LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
FazliSerin
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2021 09:35

Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door FazliSerin »

Een hele goedemorgen,

Onlangs ben ik verhuisd naar een sociale huurwoning die ik wegens corona niet kon bezichtigen. Het zag er prima uit dus toch maar getekend.

Nu was het huis niet geverfd maar geplakt met behang die ik er gister vanaf heb gehaald. Begon bij de woonkamer en de muren zagen er mooi schoon en wit uit(gips) maar de andere kamers zit geen gips onder het behang. Het is dus letterlijk beton vol met gaten en het is dus niet gestuct.

Moet mijn makelaar dit oplossen of ben ik de pineut?

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Lowieze »

U kunt uw vraag beter aan de verhuurder stellen.
Bij onze WBV worden de muren door de verhuurder gestuct als de nieuwe huurder hier om vraagt.
Gaten in de muur vullen is dan weer wel voor de huurder zelf om aan te pakken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Jablan »

Wel melden, dat sommige muren niet gestuct zijn en het verder zelf oplossen. Nieuw behng erop en dan eroverheen verven werkt het snelste.

Als troost: het kan veel erger. Stuclaag die met het behang van de muur afkomt, eindeloos veel gaten in de muren of een gemetselde binnenmuur met zoveel cement, dat je er niets aan op kunt hangen.

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door witte angora »

Beton wordt doorgaans ook niet gestuct. De gaatjes zul je inderdaad zelf dicht moeten smeren. Jablan noemde het al: een alternatief is renovatiebehang op de muur plakken, en daar overheen sausen. heb je meteen een structuurtje er in. Dat maakt het nét even wat speelser.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maak in elk geval foto's voordat je er mee verder gaat.

FazliSerin
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2021 09:35

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door FazliSerin »

Lowieze schreef:
19 feb 2021 10:23
U kunt uw vraag beter aan de verhuurder stellen.
Bij onze WBV worden de muren door de verhuurder gestuct als de nieuwe huurder hier om vraagt.
Gaten in de muur vullen is dan weer wel voor de huurder zelf om aan te pakken.
İk heb mijn verhuurder al gebeld en de makelaar was niet aanwezig. Word hierover binnen 3 werkdagen gebeld. Als het nou 1 muur was kon ik zelf oppakken maar dit zijn letterlijk 4 kamers + hal. Dat is echt niet te doen gaat ook enorm veel geld kosten mocht ik een stukadoor inhuren

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Moneyman »

FazliSerin schreef:
19 feb 2021 10:39
Dat is echt niet te doen gaat ook enorm veel geld kosten mocht ik een stukadoor inhuren
Maar waarom moet er gestuct worden? Is gewoon behangen + sauzen, zoals aangegeven, niet voldoende?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
19 feb 2021 10:41
Maar waarom moet er gestuct worden? Is gewoon behangen + sauzen, zoals aangegeven, niet voldoende?
Ik gok op smaak. Mijn hele schoonfamilie heeft dit ook: de muren in huis moeten gestuct zijn en wit geverfd, anders voelt het niet als thuis aan. Bij hen heeft een echt huis altijd een schoorsteen, pas dan is het huis. ^^

Hier gaat het om een huurappartement/huis. Daar woon je niet eeuwig, daarom de gedachte aan behang en verf. Structuurverf is nog een optie, maar dat vangt heel veel stof.
Laatst gewijzigd door Jablan op 19 feb 2021 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Haha ja, herkenbaar. Maar de vraag is of smaak een valide argument is om de WBV het hele (sociale-woningbouw) huis te laten stucen.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 19 feb 2021 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Shainora
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2020 11:07

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Shainora »

Tip voor kleine gaatjes in beton kan je ook een wat dunnere plamuur kopen dan pak je een oud washandje en daarmee smeer je alle gaatjes in een handomdraai dicht met de plamuur en schilderen maar.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

je hebt tegenwoordig veel middelen in de handel die het voor een beetje handige klusser makkelijk maken om zelf de muur glad te maken zonder dat je daadwerkelijk kan stucen. in het geval van alabastine het dat Muurglad. simpelweg opsmeren en met een trekker glad trekken.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Berteman »

Kokka1 schreef:
19 feb 2021 10:59
je hebt tegenwoordig veel middelen in de handel die het voor een beetje handige klusser makkelijk maken om zelf de muur glad te maken zonder dat je daadwerkelijk kan stucen. in het geval van alabastine het dat Muurglad. simpelweg opsmeren en met een trekker glad trekken.
Volgens de filmpjes op de site van Alabastine is Muurglad een fantastisch produkt maar als je geen kluservaring hebt, dan maak je het in veel gevallen alleen maar erger. En uit ervaring weet ik, dat het op sommige ondergronden niet goed hecht: trek je het met glad strijken weer van de muur af. Zo makkelijk als het lijkt, is het niet altijd.

