LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

kweenie schreef:
06 nov 2018 11:29
Het lijkt er op dat je een stuk tuin gebruikt dat eigenlijk al die jaren bij het huis van de buren hoorde. Als het zou gaan om twee koopwoningen, dan zou je na meer dan twintig jaar waarschijnlijk ook eigenaar van de grond zijn geworden. Maar in geval van huur betwijfel ik dat.

Het is daarbij vooral van belang wat je hebt afgesproken met de verhuurder. Als eigenaar van beide percelen zou de verhuurder in principe een 'willekeurig' stuk tuin aan je hebben kunnen verhuren, onafhankelijk van hoe de kadastergrenzen lopen. Als jij indertijd hebt afgesproken dat je dit stuk tuin zou mogen gebruiken (en dus in feite ook dat stuk grond huurt), dan kan de verhuurder de grond wel verkopen, maar dan zou die verkoop niet zomaar jouw recht op het gebruik van de grond verbreken.

Het is wel zodanige materie dat een bezoek aan een juridisch loket oid verstandig is.
Bedankt voor je bijdrage,maar ik heb de tuin al die jaren al in gebruik gehad,het hoorde echt niet bij het huis van de buren.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, het gaat dus om een strookje grond van een paar meter diep en 40/50 cm breed, achter in je tuin uit het zicht (want de schuur staat ervoor)? Je gaat daar niet heel veel aan kunnen doen, tenzij je aan kunt tonen dat dat stukje door jou gehuurd wordt. En dan nog: wat wil je doen? Procederen?

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

Moneyman schreef:
12 nov 2018 21:29
OK, het gaat dus om een strookje grond van een paar meter diep en 40/50 cm breed, achter in je tuin uit het zicht (want de schuur staat ervoor)? Je gaat daar niet heel veel aan kunnen doen, tenzij je aan kunt tonen dat dat stukje door jou gehuurd wordt. En dan nog: wat wil je doen? Procederen?
kweenie schreef:
06 nov 2018 11:29
Het lijkt er op dat je een stuk tuin gebruikt dat eigenlijk al die jaren bij het huis van de buren hoorde. Als het zou gaan om twee koopwoningen, dan zou je na meer dan twintig jaar waarschijnlijk ook eigenaar van de grond zijn geworden. Maar in geval van huur betwijfel ik dat.

Het is daarbij vooral van belang wat je hebt afgesproken met de verhuurder. Als eigenaar van beide percelen zou de verhuurder in principe een 'willekeurig' stuk tuin aan je hebben kunnen verhuren, onafhankelijk van hoe de kadastergrenzen lopen. Als jij indertijd hebt afgesproken dat je dit stuk tuin zou mogen gebruiken (en dus in feite ook dat stuk grond huurt), dan kan de verhuurder de grond wel verkopen, maar dan zou die verkoop niet zomaar jouw recht op het gebruik van de grond verbreken.

Het is wel zodanige materie dat een bezoek aan een juridisch loket oid verstandig is.
Blijft lastig,het gaat dus niet om het stukje grond achter de schuur,maar om het stukje dat er nu,naast dat stukje achter de schuur bijgekomen is voor de buurman.
Dus zeg maar extra van mijn tuin is afgehaald.
Dus eerst zag ik niks en nu is er vanaf de schuurmuur 50 cm breed en 3 mtr lang stuk tuin van mij afgenomen en ik kijk daar recht op.
Bovendien gaat de buurman daar op een stoel zitten en kijkt mij aan terwijl ik in mijn tuin zit

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tijd voor een schutting, dus. Of een goed gesprek.

Ruurt
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2018 23:12

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Ruurt »

De tuin maakt deel uit van het gehuurde, het is niet behoorlijk van de verhuurder om een deel van die tuin te verkopen zonder de huurder daarin te kennen. Ik snap wel dat een deel van de tuin kennelijk met instemming van de huurder al lang in gebruik was bij de buurman, en dat deze ook belang had bij een strook grond om de kas, wellicht om de kas schoon te kunnen maken of voor afwatering. Die strook grond, daar gaat het hier kennelijk met name om. Ik zou er geen probleem van maken met de buurman, een goede verhouding met de buren is daarvoor te belangrijk. En de woningbouwvereniging zou ik voorstellen uit fatsoensoogpunt voortaan huurders over dergelijke plannen te informeren en daarnaast de huur iets te verlagen, omdat het genot van een deel van de tuin immers is weggevallen.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus blijkbaar had de buurman al eerder een stuk kas in uw tuin staan, maar hebt u daar nooit iets over gezegd, hoewel u daar al 40 jaar woont. Nou heeft hij het spul gekocht en naast zijn kas, achter uw schuur nog een stuk er bij “gepikt”?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:
13 nov 2018 00:09
Dus blijkbaar had de buurman al eerder een stuk kas in uw tuin staan, maar hebt u daar nooit iets over gezegd, hoewel u daar al 40 jaar woont. Nou heeft hij het spul gekocht en naast zijn kas, achter uw schuur nog een stuk er bij “gepikt”?
Ook gekocht; hij wil er een schutting zetten en 'er tussendoor kunnen lopen'?

