Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
25 apr 2022 13:37
Ach, met behangen kon het ding er ook af. Het is alleen de vraag wat er precies kapot is. De opbouw, of het binnenwerk. Soms kun je de opbouw met geen mogelijkheid meer terugplaatsen omdat vorige bewoners de boel met allerlei andere schroeven flink vernageld hebben. En geloof me, dat komt vaker voor dan je denkt.
Dan zet je er voor € 1,50 toch een hele nieuwe op?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
25 apr 2022 14:04
“Het zielige huisvrouwtje uithangen”? Misschien heeft Leo daar wat moeite mee.
:D zielig huismannetje dan, panisch voor elektra.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
25 apr 2022 13:37
Stolkleo schreef:
24 apr 2022 21:18
Wat kan ik nu doen?
Probeer wat meer klusjes te verzinnen en dien daarvoor een reparatie verzoek in.
Een stopcontact van 40 jr oud is ook niet meer veilig genoeg anno 2022.
Hang het ' zielige ' huisvrouwtje uit en zeg dat je bang bent voor elektrische schokken. :lol:

Ook zijn er vrijwilligers in een buurt, dorp , speciaal voor dit soort klusjes.
Informeer eens bij de gemeente.
En anders een buur, familielid , vriend vragen.
Keuze genoeg bij jou :lol:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door scontra »

Stolkleo schreef:
24 apr 2022 21:18
Ik heb een kapot stopcontact in mijn slaapkamer.
Het kapje is kapot gegaan tijdens het er afhalen met het behangen van die muur.
Ik woon in een huurhuis.
De woningbouw wil dit niet repareren om zij zeggen dat het in eigen schuld.
Deze stopcontacten zij 40 jaar oud en nergens meer te verkrijgen.

Maar de woning bouw weigert het te maken.

Wat kan ik nu doen?
De dader betaald.
U heeft het kapot gemaakt en draagt zorg voor het herstel en de kosten daarvan zijn voor uw rekening.
Voor een paar euro koopt u een vervanger in de bouwmarkt.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als men maar niet de eerste de beste installateur van Google kiest, kan dan heel duur uitvallen.

J. Deltoer
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

ZeerPrivé schreef:
25 apr 2022 13:23
Werk voor een elektricien? Kom op zeg, een kind kan de was doen. Als het om een dubbel stopcontact gaat, ben je voor 5,50 klaar
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B460381
Sorry, maar veel mensen moeten hier echt niet aan beginnen. Levensgevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door xflorisx »

J. Deltoer schreef:
25 apr 2022 17:10
ZeerPrivé schreef:
25 apr 2022 13:23
Werk voor een elektricien? Kom op zeg, een kind kan de was doen. Als het om een dubbel stopcontact gaat, ben je voor 5,50 klaar
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B460381
Sorry, maar veel mensen moeten hier echt niet aan beginnen. Levensgevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.
Klopt. Het is voor velen een eenvoudig klusje, maar voor velen niet te doen. Er zijn vast mensen in de omgeving van TS die dat graag voor hem/haar willen doen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Levens gevaarlijk ,ik zou zo snel mogelijk verhuizen als ik u was.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik me niet vergis, zijn er kleine verschillen tussen dergelijk oud en modern installatiemateriaal. De schroefdraad van inbouwdozen is volgens mij van M3 naar M4 gegaan. Dat maakt het soms net wat lastiger om nieuw materiaal te monteren; soms leidt dat tot ongebruikelijke oplossingen, zoals WA al aangeeft. Ik heb wel eens een stopcontact gezien dat met houtschroeven in de messing busjes van de inbouwdoos was "vast" gezet.

Schakelaars en stopcontacten vervangen is doorgaans niet moeilijk, maar als je geen idee hebt hoe het moet, kun je er maar beter niet aan beginnen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
25 apr 2022 17:57
Ik heb wel eens een stopcontact gezien dat met houtschroeven in de messing busjes van de inbouwdoos was "vast" gezet.
Exact dat. Ik vervang hier in de flat de lampen van de gemeenschappelijke ruimten en dergelijke. Je wil niet weten hoe mijn voorganger het op heeft gelost als hij weer eens een schroef kwijt was. Maar ook: hoe vast hij de boel soms heeft gezet - zo vast dat de lampenkap kapot is en eigenlijk vervangen moet worden. Maar - houtschroef en een ringetje aan de buitenkant, who cares? En anders pak je toch gewoon een stuk grijze tape? Sommige mensen moeten inderdaad niet aan dit soort dingen beginnen.

En schroefjes die weg raken omdat ze nu eenmaal naar beneden vallen en onder een schuurdeur hen rollen? Heb gewoon een partijtje nieuwe gevraagd, was simpel zat. Om er nou heel andere, niet passende, schroeven in te zetten, kom op...

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
25 apr 2022 12:47
Jablan schreef:
25 apr 2022 12:09
Naar de bouwmarkt.

