LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
buity
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2019 22:34

Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

Ongelezen bericht door buity »

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent en of dit zomaar kan?

Ik ben geboren in Amsterdam en woon er al mijn hele leven ( 56jaar)
Ben op mijn zelf gaan wonen in een sociale huurwoning op mijn 21ste en ben na mijn trouwen gaan wonen bij mijn echtgenoot in een koopwoning.
Woon er nu ca 23 jaar.
Nu moet ik vanwege scheiding de woning verlaten, de woning is door de rechter aan mijn ex toegekend, en ben ik op zoek naar een sociale huurwoning.
Ik heb mij 1,5 jaar geleden ingeschreven bij woning net met de veronderstelling dat mijn inschrijf omgezet kan worden naar woonduur.
    Bij de 1ste woning waar ik op gereageerd had ben ik afgewezen omdat ik de datum koopcontract had ingevuld ipv datum dat ik er ben gaan wonen dus ging er iemand anders nog voor mijn en was ik nr 2
      Bij de 2de woning waar ik op gereageerd had ben ik afgewezen omdat ik de woonduur niet mag gebruiken omdat de rechter de woning aan mijn ex heeft toegekend. ( ik woon nog steeds samen met mijn studeerde zoon in de woning en mijn ex is al meer dan een half jaar uitgeschreven en woont elders)

      In de huisvestingsverordening kan ik nergens terug vinden dat alleen degene aan wie de rechter de woning toekent de woonduur mag gebruiken.
      En het zou toch niet zo zijn dat als de 1 geen gebruik maakt van de woonduur de ander dit niet mag gebruiken omdat de rechter bepaald heeft van wie de woning is.
      Woon je 56 jaar in een stad betaal je belasting etc en dan zou je geen gelijke rechten meer hebben als je trouwt. En sta ik straks met mijn zoon op straat?
      Moet de gemeente dan niet voor zijn inwoners zorgen?
      De dame bij de sociale dienst zei ijskoud dat ik me dan maar al die jaren dat ik getrouwd was als woningzoekende had moeten inschrijven.

      Ben al bij de ombudsman van Amsterdam geweest voor raad maar die konden nergens hierover iets vinden waaruit dit zou blijken.
      Wie o wie weet raad heeft tips???????

      ZeerPrivé
      Berichten: 5322
      Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

      De regels hierover staan duidelijk vermeld op de site https://www.woningnetregioamsterdam.nl/ ... gsregeling

      Welkom bij de club van 10.000 wachtenden voor u, w.o. heel veel gescheiden personen.

      Bob Schurkjens
      Berichten: 9778
      Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

      Hele lastige situatie voor u, dat is duidelijk. En de regelgeving is ingewikkeld. U laat geen woning achter en u stond niet ingeschreven. In 2015 is het woonruimteverdeelsysteem in Amsterdam op de schop gegaan. Er is een overgangsregeling geweest. Maar dat is niet relevant voor u omdat u dus geen woning achter laat. Uw ex-partner bewoont immers nog de woning:

      "U laat bij verhuizing uw zelfstandige huur- of koopwoning in de Stadsregio Amsterdam of Almere leeg achter. "

      https://www.woningnetregioamsterdam.nl/ ... gsregeling

      Ook als woonruimte nog op woonduur toegewezen zou worden, zou u niet van die woonduur gebruik kunnen maken. Om dezelfde reden: u laat geen lege woning achter want uw ex-partner woont er nog.

      U had u dus moeten inschrijven als woningzoekende om zo tijdens uw huwelijk inschrijfduur op te bouwen. Puur als verzekering. Dit is een heel groot probleem bij scheidingen: het vangnet in de vorm van een langlopende inschrijving bij Woningnet ontbreekt.

      reggie2
      Berichten: 3370
      Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door reggie2 »

      Ik denk dat je een andere woonplaats moet gaan zoeken om eerder aan de beurt te zijn.

      Scheiding is geen reden tot een eerdere toewijzing. Hoe lullig het ook zal overkomen.

      NeoDutchio
      Berichten: 12274
      Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door NeoDutchio »

      Wat u eigenlijk wilt is dat u voorrang krijgt op andere woningzoekers omdat u al lang ergens woont. Starters zouden daarmee nooit een kans krijgen op de huurwoningmarkt. Dat is natuurlijk onredelijk.

      Bob Schurkjens
      Berichten: 9778
      Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

      Wat topicstarter eigenlijk wil, is een dak boven zijn hoofd voor hem en zijn zoon. Ik kan de redelijkheid daarvan best inzien.

