LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stookkosten belachelijk hoog!

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door n.93 »

Hallo,

Aangezien ik er vandaag achter kwam dat hier veel nuttige reacties worden gegeven op een topic, kom ik met mijn volgende vraag.
Zoals ik al in mijn vorige topic aangaf heb ik samen met mijn vriend een huis op het oog. Wij hebben al twee keer zo'n zelfde appartement bezichtigd. Een op de 10e verdieping en de ander op de 15e. Bij de een was de stookkosten rond de 30 en bij de ander rond de 60. Nu is het bij dit huis 130 euro per maand aan stookkosten!! Het appartement ligt op de 3e verdieping dus van boven en onder zit het in ieder geval ingesloten. Ik weet alleen niet of het een hoekappartement is. Maar het gaat maar om 25 vierkante meter. Ik vind 130 zo belachelijk hoog voor alleen stoken.. Dus ik vroeg mij af of hier over te onderhandelen is?

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door WillemLW »

Je wilt samen gaan wonen op 25m2 met je vriend? Ben benieuwd hoe lang de relatie dan goed blijft.

Overigens hebben we in principe niks aan euri's. Vertel eerst eens hoeveel KUUB (m3) gas het zou verbruiken volgens jullie/vorige bewoners/woningbouw etc. Das een véél beter uitgangspunt voor ons...om te beoordelen of 130 normaal is.

En heb je stadsverwarming, reguliere verwarming en ook willen we weten of je een eigen meter hebt of geldt het voor het gehele gebouw de stookkosten totaal.

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door n.93 »

Helaas heb je in rotterdam niet zo veel keus in de prijsklasse en in de omgeving waarin wij een huis willen. We zullen er ook niet ontzettend lang blijven wonen, maar dat is iets wat er even helemaal niet toe doet!
Helaas heb ik de gegevens waar u om vraagt niet. Het is van een grote woningcorporatie en zoals ik al zei heb ik eerder al twee dezelfde woningen bezichtigd dus het verschil tussen die prijzen van de stookkosten is erg hoog en lijkt mij dus niet realistisch.
Het is in ieder geval CV en de vorige woningen hadden een eigen meter dus ik ga er vanuit dat deze woning dat ook heeft.

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door WillemLW »

Misschien is het metertje stuk bij dat appartement? Je zou kunnen vragen deze opnieuw te kalibreren ("ijken")...maar nogmaals we kunnen er niet zo veel mee als u niet weet hoeveel m3 er verbruikt is per jaar, en ook zou het handig zijn om ons aan te geven waaruit het bedrag van die 130 precies is opgebouwd (=specificatie).

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door witte angora »

Bepaalt de woningbouw de hoogte van het voorschotbedrag? Omdat je dat van iedere woning weet? Wellicht dat zij het verschil kunnen verklaren, want dat moet hen dan toch ook opgevallen zijn.

MAXIEM

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

n.93

Bij 25 vierkante meter is het onmogelijk om voor 130 euro per maand stookkosten (gas) te hebben. Je zou dan het hele jaar de CV op 30 graden moeten laten staan met alle ramen open.

Maxiem.

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door n.93 »

Helaas beschik ik nu niet over gegevens. Ik vermoed wel dat de stookkosten inderdaad door de woningcorporatie wordt geregeld aangezien niet alle woningen al stookkosten in hun huurprijs hebben inbegrepen. Eigenlijk weet ik dit wel zeker.
Misschien morgen maar een belletje plegen naar de woningcorporatie want 130 voor 25 m3 lijkt mij zo sterk!!

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door witte angora »

Laat je nog even weten wat de woningbouw zegt? Je bent de eerste, de enige en de laatste niet, dus wellicht dat iemand anders er ook zijn/haar voordeel mee kan doen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door Jefdus »

Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de vorige bewoners de thermostaat altijd op 25 graden hadden en daardoor veel gebruikten. Vaak wordt een voorschot bij het betrekken van een nieuwe woning gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoner

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door electomonteur »

wij hebben in een project gewerkt van internationale studenten

daar zaten in de ene kamer een stel uit Helsinki en een paar kamers een paar uit Congo
de een had de kachel in gesteld op minimaal 8 graden de ander op 29 graden(hoger ging de thermostaat niet) en hadden het in de zomer ook koud

dus het maakt wel degelijk uit wie er voor je in die ruimte heeft gezeten

ik ga er van uit dat er oudere voor je in de woning hebben gezeten en die hebben het al snel koud dus staat de kachel hoog
1 voor deel als je veel betaald krijg je volgend jaar ook weer veel terug

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door WillemLW »

maar je loopt wel de rente mis, en de energieleverancier is die rente rijker.