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

Lady1234 schreef:
13 nov 2018 00:09
Dus blijkbaar had de buurman al eerder een stuk kas in uw tuin staan, maar hebt u daar nooit iets over gezegd, hoewel u daar al 40 jaar woont. Nou heeft hij het spul gekocht en naast zijn kas, achter uw schuur nog een stuk er bij “gepikt”?
Klopt,de kas stond achter de schuur,uit het zicht.
Maar nu is er over de lengte van de kas,in het zicht een strook van ca 50 cm,vlgs ons gepikt,
Maar de wbv en de koper zeggen “ zo is het afgesproken”.
Inderdaad tussen hen, maar ik ben nergens van op de hoogte gesteld,er is geen overleg geweest

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

chrisd1 schreef:
13 nov 2018 07:45
Lady1234 schreef:
13 nov 2018 00:09
Dus blijkbaar had de buurman al eerder een stuk kas in uw tuin staan, maar hebt u daar nooit iets over gezegd, hoewel u daar al 40 jaar woont. Nou heeft hij het spul gekocht en naast zijn kas, achter uw schuur nog een stuk er bij “gepikt”?
Ook gekocht; hij wil er een schutting zetten en 'er tussendoor kunnen lopen'?
Is een gek stukje ,ik weet niet wat de buurman wil,maar als hij daar staat of zit, zit hij in mijn tuin.
Zo voelt het,ik kan geen gesprek met iemand hebben terwijl de buurman er fysiek naast staat

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

"Nu denk ik dat als je de grens opnieuw vaststeld,je die langs de kas van de buurman trekt,echter men heeft de grens ca 45-50 cm in mijn tuin gelegd ter hoogte van de kas en daarachter weer naar de oorspronkelijke grens"

U denkt van alles, maar hebt u de kadastrale kaart al gezien? Dan ziet u hoe de erfgrens loopt. Vraag deze op bij uw verhuurder, de buurman of het kadaster.
En waarom plaatst u ten behoeve van uw privacy geen schutting op uw eigen grond? Of samen met de buurman op de erfgrens?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat die halve meter ten behoeve van het onderhoud is. Het lijkt me toch niet dat hij daar met een stoeltje gaat zitten om jou aan te staren, is het wel?

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

Ruurt schreef:
12 nov 2018 23:59
De tuin maakt deel uit van het gehuurde, het is niet behoorlijk van de verhuurder om een deel van die tuin te verkopen zonder de huurder daarin te kennen. Ik snap wel dat een deel van de tuin kennelijk met instemming van de huurder al lang in gebruik was bij de buurman, en dat deze ook belang had bij een strook grond om de kas, wellicht om de kas schoon te kunnen maken of voor afwatering. Die strook grond, daar gaat het hier kennelijk met name om. Ik zou er geen probleem van maken met de buurman, een goede verhouding met de buren is daarvoor te belangrijk. En de woningbouwvereniging zou ik voorstellen uit fatsoensoogpunt voortaan huurders over dergelijke plannen te informeren en daarnaast de huur iets te verlagen, omdat het genot van een deel van de tuin immers is weggevallen.
Bedankt voor uw reactie,u heeft de situatie correct ingeschat.
Een deel was inderdaad al in gebruik bij de buurman,daar maak ik ook geen punt van.
Het gaat met name om die extra strook,die ligt ,ook qua zicht ,in mijn tuin.
Uw veronderstelling dat de strook is om de kas te kunnen reinigen klinkt heel logisch.
Alleen die uitleg krijg ik dus niet, en de buurman ging hier zitten om aan te tonen dat het zijn grond is,dus een goede verstandhouding met de buurman ,daar is geen sprake van.
Uw advies ga ik overnemen, met de wbv praten over de huur,bedankt

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

witte angora schreef:
13 nov 2018 09:43
Ik denk dat die halve meter ten behoeve van het onderhoud is. Het lijkt me toch niet dat hij daar met een stoeltje gaat zitten om jou aan te staren, is het wel?
Ja,helaas dus wel!

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat wordt dan dus een schutting.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:
13 nov 2018 18:03
Dat wordt dan dus een schutting.
M.i. kan alleen de wbv/eigenaar verlangen, dat buurman daarvan de helft betaald.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
13 nov 2018 19:14
Moneyman schreef:
13 nov 2018 18:03
Dat wordt dan dus een schutting.
M.i. kan alleen de wbv/eigenaar verlangen, dat buurman daarvan de helft betaald.
Dat kunnen buren desgewenst ook prima samen regelen, maar goed, daar ging mijn reactie uberhaupt niet over.

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

Dank voor alle reacties, maar ik mis nog de kern reactie,
Mag een verhuurder/verkoper zomaar een stuk van mijn tuin verkopen zonder overleg

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door witte angora »

Het antwoord is simpel: het is niet jouw tuin, de tuin is/was van de verhuurder/verkoper. Dus ja, dat mag.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bertplasmans schreef:
13 nov 2018 21:54
Dank voor alle reacties, maar ik mis nog de kern reactie,
Mag een verhuurder/verkoper zomaar een stuk van mijn tuin verkopen zonder overleg
witte angora schreef:
13 nov 2018 22:05
Het antwoord is simpel: het is niet jouw tuin, de tuin is/was van de verhuurder/verkoper. Dus ja, dat mag.
Als dat stuk grond aantoonbaar aan jou is verhuurd, mag het wel verkocht worden, maar mag jij het als huurder blijven gebruiken. Tenzij je schadeloosstelling overeenkomt, natuurlijk. Maar goed, zoals ik al zei: de praktijk is weerbarstiger.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Erthanax »

Verkopen op zich kan natuurlijk, bv van de corporatie aan een andere investeerder. Maar hier gaat het niet alleen om verkoop, maar ook om het gebruik. Ik vraag me af of dat zomaar kan.

Nogmaals: Ga naar het Juridisch Loket in uw woonplaats.

Gesloten