      ZeerPrivé
      Berichten: 5322
      Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

      Bob Schurkjens schreef:
      17 mei 2019 12:15
      Wat topicstarter eigenlijk wil, is een dak boven zijn hoofd voor hem en zijn zoon. Ik kan de redelijkheid daarvan best inzien.

      En ik kan de redelijkheid inzien van mensen die al 20 jaar staan ingeschreven en 'gewoon' eens naar een betere buurt, betere of grotere woning willen verhuizen.

      Topicstarter heeft meerdere opties. Bijv. verhuizen naar een ander deel van het land, waar hij op redelijk korte termijn een sociale huurwoning kan krijgen. Of woning eisen sterk naar beneden bij stellen. Ik ken meerdere gescheiden mensen met 1 of 2 studerende kinderen die een 2-kamer woning hebben gehuurd. Zelf slapen ze op een slaapbank in de woonkamer.

      reggie2
      Berichten: 3370
      Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door reggie2 »

      ZeerPrivé schreef:
      17 mei 2019 12:29


      Topicstarter heeft meerdere opties. Bijv. verhuizen naar een ander deel van het land, waar hij op redelijk korte termijn een sociale huurwoning kan krijgen. Of woning eisen sterk naar beneden bij stellen. Ik ken meerdere gescheiden mensen met 1 of 2 studerende kinderen die een 2-kamer woning hebben gehuurd. Zelf slapen ze op een slaapbank in de woonkamer.

      Dat is tijdelijk te doen , maar niet voor altijd. Wonen moet nog leuk zijn.

      Purmerend of die kanten op denk ik dat TS meer kans maakt, hoewel ook daar lange wachtlijsten zijn.

      Bob Schurkjens
      Berichten: 9778
      Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

      Ach, zelfs met 20 jaar inschrijfduur kun je in Amsterdam heel erg weinig. Wat kan topicstarter doen aan de schaarste op de huurmarkt? Helemaal niets. Hij, en vele anderen met hem, zijn onvoldoende in staat om de regelgeving omtrent woningtoewijzing te doorgronden. Een hele grote groep vist zo achter het net. Als mensen als topicstarter er niet waren geweest, dan lagen de wachttijden voor een sociale huurwoning nóg hoger. Want er zijn een hoop gescheiden mensen die in hetzelfde schuitje zitten. En "even" verhuizen naar Zeeland of Friesland vanuit Amsterdam is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Ik benijd topicstarter niet.

      mahadma
      Berichten: 2540
      Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door mahadma »

      En "even" verhuizen naar Zeeland of Friesland vanuit Amsterdam is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

      IK benijd de topicstarter ook niet, qua situatie, maar mijn partner en ik zijn ook in drie weken tijd verhuisd, 200 km verder. De verhuiswagen is wat duurder, dàt dan weer wel, natuurlijk

      kweenie
      Berichten: 15948
      Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door kweenie »

      O, kan dat? Ik dacht dat de wereld ophield buiten de stadsgrenzen. Die indruk krijg ik tenminste wel van sommige mensen...

      reggie2
      Berichten: 3370
      Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door reggie2 »

      mahadma schreef:
      17 mei 2019 13:32
      En "even" verhuizen naar Zeeland of Friesland vanuit Amsterdam is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

      IK benijd de topicstarter ook niet, qua situatie, maar mijn partner en ik zijn ook in drie weken tijd verhuisd, 200 km verder. De verhuiswagen is wat duurder, dàt dan weer wel, natuurlijk

      Als je een baan hebt in Amsterdam en je bent 56 , dan is die afstand toch wel te ver ….. en veranderen van baan omdat je een huis moet hebben lijkt mij ook niet ideaal.
      Ik moet er niet aan denken ergens in Zeeland te wonen.

      jonis
      Berichten: 2715
      Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door jonis »

      reggie2 schreef:
      17 mei 2019 13:53

      Als je een baan hebt in Amsterdam en je bent 56 , dan is die afstand toch wel te ver ….. en veranderen van baan omdat je een huis moet hebben lijkt mij ook niet ideaal.
      Ik moet er niet aan denken ergens in Zeeland te wonen.
      Een collega verhuisde gewoon 150KM verderop en baan verhuisde mee dmv interne vacature op een andere locatie.
      In mijn woonplaats (niet Zeeland) vind je voor minder dan een sociale huurwoning nog gewoon een aardig starterskoopappartement voor +/- 3-400,- netto per maand (30 jaar looptijd) + geen parkeervergunningen/ betaald parkeren, tanken in .DE , geen files (in de grachten).....ik zou helemaal niet in A'dam willen zitten.

      reggie2
      Berichten: 3370
      Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door reggie2 »

      Dat moet dan net zo zijn dat het intern kan. Ook zoekt TS een huurwoning zoals ik begrepen had.