Afgezien daarvan: het is een heel duur product. Wanneer je dat voor een heel huis moet aanschaffen, is het vaak goedkoper een stucadoor in te huren. En als je zelf de muren voorstrijkt, vloeren afplakt en nadat de stucadoor vertrokken is, de rommel opruimt, valt de prijs - in verhouding met de benodigde emmers Muurglad - misschien best mee.

Het advies wat ik TS zou geven: wacht even het antwoord van de verhuurder af. Misschien laten ze een stucadoor de muren toch stucen. Sla ook even de Algemene Voorwaarden van de verhuurder erop na: wellicht is daar het een en ander in opgenomen.

In het geval ze dat niet doen: koop een pak gips (is een stuk voordeliger dan de kant- en klare muurvullers) , maak dat aan met water en vul daarmee de grootste gaten. En dan de muren sauzen of behangen met renovlies en daarna sauzen. Een en ander afhankelijk van het budget en kluservaring.

Succes!

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nog nooit gebruikt heb, ik heb het bij mn broer gezien en dat zag er best aardig uit.
ik werk zelf gewoon met goudband of roodband al naar gelang de dikte die ik op wil brengen. zeker als de muur op zich recht is en je alleen de gaten wil vullen gaat dit heel snel door inderdaad gewoon een hoeveelheid aan te maken en deze met een plakspaan dun aan te brengen op de muur ( wel voorstrijken) effectief vul je dan gewoon de gaten hiermee. de rest neem je met je plakspaan weer mee.
maar goed, niet iedereen kan of wil dit zelf doen.
helaas is het tegenwoordig zo dat veel mensen meteen om zich heen beginnen te wijzen als er iets moet gebeuren in hun huis.
wat ook heel goed werkt is een wat dikker behang kiezen, dat is wat vergevingsgezinder als het goedkope papierbehangetje.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Moneyman schreef:
19 feb 2021 10:49
Haha ja, herkenbaar. Maar de vraag is of smaak een valide argument is om de WBV het hele (sociale-woningbouw) huis te laten stucen.
Ik heb zelfs nog nooit meegemaakt dat zoiets in een veel duurdere vrije sector woning wordt gedaan. Je hebt hoogstens mazzel als iemand in het verleden een keer alles heeft gestuct, maar bij oplevering is het gewoon kaal beton waar de grootste oneffenheden zijn gladgestreken.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Je kunt de gaatjes dicht smeren met tandpasta. Heb ik geleerd van studenten :D

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Moneyman »

D'r hebben vast wel wat mensen tubetjes over :D

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door kweenie »

FazliSerin schreef:
19 feb 2021 09:40
Moet mijn makelaar dit oplossen of ben ik de pineut?
Een muur hoeft helemaal niet gestuct te worden. Behang is juist een prima muurafwerking in plaats van stucen. Als je de keus maakt om de bestaande afwerking te verwijderen, dan zul je dat ook zelf moeten oplossen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Een huurwoning wordt doorgaans behangklaar opgeleverd, niet schilderklaar. Wil je strakke geschilderde wanden, dan zul je dat zelf moeten bekostigen.

Dus je kan 'klagen' tot je een ons weegt, maar hebt nergens recht op.

FazliSerin
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2021 09:35

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door FazliSerin »

Ivo.w schreef:
19 feb 2021 17:55
Een huurwoning wordt doorgaans behangklaar opgeleverd, niet schilderklaar. Wil je strakke geschilderde wanden, dan zul je dat zelf moeten bekostigen.

Dus je kan 'klagen' tot je een ons weegt, maar hebt nergens recht op.

Hmm vreemd, woning van mijn ouders werd volledig gestuct omdat ze precies hetzelfde probleem hadden. Eerst maar even wachten op het antwoord van de makelaar

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Sociale huurwoning zonder gips onder het behang?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Volkomen afhankelijk van de verhuurder.
Wij leverden alle huurpandjes altijd glad gestuct af, alle gaatjes dicht en pluggen er uit, tenzij de huurder het anders wilde. Kost wel wat meer, maar uiteindelijk win je er alleen maar mee. (Overigens ben ik al jaren geen huisbaas meer, alles destijds overgedaan aan mijn compagnon. Te veel gezanik om leuk te zijn, wat mij aanging)

Maar er zijn genoeg verhuurders die even snel een behangetje plakken over de puinhopen en het mooi vonden.

Gesloten