Maar daarom zei ik al: beter geef je ff door hoeveel kuub (m3) verbruik was vorige jaren !! dat zegt meer dan enkel een prijsje !!!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

het is idd wel veel ,maar wat de andere zeggen?

ik heb ook altijd de kachel vrij hoog,altijd koud enz enz enz..
vaak in bad dus moet ik meer betalen als bv de buren,logisch.

wat ik je wel met klem adviseer is dat je op allerlei manieren die meter opneemt,
foto, schriftelijk, als je de standen door moet mailen wat ook wel eens gebeurd,uitprinten!(mailtje is zo weg),zodat je bewijs hebt waar hij nu op staat.
tenminste als je het huis krijgt,want dat moet toch eerst nog toegezegd worden?

succes

SuzanneQ
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jan 2012 12:32

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door SuzanneQ »

Klopt, een maandelijks voorschot wordt altijd gebaseerd op het Standaard JaarVerbruik. Dit omvat het gemiddeld verbruik van een woning, gebaseerd op 3 jaar tijd. Het kan dus zo zijn dat een vorige bewoner ervan hield om een eigen sauna te creeëren in de woonkamer, wat het gemiddelde verbruik van de woning omhoog brengt.

24m3 en dan 130euro aan stookkosten per maand lijkt me wel redelijk extreem. Grof omgerekend gaat het dan om een gasverbruik van 2840m3 op jaarbasis, hetgeen meer is dan een gemiddeld gezin in Nederland.

Een ijking aanvragen zou ik absoluut niet zomaar adviseren, tenzij de NB dit adviseerd. Als de meter namelijk niet defect is, betaald u gewoon de volle kosten, die ongeveer 600 euro bedragen.

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door n.93 »

Ik heb vandaag gebeld naar havensteder en een zeer nuttig antwoord gekregen. De mevrouw aan de lijn vermoedde dat er een wat ouder persoon zal hebben gewoond die overdag gewoon veel thuis was en veel gestookt zal hebben. De prijs vond oook zij belachelijk hoog en ik kan gewoon aangeven dat ik hem lager wil naar bijvoorbeeld 80 euro. Ook kon zij terug zien of de vorige bewoner wat heeft teruggekregen, en die heeft 541 teruggekregen terwijl het dus vermoedelijk een persoon zal zijn geweest dus veel thuis was. Dus zelfs met 80 euro zou het gewoon haalbaar moeten zijn. Het ligt natuurlijk wel aan ons eigen verbruik als we dit huis krijgen, maar aan het eind van het jaar zou dan een meting worden gedaan. Het scheelt dat wij beide 5 dagen per week aan het werk of naar school zijn!
Ik weet pas zaterdagavond op welke plek wij zijn geëindigd, maar we reageren nu ruim een jaar en hebben ondertussen wel door op welke huizen veel worden gereageerd en welke niet dus ik schat onze kans groot. Staan momenteel op 1. Er wordt namelijk ook een tweekamer aangeboden voor 60 euro meer dus die krijgt uiteraard veeeeel meer reacties!

Maar voor mensen met dezelfde vraag; bij grote woningcorporaties valt gewoon te overleggen over wat je er maandelijks aan kwijt denkt te zijn. Maar kies je dus voor een erg laag bedrag, dan kan je het hun niet kwalijk nemen als je aan het eind van het jaar moet bijbetalen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik zelf betaal liever maandelijks altijd wat meer,zodat ik wat terug krijg...
als dat ik ineens een vette rekening krijg...ik krijg dus altijd terug,maar je weet het nooit..en ja ik weet dat eneco de rente overtrekt,maar dat is jammer dan,zo ben ik.
ik zeg ik met klem,dus praat niet voor iemand anders hier

wat ik al zei,ik ben een koukleum,veel in bad etc,dus ja?
hele dagen thuis en dat is een hele andere situatie als jullie...

neem aan dat jullie nu wel ingeschreven blijven staan?of ?stel dat het toch te klein wordt,wat logisch is.
dit lijkt me gewoon even een noodsprong?

1 kamer dat is toch dan ook slapen in de woonkamer?nou ja kan je best iets van maken hoor! jullie zijn nog jong,maak het gezellig!

laat je weten of??ik zal voor je duimen!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

n.93 schreef:Het ligt natuurlijk wel aan ons eigen verbruik als we dit huis krijgen, maar aan het eind van het jaar zou dan een meting worden gedaan. Het scheelt dat wij beide 5 dagen per week aan het werk of naar school zijn!
Dat scheelt natuurlijk alleen als u beiden dan ook bewust met energie omgaat. :wink: Wij vergaten in het begin nog wel eens de verwarming lager te zetten als we weg gingen enz.