      Alsnog als je 56 jaar in Amsterdam hebt gewoond ga je niet makkelijk een pest eind van waar je nu woont wonen.

      jonis
      Berichten: 2715
      Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door jonis »

      reggie2 schreef:
      17 mei 2019 14:55
      Dat moet dan net zo zijn dat het intern kan. Ook zoekt TS een huurwoning zoals ik begrepen had.

      Alsnog als je 56 jaar in Amsterdam hebt gewoond ga je niet makkelijk een pest eind van waar je nu woont wonen.
      In A'dam.
      Dat kan natuurlijk ook gebaseerd zijn op werk/laag inkomen + geen mogelijk om iets te kunnen kopen voor dat geld in A'dam.
      Dan is de situatie voor iemand met werk en lager inkomen in mijn regio toch net even volledig anders....zelfs voor minder geld dan een sociale huurwoning gewoon nog genoeg koopmogelijkheden.
      Maar je kunt natuurlijk gewoon in A'dam blijven zitten..... en de pest in hebben omdat je niet kunt kopen met je inkomen en ook geen sociale huurwoning krijgt omdat er 10.000 wachtenden voor je zijn.

      reggie2
      Berichten: 3370
      Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door reggie2 »

      jonis schreef:
      17 mei 2019 15:24


      In A'dam.
      Dat kan natuurlijk ook gebaseerd zijn op werk/laag inkomen + geen mogelijk om iets te kunnen kopen voor dat geld in A'dam.
      Dan is de situatie voor iemand met werk en lager inkomen in mijn regio toch net even volledig anders....zelfs voor minder geld dan een sociale huurwoning gewoon nog genoeg koopmogelijkheden.
      Maar je kunt natuurlijk gewoon in A'dam blijven zitten..... en de pest in hebben omdat je niet kunt kopen met je inkomen en ook geen sociale huurwoning krijgt omdat er 10.000 wachtenden voor je zijn.


      Geen idee waar jouw regio is, maar alsnog als het ergens in een uithoek is, die haaks staat op het leven van Amsterdam , dan moet je dat maar willen.

      Er zijn hopelijk voor TS ook nog mogelijkheden rond de omgeving van Amsterdam. Want als je in een uithoek gaat wonen wat je tegen staat, word je doodongelukkig.

      Lady1234
      Berichten: 26924
      Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door Lady1234 »

      Misschien kunt u de woonruimte van ex wel betrekken.

      LectoriSalutem
      Berichten: 215
      Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

      Als iets rendeert is het wel vastgoed in Amsterdam. Na 23 jaar is de woning wellicht (bijna) afbetaald en intussen 8 keer meer waard geworden. Huis verkopen, elk 300.000 euro in de pocket. Daarmee kun je buiten de Randstad met een beetje bijklussen gemakkelijk naar de pensioenleeftijd freewheelen. Of is dit te rooskleurig?

      marnix
      Berichten: 814
      Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door marnix »

      LectoriSalutem schreef:
      17 mei 2019 19:19
      Als iets rendeert is het wel vastgoed in Amsterdam. Na 23 jaar is de woning wellicht (bijna) afbetaald en intussen 8 keer meer waard geworden. Huis verkopen, elk 300.000 euro in de pocket. Daarmee kun je buiten de Randstad met een beetje bijklussen gemakkelijk naar de pensioenleeftijd freewheelen. Of is dit te rooskleurig?
      Ts zegt bij ex indertijd bij trouwen ingetrokken te zijn,
      Kan dus best zijn dat het huis eigendom van ex is.

      witte angora
      Berichten: 30561
      Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

      Re: Sociale huurwoning: inschrijfdatum is woonduur?

      Ongelezen bericht door witte angora »

      Het enige wat er op zit is inderdaad buiten de stad te gaan kijken. In Den Helder zou je ook niet willen zitten, maar in die regio is de kans op korte termijn een woning te krijgen aanzienlijk groter. En met de trein ben je redelijk snel op Amsterdam Sloterdijk.

      Gesloten