LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
buity
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2019 22:34

Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

Ongelezen bericht door buity »

witte angora schreef:
17 mei 2019 20:52
Het enige wat er op zit is inderdaad buiten de stad te gaan kijken. In Den Helder zou je ook niet willen zitten, maar in die regio is de kans op korte termijn een woning te krijgen aanzienlijk groter. En met de trein ben je redelijk snel op Amsterdam Sloterdijk.
Ik sta open voor suggesties rond Amsterdam natuurlijk. Maar veelal gaan daar inwoners voor. En moet wel met ov bereikbaar zijn

buity
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2019 22:34

Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

Ongelezen bericht door buity »

buity schreef:
16 mei 2019 23:03
Ik ben benieuwd of iemand dit herkent en of dit zomaar kan?

Ik ben geboren in Amsterdam en woon er al mijn hele leven ( 56jaar)
Ben op mijn zelf gaan wonen in een sociale huurwoning op mijn 21ste en ben na mijn trouwen gaan wonen bij mijn echtgenoot in een koopwoning.
Woon er nu ca 23 jaar.
Nu moet ik vanwege scheiding de woning verlaten, de woning is door de rechter aan mijn ex toegekend, en ben ik op zoek naar een sociale huurwoning.
Ik heb mij 1,5 jaar geleden ingeschreven bij woning net met de veronderstelling dat mijn inschrijf omgezet kan worden naar woonduur.
    Bij de 1ste woning waar ik op gereageerd had ben ik afgewezen omdat ik de datum koopcontract had ingevuld ipv datum dat ik er ben gaan wonen dus ging er iemand anders nog voor mijn en was ik nr 2
      Bij de 2de woning waar ik op gereageerd had ben ik afgewezen omdat ik de woonduur niet mag gebruiken omdat de rechter de woning aan mijn ex heeft toegekend. ( ik woon nog steeds samen met mijn studeerde zoon in de woning en mijn ex is al meer dan een half jaar uitgeschreven en woont elders)

      In de huisvestingsverordening kan ik nergens terug vinden dat alleen degene aan wie de rechter de woning toekent de woonduur mag gebruiken.
      En het zou toch niet zo zijn dat als de 1 geen gebruik maakt van de woonduur de ander dit niet mag gebruiken omdat de rechter bepaald heeft van wie de woning is.
      Woon je 56 jaar in een stad betaal je belasting etc en dan zou je geen gelijke rechten meer hebben als je trouwt. En sta ik straks met mijn zoon op straat?
      Moet de gemeente dan niet voor zijn inwoners zorgen?
      De dame bij de sociale dienst zei ijskoud dat ik me dan maar al die jaren dat ik getrouwd was als woningzoekende had moeten inschrijven.

      Ben al bij de ombudsman van Amsterdam geweest voor raad maar die konden nergens hierover iets vinden waaruit dit zou blijken.
      Wie o wie weet raad heeft tips???????

      buity
      Berichten: 7
      Lid geworden op: 16 mei 2019 22:34

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door buity »

      kweenie schreef:
      18 mei 2019 08:03
      Tja, wat al geschreven is, er zijn vele tienduizenden, misschien wel honderdduizenden, mensen die graag een sociale huurwoning in Amsterdam zouden willen. Om daar nog een klein beetje doorstroming in te krijgen, werd/wordt er ook (nog) gekeken of je een andere woning achterlaat in de regio of niet. Maar dat heeft dan juist ook weer tot gevolg dat mensen die scheiden, en waarbij dus een van de mensen geen woning achterlaat, in het nadeel zijn.

      En, misschien wat flauw, als je voor iedereen een (sociale) huurwoning in hartje Amsterdam zou moeten bouwen, dan zou je zoveel ruimte nodig hebben dat je de hele grachtengordel wel kunt afbreken en vervangen door een soort Manhattan. Ik denk dat dit de meeste mensen toch tegenstaat. (Nog afgezien van de hoge kosten.) Daarom zal de ruimte toch elders gezocht moeten worden.

      Dus je zult dan toch wat water bij de wijn moeten doen. En misschien wat buiten de gebaande paden kijken. Dus ofwel buiten de stad kijken, ofwel binnen de stad lage wensen hebben. En wellicht kijken of je iets kunt kopen. Ook met een modaal inkomen zijn er dan nog wel (beperkte) mogelijkheden. Je komt dan binnen de stad al snel terecht bij een kleine studio, maar buiten de stad (bijvoorbeeld richting Zaandam of Almere) zijn er meer mogelijkheden. Dus in plaats van afwachten en boos worden om wat er allemaal onmogelijk is, is het vruchtbaarder om te kijken naar wat er wél mogelijk is.
      Geloof me ik zit echt niet af te wachten, kijk naar verschillende mogelijkheden ook buiten de stad. en helaas ben ik van soc huur afhankelijk

      witte angora
      Berichten: 30549
      Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door witte angora »

