LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetaling stookkosten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
heinzwerdine
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2014 02:19

Terugbetaling stookkosten

Ongelezen bericht door heinzwerdine »

Is het normaal dat Vestia de terugbetaling van teveel betaalde stookkosten over 2013 na 6 maanden nog steeds niet heeft betaald. Als huurder moet je wel vooruit betalen maar teruggave is al meer dan een half jaar nog steeds niet uitbetaald.

Mag Vestia dit zomaar doen ?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Terugbetaling stookkosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee. U kunt een ingebekestelling versturen. Daarna een incassotraject starten en daarna naar de rechter.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Terugbetaling stookkosten

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

heinzwerdine schreef:Is het normaal dat Vestia de terugbetaling van teveel betaalde stookkosten over 2013 na 6 maanden nog steeds niet heeft betaald. Als huurder moet je wel vooruit betalen maar teruggave is al meer dan een half jaar nog steeds niet uitbetaald.

Mag Vestia dit zomaar doen ?
Wat bedoel je precies?
-Is er al een terug te betalen bedrag vastgesteld, en blijft dat maar uit? Dan is er geen reden om te wachten met uitbetalen.

Of:
-2013 is teneinde en nu moet er al afgerekend worden?
>Als de meters eens per jaar worden afgelezen (dat kan laat in het jaar, bv 1 december zijn) kan je pas eind 2014 vaststellen welk deel aan 2013 moet worden toegewezen.

Geen idee hoe Vestia dit doet. Ik was zelf verhuurder en rekende uit adhv meterstanden. Maar eigenlijk weet de verhuurder het pas echt zeker als het energiebedrijf de rekening heeft opgemaakt. Vervolgens moet de verhuurder nog eens omwerken naar een tijdvak 1-1-2013 tem 31-12-2013. Dan heeft de verhuurder te maken met 2 jaarafrekeningen van het energiebedrijf die hij moet omwerken tot 1 kalenderjaar-afrekening voor de huurder.
Het is dus best wel ingewikkeld, en nogal lastig als je nu pietje precies wilt afrekenen. Over meerdere jaren vallen middelingsverschillen gewoon weg.
Als je op je strepen staat, bedenk dan dat de exacte afrekening over het verbruik van 2013 mogelijk pas begin 2015 duidelijk kan worden...

Baghera
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:33

Re: Terugbetaling stookkosten

Ongelezen bericht door Baghera »

Heb het ook al gemerkt dat voorschot-afrekeningen érg lang duren. Bij de wbv waar ik eens van heb gehuurd, was een jaar gewoon (blokverwarming).

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugbetaling stookkosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier krijg je de afrekening van de servicekosten (die per kalenderjaar gaan) pas rond juni/juli. Dit jaar krijg ik een leuk bedragje terug, dat er nog steeds niet is, maar ruim een week is kennelijk nog te kort. Daar is weinig aan te doen denk ik, dit soort dingen moet waarschijnlijk handmatig verwerkt worden, en zo'n woonfabriek heeft wel meer te doen dan alleen de servicekosten van WA te verwerken.

heinzwerdine
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2014 02:19

Re: Terugbetaling stookkosten

Ongelezen bericht door heinzwerdine »

Bedankt voor uw reacties.

Veel telefoontjes gepleegd over de eindafrekening van ongeveer 800 euro maar bij Vestia kan niemand een behoorlijk antwoord geven. Dit stinkt ik weet dat Vestia problemen heeft en daarom allerlei smoesjes ophangt . Normaal is de eindafrekening ieder jaar rond eind mei begin juni. Rekken is rente, dat is mijn vermoeden maar het gaat wel over de hoofden van de huurders.

Gesloten