U kunt ook gedurende het jaar de stookkosten in de gaten houden door de meterstanden met regelmaat op te schrijven. Verder kunnen vrij eenvoudige dingen ook best veel verbruik schelen. 's nachts kan de verwarming bijvoorbeeld vaak een stuk lager. De verwarming dan een uur (ofzo) voor het slapen gaan al lager zetten, scheelt op jaarbasis aardig wat.

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door n.93 »

Emmy75 schreef:Dat scheelt natuurlijk alleen als u beiden dan ook bewust met energie omgaat. Wij vergaten in het begin nog wel eens de verwarming lager te zetten als we weg gingen enz.

U kunt ook gedurende het jaar de stookkosten in de gaten houden door de meterstanden met regelmaat op te schrijven. Verder kunnen vrij eenvoudige dingen ook best veel verbruik schelen. 's nachts kan de verwarming bijvoorbeeld vaak een stuk lager. De verwarming dan een uur (ofzo) voor het slapen gaan al lager zetten, scheelt op jaarbasis aardig wat.
Ja het zal ook zeker aan onszelf liggen. Het scheelt hopelijk al dat wij niet echt een koukleum zijn en ik echt wel rekening probeer te houden met het milieu. Letten op het watergebruik, liever een extra trui aan dan de kachel hoger, fiets pakken ipv auto, afval scheiden enzovoort (heeft mijn oma voor gezorgd!). Ik hoop dus dat ik ook zo zal zijn in ons toekomstige huis (welk huis het ook mag worden).

Aan de andere kant ben ik ook weer zo'n iemand die de kachel zou vergeten uit te zetten..
Ik wil inderdaad de meter proberen bij te houden wat meerdere mensen hier al aanraden. Ook om te kijken of het bijvoorbeeld zou kloppen als wij aan het eind van het jaar zouden moeten bijbetalen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

n.93 schreef:Ja het zal ook zeker aan onszelf liggen. Het scheelt hopelijk al dat wij niet echt een koukleum zijn en ik echt wel rekening probeer te houden met het milieu. Letten op het watergebruik, liever een extra trui aan dan de kachel hoger, fiets pakken ipv auto, afval scheiden enzovoort (heeft mijn oma voor gezorgd!). Ik hoop dus dat ik ook zo zal zijn in ons toekomstige huis (welk huis het ook mag worden).

Aan de andere kant ben ik ook weer zo'n iemand die de kachel zou vergeten uit te zetten..
Het scheelt al heel veel dat het bewust ermee omgaan er al helemaal in zit zeg maar. Natuurlijk is het altijd wennen, maar het is makkelijker dit vanaf het begin handig aan te wennen dan het gedrag later weer af te leren. Het voordeel is dit aanwennen van gedrag verhuist dan vanzelf met u mee. Zeker bij grotere woningen zal dit aardig schelen op jaarbasis.

Als u bang bent zoiets te vergeten kunt u bijvoorbeeld ook een poosje een post it of zoiets op de deur plakken met verwarming lager ?? erop of zoiets dergelijks wat ook maar werkt voor u.

Althans ik neem even aan dat het geen vloerverwarming is. Bij vloerverwarming is een iets ander gedrag vaak handig.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou koop een honeywell termostaat,of ander merk,
dan kan je het zo instellen dat hij bepaalde tijd uit gaat! en weer aangaat enz kan je per dag instellen,
je kan dan ook handmatig nog,de temp verhogen of verlagen als je dat nodig vind.
maar zo hou je in de gaten ,als je naar bed gaat dat hij uit is.
je kan zeggen ik wil dat het de hele dag 18 graden is in huis en als ik thuis kom rond?7 uur dan moet de kamer 20 graden zijn,ik zeg maar wat he...

kleine investering maar....

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Stookkosten belachelijk hoog!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Zo'n thermostaat hebben wij ook. Maar hij staat zo ingesteld dat we deze vooral zelf moeten aanzetten. We zijn vaak zo onregelmatig weg en thuis dat de verwarming in het begin wel eens aanstond als we deze niet nodig hadden. Of weer te vroeg uitviel of soms veel te laat. Dat we maar hebben aangeleerd de verwarming naar behoefte aan te zetten.

Gesloten