LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sociale huur samenwonen regels

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Groeneplant
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2021 10:13

Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Groeneplant »

Dag iedereen, wij hebben een vraag over samenwonen in een sociale huurwoning in Amsterdam.

Ik woon in een sociale huurwoning, en verdien ook ver onder de inkomensgrens. Ik wil met mijn vriendin gaan samenwonen in mijn huis, zij verdient ook ver onder de inkomensgrens en woont momenteel onzelfstandig. Samen verdienen we net boven de inkomensgrens (+- 42000), dus het wordt dan scheefhuren.

We willen dit om twee redenen:
Ten eerste, we willen eerst een tijdje zien of samenwonen bevalt en de relatie goed werkt, voorat ik mijn sociale huurwoning opgeef. Stel dat ik er nu uit ga, maar het niet werkt samen, dan sta ik achteraan om een nieuwe sociale huurwoning te krijgen over 20 jaar, terwijl ik voor de private sector veel te weinig verdien, dus nu de woning opgeven is een heel groot risico.
Ten tweede, ondanks dat we samen net boven de sociale huur inkomensgrens verdienen, zitten we onderaan in het welbekende gat tussen sociaal en privaat, want met ons inkomen is haast niets te huren in de private sector (3x huurprijs eis voldoen we nooit aan) en een hypotheek is al helemaal onrealistisch.

Ideaal zou zijn als we nu een tijdje bij mij kunnen wonen, en als dat goed gaat, en als we hopelijk wat meer gaan verdienen, dan kunnen we samen iets in de private sector huren.
Het is prima voor ons als zij 'medebewoner' wordt, die zich kan inschrijven maar geen woonrechten heeft, en niet 'medehuurder'.

Kan/mag dit? En is dit helemaal vrij aan ons (wel officieel melden natuurlijk), of moeten we toestemming krijgen van de woningbouw vereniging en kan die het ook weigeren?

Heel erg bedankt voor de hulp!
(Boze reacties over het systeem uitbuiten, richt die liever aan politiek die de woningmarkt afbreken terwijl ze minimum lonen laag houden).

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Jablan »

Er is een mogelijkheid om de woning te delen, bespreek daarvoor je situatie met een consulent van de woningcorporatie.

Het alternatief is wel samenwonen, maar je vriendin moet op het oude adres ingeschreven blijven staan, zodat jullie allebei de oude rechten houden.

(Wellicht komt er nog een betere suggestie voorbij van mensen, die hier echt ervaring mee hebben)

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Lowieze »

Medehuurder kan ze sowieso niet direct worden, dus zou ze automatisch medebewoner worden.
Bij onze sociale huurwoningen moet je dit wel melden bij de eigenaar, ook inschrijven bij de gemeente op dat adres is verplicht.
Of u hiervoor toestemming nodig heeft kunt u het beste bij de eigenaar vragen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door witte angora »

Je bent verplicht je in te schrijven op het adres waar je woont. Als je vriendin bij je komt wonen is ze dus verplicht zich bij je in te schrijven. De consequentie is vervolgens dat ze haar huurwoning tzt opzegt, maar dat kan ze beter met de wbv overleggen. Een tijdelijke onderhuur (ik meen max 2 jaar) zou een optie kunnen zijn.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
09 feb 2021 10:30
Je bent verplicht je in te schrijven op het adres waar je woont. Als je vriendin bij je komt wonen is ze dus verplicht zich bij je in te schrijven. De consequentie is vervolgens dat ze haar huurwoning tzt opzegt, maar dat kan ze beter met de wbv overleggen. Een tijdelijke onderhuur (ik meen max 2 jaar) zou een optie kunnen zijn.
Vriendin woont nu onzelfstandig, schrijft TS

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ze op kamers woont zal ze die kamer tzt toch ook op moeten zeggen?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Revoked »

En als ze nou gewoon intrekt? Verder niks, niet inschrijven oid. Dan weet de gemeente toch niks? En blijft alles zoals het was, alleen doe je nu samen een plas.
Toch?
(Ik had geen idee dat de sociale woningnood zo hoog was )

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dit is toch een hele normale situatie dat een stel wil gaan samenwonen? Heeft helemaal niets van doen met een sociale huurwoning, inkomensgrenzen of scheefwonen.

Dus meldt uw wbv dat uw vriendin bij u komt inwonen, zij wordt dan medebewoner.
Vergeet niet haar in te schrijven bij het GBA.

