LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Servicekosten vrijesectorwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Youness89
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2020 15:12

Servicekosten vrijesectorwoning

Ongelezen bericht door Youness89 »

Medio 2016 huurde ik mijn eerste woning van Ymere.
In de loop van 2017 ontving ik mijn eerste jaarafrekening servicekosten, waarbij bleek dat ik EUR 198,- moest bijbetalen.
In de Jaren daarna kreef ik de afrekeningen van 2017 en 2018. Voor ieder jaar dien ik EUR 400,- bij te betalen.
Na wat mailtjes te hebben uitgewisseld met de medewerkers van Ymere bleek dat zij de servicekosten te lag hebben ingeschat, waardoor de bewoners jaarlijks flink geld bij moesten betalen. Momenteel loopt deze zaak nog bij de huurcommissie.

In de loop van 2019 besloot ik te verhuizen, naar een andere woning van Ymere.
Bij de bezichtiging bevestigde de makelaar dat de voorschotbedragen goed worden ingeschat en dat ik mij geen zorgden hoefde te maken voor soortgelijke ervaringen als bij mijn vorige woning.
Echter ontvingen de buren onlangs hun jaarafrekening over 2018, waardoor ik nieuwsgierig werd of ik wel genoeg voorschot betaal voor de servicekosten. En zoals ik al bang was... helaas ben ik wederom in de maling genomen en heeft Ymere wederom te lage voorschotbedragen in rekening gebracht. Dit heeft als gevolg dat ik flinke jaarafrekeningen kan verwachten.

Nadat Ik een klacht had ingediend was het antwoord van Ymere dat ik gemakkelijk de voorschotbedragen kan verhogen. Echter gaat het erom dat Ymere op deze manier huurder voor de gek houdt. Ik heb de woning namelijk aangenomen op basis van de prijs. Als dan blijkt dat de woning 40 of 50 euro per maand duurder zou zijn, dan had ik een andere keuze gemaakt.

Mag Ymere dit zomaar doen? Wat zijn mijn mogelijkheden om dit aan te vechten? Ik ben als huurder in de maling genomen en heb een keuze gemaakt op basis van onvolledige informatie.

Alvast bedankt!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Servicekosten vrijesectorwoning

Ongelezen bericht door berndv »

Youness89 schreef:
11 mar 2020 15:21
Mag Ymere dit zomaar doen? Wat zijn mijn mogelijkheden om dit aan te vechten? Ik ben als huurder in de maling genomen en heb een keuze gemaakt op basis van onvolledige informatie.
waarvoor betaalt u servicekosten? IK lees namelijk online bij Ymere dat zij in de servicekosten ook eventuele stookkosten in rekening brengen als voorschotbetaling. En dat jaarlijks de definitieve factuur wordt opgemaakt en er bepaald wordt of er bijbetaald of terugbetaald moet worden. Dan is het de vraag of u gefactureerd wordt voor uw individuele stookkosten of dat er gezamenlijk middels een verdeelsleutel gerekend wordt.

Zoals ze zelf aangeven bent u vrij om uw voorschot op te hogen, dat zou op zich een idee zijn. Het aanvechten zal denk ik lastig gaan, dat de inschatting niet juist blijkt is natuurlijk vervelend. Maar een energieleverancier kan vooraf alleen maar een schatting doen, deze schatting zal gebaseerd zijn op een gemiddelde. Of ik (of u) voldoet aan dit gemiddelde is lastig te bepalen. Ik verbruik namelijk structureel meer stroom dan gemiddeld geschat, dat weet ik van te voren en hier houd ik rekening mee. Stel dat u individueel uw verbruik moet betalen voor de stookkosten en u heeft uw verwarming bijvoorbeeld structureel op 24 graden, dan voldoet u niet aan het gemiddelde en zal het verbruik hoger zijn dan ingeschat is, en is het een goed idee om hier bij voorschotberekeningen rekening mee te houden.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Servicekosten vrijesectorwoning

Ongelezen bericht door Cro »

Als dit GWL kosten zijn verwacht ik eigenlijk niet dat je hier iets aan kan doen. Als het voorschot gebaseerd is op het verbruik van de vorige bewoner of op een bepaald gemiddeld verbruik en jij verbruikt simpelweg meer dan zul je ieder jaar bij moeten betalen of zelf het voorschot verhogen.

Ik zie in dat geval ook niet in hoe Ymere huurders voor de gek aan het houden is. Als een huurder er zelf voor kiest om meer te douchesn, de verwarming standaard een graadje hoger te zetten en dat soort zaken dan is dat volledig de keuze van de huurder.

Gesloten