
17 nov 2019 09:15
u mist huurgenot, u kunt niet de gehele woning gebruiken waar deze voor bedoeld is maar betaald wel de volledige huur...

stel de verhuurder in gebreke, schriftelijk en aangetekend, geef deze in die brief 14 dagen de tijd om het op te lossen, doet deze dit niet vraag dan huurverlaging aan via de klachtencommissie van de verhuurders, de woonbond...

dat u dan meer huur moet betalen, veel meer is onzin, de verhuurder moet gewoon de klachten oplossen...
U trekt conclusies zonder de feiten te kennen.

De oorzaak van de schimmel zal onderzocht moeten worden. Is doorslag van vocht de belangrijkste oorzaak, dan is dat een gebrek aan de woning en zullen de gevels opnieuw geïmpregneerd moeten worden. In zo'n geval zullen meerdere buren uit hetzelfde huizenblok schimmelproblemen ervaren.

Maar is de hoofdoorzaak een overmatige luchtvochtigheid als gevolg van gedragingen van de bewoners, dan kan de woningcorporatie daar weinig aan doen. Immers, alles wat ze proberen zal dan weinig effect hebben. TS schrijft wel dat er voldoende geventileerd wordt, maar de praktijk is dat er vaak een groot verschil is tussen wat men zelf als 'goed ventileren' beschouwd en wat werkelijk gezien kan worden als goed ventileren. Vaak wordt de 'tocht' die men in slecht geïsoleerde huizen ervaart als gevolg van koudeval ook gezien als ventilatie. Alleen betreft dat feitelijk geen luchtstroom van verse buitenlucht.

Zeker in een kamer waar was gedroogd wordt, moet er een continue aanvoer van verse lucht zijn. Hetzelfde geldt voor de doucheruimte.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het ventileerverhaal is vaak een slap excuus van verhuurders om bouwkundige gebreken maar niet te hoeven verhelpen. Want dat is kostbaar.

https://www.parool.nl/nieuws/schimmel-i ... ~b261ae11/

Samira1808
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2019 19:48

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door Samira1808 »

Bedankt voor de reacties. Ik heb dagelijks de ramen open boven en smorgens ff de verwarming aan in alle kamers. De was hangt niet in de kamers waar schimmel is op de muren maar in het trapgat boven . In de overige 2 kamers is geen schimmel. Ik heb de klep raampjes boven altijd open en smorgens de gewone ramen even. In dit rijtje waar ik woon zijn er huur en koop door elkaar . De koop huizen hebben allemaal dubbele beglazingen geen last ervan. De paar huurhuizen doen er nog zijn en waarvan ik de bewoners ken hebben ook schimmel op de muren boven sommige ook benende. Ook zitten daar mensen bij die hun was niet boven hebben hangen maar een droger gebruiken. Vandaar dat ik het vreemd vond dat het daardoor zou komen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op naar de huurcommissie dus.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In Amsterdam 742 woningen met schimmel. Om maar een voorbeeld te noemen
https://www.huurcommissie.nl/over-de-hu ... uitspraken

Maar de meeste huurders zullen deze stap niet zetten. Die blijven zitten in de schimmel.

rocker
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 jul 2016 12:53

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door rocker »

Hier hebben we het over één van de moeilijkste onderwerpen voor zowel de verhuurder als voor de huurder. Het feit dat er enkel glas zit is fijn omdat daar dan direct de condens op komt. In de wintertijd doeken op je vensterbank neerleggen en in de ochtend het overtollige water weghalen. Zo werd dit vroeger ook gedaan en dat werkte prima.
Door dubbel glas te plaatsen, haal je wel deze koudebron weg, maar de vochthuishouding blijft wel bestaan en het vocht gaat nu condenseren op andere plekken en in heel veel gevallen begint dan de schimmelellende.
Omdat er alleen dubbel glas is geplaatst, is er de reële optie dat er koudebruggen op andere plekken gaan ontstaan en die zijn ideaal voor het kweken van schimmels. Dus alleen dubbel glas zonder na-isolatie is niet de oplossing.
Dan komt het moeilijkste verhaal. Bewoners produceren iedere dag een heel hoop vocht en zonder een juiste stook- en ventilatiegedrag zorgt dat voor de aanwas van schimmel in de woning. Goed ventileren en verwarmen is voor iedere woning anders. Hoeveel mensen wonen er, heeft u alle radiatoren aan en stookt u de woning, hangt u de woning volledig vol met was, neemt u de badkamer af na gebruik, wat doet u tijdens het koken aan extra vochtafzuiging en geeft u het vocht de kans om te verdwijnen uit uw woning?
Zoals de website van de overheid aangeeft is enkel glas en een niet geïsoleerde woning geen gebrek. Een huurder kan vragen aan de woningstichting om dit aan te pakken en dan kan tegen huurverhoging een aantal maatregelen worden voorgesteld. Dit kan op individuele basis of op projectbasis en dat kunt u navragen bij uw woningstichting.
Het voorstel wat gedaan is voor een hygrometer is een goed initiatief. Deze zijn niet heel duur of de woningstichting stelt ze beschikbaar. Deze geeft op eenvoudige wijze aan hoe de combinatie van vocht en warmte in uw woning is en door te verwarmen of te ventileren (Combinatie) ziet u het effect op deze meter en kunt u op eenvoudige wijze dit inzichtelijk maken.
Dus voordat we de vinger naar de woningstichting laten wijzen of naar de huurder, ga in overleg met elkaar. In het overgrote deel betreft het een en/en situatie en door dit bespreekbaar te maken kunt u hierin samen een plan van aanpak maken. De woningstichting zal u duidelijk kunnen maken of er plannen voor uw woning zijn en in welk jaar deze plaats gaan vinden. Bij een grotere woningstichting kan dit een aantal jaren in beslag nemen en dient er 70 % goedkeuring behaald te worden voordat de plannen werkelijk van start kunnen gaan.
Conclusie: Schaf zo een meter aan om uw eigen stook- en ventilatiegedrag inzichtelijk te maken en ga in overleg met uw woningstichting om te zien wat zij voor u kunnen betekenen. Als deze wensen bij meer huurders in uw buurt aanwezig zijn, organiseer u dan en ga gezamenlijk in bespreking met de woningstichting om door te nemen wat er mogelijk is.
Succes.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hier https://www.woonbond.nl/vraagbaak/ik-he ... uis-wat-nu staat nog wat aanvullende info van de Woonbond waar u misschien iets aan hebt. Sterkte en succes!

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Schimmel in huurwoning van woningstichting

Ongelezen bericht door reggie2 »

rocker schreef:
19 nov 2019 07:56
Hier hebben we het over één van de moeilijkste onderwerpen voor zowel de verhuurder als voor de huurder.


Voor de huurder is het een moeilijk probleem ja, voor de verhuurder niet. Die hebben meestal schijt aan de mensen die huren.

TS zoals eerder al gezegd....stap naar de huurcommissie.

Gesloten