Denk er aan eventuele huurtoeslag stop te zetten.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat voor rare (nare) beperkingen ziet u hier dan?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@snuffel1

Een medebewoner is geen medehuurder.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Lowieze »

Iemand die inwoont kan niet op het huurcontract van de hoofdbewoner bijgeschreven worden.
Dat zou alleen kunnen als er onderverhuurd wordt, zoals bv. een kamer van je huis verhuren en er daarvoor weer een huurcontract wordt opgesteld.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

voorat ik mijn sociale huurwoning opgeef
Dan ben je in Amsterdam dakloos. Er zijn daar geen beschikbare sociale huurwoningen en de vrije sector is onbetaalbaar.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij woont half Nederland eerst samen voordat er getrouwd wordt.

Wat is hier nou voor bijzonders aan?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Lowieze »

Voor u is dit niets bijzonders, Lady, voor TS is dit schijnbaar iets nieuws en dan kun je weleens met vragen zitten.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
09 feb 2021 16:59
Voor u is dit niets bijzonders, Lady, voor TS is dit schijnbaar iets nieuws en dan kun je weleens met vragen zitten.
Het gaat me meer om de rare reacties. 😀😀

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

u kunt uw vriendin ook gewoon op het oude adres in geschreven laten staan dan laat haar daar de huur betalen en af en toe even de post ophalen, ook wat kleding achterlaten....

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hawk-Eye schreef:
15 feb 2021 08:42
u kunt uw vriendin ook gewoon op het oude adres in geschreven laten staan dan laat haar daar de huur betalen en af en toe even de post ophalen, ook wat kleding achterlaten....

Hoe komen sommige mensen erbij dat dat mogelijk is? TS schrijft dat zijn vriendin onzelfstandig woont.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Hier staat e.e.a. duidelijk omschreven: https://www.woonstichtinglangedijk.nl/i ... ehuur.html
Het zal bij andere woningbouwverenigingen niet veel anders zijn.

Het staat u als huurder natuurlijk vrij om in uw woning (tijdelijk) te gaan samenwonen met een huisgenoot. Als u gaat samenwonen moet u dit wel bij ons melden. In principe krijgt u toestemming om te gaan samenwonen, tenzij er een goede reden is om dit te weigeren.

Uw nieuwe huisgenoot krijgt door het samenwonen niet automatisch de positie van ‘medehuurder’. In eerste instantie wordt uw huisgenoot ‘medebewoner’. Hij of zij heeft geen recht op de woning en zal deze samen met u moeten verlaten bij het einde van de huurovereenkomst. Pas na twee jaar kunt u samen het medehuurderschap voor uw partner aanvragen. Alleen in het geval van een huwelijk of het aangaan van een geregistreerd partnerschap verkrijgt uw partner van rechtswege het medehuurderschap.

Inschrijven bij de gemeente
Vergeet niet uw huisgenoot in te schrijven op uw adres in de Gemeentelijke Basisadministratie. Dit is een vereiste. Houdt u er ook rekening mee dat inschrijven van inwoners op uw adres gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld uw uitkering, huurtoeslag en gemeentelijke belastingen.

Besef ook dat u als hoofdhuurder altijd aansprakelijk bent voor het gedrag van uw huisgenoten of derden die zich in de woning of in de gemeenschappelijke ruimten bevinden.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Voor zover ik op de volgende website kan zien liggen de bedrage voor het maximale inkomen anders. Lees hier:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning
En mochten jullie op jaarbasis hier een heel klein beetje boven zitten dan is er een zeer goede oplossing hiervoor
om te zorgen dat U gegarandeerd onder deze grens blijven samen, Dat is dat van 1 jullie iets minder uren gaat werken,
dus een paar uur per week minder zodat jullie samen onder de grens blijven. Dit kan U per saldo erg veel voordeel
opleveren. Er wordt immers alleen gekeken naar het inkomen, niet naar in hoeveel uur per week dit is verdiend.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Sociale huur samenwonen regels

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@Groeneplant
U kunt uw vriendin als kamerhuurster in huis nemen.
https://www.recht-raad.nl/kan-ik-een-ka ... g-verhuren
Op voorwaarde dat het mag van de woningbouwvereniging.

In het algemeen is dat financieel aantrekkelijk vanwege de kamerverhuurvrijstelling. De overheid stimuleert graag dat U het gezellig heeft.

Gesloten