      buity schreef:
      31 mei 2019 12:41
      witte angora schreef:
      17 mei 2019 20:52
      Het enige wat er op zit is inderdaad buiten de stad te gaan kijken. In Den Helder zou je ook niet willen zitten, maar in die regio is de kans op korte termijn een woning te krijgen aanzienlijk groter. En met de trein ben je redelijk snel op Amsterdam Sloterdijk.
      Ik sta open voor suggesties rond Amsterdam natuurlijk. Maar veelal gaan daar inwoners voor. En moet wel met ov bereikbaar zijn
      Het woordje 'maar' suggereert dat mensen hier jouw probleem maar moeten oplossen. Ik heb je een tip gegeven, en daarmee kun je aan de slag, en waar er wel of geen inwoners voorgaan, dat ontdek je vanzelf wel. Ik ga dat niet voor je uitzoeken.

      reggie2
      Berichten: 3370
      Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door reggie2 »

      buity schreef:
      31 mei 2019 12:34


      Helaas zijn buiten de stad ook lange wachtlijsten en aanbod nog minder en hebben vaak dat eigen inwoners ook nog voor gaan, wat ik wel eerlijk vindt

      Klopt maar niet geschoten is altijd mis. In Amsterdam zal het je sowieso niet lukken.

      Vandaar kijk richting Purmerend of Wormerveer en desnoods Den Helder, kan je na een jaar nog altijd ruilen.

      Bob Schurkjens
      Berichten: 9778
      Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

      Limburg en Brabant zijn voorzover ik weet de makkelijkste regio's om aan een sociale huurwoning te komen. Is laatst ook in een Radar radio-uitzending aan bod gekomen. Inschrijving én jaarlijkse verlenging geheel gratis.

      https://www.thuisinlimburg.nl/informati ... -verhuurd/

      reggie2
      Berichten: 3370
      Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door reggie2 »

      Bob Schurkjens schreef:
      31 mei 2019 16:11
      Limburg en Brabant zijn voorzover ik weet de makkelijkste regio's om aan een sociale huurwoning te komen. Is laatst ook in een Radar radio-uitzending aan bod gekomen. Inschrijving én jaarlijkse verlenging geheel gratis.

      https://www.thuisinlimburg.nl/informati ... -verhuurd/
      Daar wil een Amsterdammer nog niet begraven worden :lol: Laat staan wonen.

      Bob Schurkjens
      Berichten: 9778
      Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

      Is een persoonlijke kwestie. Bivakkeren als rasechte Mokumer bij het Leger des Heils of onder een brug slapen bij het Waterlooplein. Of een leuk appartement in een prettig ogende buurt in Hoensbroek met een wachttijd van vier maanden. En huurtoeslag. Ik heb hier ergens Purmerend gelezen: 100% kansloos.

      In feite worden mensen als topicstarter de stad uitgedrukt. Ingehaald door de realiteit.
      Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 31 mei 2019 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

      reggie2
      Berichten: 3370
      Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door reggie2 »

      Daar heb jij gelijk in Bob .

      Bob Schurkjens
      Berichten: 9778
      Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

      Maar ik zou willen dat ik er helemaal naast zat hoor. Ik gun topicstarter het allerbeste en al die mensen met hem die ook in deze wanhoop terecht komen.

      kweenie
      Berichten: 15948
      Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door kweenie »

      buity schreef:
      31 mei 2019 12:30
      Mijn ex woont hier al jaren niet meer, allen ik met mijn zoon
      Waarom moet je de woning dan nu ineens verlaten? Als je ex de woning nu 'opeist', is het dan geen mogelijkheid dat jij, in plaats van je ex, in de huidige woning van je ex gaat wonen?

      Bob Schurkjens
      Berichten: 9778
      Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

      Ik denk dat ex wacht op oplossing van en door topicstarter. Hoe de vork verder in de steel zit doet er denk ik niet toe.

      Cro
      Berichten: 2065
      Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door Cro »

      kweenie schreef:
      31 mei 2019 16:51
      buity schreef:
      31 mei 2019 12:30
      Mijn ex woont hier al jaren niet meer, allen ik met mijn zoon
      Waarom moet je de woning dan nu ineens verlaten? Als je ex de woning nu 'opeist', is het dan geen mogelijkheid dat jij, in plaats van je ex, in de huidige woning van je ex gaat wonen?
      Zoals ik het lees is er een uitspraak van de rechter geweest waarbij de ex "gewonnen" lijkt te hebben betreffende het huis. Daarnaast is het natuurlijk maar de vraag of de Ex wel een woning achterlaat waar TS in kan trekken. TS lijkt alleen sociale huur te kunnen betalen, mogelijk is de woning van de ex van TS geen sociale huur.

      witte angora
      Berichten: 30549
      Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door witte angora »

      Als de ex van TS op het moment al in een woning zit...

      Bob Schurkjens
      Berichten: 9778
      Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

      Met zes maanden wachten krijg je in Kerkrade een twee onder een kapwoning. Da's toch nie te gleuve?

      Gesloten