LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Servicekosten overzicht

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
chrisenaisha
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:00

Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door chrisenaisha »

Beste allen,

Sinds nov 2009 zijn mijn vriendin en ik een huurovereenkomst aangegegaan in een apartement boven een schoonheidssalon in omgeving utrecht.
Het appartement is iets ouder, enkel glas en twee gashaarden. Beneden hebben we nog een keuken waarin de geiser is verwerkt. Ook deze is wat ouder. Wij realiseren ons de staat van ons apartement maar toch wilden we intrekken. De woning stond ons toch aan en de vooruitzichten en beloftes waren in orde naar onze mening.

Na 14 maanden ontvangen wij onze eerste servicekostenoverzicht. Bijzonder, gezien het feit er overeengekomen is het overzicht per 6 maanden te verstrekken. Hierover is communicatie geweest na de eerste en tweede 6 maanden periode. Het laatste woord hierover is nog niet gesproken. Maar deze post heeft vooral betrekking op de inhoud van het overzicht.

DATUM METEROPNAME 13-12-2010
BEREKENING OVER 14 maanden nov 2009 t/m dec 2010
appartement electra verbruik 1476 KWH
appartement gasverbruik 2935 M3
appartement waterverbruik 58 M3

electra* 0,2482 per kwh € 366,34
vastr.elect* 1,9900 per mnd. 27,86
gas* 0,5268 per m3 1546,16
vastr. Gas* 1,9900 per mnd. 27,86

transport gas
& electr. * 29,792 per mnd. 417,08
zuiveringshef. 6,6100 per mnd. 92,54
admin.kos.* 2,2700 per mnd. 0,00
----------------
SUBTOTAAL € 2477,84
water 1,23810 per m3 € 71,81
vastr.water 2,26300 31,682
----------------
SUBTOTAAL € 103,49
---------------
SERVICE KOSTEN TOTAAL € 2581,34
VOLDAAN 50,00 p/mnd voorschot € 700,00 -/-================================
Totaal te Voldoen 1881,34


Wat meteen op valt zijn de hoge verbruiken en de zuiveringsheffing die ertussen staat. 2935 kuub gas verbruik in 14 maanden, waarvan grosweg 4 wintermaanden in zitten. Op de Eneco site staat vermeld dat een een gemiddeld samenwonend stel zo'n 1300 m3 verbruikt.
Komende week hebben wij een afspraak met de verhuurder om de meters na te lopen en om een loodgieter de leidingen te laten nalopen. De verhuurder geeft hierbij aan dat als blijkt dat er niks mis is met de leidingen dan zullen wij de kosten waarschijnlijk moeten ophoesten. Dat zegt hij tenminste.

Weet iemand het gemiddeld verbruik van een gashaard of heeft iemand tips hoe we het gesprek moeten laten verlopen?
Als iemand meer info wilt hebben, laat maar weten dan vullen we de post aan.

Groeten,

Chris en Aïsha
Laatst gewijzigd door chrisenaisha op 18 dec 2010 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door crazyme »

Ga gewoon eens een maand / week meten, dan heb je een idee wat je verstookt. Rekenkundig bepalen adh van een verbruik van een onbekend toestel is zo onzuiver dat je er niets mee kunt.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als ik de totale kosten bezie voor de 14 maanden dan komen die uit op Euro 185, per maand. Dit is voor een twee persoonshuishouden in een ongeisoleerd huis zeker niet extreem hoog.

Jullie voorschot van Euro 50, - per maand voor gas, water en licht is daarentegen extreem laag. Daar kom je nooit mee uit.!!

Het is dus zoals de verhuurder zegt. Als er geen vreemde zaken aan het licht komen dien je de gemaakt verbruikskosten te betalen.

Omdat de eindafrekening wel lang op zich heeft laten wachten , is het tekort echter onnodig hoog opgelopen.

Mijn advies voor het gesprek zou dan ook zijn, om voor te stellen het servicekosten voorschot op te hogen naar Euro 200 per maand , en voor de ontstane achterstand een extra Euro 100 per maand te betalen tot deze geheel is ingelost.

Succes

Ferayi
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2007 13:33

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door Ferayi »

Ik ben het met Leo The Emperor eens. € 50,00 voorschot is extreem laag. Je moet gemiddeld van € 80,-/€ 90 p.m. per persoon uitgaan. Dan is de kans groot dat je niet hoeft bij te betalen. Als je berekeningen kloppen en je komt inderdaad op ongveer € 185,- p.m. uit, dan is dit in ieder geval niet abnormaal.

Succes!

Snertjong
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:52

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door Snertjong »

Ik sluit me geheel bij Leo aan, 50 Euri per maand is natuurlijk veel te weinig ik zou het ook opvoeren naar 200 per maand .

daarbij komt nog dat gaskachels een slecht rendement hebben ong 65%- die geiser zal de kosten post niet zijn dat valt wel mee-duurste blijft het opwarmen vd woning.