Kijk eerst wat je nu hebt: steekt de wandcontactdoos uit de muur? Dan heb je een opbouw-contact nodig, anders een inbouw.
40 jaar geleden? Sociale huurwoning? Zeker geen inbouw.
Ik ben daar wat voorzichtiger mee. Sommige woningen uit 1982 hebben inbouw, andere opbouw.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat zie je simpel door je ogen open te doen en te kijken.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Erthanax schreef:
25 apr 2022 17:57
Als ik me niet vergis, zijn er kleine verschillen tussen dergelijk oud en modern installatiemateriaal. De schroefdraad van inbouwdozen is volgens mij van M3 naar M4 gegaan. Dat maakt het soms net wat lastiger om nieuw materiaal te monteren; soms leidt dat tot ongebruikelijke oplossingen, zoals WA al aangeeft. Ik heb wel eens een stopcontact gezien dat met houtschroeven in de messing busjes van de inbouwdoos was "vast" gezet.

Schakelaars en stopcontacten vervangen is doorgaans niet moeilijk, maar als je geen idee hebt hoe het moet, kun je er maar beter niet aan beginnen.
Volgens mij is alles nog steeds M3. Zelfs vorige maand nog een nieuwe inbouwdoos gemonteerd. Er moest een stopcontact naast een schakelaar komen. Alles in mijn huis van 1980 is inbouw.

Onkruid71
Berichten: 2703
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Als men nou gewoon simpel op YouTube kijkt hoe het vervangen moet worden is het zo gebeurt. Alles is wat dat betreft te vinden op YouTube. Van de woningbouw hoef je in dit geval niet veel te verwachten, en zou dat ook geen tijd in stoppen.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door Erthanax »

xflorisx schreef:
25 apr 2022 21:23
Volgens mij is alles nog steeds M3. Zelfs vorige maand nog een nieuwe inbouwdoos gemonteerd. Er moest een stopcontact naast een schakelaar komen. Alles in mijn huis van 1980 is inbouw.
Ik kan het mis hebben hoor, dat is wel eens eerder gebeurd; in 1976 meen ik.
Ik heb het toch wel eens bij de hand gehad, dat mijn standaardvoorraad "elektraboutjes" te dik waren. De hartafstand (steekcirkel) van de inbouwdozen was ook net iets anders dan van het nieuwe materiaal (van Jung). Ik weet het aan de ouderdom van de bestaande installatie, maar misschien was het "gewoon" slecht aan de maat. Het was in ieder geval veel werk om stopcontacten (alias wandcontactdozen) en schakelaars te vervangen.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
25 apr 2022 22:55
Het was in ieder geval veel werk om stopcontacten (alias wandcontactdozen) en schakelaars te vervangen.
Los daarvan is het ook nog eens een verrassend prijzige exercitie :wink:

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gelukkig voor mijn vrienden was (en ben) ik nooit te beroerd om iemand te helpen :D en niet álles hoefde vervangen te worden. Het was een huis uit de vroege jaren '60 en op een paar plekken was het echt wel nodig.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

J. Deltoer schreef:
25 apr 2022 17:10
ZeerPrivé schreef:
25 apr 2022 13:23
Werk voor een elektricien? Kom op zeg, een kind kan de was doen. Als het om een dubbel stopcontact gaat, ben je voor 5,50 klaar
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B460381
Sorry, maar veel mensen moeten hier echt niet aan beginnen. Levensgevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.
Gewoon foto maken van hoe het nu zit en dat namaken. Opbouw stopcontacten zijn zo goed als niet veranderd in de afgelopen decennia. Laten doen betekent dat een klusje van 3 euro (voor een nieuw stopcontact) ineens 20x zo duur wordt (minstens).

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door reggie2 »

PeterPeters1966 schreef:
26 apr 2022 17:36



Gewoon foto maken van hoe het nu zit en dat namaken. Opbouw stopcontacten zijn zo goed als niet veranderd in de afgelopen decennia. Laten doen betekent dat een klusje van 3 euro (voor een nieuw stopcontact) ineens 20x zo duur wordt (minstens).

Hoeft helemaal niet, de meeste buren werken gratis .

J. Deltoer
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Stopcontact kapot in huurhuis, wat nu?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

PeterPeters1966 schreef:
26 apr 2022 17:36
J. Deltoer schreef:
25 apr 2022 17:10
ZeerPrivé schreef:
25 apr 2022 13:23
Werk voor een elektricien? Kom op zeg, een kind kan de was doen. Als het om een dubbel stopcontact gaat, ben je voor 5,50 klaar
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B460381
Sorry, maar veel mensen moeten hier echt niet aan beginnen. Levensgevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.
Gewoon foto maken van hoe het nu zit en dat namaken. Opbouw stopcontacten zijn zo goed als niet veranderd in de afgelopen decennia. Laten doen betekent dat een klusje van 3 euro (voor een nieuw stopcontact) ineens 20x zo duur wordt (minstens).
Ik verzoek u uw advies te herzien. Er zijn mensen, en ik ken ze, die geen flauw idee hebben waar de blauwe, bruine, groengele en zwarte draad voor is. Laat staan als er nog kleuren van vroeger bij komen kijken. En die ook geen idee hebben dat ze de stroom er eerst vanaf moeten halen en hoe ze dat moeten bepalen. Er zijn zelfs mensen die de groepenkast niet weten te vinden.
Het mag voor u en mij en vele anderen een peuleschil zijn, voor sommigen is het ten sterkste af te raden. Weet waar je mee bezig bent!

Plaats reactie