LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schoon opleveren van huis door verhuurder bij start.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Daphne1987
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:43

Schoon opleveren van huis door verhuurder bij start.

Ongelezen bericht door Daphne1987 »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik ga binnenkort verhuizen naar een woning die van binnen helemaal verbouwd is. Daardoor is er veel rommel en stof ontstaan natuurlijk.

Nou vroeg ik me af wat de plichten van de verhuurder zijn wanneer hij het te verhuren pand oplevert, dus bij ingang van de huur. Moet hij het dan bijvoorbeeld stofvrij maken? Schoon (laten) maken o.i.d.? Of is dat niet verplicht en ben ik dus de eerste halve dag bezig met schoonmaken van het hele huis? Want het is echt vies.. écht stoffig! En het toilet is echt vies.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Schoon opleveren van huis door verhuurder bij start.

Ongelezen bericht door grun »

Eigenlijk hoort het schoon opgeleverd te worden door de verhuurder. Voor zover ik weet is dat de standaard regel.

Toen ikzelf uit huis ging en op mezelf ging wonen kwam ik in een nieuwbouw flat terecht, speciaal voor jongeren. Die was niet schoongemaakt en de verhuurder zei toen: tja, uiteindelijk rekenen wij die schoonmaakkosten toch door in de huur dus misschien is het beter als je zelf even je handen laat wapperen dan kun je dat geld alvast besparen en aan je inrichting besteden.
't Was ook niet supervies ofzo, alleen stoffig en de ramen moesten een beurt hebben. Na een paar uurtjes boenen was het al een heel ander gezicht. Bovendien, als je gaatjes gaat boren om de verlichting en de schilderijen op te hangen bijvoorbeeld, dan wordt het ook weer een stofboel.

stofzuigertje

Re: Schoon opleveren van huis door verhuurder bij start.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nieuwbouw en verbouw word veeg schoon opgeleverd dus als je het zo achterlaat als je ooit weg wil met vuile ramen mag dat.

Alleen mogen ze nooit voor stickers op raam nooit een boete of kosten rekenen omdat die er bij oplevering nieuw er ook op zaten.

Ik ging wel bij de opleveren van koophuis eerst ramen wassen omdat ik anders niet wilde tekenen voor foutloze oplevering wegens kans op krassen.
Gelijk werd geschreven dat achteraf fouten in glas alsnog te claimen was...

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoon opleveren van huis door verhuurder bij start.

Ongelezen bericht door witte angora »

Daphne1987 schreef:Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik ga binnenkort verhuizen naar een woning die van binnen helemaal verbouwd is. Daardoor is er veel rommel en stof ontstaan natuurlijk.

Nou vroeg ik me af wat de plichten van de verhuurder zijn wanneer hij het te verhuren pand oplevert, dus bij ingang van de huur. Moet hij het dan bijvoorbeeld stofvrij maken? Schoon (laten) maken o.i.d.? Of is dat niet verplicht en ben ik dus de eerste halve dag bezig met schoonmaken van het hele huis? Want het is echt vies.. écht stoffig! En het toilet is echt vies.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Daphne, aan het jaartal te zien ben je 24? Dan zal dit je eerste woning zijn, denk ik, of niet?

Lieve Daphne, als je geen zin hebt in schoonmaken, moet je niet op jezelf gaan wonen. Schoonmaken hoort er bij, zeker als je gaat verhuizen. Je kunt al beginnen met de wc, douche en keuken te ontsmetten. Alle plafonds schoonmaken en sausen, muren schoonmaken, behang afkrabben, en vervolgens sausen/behangen, kozijnen en plinten schoonmaken/schuren/schilderen, het hoort er allemaal toch echt bij.

En weet je, als je zo aan het schuren/afkrabben bent, komt er ook weer een hoop stof vrij. Dus dat stofvrij maken is in dit stadium totaal overbodig.

En een halve dag schoonmaken, als dat alles is, ik heb de woning intussen aan kant, maar met de wekelijkse schoonmaak ben ik ook wel een halve dag bezig, de maandelijkse klussen, was strijken en tuin niet meegerekend. Dus wat is het probleem. Ik denk dat je veel te veel verwend bent.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schoon opleveren van huis door verhuurder bij start.

Ongelezen bericht door nevermind »

Daphne1987 schreef:Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik ga binnenkort verhuizen naar een woning die van binnen helemaal verbouwd is. Daardoor is er veel rommel en stof ontstaan natuurlijk.

Nou vroeg ik me af wat de plichten van de verhuurder zijn wanneer hij het te verhuren pand oplevert, dus bij ingang van de huur. Moet hij het dan bijvoorbeeld stofvrij maken? Schoon (laten) maken o.i.d.? Of is dat niet verplicht en ben ik dus de eerste halve dag bezig met schoonmaken van het hele huis? Want het is echt vies.. écht stoffig! En het toilet is echt vies.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Is dit een woning van de particuliere sector, of van een WBV?
Pas verbouwd, wat is alles vernieuwd, geverfd, behangen, vloer?
Natuurlijk moet je iedere woning poetsen (schoonmaken), voor je gaat verhuizen, maar het mogen natuurlijk niet de resten van de verbouwing achtergelaten zijn.
Opmerkingen: Als je niet wilt schoonmaken moet je niet op je eigen wonen, moet je gewoon negeren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Schoon opleveren van huis door verhuurder bij start.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Daphne1987 schreef:Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik ga binnenkort verhuizen naar een woning die van binnen helemaal verbouwd is. Daardoor is er veel rommel en stof ontstaan natuurlijk.

Nou vroeg ik me af wat de plichten van de verhuurder zijn wanneer hij het te verhuren pand oplevert, dus bij ingang van de huur. Moet hij het dan bijvoorbeeld stofvrij maken? Schoon (laten) maken o.i.d.? Of is dat niet verplicht en ben ik dus de eerste halve dag bezig met schoonmaken van het hele huis? Want het is echt vies.. écht stoffig! En het toilet is echt vies.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Is het alleen maar stof of staat er ook nog bouwafval? En het toilet: is die vies van gebruik of is het daar ook vooral stof?

Guily
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2012 21:39

Re: Schoon opleveren van huis door verhuurder bij start.

Ongelezen bericht door Guily »

Hetzelfde vroeg ik me ook recent af. Ben verhuisd en de badkamer tegels zitten onder de schimmels. De makelaar wilt het niet laten schoonmaken, omdat het geen nieuwbouw is. Weet iemand meer hierover?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Schoon opleveren van huis door verhuurder bij start.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Guily schreef:Hetzelfde vroeg ik me ook recent af. Ben verhuisd en de badkamer tegels zitten onder de schimmels. De makelaar wilt het niet laten schoonmaken, omdat het geen nieuwbouw is. Weet iemand meer hierover?
Dat had je nog niet eerder gezien ?

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Schoon opleveren van huis door verhuurder bij start.

Ongelezen bericht door Winterman »

Guily schreef:Hetzelfde vroeg ik me ook recent af. Ben verhuisd en de badkamer tegels zitten onder de schimmels. De makelaar wilt het niet laten schoonmaken, omdat het geen nieuwbouw is. Weet iemand meer hierover?
Huur of koop?

Gesloten