Maar die 50 Euro is van het beginaf aan natuurlijk veel te weinig-dit had u zelf al kunnen weten .-- succes

chrisenaisha
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:00

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door chrisenaisha »

Allen,

Die 50 euro per maand dat begrijpen we wel en dat gaan we bijstellen.
Leo The Emperor schreef:Als ik de totale kosten bezie voor de 14 maanden dan komen die uit op Euro 185, per maand. Dit is voor een twee persoonshuishouden in een ongeisoleerd huis zeker niet extreem hoog.
Bedankt voor het advies. Echter 9 maanden per jaar wordt er geen gashaard gebruikt. Alleen de geiser en ons gascomfort.

Het idee van een gemiddelde van 185 per maand is misschien logisch maar het gemiddelde wordt redelijk scheef getrokken. Als je namelijk 185,- per maand zou rekenen voor bijvoorbeeld 5 maanden GWE (ruime winter :)) Dan blijft er nog steeds 1659,- over voor de wamere maanden.
994,- van dat bedrag is van het gasverbruik. Waar moet dat dan vandaan komen? Ze staan niet eens op volle kracht. Kan de winkel hieronder er mee te maken hebben? We lezen net een bericht terug waarin staat dat de verhuurder een hoofdmeter heeft in die winkel waar onze meterstanden van afgetrokken worden.

Hieronder een voorbeeld van de laatste bewoner. Deze betaalde van feb t/m okt 2009 de volgende rekening:

DATUM METEROPNAME 12-12-2010
BEREKENING OVER 9 maanden feb 2009 t/m okt 2009
appartement electra verbruik 618 KWH
appartement gasverbruik 273 M3
appartement waterverbruik 83 M3

electra* 0,2482 per kwh € 153,39
vastr.elect* 1,9900 per mnd. 17,91
gas* 0,5268 per m3 143,82
vastr. Gas* 1,9900 per mnd. 17,91

transport gas
& electr. * 29,792 per mnd. 268,13
zuiveringshef. 6,6100 per mnd. 59,49
admin.kos.* 2,2700 per mnd. 0,00
----------------
SUBTOTAAL € 660,64
water 1,23810 per m3 € 102,76
vastr.water 2,26300 20,367
----------------
SUBTOTAAL € 123,13
---------------
SERVICE KOSTEN TOTAAL € 783,77
VOLDAAN 50,00 p/mnd voorschot € 450,00 -/-
=================
Totaal te Voldoen 333,77

Bovenstaand rekeningoverzicht is op basis van een eenpersoonverbruik.
We kunnen ons best inleven dat het verbruik verdubbeld met een tweepersoons huishouden, maar tot ook maar een zekere hoogte.

We kunnen de rekensom ook omdraaien door de twee rekeningen van elkaar af te trekken. Water en elektra geloven we wel, maar de gaskosten van elkaar afgetrokken is 1402,34. Per maand komt dat op een gasverbruik van 280 euro.
crazyme schreef:Ga gewoon eens een maand / week meten,
Hier komt de tip van Crazyme super van pas. Want dan kunnen we zien of er werkelijk zoveel gas gebruikt worden door 2 gashaarden.

Groeten,
Chris & Aïsha

ps: het originele bericht miste een klein stukje electra overzicht. Dit is aangepast.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Een appartement met enkel glas en 2 gashaarden klinkt als jaren 50/60. Die huizen zijn domweg erg energieonzuinig. Zelfs met forse maatregelen qua isolatie kan je daar geen wonderen verwachten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb je de meterstanden zelf gecontroleerd en opgeschreven toen je het appartement betrok?

Waar bevinden de meters zich in het appartement? Als de meters zich buiten het appartement bevinden, dan zijn deze voor het hele gebouw inclusief de schoonheidssalon

Hoeveel huur betaal je? Komt deze overeen met de maximaal redelijke huur? Is de huur per maand gespecificeerd (kale huur + servicekosten)?

Ik zou deze informatie ook grondig doorlezen:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... osten.html

Bereken hier je huur: http://www.woonbond.nl/rekenen/maxhuur.php

Verhuurder moet op verzoek alle kosten verantwoorden op basis van originele facturen. Het is mij duidelijk dat de verhuurder je belazert; de vorige verhuurder is slechts 273m3 gas berekend over 9 maanden. Hij/zij probeert die schade nu in jouw schoenen te schuiven. Ik lees een hoop lariekoek in dit draadje over gaskachels. Dat deze enorm veel energie zouden gebruiken etc. Dat is onzin. Ik heb er zelf ook nog een en ik kan je vertellen dat ik weinig gas verbruik.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het is mij duidelijk dat de verhuurder je belazert; de vorige verhuurder is slechts 273m3 gas berekend over 9 maanden
Sorry, maar dit is een conclusie van Bob die nergens op slaat.

Het gasverbruik is afhankelijk van het gedrag van de bewoners. De vorige bewoner was alleen en TS is met z'n tweeen. Verder zit in de genoemde 9 maanden geen winterperiode, en de periode van TS bijna 2 winters.

Verder kan het ook zijn dat de vorige bewoner bijna nooit thuis was ?

Een verbuik van Euro 185 per maand voor gas, water en licht voor een twee persoonshuishouden in een ongeisoleerd huis is echt heel normaal te noemen en duidt niet op bedrog

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door mmichel »

Bob Schurkjens schreef:
Verhuurder moet op verzoek alle kosten verantwoorden op basis van originele facturen. Het is mij duidelijk dat de verhuurder je belazert; de vorige verhuurder is slechts 273m3 gas berekend over 9 maanden. Hij/zij probeert die schade nu in jouw schoenen te schuiven. Ik lees een hoop lariekoek in dit draadje over gaskachels. Dat deze enorm veel energie zouden gebruiken etc. Dat is onzin. Ik heb er zelf ook nog een en ik kan je vertellen dat ik weinig gas verbruik.
Zo dan lekkere voorbarige conclusie.

En jij hebt de kachel natuurlijk even hoog staan als bij ChrisenAisha toch Bob?
185 euro per maand is in een ongeïsoleerd huis met (oude) gaskachels, geiser en enkel glas vrij normaal.
De vorige huurder/ster zou best eens weinig thuis geweest kunnen zijn.


Voorbeelden van eigen huurders:
Samenwonend paar,
105 euro per maand waren overdag nooit thuis vaak op vakantie. Huis is uit 1900 gerenoveerd 60m2 woonoppervlak. dubbel glas, muur en vloer isolatie. En eigen meters van Liander. 1260,- betaald, moesten nog 150,- bijbetalen.

Daarvoor zat er iemand alleen! Hetzelfde appartement 1260,- betaald en die kon 800,- bijbetalen.

Het is maar wat je oplichten noemt.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door VioletPrue »

chrisenaisha schreef:Het idee van een gemiddelde van 185 per maand is misschien logisch maar het gemiddelde wordt redelijk scheef getrokken. Als je namelijk 185,- per maand zou rekenen voor bijvoorbeeld 5 maanden GWE (ruime winter :)) Dan blijft er nog steeds 1659,- over voor de wamere maanden.
Ik mag toch hopen dat jullie in de warme maanden ook koken en douchen.
En als het enkelglas met twee gashaarden is, heb je gewoon een energieonzuinige woning.
Ik heb dit ook, een benedenflat op de hoek die aan de flat vastzit via een hal met bergingen.
Dus alleen van de bovenbuur die weinig thuis is heb ik wat warmte.
Dus stook ik me ziek, maar dat wist ik van te voren.

mcat
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 jan 2007 20:25

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door mcat »

De vorige huurder zat er van februari 2009 tot oktober 2009, huidige huurder van november 2009 tot op heden. De vorige huurder zat 1 echte wintermaand in het apartement, de huidge huurder 6. Zie hier het verschil.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook heel opmerkelijk dat de verhuurder is "vergeten" de heffingskorting 2010 van € 379,16 in mindering te brengen op de rekening.

http://www.gaslicht.com/energie-informa ... sting.aspx

chrisenaisha
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:00

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door chrisenaisha »

Ook heel opmerkelijk dat de verhuurder is "vergeten" de heffingskorting 2010 van € 379,16 in mindering te brengen op de rekening.
Is de energieheffingskorting wel van toepassing in onze situatie?

"De hoogte van de teruggave verschilt per situatie. U kunt energiebelasting terugkrijgen in de volgende situaties:

U gebruikt per jaar meer dan 5.000 m3 aardgas voor blokverwarming en het warmteverbruik ligt boven een bepaalde grens.
U gebruikt aardgas of elektriciteit voor een religieuze, sociale, charitatieve, culturele, wetenschappelijke of algemeen nut beogende instelling. Als u het energieverbruik betaalt via de huursom van het gebouw, komt u niet in aanmerking voor de teruggaafregeling.
De aansluiting van aardgas en elektriciteit levert energie aan twee of meer onroerende zaken. Dit kan het geval zijn als een huis is gesplitst in twee of meer zelfstandige onroerende zaken, zonder dat afzonderlijke aansluitingen zijn aangelegd. " Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... sting.html

Op het onroerend goed van onze verhuurder staat wel een schoonheidssalon + daarboven een woonruimte. Dit zijn twee zelfstandige OG's. Daarnaast gebruiken we 1 aansluiting, al zit er wel een tussenmeter in om het gebruik te onderscheiden.
Groet,
Chris en Aïsha

Echo
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 nov 2010 16:55

Re: Servicekosten overzicht

Ongelezen bericht door Echo »

Ik woon in een studentenhuis en ben de aangeweze persoon om het gwl te regelen. Ook ik had een bijzonder hoog vebruik binnen over een geheel jaar.
Nu vraag ik me af of ik ook recht heb op speciale heffingskorting. Het is een groot pand waarin meerdere appartementen zitten. Enkel ons huisnummer bestaat uit drie mensen, de rest uit twee of 1. Dit zijn allemaal (weliswaar door de huisbaas gedeeltelijk bepaalde) huisnummers. Zijn dit dan ook aparte ontroerende zaken? Ik kan het op de websites die gegeven zijn niet vinden.

Je kunt stellen dat je zelf altijd de meter wilt zien. Dit zal wel betekenen dat je een afspraak moet maken met de winkeleigenaar, maar in mijn visie heb je hier toch recht op. Je kunt dan ook het verbruik vergelijken.


Gesloten